Jakohihna katkeaminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Meneekö venttiilit solmuun 1.4 8v moottorissa jos kampiakselin hammaspyörän kiila pettää ja jako pyörähtää kunnolla sekaisin? Olis yks projekti tossa tarjolla jossa näin käynyt.
Fiat 500L 1.4 95
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja stella »

Onkos tuo 1,4 8v moottori Fireperustainen moottori?....Firessähän ei mene venttiilit solmuun hihnan katketessa ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Oliko tämä se sun Linea? Muistelin, että näitä on joskus mennyt. Eli siis kannattaako vaihdattaa hammaspyörä etukäteen varmaan? Alkaako se kalkattamaan kuitenkin etukäteen?

Uudemmista sanovat englannin kielisillä foorumeilla ettei uudemmista voi olla ollenkaan varma. Vaurio on todennäköinen muka jos on VTT- systeemi ja kyllähän näissä se on.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Ei oma vaan tossa lähellä joku 200tkm ajettu Linea, pyyntönä 400euroa. Joo en ole kyllä ikinä kuullutkaan moisesta että hammaspyörän kiila pettää näissä moottoreissa.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tinkii 200e ja hakee pois. Vaikka olisikin vahinkoa, niin ei ole amerikan temppu tehdä kansiremonttia tuohon.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Oliko tämä ainoastaan tämän mallin heikkous? Voi toki sanoa, että kestihän se 13vuotta. Jos olisi toimiva merkkihuolto, olisi tuommoiset tyyppiviat korjattu ajoissa.

Eli nyt puhutaan siitä alimmasta hihnapyörästä, eikä nokka-akselin hihnapyörästä ylhäällä?

Kaikki näytti uudelta kun suojakotelon sisään katselin taannoin. Tuskinpa ovat kuitenkaan vaihtaneet. Niin, erästä käytettyä Lineaa katsoin ja omistaja puhui laturin kiilan pettämisestä. Vähän jäi epäselväksi silloin mitä tarkoitti. Ajettu oli tuolloin pyöreät 140tkm. Eli kyllä niitä pettää aiemminkin. Omassa just samanverran ajettu ja hyvä kun tuli tällainen muistutus. Kai pitäs se vaihtaa ajoissa. :o
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nuo kiilathan on vain ohjaimia, itse pyörä on kiinni kitkavoimalla. Mikään kiila ei pitkään kestä kuormaa kantavana osana, vaan hajoaa. Eli joko hihnapyörä on jätetty löysälle, tai sitten sen pultti venyy ja löystyy.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Puhutaanko nyt nimenomaan tästä osasta:

OE nro 55181189

Johon siis tulee ohjaustehostin ja moniurahihna ja asentoanturi lukee niitä hampaita siitä. Typerä kysymys, mutta pitäähän se selvittää.

Törkeän tiukalla oli entinen ohjaustehostimen hihna, kun sen vaihdoin. Oisko siinä mahdollinen vian aiheuttaja vai liekö tulleet sitten samalta linjalta tehtaassa, jossa sama tyyppi jättänyt sinne ullatuksen.

Luulin tuon vian aiheuttavan vain matkan katkeamisen, eikä mitään jakohihnan katkeamisia. :o
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuohan on kiinni nokkahihnan alahammaspyörässä pulteilla, ja ellei ne pultit ole katkenneet, niin kyllä siinä nokkahihnan ajoituskin heittää, jos tuo pyörähtää.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Vai pettääkö kumivaimennin ja tärinä katkaisee pultit? :?:

Tarvikeosan vaihto taas aiheuttaa sen, että tämän joutuu vaihtamaan melkein joka hihnanvaihdossa. :lol: Alkuperäinen osa taas lienee melkein ikuinen, ellei sitten ole valmistusvikaa tai nimenomaan väärin asennettu.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

mauricio kirjoitti: 09.10.2021 09:22 Vai pettääkö kumivaimennin ja tärinä katkaisee pultit? :?:

Tarvikeosan vaihto taas aiheuttaa sen, että tämän joutuu vaihtamaan melkein joka hihnanvaihdossa. :lol: Alkuperäinen osa taas lienee melkein ikuinen, ellei sitten ole valmistusvikaa tai nimenomaan väärin asennettu.
Tässä 1.4 kampuran hihnapyörässä ei ole vulkaanivaimennusta, on ihan metallinen pyörä vain.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Niiden pulttien katkeaminen ei kuitenkaan jakoa sekoita, vaikka sammuttaakin koneen. Hammashihnapyörä on kiinni yhdellä isommalla pultilla. Äkkiseltään eperistä katsottuna siellä ei ole edes kiilaa, eli ajoitus tehdään mittakellon kanssa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Jatkanpas spekulaatiota. Olisiko tämän osan pettäminen seurausta laturin vapaakytkimen särkymisestä. :?: Eikös sen periaatteessa pitäisi alkaa pitää huomattavaa ääntä. :?
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tuskin on tekemistä laturin kanssa. Ei kai tuo moottori takaisin juuri potki
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Jakohihna katkeaminen

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Olen noita muutamia nähnyt ja kuullut missä jakohihnan alapyörästä on mennyt kiila. Veikkaus että pyörä jäänyt aavistuksen löysään tehtaalla tai sitten stefan vaihdon jälkeen. Nuohan usein vedetään vaan pyssyllä piukkaan niin voi kyllä silloin helpolla väärään momenttiin.
Jotenkin muistelen että näissä uudemmissa missä on vvt-pyörä niin venat menisi jo solmuun myös Firessa, mutta en kyllä ole 100 varma.
Vastaa Viestiin