Polttoaineen Kulutuslukemia.
Polttoaineen Kulutuslukemia.
Koitin selailla , mut ei löytynyt vastaavaa.
Tänne vois jokainen joka haluaa laittaa autonsa tietot ja itse mittaamia kulutuslukuja.
Pökön boxeri 2.8 hdi ohjelmaa muokattu turbo vaihtunut 2559 vnt 3" pakoputki, tehon/väännön ilmoitan syksymmällä kun ehdin penkittää.
Ahtopaine on säädetty 0.5bar kun ajaa maantiellä tasaisella 85km/h, max paine 1.4bar.
Viimevuonna oli säädetty noin 1bar tasainen 85km/h ja tuntui kuluttavan enempi.
Nyt kun on kaasujalkaa malttanut ja ajellut rajoitusten mukaan pääasiassa 70% maantietä, yli puolet matkasta peräkärry perässä, katolla tavara kiskot.
62.23L tuli kilometrejä trippiin 812km , tuosta laskemalla 7.65L/100km.
Tänne vois jokainen joka haluaa laittaa autonsa tietot ja itse mittaamia kulutuslukuja.
Pökön boxeri 2.8 hdi ohjelmaa muokattu turbo vaihtunut 2559 vnt 3" pakoputki, tehon/väännön ilmoitan syksymmällä kun ehdin penkittää.
Ahtopaine on säädetty 0.5bar kun ajaa maantiellä tasaisella 85km/h, max paine 1.4bar.
Viimevuonna oli säädetty noin 1bar tasainen 85km/h ja tuntui kuluttavan enempi.
Nyt kun on kaasujalkaa malttanut ja ajellut rajoitusten mukaan pääasiassa 70% maantietä, yli puolet matkasta peräkärry perässä, katolla tavara kiskot.
62.23L tuli kilometrejä trippiin 812km , tuosta laskemalla 7.65L/100km.
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Edellinen työmatkakinneri -98 1,4 12V brava hiukan öljyä polttava (haju) kone ja nokkiakin varmaan sileenä ~7 litraa sadalla matka-ajossa.
-99 1.2 16V bravo tyhjäkäyntisäädin jumpaten ~6.2 litraa sadalla matka-ajossa. Nyt eka tankillinen menossa ilman jumppausta kun sain viimein aikaiseksi ja vaihdoin kaasuläpän ja potikkasäädinpaketin ja ruiskuboksin ym toisesta. Mielenkiinnolla odotan mihin kulutus asettuu. Vähemmällä näyttäis menevän jo tässä vaiheessa arvioiden kun 550 km takana. No bensamittari nyt on mitä on joten katsotaan tankatessa paremmin... Koneessa kierroksia 2500-3000 väliin näillä välityksillä koko matkan paitti 60 alueella voi mennä pätkä siinä 2000 pinnassa nelosella tai vitosella vielä allekkin toki muttei viitti hirveesti vedätellä alle 2000 kiekoilla.
Päivittäinen työmatka 48 km/suunta mutkaista ja mäkistä 80 rajoituksen pikitietä jossa ajetaan suht reipasta marssivauhtia. Varsinaista kaupunkiajoa ei ole. 60 rajoituksia on useita.
-99 1.2 16V bravo tyhjäkäyntisäädin jumpaten ~6.2 litraa sadalla matka-ajossa. Nyt eka tankillinen menossa ilman jumppausta kun sain viimein aikaiseksi ja vaihdoin kaasuläpän ja potikkasäädinpaketin ja ruiskuboksin ym toisesta. Mielenkiinnolla odotan mihin kulutus asettuu. Vähemmällä näyttäis menevän jo tässä vaiheessa arvioiden kun 550 km takana. No bensamittari nyt on mitä on joten katsotaan tankatessa paremmin... Koneessa kierroksia 2500-3000 väliin näillä välityksillä koko matkan paitti 60 alueella voi mennä pätkä siinä 2000 pinnassa nelosella tai vitosella vielä allekkin toki muttei viitti hirveesti vedätellä alle 2000 kiekoilla.
