Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Jos meinaa 1.9 JTD:n ajaa loppuun, kannattaa kopasta pitää hyvä huoli:
https://youtu.be/ZV3mLpm6POg?si=Nf0bokeqTrHurhKH
https://youtu.be/ZV3mLpm6POg?si=Nf0bokeqTrHurhKH
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- GFF
- Viestit: 1337
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Hemmetti, tuohon nähdenhän olen "vesinokkaeläimellä" vasta puolivälissä, nipin napin "sisäänajettuna" On kyllä todettava, että korissa ei edelleenkään ole tuollaista videolla nähtyä varsin "ranskalaista rapeutta". Sikäli museoajoneuvohaaveet -99-mallisella, kohta pienelle ajotauolle jäävällä, ovat yhä realistiset. Yksityiskohtana vielä, että JTD-moottorin lisäksi Lybraa ja Multiplata yhdistää mm. sama etualatukivarsi
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
-
- GFF
- Viestit: 1337
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Aika selvät sävelet Stellantiksen tuotanpolitiikassa: kopioidaan omaa. Tuossa alla linkissä Ypsilon (=Peugeot 208), ja taisi olla vähän uudemmassa jutussa jo Alfa Milano, joka on sitten yhden nollan verran lisää sekin Pösö.......
https://moottori.fi/uutinen/tassa-on-up ... dan-puvun/
https://moottori.fi/uutinen/tassa-on-up ... dan-puvun/
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Se siitä, aikanaan koko maailman suurimpiin teollisuusmahteihin kuulunut Fiat on menetetty.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Kuinka kulkee Lancia Aprilia 1939?
https://www.youtube.com/watch?v=KCUf2YrbMNg
https://www.youtube.com/watch?v=KCUf2YrbMNg
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Gralelle kävi ohraisesti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010722745.html
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010722745.html
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Voi paska, onkohan tämä sama "löytö", mikä 2023 pyörähti "Piazza Are" -kokoontumisessa? Väri täsmäisi, muistaakseni oli etelä-suomesta.Luigi kirjoitti: ↑26.09.2024 14:12 Gralelle kävi ohraisesti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010722745.html
Paska homma kerta kaikkiaan. Kukahan se oli foorumilta, jonka Prisma Grale roihahti joskus 200....5? Syy oli luokattoman laaduton polttoaineletku, joka ei kestänyt nykybensoja.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Vanhojen bensa- ja öljyletkujen uusiminen ennen varsinaista hajoamista on loppujen lopuksi aika edullinen toimenpide. Tästä kyseisestä tapauksesta en tiedä, mikä poltti - ja ko. letkuthan on voineet olla uusittujakin, mutta nykyisillä kumilaaduilla käyttöikä yllättävän lyhyt.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Se oli Sämpyn valkoinen Prisma. Tuo tuli hommattua itselle projektiksi, mutta erinäisten sattumusten kautta se jämähti hiekkapuhallettuna pressun alle Jämien siivoamiseen pressun alta taitaa nykyisin riittää imuri
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Siinä luultavasti korkkasi alkuperäinen bensaletku, kun sen tulipellistä läpi tulevan tuloletkun uusiminen ei oikein onnistu ilman moottorin irroitusta ja kojelaudan purkua niin ei sisältynyt alustavaan kunnostukseen. Mutta se jäi lopulta kuitenkin vähän epäselväksi että mikä sen moottoritilan sytytti.
Vaan niillä vakuutusrahoilla ostikin jo sitten sekä Tempra farkun, uuden Prisma Integralen että yhden 2000TC pystykoneen. Ei paha. Ja se Integrale on tallissa tälläkin hetkellä, toki myynnissä jos joku sellaista haluaa.
Aika toivottomia tuollaiset tulipalot autolle. Siitäkin heti kun hinuri toi pihaan niin purin kaiken mikä helposti irtosi ja koitin pestä sitä, kun noi ruostuu ja syöpyy hirveetä vauhtia tuollaisen jälkeen. Mutta pitäisi olla aikaa samantien puhaltaa ja maalata tuollainen mieluiten viikon sisään että saisi pelastettua eikä se siltikään enää ikinä ole uudenveroinen. Oli silloin vaan kiire saada uusi auto alle kun tuo integrale oli perheen käyttöauto.
