1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Tein jeesusteipistä maskiin lipareet korvien kohdalle. Knööli korvakäytävässä ei ole kiva. Pitäähän tallissa viihdettä kuunnella.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Minusta tuollainen vino vinku on kaikkein kätevin.
https://ostoskatu.com/fin/ruko_suorahio ... pm-p-81683
https://www.verkter.fi/paineilmakayttoi ... 6120l.html
Ostin tuollaisen takavuosina muistaakseni Motonetistä, mutta nyt ei näytä enää olevan myynnissä.
https://ostoskatu.com/fin/ruko_suorahio ... pm-p-81683
https://www.verkter.fi/paineilmakayttoi ... 6120l.html
Ostin tuollaisen takavuosina muistaakseni Motonetistä, mutta nyt ei näytä enää olevan myynnissä.
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Voi olla että halvalla toteutettuna tuo kulmavaihde ei ollutkaan ikuinen ja toi murheita.. Helpottaa kyllä pieni kulma varmasti monessa kohtaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Selvisikö muuten mikä tämän mallinimi on virallisesti Neckarina? Onko se vaan Neckar Panorama?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Eikös Panorama ollut ikkunakylkisten mallinimi?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Rekisteriotteessa merkki on Neckar. Tyyppi on Autobianchi Panorama F-264/1940. Valmistenumero on myös 264-aikuinen, joten kyseessä on aito Furgoncino. Mahdollisia selityksiä on, että auto on joko kirjattu maahantuonnin yhteydessä väärin, tai maahantuoja ei ole halunnut käyttää Furgoncino-tyyppinimeä Suomessa. En osaa sanoa, onko jompikumpi syy noista, vai vielä joku muu syy.
Fiat 600 -64 (MR)
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Italiassa on paikallinen Tori.fi vastaava kauppapaikka Subito.it. Hankin sen kautta nelisen vuotta sitten kaappariovisen Fiat 600 alkuperäisen akkukotelon kannen, joka oli tosi tiukassa löytää. Sen jälkeen käyttäjätilini oli käyttämättä ja sähköpostiosoitteeni muuttui, koska senaikainen teleoperaattori luopui yksityisasiakkaiden sähköposteista. En päässyt enää Subito-käyttäjätiliini käsiksi itse.
Yritin kolmisen viikkoa sitten rekisteröityä uudelleen uudella sähköpostiosoitteella Subitoon. Subito on tässä vuosien aikana siirtynyt kaksivaiheiseen autentikointiin, ensin email ja sitten tekstiviesti. En saanut toista vaihetta läpi, koska jostain syystä tekstiviesti ei tullut koskaan läpi. Vei kaksi viikkoa ja 5 sähköpostia minulta Subiton neuvontapalveluun, ennenkin he löysivät syyn tekstiviestien lähtemättömyyteen, joka oli, että vanha tilini oli kytketty samaan puhelinnumeroon, ja sen vuoksi tekstiviesti ei lähtenyt heidän järjestelmästä. Sen jälkeen meni vielä viikko kun jouduin vielä kahdella viestillä auktorisoimaan, että he poistivat puhelinnumeron vanhasta tilistäni. Koko kirjeenvaihto italiaksi käyttäen Googlen käännöskonetta englanti-Italia-englanti. Joka kerralla viestiini vastasi eri henkilö. Oli yhdessä vaiheessa jo usko mennä saanko ikinä Subiton tunnareita toimimaan.
Nyt pääsen Subito.it palveluihin. Näen mm. ilmoitusten tekijöiden yhteystiedot ja voin lähettää viestejä ja tarjouksia. Jess.
Yritin kolmisen viikkoa sitten rekisteröityä uudelleen uudella sähköpostiosoitteella Subitoon. Subito on tässä vuosien aikana siirtynyt kaksivaiheiseen autentikointiin, ensin email ja sitten tekstiviesti. En saanut toista vaihetta läpi, koska jostain syystä tekstiviesti ei tullut koskaan läpi. Vei kaksi viikkoa ja 5 sähköpostia minulta Subiton neuvontapalveluun, ennenkin he löysivät syyn tekstiviestien lähtemättömyyteen, joka oli, että vanha tilini oli kytketty samaan puhelinnumeroon, ja sen vuoksi tekstiviesti ei lähtenyt heidän järjestelmästä. Sen jälkeen meni vielä viikko kun jouduin vielä kahdella viestillä auktorisoimaan, että he poistivat puhelinnumeron vanhasta tilistäni. Koko kirjeenvaihto italiaksi käyttäen Googlen käännöskonetta englanti-Italia-englanti. Joka kerralla viestiini vastasi eri henkilö. Oli yhdessä vaiheessa jo usko mennä saanko ikinä Subiton tunnareita toimimaan.