Päivittäinen työmatka 48 km/suunta mutkaista ja mäkistä 80 rajoituksen pikitietä jossa ajetaan suht reipasta marssivauhtia. Varsinaista kaupunkiajoa ei ole. 60 rajoituksia on useita.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Tbo Croma vm. 88. 7,5...10 L/100km, jälkimmäiseen lukemaan pitää antaa aikalailla tennaria, haarukan alkupää taas jos ajaa matka-ajoa jonnekin kauemmaksi.
Pitäis varmaan mitata Mirkustakin taas, kun se nyt on liikenteessä.
Siirrän kumminkin yleisen keskustelun puolelle, koska tässä ei näpit likaannu.
Pitäis varmaan mitata Mirkustakin taas, kun se nyt on liikenteessä.
Siirrän kumminkin yleisen keskustelun puolelle, koska tässä ei näpit likaannu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Viimeisin tankkaus tänään em 1.2 Bravolla 5,88 l/100 km eli karkeesti 5,9 l/100 km. 744 km tripissä ja tankkiin meni 43,74 l.arpati kirjoitti:Edellinen työmatkakinneri -98 1,4 12V brava hiukan öljyä polttava (haju) kone ja nokkiakin varmaan sileenä ~7 litraa sadalla matka-ajossa.
-99 1.2 16V bravo tyhjäkäyntisäädin jumpaten ~6.2 litraa sadalla matka-ajossa. Nyt eka tankillinen menossa ilman jumppausta kun sain viimein aikaiseksi ja vaihdoin kaasuläpän ja potikkasäädinpaketin ja ruiskuboksin ym toisesta. Mielenkiinnolla odotan mihin kulutus asettuu. Vähemmällä näyttäis menevän jo tässä vaiheessa arvioiden kun 550 km takana. No bensamittari nyt on mitä on joten katsotaan tankatessa paremmin... Koneessa kierroksia 2500-3000 väliin näillä välityksillä koko matkan paitti 60 alueella voi mennä pätkä siinä 2000 pinnassa nelosella tai vitosella vielä allekkin toki muttei viitti hirveesti vedätellä alle 2000 kiekoilla.
Päivittäinen työmatka 48 km/suunta mutkaista ja mäkistä 80 rajoituksen pikitietä jossa ajetaan suht reipasta marssivauhtia. Varsinaista kaupunkiajoa ei ole. 60 rajoituksia on useita.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Stilon tietsikka kertoo kulutukseksi 6.9l / 100km.
Enimmät ajot kehäkolmosta töihin ja köröttelyä ympäri pääkaupunkiseutua.
Enimmät ajot kehäkolmosta töihin ja köröttelyä ympäri pääkaupunkiseutua.
Nykyinen
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Mulla tuo -09 Delta vie 1,6:lla dieselillä noin 5 l naftaa sataselle. Ajotietokone kertoo noin 4,5 l, mutta tuo huijaa puolisen litraa. Nätissä matka-ajossa puolisen litraa vähempi.
159 Alfa 1,9 dieselinä on jossain 6,5 l tienoilla. Tosin en tankkauksista ole laskenut, mutta tietokoneen mukaan mielestäni yllättävän paljon kuitenkin.
1100 128 joskus laskin sekalaisessa ajossa 8,9 l/100 km.
159 Alfa 1,9 dieselinä on jossain 6,5 l tienoilla. Tosin en tankkauksista ole laskenut, mutta tietokoneen mukaan mielestäni yllättävän paljon kuitenkin.
1100 128 joskus laskin sekalaisessa ajossa 8,9 l/100 km.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Punto matka-ajossa kuuden litran paikkeilla, kaupunkiajossa ja peräkärryn kanssa enemmän:
http://vanha.tankkaus.com/cardata.php?nr=1303" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vanha.tankkaus.com/cardata.php?nr=1303" onclick="window.open(this.href);return false;
Punto -03
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 716
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
-04 sw jtd stiletti 3500km keskikulutus ollut näytön mukaan 4,4l/100km kesk. nop. 58km/h. Eli alle 5l/100km todellinen kulutus.
