Tässähän on toki mahdollista, että dieselvero poistuu ja sitä myöten pakettiautoistamisestakaan ei ole sanottavaa iloa. Jää nähtäväksi ensi vuoden puolella miten tuon kanssa käy, osuuko uuden hallituksen prioriteettilistalle.MultiplaJTDmies kirjoitti: ↑09.12.2022 16:26 Jo viime keväänä julkaistu tuollainen juttu nousi silmien eteen:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nim ... lta-aikaa/
Joskus on tullut mietittyä, mahtaako noissa olla apumiehen puoleisen etupenkin kiinnityksissä samat systeemit kuin ykkössarjan Scudossa, ja saisikohan Lancian muutoskatsastettua pakuksi tällaiselle Scudon tuplaistuimelle eli 1+2 ohjaamona (kaksipaikkaisena onnistuu kyllä, tila-autot voi takapenkkien kiinnitys lopullisesti poistamalla muuttaa edelleenkin)? Olisi nimittäin tuollainen Lancia Zeta kolmipaikkaisena dieselpakuna käytännöllisyyden lisäksi vielä erityisen tyylikäs, ja PSA:n 2-litrainen common-rail turbodiesel on kestävän maineessa. Aivan alkusarjoissa taisi olla 2,1-litraista esikammiodieseliä, en vaan muista, oliko tämäkin PSA-pohjainen vai jokin Fiatin oma. Bensakoneiset olivat kaikki muistaakseni kaksilitraisia, mutta tämä kone on perinteisenä konstruktiona juoppo kohtuu isoon koriin.
Suomessa en ole nähnyt yhtä ainutta Zetaa, mutta seuraajaa Phedraa on sentään jokunen, ja jopa ollut käytettyinä kaupankin.
Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
^ Saa ajaa bussikaistalla?
Jos dieselvero poistuu, niin Mazdaan hankitaan jostain takapenkit. Typerää, kun on pitänyt mennä kahdella autolla, jos on yli kaksi henkeä ja ison kärrin vetotarve.
Muistelisin nähneeni Suomessa yhden Zetan tien varressa palaneena, ja chattiautossa on joskus ollut joku myynnissä.
Jos dieselvero poistuu, niin Mazdaan hankitaan jostain takapenkit. Typerää, kun on pitänyt mennä kahdella autolla, jos on yli kaksi henkeä ja ison kärrin vetotarve.
Muistelisin nähneeni Suomessa yhden Zetan tien varressa palaneena, ja chattiautossa on joskus ollut joku myynnissä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Video avaa hieman sitä, mistä 2000 Coupessa on kyse:
https://www.youtube.com/watch?v=2UrlhMYSR8c
https://www.youtube.com/watch?v=2UrlhMYSR8c
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- GFF
- Viestit: 1337
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Edellisen polven Ypsilon päässyt Tekniikan Maailman "katsaukseen". Onneksi kohtuu hyvin kuvattu tuo vuosimalli ja tekninen tausta, joskin olisi voinut mainita, että on näitä pari uudempaakin eli juuri siihen ihan alussa mainittuun ja Fiat 500-tekniikkaan perustuvaa Suomessa (yksi bensiini-Fire ja yksi bensiini-kaasu TwinAir...)
https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kayt ... a-ypsilon/?
ps, TM:n kuvaaman yksilön tekniset tiedot eivät ainakaan taannoin olleet tuolla internetin automarkkinoilla ajan tasalla tai ainakin olivat jotenkin ristiriitaiset: kuvasivat enemmänkin "Nuova Ypsilon:in" eli n. 2012-> eteenpäin numeroita. Maahantuojan tuomat autoyksilöt olivat kaikki joko 1,4 8v tai 16v-Fire-moottorisia, ei 1,2:sta Fire:ä. Autokaupan tiedoissa on kuitenkin selvästi 1,2 69hv Fire:n (=Fiat 500, Panda III ja Ford Ka II) tietoja, joten voihan tämä olla yksityisestikin maahantuotu - tai sitten tiedot on tosiaan napattu jostain muualta (päästöt ja kulutus eivät kuitenkaan missään tapauksessa ole noin pienet, oli edellisen mallin Ypsilonissa mikä tekniikka hyvänsä; Nuova Ypsiloniin nuo sopisivat, ja sitähän alkoi olla jo loppuvuodesta 2011 saatavilla eli "ModelYear 12", kuten usein puhutaan). 1,4 Fire 8v oli meillä vähemmän myyty niistä vähistäkin eli 1,4 16v oli edellisen polven Ypsilonin yleisin voimanlähde Suomessa. Fiat Albea 1,4 8v oli ehkäpä teknisten tietojen puolesta lähempänä totuutta, ja meillehän ei tainnut rantautua ollenkaan kakkossarjan Puntoa tuolla 1,4 8v-Fire:llä (eikä tainnut kyllä tulla 16v:lläkään?), johon edellisen mallin "Jupsi" perustuu
https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kayt ... a-ypsilon/?
