
Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Isäsi kertoi kipinän kilvan ajoon syttyneen oltuaan Hannu Ahosen Abarthin kyydissä. Auto on yhä tallessa, mutta onko isäsi vanhoja kilpureita säilynyt? Komeat viikset muuten kuvassa. 

Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Siis vaikutuksille altis ollu nuorempana
. Eipä ole koskaan tullut kyseltyä sen tarkemmin, että miksi ajoi ja mistä se alkoi.
Pokaali vitriiniä tuli vaan pikkupoikana ihailtua olohuoneessa.
Kilpureista en tiedä, muistasin että isä jotain mainitsi että olisi joku kilpurinsa jollakulla teossa.
Tästäkin jo lähes kymmenen vuotta kun siitä puhui. Pitäneepä kysellä.
Sitten kun alkoi itseä bensa vehkeet kiinnostaa, niin joitakin valokuvia selailtiin ja kyselitiin pokaaleista ja ajoista enemmän.
Muistan sen kanssa, että kaikki auton korjaukset tehtiin itse, Mirafioreihin moottorin vaihdot ym. etupihalla taivasalla. Itse niissä jonkin verran koitti olla mukana, mutta taisi olla enemmän tiellä vain
.
Mutta pistetääs tämän päivän saldo tähän myös.
Kuskin puolen jousen pidike alumiini sevverta oli jumahtanu, että sen joutu pilkkomaan palasiksi.
Repsikan puoli olikin irtonainen, mutta hapettunut reippaasti sekin.


Kuskin puolelle pohjaanlyöntikumille kannake, mallinnettu ja leikelty vahvike peltiä tukivarren ympärille.
Tekemistä siinä vielä on, käsin tuon pokkauksen teko pihdeillä ja vasaralla & vasteella ei ole mitenkään näteimmästä päästä.


Pikkuhiljaa....pikkuhiljaa...

Pokaali vitriiniä tuli vaan pikkupoikana ihailtua olohuoneessa.
Kilpureista en tiedä, muistasin että isä jotain mainitsi että olisi joku kilpurinsa jollakulla teossa.
Tästäkin jo lähes kymmenen vuotta kun siitä puhui. Pitäneepä kysellä.
Sitten kun alkoi itseä bensa vehkeet kiinnostaa, niin joitakin valokuvia selailtiin ja kyselitiin pokaaleista ja ajoista enemmän.
Muistan sen kanssa, että kaikki auton korjaukset tehtiin itse, Mirafioreihin moottorin vaihdot ym. etupihalla taivasalla. Itse niissä jonkin verran koitti olla mukana, mutta taisi olla enemmän tiellä vain

Mutta pistetääs tämän päivän saldo tähän myös.
Kuskin puolen jousen pidike alumiini sevverta oli jumahtanu, että sen joutu pilkkomaan palasiksi.
Repsikan puoli olikin irtonainen, mutta hapettunut reippaasti sekin.


Kuskin puolelle pohjaanlyöntikumille kannake, mallinnettu ja leikelty vahvike peltiä tukivarren ympärille.
Tekemistä siinä vielä on, käsin tuon pokkauksen teko pihdeillä ja vasaralla & vasteella ei ole mitenkään näteimmästä päästä.


Pikkuhiljaa....pikkuhiljaa...
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Löytyskös keltään tuota Abarthin mittaritaulua, kolmelle pyöreälle mittarille?
Jos mahdollista niin voisin siitä mallintaa 3D-tiedoston ja tulostaa tuon kehyksen.
Tietty vahvistaa esim. lasikuidulla tms.
Jos mahdollista niin voisin siitä mallintaa 3D-tiedoston ja tulostaa tuon kehyksen.
Tietty vahvistaa esim. lasikuidulla tms.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Valmis 3D-tiedosto saattaa löytyä Porista, kaveri selvittää asiaa.
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
No perkema!!
Sehän sopis paremmin kuin hyvin.
Kiitos!!
Sehän sopis paremmin kuin hyvin.
Kiitos!!
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Jahas!! Se tuli sitten lumi maahan ja virallinen tallikausi alko.
Ja siellähän sitä on taas tänään oltu.
Eilen jo tuli 'vahingossa' joutessaan mallinnettua tuo jousenkiinnike alumiinikin.