Ajo 70% matkaa ja loput nurkka pyöritystä
Ajo 70% matkaa ja loput nurkka pyöritystä
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Fiat Bravo T-Jet 120 Dualogic robottivaihteistolla nyt kesällä hiukan alle 10l/100 km. Talvella menee sitten enemmän jopa 13 l/100.
Autolle tulee heinäkuussa ikää viisi vuotta ja kilometrejä on takana nyt 38186. Upea auto. Ja upea vaihteisto. Pidän autoa vielä pitkään.
Vakionopparilla pääsee kylläkin maantiellä noin 7,8 lukemiin. Alemmas ei pääse millään konstilla. Minun autossa paras vääntö tulee jo kierroksilla 1750 .
Robotin "E"- asennossa nopeudella 50 km/h on vaihde kutonen ja kierrokset ovat lähellä tyhjäkäyntiä.
Autolle tulee heinäkuussa ikää viisi vuotta ja kilometrejä on takana nyt 38186. Upea auto. Ja upea vaihteisto. Pidän autoa vielä pitkään.
Vakionopparilla pääsee kylläkin maantiellä noin 7,8 lukemiin. Alemmas ei pääse millään konstilla. Minun autossa paras vääntö tulee jo kierroksilla 1750 .
Robotin "E"- asennossa nopeudella 50 km/h on vaihde kutonen ja kierrokset ovat lähellä tyhjäkäyntiä.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D
-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D
-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
2.0 Mirafiori kotivirityksillä vei mittarinkyttäysrallissa tasan 10l/100km. Lähdöt ja risteykset ajettiin urku auki, muuten pumpattiin. Mukaan mahtui myös siirtymää.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
1,6 -97 farmari Marea kulutti n 180 tkm matkalla 7,3 l/100 km. Ajo hyvin sekalaista ja kaupunkiakin kohtalaisesti.
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
1.2 16V Bravo - tänään tankkiin upposi 41,42 litraa ja tripissä 705,4 km eli viimeinen mittausjakso 5,872 l/100 km. Eipä juuri muuttunut mihinkään vaikka joinain päivinä ajelin vähän rauhallisemminkin... Eli ei kannata himmaillaarpati kirjoitti:Viimeisin tankkaus tänään em 1.2 Bravolla 5,88 l/100 km eli karkeesti 5,9 l/100 km. 744 km tripissä ja tankkiin meni 43,74 l.arpati kirjoitti:Edellinen työmatkakinneri -98 1,4 12V brava hiukan öljyä polttava (haju) kone ja nokkiakin varmaan sileenä ~7 litraa sadalla matka-ajossa.
-99 1.2 16V bravo tyhjäkäyntisäädin jumpaten ~6.2 litraa sadalla matka-ajossa. Nyt eka tankillinen menossa ilman jumppausta kun sain viimein aikaiseksi ja vaihdoin kaasuläpän ja potikkasäädinpaketin ja ruiskuboksin ym toisesta. Mielenkiinnolla odotan mihin kulutus asettuu. Vähemmällä näyttäis menevän jo tässä vaiheessa arvioiden kun 550 km takana. No bensamittari nyt on mitä on joten katsotaan tankatessa paremmin... Koneessa kierroksia 2500-3000 väliin näillä välityksillä koko matkan paitti 60 alueella voi mennä pätkä siinä 2000 pinnassa nelosella tai vitosella vielä allekkin toki muttei viitti hirveesti vedätellä alle 2000 kiekoilla.