ps, TM:n kuvaaman yksilön tekniset tiedot eivät ainakaan taannoin olleet tuolla internetin automarkkinoilla ajan tasalla tai ainakin olivat jotenkin ristiriitaiset: kuvasivat enemmänkin "Nuova Ypsilon:in" eli n. 2012-> eteenpäin numeroita. Maahantuojan tuomat autoyksilöt olivat kaikki joko 1,4 8v tai 16v-Fire-moottorisia, ei 1,2:sta Fire:ä. Autokaupan tiedoissa on kuitenkin selvästi 1,2 69hv Fire:n (=Fiat 500, Panda III ja Ford Ka II) tietoja, joten voihan tämä olla yksityisestikin maahantuotu - tai sitten tiedot on tosiaan napattu jostain muualta (päästöt ja kulutus eivät kuitenkaan missään tapauksessa ole noin pienet, oli edellisen mallin Ypsilonissa mikä tekniikka hyvänsä; Nuova Ypsiloniin nuo sopisivat, ja sitähän alkoi olla jo loppuvuodesta 2011 saatavilla eli "ModelYear 12", kuten usein puhutaan). 1,4 Fire 8v oli meillä vähemmän myyty niistä vähistäkin eli 1,4 16v oli edellisen polven Ypsilonin yleisin voimanlähde Suomessa. Fiat Albea 1,4 8v oli ehkäpä teknisten tietojen puolesta lähempänä totuutta, ja meillehän ei tainnut rantautua ollenkaan kakkossarjan Puntoa tuolla 1,4 8v-Fire:llä (eikä tainnut kyllä tulla 16v:lläkään?), johon edellisen mallin "Jupsi" perustuu
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
^
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
-
- GFF
- Viestit: 1337
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Hyvä tieto "seiskaviitoselta"! Alustan nro:n perusteella selkeästi edellisen korimallin 1,2 60 hv 8v Fire. Tällöin puoltaisi ehkä paremmin yksityistä tuontia; minulla on jopa maahantuojan suomenkielinen esite, jossa esitelläään maahantuojan virallisesti tuomat eli vain 1,4 8v tai 16v, ja ainakaan 2010 lopulla eivät autolehtien mallikatalookit edes noteeraa enää Ypsilonia Suomessa.
Tuossa kaupan olevassa on siis kakkos-Punton tekniikka, päästöt olleet noin 2008-2010 malliin aluksi 142g/km, yhdistetty kulutus 5,9l/100km. Sitten lukemat tilastoluetteloissa putoavat: keväällä 2010 on tullut niin ikään 60hv malli, jossa päästöt pienenevät 129:ään g/km (5,5l/100km yhdistetty). Samaan aikaan sekä Fiat 500:een että lopulta Pandaan tuli "evo"-mallin 1,2 8v Fire, joka kehitti 69hv, päästöt n. 113-115g/km, mutta ei enää Ypsiloniin, koska malli oli uusiutumassa (tai sitten tehdas valmisti joitain yksittäisiä "kummajaisia" uudella virityksellä vielä viimeisiin yksilöihin ennen uudistusta; mistäs tätä varmasti tietää, mutta tuon sarjanumeronkin perusteella on 60hv, ei 69). Tämä "evo"-Fire 69hv tuli sitten kuitenkin heti vuonna 2011 Nuova Ypsiloniin ja on siinä yhä, joskin Ypsilonin myynti loppui keskemmällä Eurooppaakin jo 2010-luvun alkupuolella, ja mallia on saanut pitkään uutena enää vaan Italiassa. Tähän viimeiseen malliin tuolla Rinta-Joupin tiedoissa olevat numerot sopisivat eli 1,2 69hv ja keskikulutus 4,9l/100km (viimeinen kyllä taisi olla siellä vain 4,0 eli "näppivirhe" tai sitten aikanaan rekisteröintikatsastuksessa on jostain napattu autoon uudemman korimallin tiedot). No, näpertelyähän tämä, mutta välillä hullunhauskaa pilkkujen viilausta!
ps. tietysti ostajan kannalta ilahduttavaa, jos onkin "livahtanut" aidosti nuo pienet 114g päästöt rekisteröinnin yhteydessä kirjoihin ja kansiin......
