850 Coupe 1967 abartin kone
850 Coupe 1967 abartin kone
Työn alla oma ensimmäinen autoni vuoden 1967 Fiat 850 Coupe ja mielessä olisi laittaa Abartin kone siihen kun saan kaikki muut osat ja pellit laitettua. Onko kellään tietoa mistä kannattaisi lähteä moista metsästämään.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 30.11.2018 19:49
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
Viisaammat osaa varmaankin vastata,mutta oma kuvitelmani on se että 850/133 moottorin pyörimissuunta on toisinpäin kun vaikka 600/127 A112 Abarth jos sellaista konetta suunnittelet…
Entinen nickki oli Töttis,jostain syystä sössin sisäänpääsyn foorumeille... gff jäsen jo vuodesta miekka ja kivi,kaikenlaista italokampetta on ollut tontilla ellei sadoittain,niin kymmenittäin...
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
Varmaan Vikmanin Reijo tietäisi parhaiten, tai nuo pari Abarth-kerhoa. Yksärillä voin laittaa jotain yhteystietoja.
Mutta pitkä tie tuo on, ei liene abarth kauppaa josta ostaa vain moottori, mutta jollain harrastajalla saattaisi olla myydä jotain valmistakin ainakin euroopassa, jos uskaltaa ostaa tuntemattomalta. Ja mallejakin on ollut useita lievästi viritetyistä aina 2000OT malliin, Abarthan myi lukuisia erilaisia virityssettejä valmiiksi muutettujen autojen lisäksi.
Mutta ei kun tutkimaan vaihtoehtoja netistä ja miettimään mihin tähtää ja mikä on budjetti. Lähtökohta voisi olla alkuperäistyyppinen OHV moottori, joko alkuperäinen tai isommaksi työstettynä, n. 1050cm3 on vakio maksimikoko, työstämällä voinee saada vielä isomman. Siihen abarth öljypohjaa ja venttiilikoppaa, isokanavaisempi kansi, avarrettu imuaukko, tuplakaasutin, kireämpi nokka. Noilla saa jo melkoisesti kilpurin tuntumaa. Tosiaan se pyörimissuunta pitää huomioida joka 850/133:ssa on eripäin kuin kaikissa muissa OHV moottoreissa ja jossain kohtaa vakiovaihteiston parannuskin tulee eteen + vetoakselit, sekä tietenkin jäähdytysjärjestelmä tuleeko jäähdytin eteen ja öljycooleria, vai yritetäänkö pärjätä vakiojäähdyttimellä takana jolloin kannattaa vähän malttaa virittämisen kanssa. Siinä kohtaa itse pitäytyisin 850/903 kuutioisessa, enintään virinokka ja isompi kaasutin. Ja jos tulee jäähdytintä eteen ja muuta korin silppuamista, niin toisaalta miettisin että jos nykyinen auto on todella hyväkuntoinen originaali, kannattaisiko tuollainen raaseri jo rakentaa vähän huonommasta yksilöstä, sellaisia on ollut tarjolla tänäkin kesänä.
Huipulla sitten bialbero twincam kannet ja kaikkea muuta ökykallista, tonneilla ei siinä leikissä pärjää.
Budjettirakentelijat sitten tekee nykyaikaisemmista Fire-moottoreista, joista saa kohtuuhinnalla hyvin tehoa, mutta tässä ilmeisesti klassisempi suuntaus ajatuksissa.
FAQ osiossa on paljon juttua takamoottorisista:
https://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=8322
Minä myyn allekirjoituksen kaupasta kyllä vakio-osia, mutta on heti pakko todeta etten oikeasti tiedä virittämisestä ja abarth-touhuista juurikaan mitään, enkä niitä osia toimita tai oikein osaa auttaa.
Mutta pitkä tie tuo on, ei liene abarth kauppaa josta ostaa vain moottori, mutta jollain harrastajalla saattaisi olla myydä jotain valmistakin ainakin euroopassa, jos uskaltaa ostaa tuntemattomalta. Ja mallejakin on ollut useita lievästi viritetyistä aina 2000OT malliin, Abarthan myi lukuisia erilaisia virityssettejä valmiiksi muutettujen autojen lisäksi.