Päivittäinen työmatka 48 km/suunta mutkaista ja mäkistä 80 rajoituksen pikitietä jossa ajetaan suht reipasta marssivauhtia. Varsinaista kaupunkiajoa ei ole. 60 rajoituksia on useita.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Fiat 500L Twin Air, 2000 km sekalaista ajoa, pääasiassa maaseudulla ja sieltä kaupunkiin. Keskikulutus 6...6,3 l/100 km, ei ihan niin vähän, kuin auton ostaessani oletin.
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Fiat Bravo 80SX -99 (1.2 16V).
Eilen tuli käytyä tankkaamassa ja piripintaan, 45,99l/685km ~6,7l/100km.
Tämä tankillinen ajettu puhtaasti kaupungissa ja sisältää 4-5 muuttokuormaa 18km kaupungin halki auto aivan täpösen täynnä (yllättävän paljon menee tavaraa tommoseen). Yli tuon tuskin pääsee jos ei ihan älyttömiä räppäile (talvella ehkä).
Ajotyyli minulle uskollinen, valoista lähdetään, kierroksia ei pelätä ja kaasu pohjassa murisee kauniisti.
Puhtaan maantien ennätys tuli tehtyä pari viikkoa sitten, kun ajoin Jyväskylä - Pirkkala - Jyväskylä. 320km/15,44l=4,825l/100km!
Eilen tuli käytyä tankkaamassa ja piripintaan, 45,99l/685km ~6,7l/100km.
Tämä tankillinen ajettu puhtaasti kaupungissa ja sisältää 4-5 muuttokuormaa 18km kaupungin halki auto aivan täpösen täynnä (yllättävän paljon menee tavaraa tommoseen). Yli tuon tuskin pääsee jos ei ihan älyttömiä räppäile (talvella ehkä).
Ajotyyli minulle uskollinen, valoista lähdetään, kierroksia ei pelätä ja kaasu pohjassa murisee kauniisti.
Puhtaan maantien ennätys tuli tehtyä pari viikkoa sitten, kun ajoin Jyväskylä - Pirkkala - Jyväskylä. 320km/15,44l=4,825l/100km!
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- GFF
- Viestit: 1337
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.
Mainio lukema tuolle Wellun FIRE:lle! Eipä se tämänpäivän tekniikka kaikkine lisukkeineenkaan bensiinipuolella juuri tuon parempaan pysty, ja onhan tosiaan nykyautoilla tuota painoa ja kaikenlaista energiaa vaativaa laitettakin vaikka toisille jakaa.
Pistänpäs tähän vähän pitempiaikaisemman seurannan havaintoja, aina tuolta 1980-luvun lopulta alkaen. Oma kokemus on, että sen ajan (bensiinikäyttöisten) pikkuautojen lukemia on vaikea vieläkään kuitata. Oma ajotyyli on vähän tuonne Wellun tapaan: valoihin ei "Uunollakaan" jäädä norkoilemaan eli kiihdytykset aina reippaasti, nopeusmittarit on tarkistettu ja ylipäätään rajoitusten puitteissa liikutaan, ts. ei tientukkona, mutta silmät selässäkin... Lyhyemmillä matkoilla ollut tapana yrittää tankata aina samalla mittarilla, jos suinkin mahdollista, mutta tokihan tämä ei vaikkapa Lapin reisuilla ole ollut realiteetti (paitsi Multipla:lla).
Mutta aloitetaan "seiskasta", siitä sitten uudempiin:
Fiat 127 Mk1 -78, 4v (lyhyet välitykset): noin 6,5 l/100km, helposti seitsemän, mutta nykyään todella paljon pientä kaupunkipyöritystä vanhalla 903-kuutioisella. Jotenkin muistikuvat olisivat, että alle kuudenkin litran kyllä pääsee, kun säädöt ovat kohdallaan ja kone hyvin sisäänajettu eikä liian kulunut.