Nyt pääsen Subito.it palveluihin. Näen mm. ilmoitusten tekijöiden yhteystiedot ja voin lähettää viestejä ja tarjouksia. Jess.
Fiat 600 -64 (MR)
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Subiton kautta ostin aikoinaan Sisiliasta Flavian virranjakajan. Etukäteen rahat myyjän tilille, mikä voisi mennä vikaan? Ei mikään, hyväkuntoinen virranjakaja tuli aikanaan postissa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Olen miettinyt tuota sylinterin kannen seetien vaihtoa. Onkohan 126, 126bis tai Panda 30 -mallin kannessa jo lyijyttömän polttoaineen mukaiset seetit? Noita olisi myynnissä Subito.it kautta.
Fiat 600 -64 (MR)
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Onkos tässä alumiinikannet? Silloin ei ainakaan lyijyttömän käytön takia pitäisi tarvita seetejä vaihtaa. Seetin vaihto joka tapauksessa ei ole mikään ihan mahdoton kulu.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Nettiautossa on myynnissä Neckar Autobianchi Panorama vm 1961 takasivuikkunoilla ja takapenkillä. Myöskään tästä autosta en saanut Trafin palvelun kautta tietoja, vaikka auto on uudemman tyyppisissä kilvissä. https://classic.nettiauto.com/neckar/au ... i/14600110
Laitoin varalta joitakin kuvia myös dropboxiin
https://www.dropbox.com/scl/fi/mv66u86t ... utd97&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/tbpsjwoa ... ex55g&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/ksmcr88v ... gyusv&dl=0
Laitoin varalta joitakin kuvia myös dropboxiin
https://www.dropbox.com/scl/fi/mv66u86t ... utd97&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/tbpsjwoa ... ex55g&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/ksmcr88v ... gyusv&dl=0
Fiat 600 -64 (MR)
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Tuo UJH-324 on oikeasti uudempi, käyttöönottovuosi on1965. Rekisteristä se on poistunut 31.12. 1979
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Olen tuota joskus miettinyt, että vaikka kansi on alumiinia, niin voiko vanhemmissa seeti olla kuitenkin paremman metallin sijaan jotain valuraudan tapaista ja vaatia huomiota. Joku koneistamo tuon osannee kertoa kun teettää istukan hiontaa ja tarvittaessa vaihtaa samalla.
Kaikilla 70-lukuisilla on laskettu menemään lyijyttömällä ilman muutoksia, mutta 50-60 lukuisien seeteistä ei minulla ole kokemusta.
Sitäkin mietin että kuinkahan mahdoton homma olisi muuttaa Panda30 kansi vaaka-asennukseen kelpaavaksi, vai kannattaako vaan kairata vakiokantta. Käsittääkseni vakioventtiileillä 650 muutoksia on tehty, ettei ole vaihdettu isompia. Tietty jos vakiokaasuttimellakin mennään niin ei siellä isommin voi/kannata kantta työstää ja siinäkin pitää tietää mitä tekee.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Täytyypä tutkia Italian Fiat 500 -palstaa, mitä kansia ovat käyttäneet, ja mitä muutoksia on tarvittu. Minua kiinnostaisi eniten konfiguraatio, jossa
- Porautan alkuperäinet sylinterit ylikokoon ja uudet korkeammat ylikokomännät (tai sylintereiden yläpinnan höyläys), joilla puristussuhte nousisi hyödyntämään 98E-polttoinetta.
- Koneistutan alkuperäisestä kannesta seetit lyijytöntä polttoainetta kestäviksi.
- Kanteen rikat venttiilijousten alla tai tuplajouset, jotta venttiilit pysyvät mukana ylikierroksilla.
- Liikkuvien osien tasapainoitus, joka takaisi värinättömän käynnin myös korkeilla kierroksilla.
- Alkuperäinen kaasari hieman isommalla pääsuuttimella.
- Alkuperäinen pakoputki.
- Alkuperäinen kytkin ja vaihdelaatikko.
Nämä muutokset ovat käsittääkseni mahdollisen museoinnin kannalta sallittuja. Tehonlisäystä ei varsinaisesti tulisi, mutta tehoalue olisi laajempi, kun konetta kestää kierrättää suuremmilla kierroksilla. Tämä on tärkeä nelivaihteisella vakiolaatikolla ja välityksillä, olisi hyvä että 2- ja 3 vaihdetta voi vedättää ylikierroksille, että ylöspäin vaihtaessa olisi kierrokset valmiiksi jo tehoalueella.