Miksi ostaa, kun on mahdollisuus tehdä itse...
Onhan niitä kaupan esim. Oldtimer-Shopissa, mutta koetetaan josko saatais ihan kotimaista tuotantoa aikaiseksi.
Tänään sitä sitten hitsailtu kuskinpuolelle ylätukivarren vahvikepeltiä paikoilleen. Nätimpiäkin suorituksia varmasti on nähty, muttei täällä tänään...

Tekeminen oli että sai paineltua joka kohdasta sisälokasuojanpeltiin kiinni.
Tiedä sitten olisko ollu järkevämpi hitsata pohjaanlyöntikumin kannake tuohon vahvikepeltiin, eikä sen alla olevaan peltiin.
Repsikan puolelle samaa kohtaa alottelin tekeen, ja näköjään oli sieltäkin puolelta kannakkeen aluspelti haperoa.

Ei onneksi niin pahasti, kuin mitä oli kuskin puolella. Pääsi helpommalla ja näpsäkämmällä paikalla onneks.

Sen jätin odotteleen huomista 'liimausta' paikoilleen.
Uusi kuminkannakekin tehdä, ja vielä samalta istumalta vahvike pelti kanssa.
Repsikan puolen lattia onkin nätimpi hitsauksiltaan, sen olikin edellinen omistaja paikkaillu.

Repsikan takalokarin 'luotto' kohde paikattu allekirjoittaneen toimesta, ensimmäisellä valmistus yrityksellä.

Eiköhän sekin uusita, kun takalevikkeitä mallataan ja kaaria muokataan levikkeille sopiviksi.
Uskaltaisikohan sitä edes villeimmissä ajatuksissa mietiskellä, että olisiko jo ensikesänä mahdollisesti ajossa...
Ja siellähän sitä on taas tänään oltu.
Eilen jo tuli 'vahingossa' joutessaan mallinnettua tuo jousenkiinnike alumiinikin.

Miksi ostaa, kun on mahdollisuus tehdä itse...

Onhan niitä kaupan esim. Oldtimer-Shopissa, mutta koetetaan josko saatais ihan kotimaista tuotantoa aikaiseksi.
Tänään sitä sitten hitsailtu kuskinpuolelle ylätukivarren vahvikepeltiä paikoilleen. Nätimpiäkin suorituksia varmasti on nähty, muttei täällä tänään...

Tekeminen oli että sai paineltua joka kohdasta sisälokasuojanpeltiin kiinni.
Tiedä sitten olisko ollu järkevämpi hitsata pohjaanlyöntikumin kannake tuohon vahvikepeltiin, eikä sen alla olevaan peltiin.
Repsikan puolelle samaa kohtaa alottelin tekeen, ja näköjään oli sieltäkin puolelta kannakkeen aluspelti haperoa.

Ei onneksi niin pahasti, kuin mitä oli kuskin puolella. Pääsi helpommalla ja näpsäkämmällä paikalla onneks.

Sen jätin odotteleen huomista 'liimausta' paikoilleen.
Uusi kuminkannakekin tehdä, ja vielä samalta istumalta vahvike pelti kanssa.
Repsikan puolen lattia onkin nätimpi hitsauksiltaan, sen olikin edellinen omistaja paikkaillu.

Repsikan takalokarin 'luotto' kohde paikattu allekirjoittaneen toimesta, ensimmäisellä valmistus yrityksellä.