Fiat Uno FIRE -87, 5v: jatkuvasti alle 4,5 l/100 km kesäaikana, maantiellä JKL-Rovaniemi-välillä rajoitusten mukaan tasan 4l/100km jo 1980/1990-luvun vaihteessa. Muutaman kertaan tullut kokeiltua oikein talousajoakin, silloin muistelen päässeeni jopa 3,8 l/100km alitukseen. Alla "sirkkelinterät", 135/80-13"-renkaat. Talvella maantiellä sellainen 4,8-4,9, mutta ryyppykoneella kaupungissa nousee litran verran. Seitsemää ei saa menemään kuin paukkupakkasilla ja ihan nurkka-ajossa. FIRE-Uuno ollut ehdottomasti riemukkain ja kokonaistaloudellisin Fiattini, pirteä ja taloudellinen!
Fiat Multipla 105 JTD -99: kesällä keskikulutus noin 4,7l/100km, talvella puoli litraa lisää. Maantie-ennätykset Pohjanmaan lakeuksilla 4,2l/100km, ja talvella toiseen suuntaan umpipöperössä 6,7-6,9l/100km. Nykykilometreilla (380 000) edelleen aika sama, viiden litran kahta puolta. Vähän samat kokemukset kuin Uunollakin, todennäköisesti kulutuksen suhteen paras moottori "vesinokkaeläimeen" (odotapa uutta Bellissimaa, siinä toivottavasti lisäjuttua!)
Lancia New Ypsilon 1,2 FIRE 69 - 12: vielä kovin vähän kokemusta, vain reilu 5000 km ja sekin pelkästään kesällä, mutta 4,8-4,9 l/100 km sekä ajotietokoneen että tankkausmittauksen perusteella. Painiskelin taannoin, tuonko 0,9 TwinAir:n vai tämän perinteisen, päädyin perinteiseen, ei lastentauteja ja kulutuskin keskimäärin kohdallaan. Eihän Ypsilon tällä mikään pirteä ole, varmaan se TwinAir olisi siinä suhteessa aivan toista, mutta kulutuslukemat eivät näytä maailmalta olevan testeistä yhtään sen kummoisempia. Ajotietokoneen A-tripppimittarissa on kokonaisajomatka ja keskikulutus aina Saksasta lähtien, siellä taisi olla viimeksi vilkaistessani 5,1 l/100 km.
Fiat Panda 1,2 FIRE 69 -15: olipas tuollainen Kreikassa kolme päivää vuokralla toukokuussa! Vain ajotietokonelukemat ovat tallella ja hirmuista hiekkatie- ja mäkiajoa pienellä saarella, joten kulutus oli lähes kokonaan kakkosvaihdetta käyttäessä noin 9,5 l/100km. Niillä muutamilla asfalttipätkillä helposti tuonne Ypsilonin luokkaan (sama tekniikka) ja tasamaalla jopa sinne 4-4,5L/100km; onhan auto Ypsilonia kevyempi. Pitänee odottaa autolehtien kotimaisia testejä tässä suhteessa.
Eli reilusti kuuden litran paremmalla puolella näillä vehkeillä liikutaan. Pakko on tuota 999-kuutioista korkeapuristeista kaasutin-FIREä edelleenkin ihmetellä eli hankkikaa ihmeessä, jos haluatte työmatka-ajoon edullista, toimivaa, yksinkertaista ja pienikulutuksista tekniikkaa!
Pistänpäs tähän vähän pitempiaikaisemman seurannan havaintoja, aina tuolta 1980-luvun lopulta alkaen. Oma kokemus on, että sen ajan (bensiinikäyttöisten) pikkuautojen lukemia on vaikea vieläkään kuitata. Oma ajotyyli on vähän tuonne Wellun tapaan: valoihin ei "Uunollakaan" jäädä norkoilemaan eli kiihdytykset aina reippaasti, nopeusmittarit on tarkistettu ja ylipäätään rajoitusten puitteissa liikutaan, ts. ei tientukkona, mutta silmät selässäkin... Lyhyemmillä matkoilla ollut tapana yrittää tankata aina samalla mittarilla, jos suinkin mahdollista, mutta tokihan tämä ei vaikkapa Lapin reisuilla ole ollut realiteetti (paitsi Multipla:lla).