Tuossa kaupan olevassa on siis kakkos-Punton tekniikka, päästöt olleet noin 2008-2010 malliin aluksi 142g/km, yhdistetty kulutus 5,9l/100km. Sitten lukemat tilastoluetteloissa putoavat: keväällä 2010 on tullut niin ikään 60hv malli, jossa päästöt pienenevät 129:ään g/km (5,5l/100km yhdistetty). Samaan aikaan sekä Fiat 500:een että lopulta Pandaan tuli "evo"-mallin 1,2 8v Fire, joka kehitti 69hv, päästöt n. 113-115g/km, mutta ei enää Ypsiloniin, koska malli oli uusiutumassa (tai sitten tehdas valmisti joitain yksittäisiä "kummajaisia" uudella virityksellä vielä viimeisiin yksilöihin ennen uudistusta; mistäs tätä varmasti tietää, mutta tuon sarjanumeronkin perusteella on 60hv, ei 69). Tämä "evo"-Fire 69hv tuli sitten kuitenkin heti vuonna 2011 Nuova Ypsiloniin ja on siinä yhä, joskin Ypsilonin myynti loppui keskemmällä Eurooppaakin jo 2010-luvun alkupuolella, ja mallia on saanut pitkään uutena enää vaan Italiassa. Tähän viimeiseen malliin tuolla Rinta-Joupin tiedoissa olevat numerot sopisivat eli 1,2 69hv ja keskikulutus 4,9l/100km (viimeinen kyllä taisi olla siellä vain 4,0 eli "näppivirhe" tai sitten aikanaan rekisteröintikatsastuksessa on jostain napattu autoon uudemman korimallin tiedot). No, näpertelyähän tämä, mutta välillä hullunhauskaa pilkkujen viilausta!
ps. tietysti ostajan kannalta ilahduttavaa, jos onkin "livahtanut" aidosti nuo pienet 114g päästöt rekisteröinnin yhteydessä kirjoihin ja kansiin......
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Uudessa Mobilistissa tunnetun italoharrastajan vauhdikas kuvaus Lancian rooleista suomalaisessa elokuva- ja tv-viihteessä. Vilahtaapa siellä Fiat ja Alfakin matkan varrella.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Ja vähän uudempaa: https://www.ksml.fi/teemat/6294052 (HH:n löytämä linkki)
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Ciao
Uusimmassa TM verkkolehdessä oli iso juttu Jari Tyyskän Lancioista, TM:n vanhoista vertailuautoista.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2 ... cian-mies/
Uusimmassa TM verkkolehdessä oli iso juttu Jari Tyyskän Lancioista, TM:n vanhoista vertailuautoista.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2 ... cian-mies/
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Juttu on myös printtilehdessä, oli ihan mukavaa luettavaakarpy kirjoitti: ↑13.11.2023 20:28 Ciao
Uusimmassa TM verkkolehdessä oli iso juttu Jari Tyyskän Lancioista, TM:n vanhoista vertailuautoista.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2 ... cian-mies/
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Niin oli ja samassa lehdessä esiteltiin TM:n toimituskunta. Siitä voi jokainen miettiä miksei toimittajien tekemät jutut ole ilmaiseksi kaikkien luettavana. Melkoinen organisaatio.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Uusi Ypsilon "lipsahti" näytille?
https://lenouvelautomobiliste-fr.transl ... r_pto=wapp
kiitokset linkistä Petteri Nyholm, AlfaBBS
https://lenouvelautomobiliste-fr.transl ... r_pto=wapp
kiitokset linkistä Petteri Nyholm, AlfaBBS
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Lipsahti on tässä yhteydessä kyllä aivan oikea termi