Eiköhän sekin uusita, kun takalevikkeitä mallataan ja kaaria muokataan levikkeille sopiviksi.
Uskaltaisikohan sitä edes villeimmissä ajatuksissa mietiskellä, että olisiko jo ensikesänä mahdollisesti ajossa...
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Jos meinaat saada ajoon ensikesäksi, aloita maalarin haku nyt. Eräässä projektissa ei maalaria löytynyt mistään. Puolilupauksia tuli mutta sen jälkeen hiljaista. Viimein kuorma-automaalari sen maalasi. Jossain vaiheessa maalataan uudelleen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Jääny muutama viikonloppu heikommalle tohinalle erinäisistä syistä. Mutta jotain sentään saatu aikaseksi.
Repsikanpuolen vahvike pelli tehty ja liimailtu paikoilleen.

Pohjaanlyöntikumin kannake vielä irtonaisena tosin. Tälle puolelle tein sen näin päin, helpompi sovitella tuo vahvike paikoilleen.
Historian lisälehdillä tullut kyllä oltua, muisteltu ja selailtu vanhoja dokumentteja isän kanssa. Löytyy mm. tyypitys paperit 850 ja 1000 Corsille.
Joitain dokkareita oli myös Abarthin tekemistä vahvistuksista ja muutoksista, niistä kun en huomannut ottaa kuvia. Josko ensi kerralla kun käväsen...
Ja tuli sitä tänään käytyä 'Pyhällä Maalla' selailemassa varaosakirjoja ja kaivelemassa varastoja.

Onkos kukaan muuten käyttäny mm. Motonetistä ja Biltemasta saatavaa fosforihappoa ruosteen ehkäisyyn ja poistoon?
Kaivellu netistä joitain kirjoituksia niistä eripalstoilta, mutta jotenkin taas tuntuu olevan niin ristiriitaista kommenttia joka paikassa.
Aattelin että sillä käsittelisi alapuolelta ensin ja sitten maalaisin epoksimaalilla.
Tekemistä kyllä vielä on mutta kaikkee tulee mietittyä kun väkisin makaa itseään yön pimeinä tunteina.
Repsikanpuolen vahvike pelli tehty ja liimailtu paikoilleen.

Pohjaanlyöntikumin kannake vielä irtonaisena tosin. Tälle puolelle tein sen näin päin, helpompi sovitella tuo vahvike paikoilleen.
Historian lisälehdillä tullut kyllä oltua, muisteltu ja selailtu vanhoja dokumentteja isän kanssa. Löytyy mm. tyypitys paperit 850 ja 1000 Corsille.
Joitain dokkareita oli myös Abarthin tekemistä vahvistuksista ja muutoksista, niistä kun en huomannut ottaa kuvia. Josko ensi kerralla kun käväsen...
Ja tuli sitä tänään käytyä 'Pyhällä Maalla' selailemassa varaosakirjoja ja kaivelemassa varastoja.