Mutta aloitetaan "seiskasta", siitä sitten uudempiin:
Fiat 127 Mk1 -78, 4v (lyhyet välitykset): noin 6,5 l/100km, helposti seitsemän, mutta nykyään todella paljon pientä kaupunkipyöritystä vanhalla 903-kuutioisella. Jotenkin muistikuvat olisivat, että alle kuudenkin litran kyllä pääsee, kun säädöt ovat kohdallaan ja kone hyvin sisäänajettu eikä liian kulunut.
Fiat Uno FIRE -87, 5v: jatkuvasti alle 4,5 l/100 km kesäaikana, maantiellä JKL-Rovaniemi-välillä rajoitusten mukaan tasan 4l/100km jo 1980/1990-luvun vaihteessa. Muutaman kertaan tullut kokeiltua oikein talousajoakin, silloin muistelen päässeeni jopa 3,8 l/100km alitukseen. Alla "sirkkelinterät", 135/80-13"-renkaat. Talvella maantiellä sellainen 4,8-4,9, mutta ryyppykoneella kaupungissa nousee litran verran. Seitsemää ei saa menemään kuin paukkupakkasilla ja ihan nurkka-ajossa. FIRE-Uuno ollut ehdottomasti riemukkain ja kokonaistaloudellisin Fiattini, pirteä ja taloudellinen!
Fiat Multipla 105 JTD -99: kesällä keskikulutus noin 4,7l/100km, talvella puoli litraa lisää. Maantie-ennätykset Pohjanmaan lakeuksilla 4,2l/100km, ja talvella toiseen suuntaan umpipöperössä 6,7-6,9l/100km. Nykykilometreilla (380 000) edelleen aika sama, viiden litran kahta puolta. Vähän samat kokemukset kuin Uunollakin, todennäköisesti kulutuksen suhteen paras moottori "vesinokkaeläimeen" (odotapa uutta Bellissimaa, siinä toivottavasti lisäjuttua!)
Lancia New Ypsilon 1,2 FIRE 69 - 12: vielä kovin vähän kokemusta, vain reilu 5000 km ja sekin pelkästään kesällä, mutta 4,8-4,9 l/100 km sekä ajotietokoneen että tankkausmittauksen perusteella. Painiskelin taannoin, tuonko 0,9 TwinAir:n vai tämän perinteisen, päädyin perinteiseen, ei lastentauteja ja kulutuskin keskimäärin kohdallaan. Eihän Ypsilon tällä mikään pirteä ole, varmaan se TwinAir olisi siinä suhteessa aivan toista, mutta kulutuslukemat eivät näytä maailmalta olevan testeistä yhtään sen kummoisempia. Ajotietokoneen A-tripppimittarissa on kokonaisajomatka ja keskikulutus aina Saksasta lähtien, siellä taisi olla viimeksi vilkaistessani 5,1 l/100 km.
Fiat Panda 1,2 FIRE 69 -15: olipas tuollainen Kreikassa kolme päivää vuokralla toukokuussa! Vain ajotietokonelukemat ovat tallella ja hirmuista hiekkatie- ja mäkiajoa pienellä saarella, joten kulutus oli lähes kokonaan kakkosvaihdetta käyttäessä noin 9,5 l/100km. Niillä muutamilla asfalttipätkillä helposti tuonne Ypsilonin luokkaan (sama tekniikka) ja tasamaalla jopa sinne 4-4,5L/100km; onhan auto Ypsilonia kevyempi. Pitänee odottaa autolehtien kotimaisia testejä tässä suhteessa.
Eli reilusti kuuden litran paremmalla puolella näillä vehkeillä liikutaan. Pakko on tuota 999-kuutioista korkeapuristeista kaasutin-FIREä edelleenkin ihmetellä eli hankkikaa ihmeessä, jos haluatte työmatka-ajoon edullista, toimivaa, yksinkertaista ja pienikulutuksista tekniikkaa!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!