Mutta ei kun tutkimaan vaihtoehtoja netistä ja miettimään mihin tähtää ja mikä on budjetti. Lähtökohta voisi olla alkuperäistyyppinen OHV moottori, joko alkuperäinen tai isommaksi työstettynä, n. 1050cm3 on vakio maksimikoko, työstämällä voinee saada vielä isomman. Siihen abarth öljypohjaa ja venttiilikoppaa, isokanavaisempi kansi, avarrettu imuaukko, tuplakaasutin, kireämpi nokka. Noilla saa jo melkoisesti kilpurin tuntumaa. Tosiaan se pyörimissuunta pitää huomioida joka 850/133:ssa on eripäin kuin kaikissa muissa OHV moottoreissa ja jossain kohtaa vakiovaihteiston parannuskin tulee eteen + vetoakselit, sekä tietenkin jäähdytysjärjestelmä tuleeko jäähdytin eteen ja öljycooleria, vai yritetäänkö pärjätä vakiojäähdyttimellä takana jolloin kannattaa vähän malttaa virittämisen kanssa. Siinä kohtaa itse pitäytyisin 850/903 kuutioisessa, enintään virinokka ja isompi kaasutin. Ja jos tulee jäähdytintä eteen ja muuta korin silppuamista, niin toisaalta miettisin että jos nykyinen auto on todella hyväkuntoinen originaali, kannattaisiko tuollainen raaseri jo rakentaa vähän huonommasta yksilöstä, sellaisia on ollut tarjolla tänäkin kesänä.
Huipulla sitten bialbero twincam kannet ja kaikkea muuta ökykallista, tonneilla ei siinä leikissä pärjää.
Budjettirakentelijat sitten tekee nykyaikaisemmista Fire-moottoreista, joista saa kohtuuhinnalla hyvin tehoa, mutta tässä ilmeisesti klassisempi suuntaus ajatuksissa.
FAQ osiossa on paljon juttua takamoottorisista:
https://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=8322
Minä myyn allekirjoituksen kaupasta kyllä vakio-osia, mutta on heti pakko todeta etten oikeasti tiedä virittämisestä ja abarth-touhuista juurikaan mitään, enkä niitä osia toimita tai oikein osaa auttaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
Kuulopuheena tietoa, että koneen pyörimissuunnan voi vaihtaa nokka-akselia vaihtamalla. Tuntuu kyllä liian yksinkertaiselta. Joku tietää varmasti totuuden.
Ja eikö se ollut niin, että "aitojen Abarth" osien hinnat aika tähtitietellisiä? Raha on tietysti suhteellinen käsite, mutta ainakin niille, joille se on niukkuushyödyke, hinnat on melkoiset.
Ja eikö se ollut niin, että "aitojen Abarth" osien hinnat aika tähtitietellisiä? Raha on tietysti suhteellinen käsite, mutta ainakin niille, joille se on niukkuushyödyke, hinnat on melkoiset.
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
Ja on nuo lohkotkin varmaan eri korkuisia, joten 850 ei taipune 1050:ksi tuosta vaan. A112 Abarthin 1050 kone olisi sikäli hyvä lähtökohta, muuttamalla pyörimissuunta. Mutta siinä tulee se kysymys, että vaikka nokka kävisikin, niin miten sen apurattaan korkeus kun 850 ja A112 lienee eri pituisella ratasakselilla joka välittää vedon jakajalle, koska lohko on eri korkuinen? Ja ei sitä A112 konettakaan ole joka nurkalla tarjolla, Suomessa voi olla aika hiljaista. Kiertokanget pitänee kääntää, tosin jotkut väittää että tehoa saa paremmin kun kanget vääriinpäin, eikä kolinakaan kylmänä juuri lisäänny. Tuohon vielä moniporttinen TCR kansi reilu 3000€ niin on jo melko eksoottinen.
Tuossa yksi putiikki josta voi katsella viriosia:
https://classicperformance-parts.com/
Toki vastaus originaaliin kysymykseen mistä saisi valmiin abarth tekniikan on edelleen vastaamatta, kun ei ole tietoa.
Tuossa yksi putiikki josta voi katsella viriosia:
https://classicperformance-parts.com/
Toki vastaus originaaliin kysymykseen mistä saisi valmiin abarth tekniikan on edelleen vastaamatta, kun ei ole tietoa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
Kyllähän tuolta e-kaupasta kaikenlaista löytyy. Vaikka tuollaisesta voisi alkaa rakentamaan: https://www.ebay.co.uk/itm/285961747155 ... R5Cfh6CmZA
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
LAINAUS: Kiertokanget pitänee kääntää, tosin jotkut väittää että tehoa saa paremmin kun kanget vääriinpäin, eikä kolinakaan kylmänä juuri lisäänny.
Jos männäntappi on epäsymmetrisesti niin ainakin hela kuluu kangesta. Sitten kolisee. Kesti se toki yli 100 tkm, joten ei nyt ihannheti tule vastaan...Nimimerkki "kokemusta on."