Onkos kukaan muuten käyttäny mm. Motonetistä ja Biltemasta saatavaa fosforihappoa ruosteen ehkäisyyn ja poistoon?
Kaivellu netistä joitain kirjoituksia niistä eripalstoilta, mutta jotenkin taas tuntuu olevan niin ristiriitaista kommenttia joka paikassa.
Aattelin että sillä käsittelisi alapuolelta ensin ja sitten maalaisin epoksimaalilla.
Tekemistä kyllä vielä on mutta kaikkee tulee mietittyä kun väkisin makaa itseään yön pimeinä tunteina.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Fosforihappo toimii hyvin ja sillä saa pienistä kuopista ruosteen hyvin pois. Mutta isoille pinnoille hankala käyttää ja silloin aineen kulutus kasvaa huomattavasti. Pienten osien puhdistuksessa (upottamalla) aivan lyömätön aine.
Näin omien kokemusten pohjalta.
Näin omien kokemusten pohjalta.
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Tuossa juttua vaihtoehtoisista ruosteenpoistotavoista:
viewtopic.php?p=50572#p50572
viewtopic.php?p=50572#p50572
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Kiitos Nipa linkistä, tuota lankaa en olekkaan aikasemmin löytäny.
Elektrolyysi kylpy varmasti lyömätön ja vaivattomin ratkaisu osien puhdistukseen. Todennäköisesti tulen testaamaan irto-osien kanssa.
Nyt kyseessä mihin hakisin vastausta on se, että miten auton pohjaa saisi ruostesuojattua/poistettua ilman hirveetä pölypilveä tai hiekkapuhallusta.
Omat kokemukset fosforihaposta on rosteriosien puhdistuksessa. Ultraäänipesurissa muutamissa minuuteissa irtoaa lankasahauksen aiheuttamat kuona kertymät ja liat koneen osista.
Elektrolyysi kylpy varmasti lyömätön ja vaivattomin ratkaisu osien puhdistukseen. Todennäköisesti tulen testaamaan irto-osien kanssa.
Nyt kyseessä mihin hakisin vastausta on se, että miten auton pohjaa saisi ruostesuojattua/poistettua ilman hirveetä pölypilveä tai hiekkapuhallusta.
Omat kokemukset fosforihaposta on rosteriosien puhdistuksessa. Ultraäänipesurissa muutamissa minuuteissa irtoaa lankasahauksen aiheuttamat kuona kertymät ja liat koneen osista.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Kärcherin tehokkain kuluttajamallin painepesuri (olikohan se nyt K7) ja kiinalainen hiekkapuhalluslisälaite oli minun ratkaisu japanilaisen lavapakun rungon putsaukseen ruosteista. Sotkuista touhua toki, ja tähän vuodenaikaan ei taida tulla kyseeseen. Myös niin olen putsaillut, että tällaisella punotulla teräsharjalaikalla ruosteita pois niin paljon, kuin lähtee, sitten pintaan 4-10% fosforihappoa (Motonetin myymä geelimäinen happo saattaisi olla hyvä tähän, ei ole kokemusta vielä), ja taas uudelleen putsaus, jne, kunnes lopputuloksena on puhtaan harmaa teräspinta. Noissa punotuissa laikoissa on isoja eroa, halpiksissa lanka on pehmeää ja kääntyy "myötäkarvaan", jonka jälkeen ne vain kiillottaa ruostetta. Pelkkää rahanhukkaa semmoiset. Tämä saattaisi olla ok:
https://www.ikh.fi/fi/kuppiharja-palm-6 ... -rst-ob075
Muuten langat saisi olla karkaistuja, eli semmoinen maininta pitää olla. Laadukas laikka kestää pitkään.
https://www.ikh.fi/fi/kuppiharja-palm-6 ... -rst-ob075
Muuten langat saisi olla karkaistuja, eli semmoinen maininta pitää olla. Laadukas laikka kestää pitkään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Taas päässyt/pystynyt jatkaan, sormet taas työskentely kuntoset.
Tänään olikin pääasiassa pohjan puhdistusta vanhasta massasta repsikan puolelta ja repsikan takapyörän sisälokarin paikkausta. Pohjaanlyöntikumin kiinnitysrauta vaihdettava ja sille pohjalle uutta peltiä.
Repsikan penkin takaosan kohta olikin päässyt hieman painumaan ja se täytyneekin oikasta ja suunnitella vahviketta molemmille puolille.