131:ssä mulla on myös alkuperäinen tehtaan tuloletku tankilta, vaan se on ihan kunnossa ja sehän onkin kaasutinmoottoreissa imupuolella eli ei paineistettu. Joskus tekisi mieli siirtyä KAIKESSA kalustossa takaisin tuonne 70-luvulle...
Vaan niillä vakuutusrahoilla ostikin jo sitten sekä Tempra farkun, uuden Prisma Integralen että yhden 2000TC pystykoneen. Ei paha. Ja se Integrale on tallissa tälläkin hetkellä, toki myynnissä jos joku sellaista haluaa.
Aika toivottomia tuollaiset tulipalot autolle. Siitäkin heti kun hinuri toi pihaan niin purin kaiken mikä helposti irtosi ja koitin pestä sitä, kun noi ruostuu ja syöpyy hirveetä vauhtia tuollaisen jälkeen. Mutta pitäisi olla aikaa samantien puhaltaa ja maalata tuollainen mieluiten viikon sisään että saisi pelastettua eikä se siltikään enää ikinä ole uudenveroinen. Oli silloin vaan kiire saada uusi auto alle kun tuo integrale oli perheen käyttöauto.
131:ssä mulla on myös alkuperäinen tehtaan tuloletku tankilta, vaan se on ihan kunnossa ja sehän onkin kaasutinmoottoreissa imupuolella eli ei paineistettu. Joskus tekisi mieli siirtyä KAIKESSA kalustossa takaisin tuonne 70-luvulle...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
No joo. Taannoin etsin Jyväskylästä biodiesel/etanoli ja paineen kestävää (väh. 10bar) letkua.
Motonetin myyjä oli aivan pihalla, tarjosi kangaspintaista kumiletkua (ei luokiteltu mihinkään).
"Ei tuota, vaan biopolttoaineen ja paineen kestävää. Teillä on sitä myynnissä, nimellä "tankin sisäinen letku"".
Seuraavaksi myyjä toi muoviletkua ja totesi "tämäkin on polttoaineletkua, kyllä se kestää". Teki mieli lyödä sitä myyjää, mutta lähdin kassalta ja marssin ulos.
Etsimääni letkua ei ollut kummassakaan motonetissa. Seuraavaksi IKH, ei ollut. Fixus -lopettanut. KL-varaosat, "emme myy metriletkua". Puuilo, no arvata saattaa ettei ollut...
Kun oikeasti pelottaa nämä paskaletkut jotka mytivät itsestään ja näitä pitäisi painepuolelle asentaa. Tyydyin sitten väliaikaisena ratkaisuna ihan Bilteman metritavaran letkuun, koska ajomatka oli 400km mitä piti päästä. Kun kyseinen letku vaihdettiin sitten kolmen päivän ja 470km:n jälkeen parempaan, oli se bilteman letku alkanut jo mössööntymään ja oli sormissa ihan selkeän pehmennyt.
Ja tämä siis 95e10 bensiinillä, ruiskuautossa paluupuolella.
Motonetin myyjä oli aivan pihalla, tarjosi kangaspintaista kumiletkua (ei luokiteltu mihinkään).
"Ei tuota, vaan biopolttoaineen ja paineen kestävää. Teillä on sitä myynnissä, nimellä "tankin sisäinen letku"".
Seuraavaksi myyjä toi muoviletkua ja totesi "tämäkin on polttoaineletkua, kyllä se kestää". Teki mieli lyödä sitä myyjää, mutta lähdin kassalta ja marssin ulos.
Etsimääni letkua ei ollut kummassakaan motonetissa. Seuraavaksi IKH, ei ollut. Fixus -lopettanut. KL-varaosat, "emme myy metriletkua". Puuilo, no arvata saattaa ettei ollut...
Kun oikeasti pelottaa nämä paskaletkut jotka mytivät itsestään ja näitä pitäisi painepuolelle asentaa. Tyydyin sitten väliaikaisena ratkaisuna ihan Bilteman metritavaran letkuun, koska ajomatka oli 400km mitä piti päästä. Kun kyseinen letku vaihdettiin sitten kolmen päivän ja 470km:n jälkeen parempaan, oli se bilteman letku alkanut jo mössööntymään ja oli sormissa ihan selkeän pehmennyt.
Ja tämä siis 95e10 bensiinillä, ruiskuautossa paluupuolella.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Teetin omaan Prismaan uudet letkut Salossa paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä, Kuismalla, en nyt muista mitä makso mutta ei mielestäni ollut edes kalliit.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Kyllä tuon Gralen bensansyöttöletkun nyt saa vaihdettua ilman kojelaudan tai koneen irrotusta mutta siihen saa varautua että kädet kyllä on ruvella operaation jälkeen. Työläs homma ja jää usein vaihtamatta vaikka on yksi kriittisimmistä polttoainejärjestelmän letkuista. Aika koppuroitunut ja hapero oli tämä kuvan letkukin, toki sietänyt paineenalaista bensaa 35 vuotta.
Tilalle meni tällaista SAE 30R9-luokiteltua kamaa jota ostin Summit Racingilta. Sisus on fluoroelastomeeria joten sietää nykyisiä polttoaineita. Uloimmassa kumissa tulee olla otsonin sieto niin ei lähde halkeilemaan päältäpäin, otsonia syntyy konehuoneessa kun on hiiliharjallisia laitteita kuten laturi.
https://www.continental-industry.com/en ... ction-hose
127:aan ja 131:een joskus laitoin Goodyearin 30R7-letkua ja tämä on kyllä pysynyt kuin uutena vaikka alkaa olla jo 10 vuotta asennuksesta. Paineen siedon puolesta ei toki käy ruiskuautojen painepuolelle. Tais olla Summitilta sekin.
Suomessa taitaa katu-uskottavinta kamaa olla Finjectorilla:
https://www.finjector.com/fin/polttoain ... selille-24
Tankin sisäiset letkut on tuollakin omassa kategoriassa. Tarkemmat speksit saisi sivulla kyllä olla...
Tuo biopolttoaineletku oli viimeksi ainakin Gatesin 4219BF:ää
https://www.gates.com/us/en/fluid-power ... 05652.html
edit: Race.fi näyttää myyvän kans: https://www.race.fi/gates_barricade_pol ... na-a-45607
Mutta on tuo tavalliselle kumiliikkeelle varmaan iso taski olla selvillä mikä kestää ja mikä ei... Vaasassakin eräs hyvä kumiliike ilmoitti ettevät enää bensaletkua uskalla myydä, ja ymmärrän kyllä hyvin.
Tilalle meni tällaista SAE 30R9-luokiteltua kamaa jota ostin Summit Racingilta. Sisus on fluoroelastomeeria joten sietää nykyisiä polttoaineita. Uloimmassa kumissa tulee olla otsonin sieto niin ei lähde halkeilemaan päältäpäin, otsonia syntyy konehuoneessa kun on hiiliharjallisia laitteita kuten laturi.
https://www.continental-industry.com/en ... ction-hose
127:aan ja 131:een joskus laitoin Goodyearin 30R7-letkua ja tämä on kyllä pysynyt kuin uutena vaikka alkaa olla jo 10 vuotta asennuksesta. Paineen siedon puolesta ei toki käy ruiskuautojen painepuolelle. Tais olla Summitilta sekin.
Suomessa taitaa katu-uskottavinta kamaa olla Finjectorilla:
https://www.finjector.com/fin/polttoain ... selille-24
Tankin sisäiset letkut on tuollakin omassa kategoriassa. Tarkemmat speksit saisi sivulla kyllä olla...
Tuo biopolttoaineletku oli viimeksi ainakin Gatesin 4219BF:ää
https://www.gates.com/us/en/fluid-power ... 05652.html
edit: Race.fi näyttää myyvän kans: https://www.race.fi/gates_barricade_pol ... na-a-45607
Mutta on tuo tavalliselle kumiliikkeelle varmaan iso taski olla selvillä mikä kestää ja mikä ei... Vaasassakin eräs hyvä kumiliike ilmoitti ettevät enää bensaletkua uskalla myydä, ja ymmärrän kyllä hyvin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Lybran bensalinjan sisus on jotain lämpömuokkautuvaa muovia ja päällys on kumia. 1.6ie Prisman linjat taas oli muovia, mutta koskaan en tullut katsoneeksi, menikö tulipellin läpi sitten kumiletkuna. Yhteen yksilöön teetin kyllä uudet letkut bensafiltterin molemmin puolin, kun olivat jotain paineilmaletkua ja varsin kauheassa kunnossa silloin. Paikallinen hytikkafirma käytti jotain italialaista letkua, josta sanoivat, että on ainoa, jota uskaltavat bensaletkuksi laittaa. Thema kerkesi kymmenkunta vuotta olemaan minulla saman firman tekemän bensaletkun kanssa, ja se ainakin kesti hyvin aikaa - harmi kun ei valmistajaa tullut otettua talteen silloin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Nuo vanhat muoviputket on kai PVC:tä? Uudet uretaania? Molempien pitäisi kestää polttoaineita.
Nykyiseen prismaan vaihdoin sen letkun, ihan jotain Gatesin letkua tulipellin läpi hyttiin ja liitos kojelaudan alle kolmella klemmarilla on riittänyt. Ei ollut tosiaankaan mikään nopea tunnin työ. Tuossa on sellainen idioottimaisuus että muoviputkella tulee tulipellin läpi ja siinä heti prässätty liitos kumiletkuun joka kiinni tulipellin läpiviennissä, ehkä 5mm muoviputkea näkyvissä konehuoneen puolella. aika vaikea korjata alkuperäisesti tässäkin oli se muoviputki lytyssä kun letkua oli taivutettu joskus konehuoneen ollessa tyhjänä, mutta ei oltu sitten silloin vaihdettu tuota letkua.
Laturi on otsonaattori joo, mutta mielestäni koskee ehkä tällaisia Integraleja ja vastaavia uudempia joissa tiukkaan pakattu konehuone ja sähköflekti. Joku perinneauto puolityhjä moottoritila mekaanisella flektillä niin ei siellä taida paljoa otsonit konehuoneessa lisääntyä.. Kun Gatesin 1-kerrosletku oli vuoden jälkeen vaihtokunnossa 500km jälkeen 131A:n konehuoneessa, otsonit tuskin oli syynä.
Nykyiseen prismaan vaihdoin sen letkun, ihan jotain Gatesin letkua tulipellin läpi hyttiin ja liitos kojelaudan alle kolmella klemmarilla on riittänyt. Ei ollut tosiaankaan mikään nopea tunnin työ. Tuossa on sellainen idioottimaisuus että muoviputkella tulee tulipellin läpi ja siinä heti prässätty liitos kumiletkuun joka kiinni tulipellin läpiviennissä, ehkä 5mm muoviputkea näkyvissä konehuoneen puolella. aika vaikea korjata alkuperäisesti tässäkin oli se muoviputki lytyssä kun letkua oli taivutettu joskus konehuoneen ollessa tyhjänä, mutta ei oltu sitten silloin vaihdettu tuota letkua.
Laturi on otsonaattori joo, mutta mielestäni koskee ehkä tällaisia Integraleja ja vastaavia uudempia joissa tiukkaan pakattu konehuone ja sähköflekti. Joku perinneauto puolityhjä moottoritila mekaanisella flektillä niin ei siellä taida paljoa otsonit konehuoneessa lisääntyä.. Kun Gatesin 1-kerrosletku oli vuoden jälkeen vaihtokunnossa 500km jälkeen 131A:n konehuoneessa, otsonit tuskin oli syynä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net