Eikös noissa ole jakopää ketjulla, joissa on sellaiset nokat ketjussa. Kaiketi kauhovat öljyä. Tuntuu siltä, etteivät nekään väärinpäin pyöriessä toimi.
Jos männäntappi on epäsymmetrisesti niin ainakin hela kuluu kangesta. Sitten kolisee. Kesti se toki yli 100 tkm, joten ei nyt ihannheti tule vastaan...Nimimerkki "kokemusta on."
Eikös noissa ole jakopää ketjulla, joissa on sellaiset nokat ketjussa. Kaiketi kauhovat öljyä. Tuntuu siltä, etteivät nekään väärinpäin pyöriessä toimi.
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
Ei ole käytännön kokemusta, mutta nykyään ne väkäset on tarvikeketjuissa aina samaan suuntaan, meni se sitten seiskaan tai kasipätkään.
Tuo mäntähomma perustui kai siihen, että vääriinpäin ollessaan ja kun palotapahtuma korkeammilla kierroksilla suhteessa liikkeeseen hidastuu, niin kanki on paremmassa kulmassa silloin kun sylinteripaine on parhaimmillaan. Oikeinpäin ollessaan kanki on nopeammin kulmassa kampeen eikä paina suoraan laakeriin, millä on eniten merkitystä alakierroksilla + männän heilunta.
Jossain ratakoneessa voisin kokeilla tuota vääriinpäin asennusta.
Tuo mäntähomma perustui kai siihen, että vääriinpäin ollessaan ja kun palotapahtuma korkeammilla kierroksilla suhteessa liikkeeseen hidastuu, niin kanki on paremmassa kulmassa silloin kun sylinteripaine on parhaimmillaan. Oikeinpäin ollessaan kanki on nopeammin kulmassa kampeen eikä paina suoraan laakeriin, millä on eniten merkitystä alakierroksilla + männän heilunta.
Jossain ratakoneessa voisin kokeilla tuota vääriinpäin asennusta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
Diesel Ritmon koneessa on mäntään muotoiltu jonkinlaista liekinohjausta, mutta ei mäntienkään väärinpäin olemista siinä mitenkään huomannut. Sitten tuli ilmi kun kiertokangen helat kuluivat puhki. Kanget olivat siis myös väärinpäin. Tiedä sitten miten kaasunpaine mäntää sylinterissä kääntää ja miten voima kankeen jakautuu. Varsinkin kun olivat aika kuluneet männät. Mutta pitkästi se on uusilla heloilla matkaansa jatkanut.
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
A112 koneen pyörintäsuunta vaihtuu parhaiten vaihtamalla siihen ratasjakopään.
Sen runkolaakerit ovat 3 mm suuremmat kuin 850:n. Kiertokanget ovat 2 mm lyhyemmät, niissä on pronssi helat ja vain yksi öljynheittoreikä, kun kasipuolikkaassa on kaksi. Kroatin myymissä kiertokangissa ei kuvan mukaan ole yhtään?
Männän tappi on keskellä mäntää.
https://classicperformance-parts.com/pr ... nder-head/
http://www.bernimotori.com/abarth_engin ... ly_en.html
Sen runkolaakerit ovat 3 mm suuremmat kuin 850:n. Kiertokanget ovat 2 mm lyhyemmät, niissä on pronssi helat ja vain yksi öljynheittoreikä, kun kasipuolikkaassa on kaksi. Kroatin myymissä kiertokangissa ei kuvan mukaan ole yhtään?
Männän tappi on keskellä mäntää.
https://classicperformance-parts.com/pr ... nder-head/
http://www.bernimotori.com/abarth_engin ... ly_en.html
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
Niin, en ole kuullut narahtaneista moottoreista vaikka glyco myi 3 vuotta väärin porattuja KK laakereita. Meneekö alunperin öljykanava kangen sisällä männäntapille, vai onko siinä kangessa avoin öljyreikä joka ruiskii sekä tapille että sylinteriin vai miten tuo toimii, noin alunperin?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 850 Coupe 1967 abartin kone
Tapille ei mene reikää. En tiedä kumminpäin se kanki pitäisi vastapäivään pyörivässä asentaa.
Itse asensin sen nokan vastakkaiselle puolelle.
Ajatuksena oli että se ruikkisi kangen noustessa männälle ja nokka saisi voitelunsa työntötankojen reistä tippuvasta öljystä.
Itse asensin sen nokan vastakkaiselle puolelle.
Ajatuksena oli että se ruikkisi kangen noustessa männälle ja nokka saisi voitelunsa työntötankojen reistä tippuvasta öljystä.