Kävin aikasemmin jo hankkimassa rälläkkään rautalankaharjan, aikas hurjanolonen laite…
Mutta hyvin tuntu ruoste ym. kuona irtoavan. Tarkkana sai olla tosin, ettei ’haukannu’ kulmiin tai peltien reunoihin.
Bilteman ruosteensyöjääkin tuli haalittua. Sivelty lattian paikkakohtiin ja etutukivarsien vahvikepelteihin.
Nopeasti tuntu muuttuvan vaalean harmaasta tumman violetiksi. Ilmeisesti luo suojakerroksen tai ’deaktivoi’ ruosteen prosessin.
Kattotaan ny sitten kuin tuo toimii…
Tänään olikin pääasiassa pohjan puhdistusta vanhasta massasta repsikan puolelta ja repsikan takapyörän sisälokarin paikkausta. Pohjaanlyöntikumin kiinnitysrauta vaihdettava ja sille pohjalle uutta peltiä.
Repsikan penkin takaosan kohta olikin päässyt hieman painumaan ja se täytyneekin oikasta ja suunnitella vahviketta molemmille puolille.
Kävin aikasemmin jo hankkimassa rälläkkään rautalankaharjan, aikas hurjanolonen laite…
Mutta hyvin tuntu ruoste ym. kuona irtoavan. Tarkkana sai olla tosin, ettei ’haukannu’ kulmiin tai peltien reunoihin.
Bilteman ruosteensyöjääkin tuli haalittua. Sivelty lattian paikkakohtiin ja etutukivarsien vahvikepelteihin.
Nopeasti tuntu muuttuvan vaalean harmaasta tumman violetiksi. Ilmeisesti luo suojakerroksen tai ’deaktivoi’ ruosteen prosessin.
Kattotaan ny sitten kuin tuo toimii…
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Hyvää myöhäistä joulua.
Valitettavasti näyttää että valmistuminen viivästyy terveysongelmista.
Omat kädet on kärsiny kuivuudesta jo kohta 2 kuukautta. Sormenpäät halkeilee ja verestää, kämmenet kuivat kun beduiinin se. Ollut vastaavaa aikaisemminkin, muttei ihan näin pahasti.
Alkukuusta näytti että olis paranemaan, mutta ei.
Halu palata sorvin ääreen painaa kokonajan.
Heti jatkuu kunhan kykenee/uskaltaa jatkaa.
Sillä välin on aikaa haalia osia ja suunnitella moottorin laittoa.
Tarkoitus tietenkin tehdä kadulle sopiva, kireä moottori.
Oma tarkoitus tietenkin tehdä se seiskan moottorista, mutta suunnitelmia saa tietenkin olla useampia…
Tallista kun löytyy useampi 600 oma lohko ja 850 kansia tais olla parit, lisäksi vielä isän kätköistä löytynyt valmis katunokka 600 lohkolle, niin taitaa tulla tehtyä ensimmäisenä tuo versio.
Valitettavasti näyttää että valmistuminen viivästyy terveysongelmista.
Omat kädet on kärsiny kuivuudesta jo kohta 2 kuukautta. Sormenpäät halkeilee ja verestää, kämmenet kuivat kun beduiinin se. Ollut vastaavaa aikaisemminkin, muttei ihan näin pahasti.
Alkukuusta näytti että olis paranemaan, mutta ei.
Halu palata sorvin ääreen painaa kokonajan.
Heti jatkuu kunhan kykenee/uskaltaa jatkaa.
Sillä välin on aikaa haalia osia ja suunnitella moottorin laittoa.
Tarkoitus tietenkin tehdä kadulle sopiva, kireä moottori.
Oma tarkoitus tietenkin tehdä se seiskan moottorista, mutta suunnitelmia saa tietenkin olla useampia…
Tallista kun löytyy useampi 600 oma lohko ja 850 kansia tais olla parit, lisäksi vielä isän kätköistä löytynyt valmis katunokka 600 lohkolle, niin taitaa tulla tehtyä ensimmäisenä tuo versio.
Aasia kunnossa!
Re: Fiat 600, joko nyt valmiiksi 27 vuoden jälkeen
Moi! Itsekkin aikoinaan kärsin aika massiivisista käsien kuivumisista, autohommista ilmeisesti johtuen
....toivottavasti saat ihon kuivuudet kuriin
....Noita kuvia sinun projektista katseltuani nostan hattua, kun on tehty hienoa työtä 600:sen elvyttämiseksi
.....Sellaisen huomion tein, että jos tuo olisi minun projekti, niin vetäisin kaikki hitsaus saumat rälläkällä lamellilaikalla sileiksi, eli ns:"saumat näkymättömiksi"....ei sen takia että muut eivät niitä edes näe, vaan sen takia, että itse tietää, että ne eivät näy 




-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi