Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Terve foorumilaiset
Tullut viime vuodet enemmän on-off aktiivisesti selailtua Fiat foorumeita, tätä ja Fiat600 foorumia, mutta tuo sivusto kun loppui tuli keskityttyä enemmän tähän. Projekti osio selailtu enemmän ja vähemmän läpi, keskittyen 600:iin enemmän.
Inspiraation kipinää etsien omalle projektille, joka seissyt tallissa kunnioitettavat 27 vuotta.
Tänä syksynä tuo kipinä roihahti, osittain johtuen siitä että isälle haalittiin sisarusten kanssa oma Fiat 600.
Aikoinaan junnuna tuli hitsailtua pohjaa, helmoja ja etusisälokareita. Muistikuvat olivat, että silloin tuli melkolailla kursittua kasaan, mutta mutta...
Aika kultaa nekin muistot näemmä , kyllä sitä tekemistä vielä näköjään jäi enemmänkin.
Tarkoitus ei ole entisöidä vaan rakennella auto kunnioittamaan isäni ajo uraa -70 luvulla.
Toki modernimpana tuotoksena.
Lisäilen parempilaatuisia kuvia projektin toisesta alusta, kunhan latailen saan ne latailtua jakopalvelimelle.
Nouto omaan talliin ruususen uniltaan.
Tullut viime vuodet enemmän on-off aktiivisesti selailtua Fiat foorumeita, tätä ja Fiat600 foorumia, mutta tuo sivusto kun loppui tuli keskityttyä enemmän tähän. Projekti osio selailtu enemmän ja vähemmän läpi, keskittyen 600:iin enemmän.
Inspiraation kipinää etsien omalle projektille, joka seissyt tallissa kunnioitettavat 27 vuotta.
Tänä syksynä tuo kipinä roihahti, osittain johtuen siitä että isälle haalittiin sisarusten kanssa oma Fiat 600.
Aikoinaan junnuna tuli hitsailtua pohjaa, helmoja ja etusisälokareita. Muistikuvat olivat, että silloin tuli melkolailla kursittua kasaan, mutta mutta...
Aika kultaa nekin muistot näemmä , kyllä sitä tekemistä vielä näköjään jäi enemmänkin.
Tarkoitus ei ole entisöidä vaan rakennella auto kunnioittamaan isäni ajo uraa -70 luvulla.
Toki modernimpana tuotoksena.
Lisäilen parempilaatuisia kuvia projektin toisesta alusta, kunhan latailen saan ne latailtua jakopalvelimelle.
Nouto omaan talliin ruususen uniltaan.
- Liitteet
-
- Nouto.jpg (22.6 KiB) Katsottu 1146 kertaa
-
- Telineessä.jpg (23.99 KiB) Katsottu 1146 kertaa
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Huolella on hitsailtu. Ihan siistiä työtä.
Kusiaisia ei ole liikenteessä koskaan liikaa. Fiat vai Seat? Tyyppikilpi oikealla viittaa Seatiin.
Kusiaisia ei ole liikenteessä koskaan liikaa. Fiat vai Seat? Tyyppikilpi oikealla viittaa Seatiin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Seattihan se.
1973 vuodelta, jos nyt en väärin muista.
Kyllä tuo aikas karmaisevaa jälkeä on ala puolelta . Mutta eihän sitä opi jos ei ite tee.
Tässä kun tuota auton purkua jatkoin ja kartutin tehtävä listaa, niin muistui mieleen asia mikä katkaisi silloisen kamelin selän…
Etu akseliston purku oli hyvää vauhtia edennyt ja piti ohjaus simpukka irroittaa. Se oli vieläkin samassa tilassa, muuten irti mutta ratti akselissa tiukasti kiinni.
Ei sillon ollut kaikkea kokemusta ja tietämystä asioista plus tietenkin 16-17 vuotiaana alkoi olemaan muutakin mielessä kuin autotallissa pienen auton ohjaus simpukan irrotus ja kunnostus.
Nyt kun asiaa miettii ja pähkäilee, niin lämmittää ihan mieltä ettei tuo onnistunut silloin. Todennäköisesti valmistuessaan auto olisi joko törttöilty/kolaroitu tai myyty erinäisistä nuoren miehen mielenhäiriöistä johtuen.
Koettanu taistella ja linkittää muutamaa kuvaa puhelimella. Parempi varmaan hoitaa hommat ihan koneen avulla. Vähemmän tuskaa.
1973 vuodelta, jos nyt en väärin muista.
Kyllä tuo aikas karmaisevaa jälkeä on ala puolelta . Mutta eihän sitä opi jos ei ite tee.
Tässä kun tuota auton purkua jatkoin ja kartutin tehtävä listaa, niin muistui mieleen asia mikä katkaisi silloisen kamelin selän…
Etu akseliston purku oli hyvää vauhtia edennyt ja piti ohjaus simpukka irroittaa. Se oli vieläkin samassa tilassa, muuten irti mutta ratti akselissa tiukasti kiinni.
Ei sillon ollut kaikkea kokemusta ja tietämystä asioista plus tietenkin 16-17 vuotiaana alkoi olemaan muutakin mielessä kuin autotallissa pienen auton ohjaus simpukan irrotus ja kunnostus.
Nyt kun asiaa miettii ja pähkäilee, niin lämmittää ihan mieltä ettei tuo onnistunut silloin. Todennäköisesti valmistuessaan auto olisi joko törttöilty/kolaroitu tai myyty erinäisistä nuoren miehen mielenhäiriöistä johtuen.
Koettanu taistella ja linkittää muutamaa kuvaa puhelimella. Parempi varmaan hoitaa hommat ihan koneen avulla. Vähemmän tuskaa.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Noniin!
Uusi aamu ja pieni onnistumisen kokemus.
Alla kuva pohjasta, kuten näkyy, ei se kaunista katseltavaa ole.
Lisää tulossa, kunhan kerkiää.
Uusi aamu ja pieni onnistumisen kokemus.
Alla kuva pohjasta, kuten näkyy, ei se kaunista katseltavaa ole.
Lisää tulossa, kunhan kerkiää.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Juu, kyllä ajoi.
Oman muistikuvan mukaan tais olla ainoita ralleja jota ajoi.
Keskittyi enemmän rata puolelle.
Oman muistikuvan mukaan tais olla ainoita ralleja jota ajoi.
Keskittyi enemmän rata puolelle.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Nyt muutama kuva toisesta alusta...
Noudostakin nyt parempi kuva. Sinne talliin sen jätin 27 vuotta sitten...
Koiran oksennus saumaa näkyvissä sisälokarissa.
Takalokarit puhdistettuna massoista.
Etusisälokariinkin jo paikka laitettu lisää. Jousen pohjaanlyöntikumin kiinnike kadonnut ajan saatossa.
Pohjan massoja putsailin paineilma vasaralla. Irtosi näppärästi, kun oli jo kovettunutta.
Yllättävän kovaa peltiä tuntuu onneksi olevan joka paikassa mihin on koskenut.
Lopuksi vielä etujarru modaus suunnitelmat. Adapterin mallinne on 3D-tulostettu, jotta sain testattua jarrupalojen etäisyyden levyn reunaan.
Tämä adapteri on mitottu 2-pinnaselle satulalle ja 240mm levylle.
Valmiina on koneisteltu jo 1-pinnaselle satulalle ja 240mm levylle.
Noudostakin nyt parempi kuva. Sinne talliin sen jätin 27 vuotta sitten...
Koiran oksennus saumaa näkyvissä sisälokarissa.
Takalokarit puhdistettuna massoista.
Etusisälokariinkin jo paikka laitettu lisää. Jousen pohjaanlyöntikumin kiinnike kadonnut ajan saatossa.
Pohjan massoja putsailin paineilma vasaralla. Irtosi näppärästi, kun oli jo kovettunutta.
Yllättävän kovaa peltiä tuntuu onneksi olevan joka paikassa mihin on koskenut.
Lopuksi vielä etujarru modaus suunnitelmat. Adapterin mallinne on 3D-tulostettu, jotta sain testattua jarrupalojen etäisyyden levyn reunaan.
Tämä adapteri on mitottu 2-pinnaselle satulalle ja 240mm levylle.
Valmiina on koneisteltu jo 1-pinnaselle satulalle ja 240mm levylle.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Inventaaria isän tallista... 600 omia nämä. Paitsi tuo vasemman reunimmainen
Ja muutamat vielä löytyy vanhasta tallista, missä tämä oma auto lepäsi.
Aina ei osaa jättää talliin kaikkia hommia.
Seiskan kannen imuaukko ja tuo kaasarin jalka mitottaa, jotta sais ne sovitettua nätisti keskenään.
Näitä tuli muutamat tehtyä. Ovat 1-pinnaselle Punton satulalle ja 240mm jarrulevylle.
Ja muutamat vielä löytyy vanhasta tallista, missä tämä oma auto lepäsi.
Aina ei osaa jättää talliin kaikkia hommia.
Seiskan kannen imuaukko ja tuo kaasarin jalka mitottaa, jotta sais ne sovitettua nätisti keskenään.
Näitä tuli muutamat tehtyä. Ovat 1-pinnaselle Punton satulalle ja 240mm jarrulevylle.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Nyt alkaa olla asiallista jälkeä!
Noista hitsauksista, kannattaa minimoida päällekkäisten peltien pinta-ala, koska niistä lähtee herkästi ruoste liikkeelle. Päittäissaumahan se olisi paras ratkaisu, mutta myös vaikein.
Noista hitsauksista, kannattaa minimoida päällekkäisten peltien pinta-ala, koska niistä lähtee herkästi ruoste liikkeelle. Päittäissaumahan se olisi paras ratkaisu, mutta myös vaikein.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Komeaa työtä.
Nuo adapterit herättävät omistamisen halua vaikka minulla ei ole Fiat 600:sta eikä edes Punton jarruosia.
Nuo adapterit herättävät omistamisen halua vaikka minulla ei ole Fiat 600:sta eikä edes Punton jarruosia.
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Näinhän se on, mutta tuota ei -90 luvulla tiennyt/ymmärtänyt nuorempi versioni.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Tähän täytyy tunnustaa, toteuttamisen käsiala on erittäin pätevän Porilaisen kolleegani jälkeä. Itse tein näissä vain sen ’ajatus’työn ja tuotin valmiit osakuvat, sekä materiaalin tietenkin.
Noita Punton satuloita tuntuu vielä järki hintaan olevan tarjolla. Tilasin uudet satulat, maksoivat ~30€ kappale ja ilman runkopanttia. Kiven alla vain taitaa olla tuo satulan kiinnitys rauta. Torista jo parit satula sarjat rautoineen haalinkin pahan päivän varalle purku Puntoista.
Käy muuten sama osa molemmille puolille.
Eikä tarvita levyn ja navan väliin erillistä spacer levyä.
Niinkuin näkyy olevan muutamissa sarjoissa mitä ulkomailla kaupataan.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Erinomaista suunnittelua. Itse olen oppinut arvostamaan osia jotka toimivat eri paikoissa.
Hatun nosto luonnollisesti porilaiselle kollegallekin. Työn jälki on oikein mukavan näköistä.
Hatun nosto luonnollisesti porilaiselle kollegallekin. Työn jälki on oikein mukavan näköistä.
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Jarrujen kasaus ja sovitus vanteiden kanssa. Olkatapit ja puslat vaihdellaan vielä, jotta on kaikki tip top.
Hyvin on tilaa.
Jos jollain sattuu löytymään kuvan mallisia vanteita, leveämpänä kuin 5x13, niin voisin olla kiinnostunut ainakin 2 kappaleesta.
Ja aamun historia tuokion saldoa... Näistä sitä inspiraatiota ja suuntaviivoja haetaan tähän projektiin.
Kuulemma ensimmäinen rata 600, rata katsastuksessa.
Tuoreempaa kalustoa jo sitten
Loppuun vielä kuva silloisesta Hankkijan kilpa tiimistä.
Hyvin on tilaa.
Jos jollain sattuu löytymään kuvan mallisia vanteita, leveämpänä kuin 5x13, niin voisin olla kiinnostunut ainakin 2 kappaleesta.
Ja aamun historia tuokion saldoa... Näistä sitä inspiraatiota ja suuntaviivoja haetaan tähän projektiin.
Kuulemma ensimmäinen rata 600, rata katsastuksessa.
Tuoreempaa kalustoa jo sitten
Loppuun vielä kuva silloisesta Hankkijan kilpa tiimistä.
Aasia kunnossa!