Jarruissa kiinnostaisi muutos kaksipiirijarruiksi. FD Rigambilta saa muutossarjaa Fiat kuussataselle, joka ehkä olisi sovitettavissa, en ole kuitenkaan varma pääsylinterin kiinnityksestä onko sama.
- Porautan alkuperäinet sylinterit ylikokoon ja uudet korkeammat ylikokomännät (tai sylintereiden yläpinnan höyläys), joilla puristussuhte nousisi hyödyntämään 98E-polttoinetta.
- Koneistutan alkuperäisestä kannesta seetit lyijytöntä polttoainetta kestäviksi.
- Kanteen rikat venttiilijousten alla tai tuplajouset, jotta venttiilit pysyvät mukana ylikierroksilla.
- Liikkuvien osien tasapainoitus, joka takaisi värinättömän käynnin myös korkeilla kierroksilla.
- Alkuperäinen kaasari hieman isommalla pääsuuttimella.
- Alkuperäinen pakoputki.
- Alkuperäinen kytkin ja vaihdelaatikko.
Nämä muutokset ovat käsittääkseni mahdollisen museoinnin kannalta sallittuja. Tehonlisäystä ei varsinaisesti tulisi, mutta tehoalue olisi laajempi, kun konetta kestää kierrättää suuremmilla kierroksilla. Tämä on tärkeä nelivaihteisella vakiolaatikolla ja välityksillä, olisi hyvä että 2- ja 3 vaihdetta voi vedättää ylikierroksille, että ylöspäin vaihtaessa olisi kierrokset valmiiksi jo tehoalueella.
Jarruissa kiinnostaisi muutos kaksipiirijarruiksi. FD Rigambilta saa muutossarjaa Fiat kuussataselle, joka ehkä olisi sovitettavissa, en ole kuitenkaan varma pääsylinterin kiinnityksestä onko sama.
Fiat 600 -64 (MR)
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
2x Vespa LX-50
Neckar Autobianchi Panorama -66 projekti
Re: 1966 Neckar Autobianchi Panorama entisöinti
Pääsylinterien kiinnitys jos tulipeltiin niin taitaa olla sama kaikissa Fiateissa. 600:ssa se on taas sivusta kiinni. Mutta pituus voi vaikuttaa että miten 2-piirinen mahtuu. Ei mitään tietoa miten sylinteri on 500:ssa, pihalla on irtonainen Autobianchin keula pitäisi siitä katsoa. Jarruvalo taitaa olla hydaulikatkaisijalla että johonkin liitokseen sekin pitää saada, siinä on yleensä tiheäkierre eli ei sovi samaan liittimeen mihin jarruputki. 600:ssa on monilähtöliitin missä yksi lähtö tuolle katkaisijalle. Mutta kuten sanottua en oikeasti tiedä 500:sen jarrurakennetta kun en ole sellaista ikinä vielä korjannut/rakentanut. Ei kai tuossa muuten ihmeellistä jos 2-piirinen sylinteri mahtuu, putket voi tehdä siihen sitten itse.
Helpoin/järkevin/halvin noissa lienee kuitenkin vaihtaa 650 putket ja männät välipalalla, menee alkuperäisten kuorien sisään ei näy päällepäin. Höylää vähäsen puristusten kasvattamiseksi. Laiska se on silti alkuperäisellä kaasutinkombolla ja nokalla, 500:lla en ole ikinä ajanut mutta 126 600cm3 niin eihän siitä meinannut saada ensin yli 50:iä pitkällä suorallakaan. En tiedä voiko niitä alkuperäisiä sylinteriputkia paljoa porata että rakenne on edelleen riittävän tukeva, tai kannattaako ne on kuitenkin harvinaisempia.
Helpoin/järkevin/halvin noissa lienee kuitenkin vaihtaa 650 putket ja männät välipalalla, menee alkuperäisten kuorien sisään ei näy päällepäin. Höylää vähäsen puristusten kasvattamiseksi. Laiska se on silti alkuperäisellä kaasutinkombolla ja nokalla, 500:lla en ole ikinä ajanut mutta 126 600cm3 niin eihän siitä meinannut saada ensin yli 50:iä pitkällä suorallakaan. En tiedä voiko niitä alkuperäisiä sylinteriputkia paljoa porata että rakenne on edelleen riittävän tukeva, tai kannattaako ne on kuitenkin harvinaisempia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net