Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Eilen nollailin taas koodit, seossäätö ja evap oli aktiivisena. Koska evap on nyt pari-kolme kertaa ollut muistissa tai aktiivisena, niin ajelin koneen lämpimäksi ja tankille.
Tankille mennessä ei vielä vikakoodeja, tankki noin 1/4 täynnä. Tankkaus naksahdukseen asti ja käymään. --> välitön vikavalo. Siirto parkkiin ja tutkimaan, evap-venttiili, ei signaalia, FATAL/LIGHT ON, eikä nollaannu.
Eli evap-venttiili on nyt ainakin täydellä tankilla häiriössä. Onko tuo yksi syy vai seuraus? Tätä pitää seurata...
Varautuminen, tuo tämän päivän muotisana.
Laturia kun skoopattiin reipas viikko sitten, ihan ensiksi silmiinpisti mainittu 12.22V lepojännite. Laturi kyllä lykkää 14.7V akunnavoille, jos moottorissa on kierroksia yhtään yli 1000, vaikka olisi kaikki sähköhärvelit päällä. Koska käyntiinlähtö kuulosti laiskalle jo -15 kelissä yön yli seisomisen jälkeen, vaihdoin akun ennen tulevan viikon pakkasia, eli varauduin tulevaan.
Koeajolla huomasin, että vaihteilla 1 ja 2 pito ei riitä, mutta 3, 4 ja 5 ottaa (mittariston perusteella) täydet ahtopaineet kun kaasun painaa pohjaan, eikä puutunut 2-3krpm välissä. Samaten turbon pieni "huokaisu/aivastus" kuului ikkuna raollaan kiihdyttäessä ja vaihtaessa ripeästi vaihtaessa. Vikavalo palaa edelleen, en jaksanut nollailla. Starttaa pirteämmin, kuin ikinä on minulla ollessa startannut.
Jotenkin MuTu, että tämmösiä hieman mystiikkaa omaavia häiriöitä saa autoon aikaiseksi seisominen, mitä tämäkin on kokenut ennen minulle tulemista.
Tankille mennessä ei vielä vikakoodeja, tankki noin 1/4 täynnä. Tankkaus naksahdukseen asti ja käymään. --> välitön vikavalo. Siirto parkkiin ja tutkimaan, evap-venttiili, ei signaalia, FATAL/LIGHT ON, eikä nollaannu.
Eli evap-venttiili on nyt ainakin täydellä tankilla häiriössä. Onko tuo yksi syy vai seuraus? Tätä pitää seurata...
Varautuminen, tuo tämän päivän muotisana.
Laturia kun skoopattiin reipas viikko sitten, ihan ensiksi silmiinpisti mainittu 12.22V lepojännite. Laturi kyllä lykkää 14.7V akunnavoille, jos moottorissa on kierroksia yhtään yli 1000, vaikka olisi kaikki sähköhärvelit päällä. Koska käyntiinlähtö kuulosti laiskalle jo -15 kelissä yön yli seisomisen jälkeen, vaihdoin akun ennen tulevan viikon pakkasia, eli varauduin tulevaan.
Koeajolla huomasin, että vaihteilla 1 ja 2 pito ei riitä, mutta 3, 4 ja 5 ottaa (mittariston perusteella) täydet ahtopaineet kun kaasun painaa pohjaan, eikä puutunut 2-3krpm välissä. Samaten turbon pieni "huokaisu/aivastus" kuului ikkuna raollaan kiihdyttäessä ja vaihtaessa ripeästi vaihtaessa. Vikavalo palaa edelleen, en jaksanut nollailla. Starttaa pirteämmin, kuin ikinä on minulla ollessa startannut.
Jotenkin MuTu, että tämmösiä hieman mystiikkaa omaavia häiriöitä saa autoon aikaiseksi seisominen, mitä tämäkin on kokenut ennen minulle tulemista.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
No onko autosi siis viisastuneena alkanut ehdottaa, että evap venttiilin vika voisi heittää seokset pahasti sekaisin?
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Evappihan sekoittaa seoksia tehokkaasti, jos on esim. juminut raolleen. Tämä selittäisi myös sen, miksi imusarjan alipaine ei tyhjäkäynnillä ole kovin voimakas.
Ja jos kunnolla jossitellaan, voisi moottorinohjaus periaatteessa tulkita tilanteen näin:
- Moottorin kierrosluku noin 750-800, mikä määrittää luetuilla kartoilla kierroslukualeen mitä luetaan.
- MAP -anturilla luetaan imusarjan paine, millä määritellään moottorin kuormatieto annetulla kierrosluvulla luetuilla kartoilla
- MAP -anturin imuilman lämpötilatietoa käytetään korjausarvona
- Kaasuläpän arvo haetaan targetin (esim. tyhjäkäynti) mukaan.
Nyt jos on pieni imuvuoto, kuten vaikka EVAP -venttiilin kautta, niin tyhjäkäynnillä imusarjan paine saattaa nousta (pienempi alipaine), koska imuvuodon määrä on suhteellisesti tarkasteltuna suurempi moottorin käyttämään ilmamäärään, kuin vaikkapa ajotilanteessa kierroksilla --> anturiarvot ja käytetyt kartat ovat tyhjäläynnillä enemmän pielessä --> moottorin kuormatieto on korkea vaikka kone käy tyhjäkäyntiä. Ajotilanteessa ilmamäärät kaasuläpän kautta ovat isoja vrt nyt teorisoitavaan imuvuotoon, jolloin vuoto voi ns. "Jäädä taustakohinaan".
Jos noin on kuin edellä mutuilin, niin sitä miksei ecu tajua kaasuläpän arvon olevan pielessä suhteessa kuormatietoon tyhkäkäynnillä, en tiedä. Tämä nyt on vain teorisointia ja itseasiassa ihan mielenkiintoista.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Jatkoa...
Tänään otin asiaksi tutkia evapin venttiilin, että vuotaako.
Eli lähtötila
- Evap vikakoodi signaalista jatkuvasti aktiivinen
- Seossäätö pielessä, käy rikkaalla tyhjäkäynnillä
- Vikatila, rajoitetut ahdot.
Eli konehuoneesta romut levälleen ja kaikki evapin alipainepuolen letkut irti ja tulpatuksi.
- Ei vaikutusta, imusarjan paine edelleen 470mbar, 450kgh ja lambda 0.8 (pitäs olla 1), kuorma tyhjäkäynnillä yli 30%.
Otin huohottimen letkun irti ja tulppasin
- Ei vaikutusta, samat arvot kuin yllä.
Nollasin sopeumat
- Ei vaikutusta, samat arvot kuin yllä
Otin evapin letkun tulpan irti, eli aiheutin 8mm alipainevuodon
- Lambda 0.9, imusarjan paine 570mbar, 550kgh, kuorma tyhjäkäynnillä yli 35.
Kokeilin yksi kerrallaan suuttimien töpselit irti
- Kävi kolmella jokaisen kohdalla
Olin hämillään ja laitoin koko paskan läjään.
- Lambda 0.8, paine 440mbar, 430kgh ja evap-vikakoodi nollautui, kuorma tyhjäkäynnillä yli 30.
Mitä helv.... oireet on aivan kuin olisi imuvuoto, mutten löydä sitä. Ja minkä takia pienikin kaasuläpän avaaminen (kaasun painaminen) pienentää imusarjan painetta (=alipaine kasvaa) kun kierrokset nousevat esim 1200rpm...?? Mes:n mukaan tyhjäkäynnillä kaasuläppä on auki ~3°, mutta esim 5° avautumalla ja juuri jotain 1200rpm koneessa alipaine imusarjassa kasvaa, kuorma tippuu ja ilmamäärä tippuu.
Tänään otin asiaksi tutkia evapin venttiilin, että vuotaako.
Eli lähtötila
- Evap vikakoodi signaalista jatkuvasti aktiivinen
- Seossäätö pielessä, käy rikkaalla tyhjäkäynnillä
- Vikatila, rajoitetut ahdot.
Eli konehuoneesta romut levälleen ja kaikki evapin alipainepuolen letkut irti ja tulpatuksi.
- Ei vaikutusta, imusarjan paine edelleen 470mbar, 450kgh ja lambda 0.8 (pitäs olla 1), kuorma tyhjäkäynnillä yli 30%.
Otin huohottimen letkun irti ja tulppasin
- Ei vaikutusta, samat arvot kuin yllä.
Nollasin sopeumat
- Ei vaikutusta, samat arvot kuin yllä
Otin evapin letkun tulpan irti, eli aiheutin 8mm alipainevuodon
- Lambda 0.9, imusarjan paine 570mbar, 550kgh, kuorma tyhjäkäynnillä yli 35.
Kokeilin yksi kerrallaan suuttimien töpselit irti
- Kävi kolmella jokaisen kohdalla
Olin hämillään ja laitoin koko paskan läjään.
- Lambda 0.8, paine 440mbar, 430kgh ja evap-vikakoodi nollautui, kuorma tyhjäkäynnillä yli 30.
Mitä helv.... oireet on aivan kuin olisi imuvuoto, mutten löydä sitä. Ja minkä takia pienikin kaasuläpän avaaminen (kaasun painaminen) pienentää imusarjan painetta (=alipaine kasvaa) kun kierrokset nousevat esim 1200rpm...?? Mes:n mukaan tyhjäkäynnillä kaasuläppä on auki ~3°, mutta esim 5° avautumalla ja juuri jotain 1200rpm koneessa alipaine imusarjassa kasvaa, kuorma tippuu ja ilmamäärä tippuu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Kysyin ihan suomeksi Chatgpt:ltä ja tämä fiksu googlailija osasi selittää seuraavaa.
Niinpä niin. Jostain syystä moottorinohjaus luulee EVAP- venttiilin olevan viallinen. Pitäs ymmärtää miten se ton päätelmän tekee. Voiko ECU itsessään olla viallinen. Ite varmaan vaihtaisin sen EVAP venttiilin.Evap-järjestelmän vika: Evap-venttiilin jatkuvasti antama signaali voi olla merkki viallisesta venttiilistä tai sen ohjauspiiristä. Tämä voi johtaa polttoaineen haihtumiseen ja ylimääräisen polttoaineen syöttöön moottoriin.
Ilmamassamittarin vika: Ilmamassamittarin vika voi johtaa virheellisiin ilmamääriin, mikä voi vaikuttaa polttoaineen ja ilman seossuhteeseen.
Imusarjan vuoto: Imusarjan vuoto voi aiheuttaa ylimääräisen ilman imemisen moottoriin, mikä voi johtaa rikkaaseen seossuhteeseen ja epätasaiseen moottorin käyntiin.
Polttoaineen paineen säätimen vika: Viallinen polttoaineen paineen säädin voi johtaa liialliseen polttoaineen paineeseen ja siten rikkaaseen seossuhteeseen.
Lambda-anturin vika: Lambda-anturin vika voi johtaa virheellisiin lukemiin, mikä vaikuttaa polttoaineen ja ilman seossuhteen hallintaan.
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Kyllä se evap-venttiili on todennäköisesti ainakin vioittunut.
Mutta ennen isompia osatilauksia, pitää kehittää savukone ja tutkia imusarjan vuodot. Perus brake-cleaner ja korvakuulo ei tuottanut tulosta.
Mutta ennen isompia osatilauksia, pitää kehittää savukone ja tutkia imusarjan vuodot. Perus brake-cleaner ja korvakuulo ei tuottanut tulosta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Onko tuo maadoituspiste, missä on mm. lambdojen ja evap-venttiilin (L010) maa, kunnossa?
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Nyt kun otin silmän käteen, niin se onkin yhteinen plussa
https://4cardata.info/elearn/323/2/3230 ... /323002813
https://4cardata.info/elearn/323/2/3230 ... /323002813
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Näin vähän epäilin, koska tota venttiiliä ohjataan ecu:lta maata katkomalla.arv kirjoitti: ↑30.03.2024 19:29 Nyt kun otin silmän käteen, niin se onkin yhteinen plussa
https://4cardata.info/elearn/323/2/3230 ... /323002813
Jotenkin tänään miettiessä tullut mieleen, että pitäisi päästä älyllisemmällä testerillä tutkimaan. Esimerkiksi viallinen kaasuläppä voisi tuon aiheuttaa.
Jokin ei täsmää. Ongelmat alkoivat jakopääremontin myötä sopeumien nollaamisesta. Oireet täsmää vialliseen evap-venttiiliin, mutta kyseisen venttiilin letkujen tukkiminen ei vaikuttanut mitään. Pelkästään osien vaihtaminen arpomalla tulee kalliiksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Mitä jos sen evap venttiilin paikalle laittaa vaikka hehkulampun kuormaksi ja tulppaa imusarjan?
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Ja sitten mitata se evap venttiilin johdotuksen jatkuvuus sieltä ecun liittimen nastoista.
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Koodi suostui lopulta nollaantumaan, imusarjaan menevän letkun tulppaaminen ei vaikuta imusarjan alipaineeseen (eli venttiili lienee kiinni).
Kävin juuri tankilla, naksahdukseen asti ja samointein evap-vikakoodi.
Tehtävälistalla, jos ei ala järkeä löytymään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Nyt on testattu savukoneella imusarja, evap-systeemi ja huohotin - ei löytyneitä vuotoja ja imusarja pitää painetta.
Suuttimet, lambda tai kaasuläppä. Yhteenkään ei mes taivu.
Suuttimet, lambda tai kaasuläppä. Yhteenkään ei mes taivu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Oliko kaasuläppä puhdas. Toyota sekoilee jo pienestä epäpuhtauksista. Miksei Lineakin?. Sitten puristuspaineet ainakin uteliaisuudesta.