FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
kitkar745
Viestit: 473
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Katto sen 1 pytyn puristuspaineet. Jos kerta tulppa musta ei palotapahtuma ole hyvä ollu pitkään aikaan.

Tuli mieleen opel ohv kone jolla ajettu 3 pyttysenä kun siitä 1 venttiilin painin kenkä menny katki. Lopulta kun sellane ehjä löydettiin ja saatiin taisteltua se sinne väliin, kävi edelleen kolmella. Joka taas korjaantu antamalla lämää ja kaatamalla limsapullosta vettä kaasariin niin ettei kone sammunu. Ensin koitettiin sumutusta mut nää liian mieto vaikutus ja tuollee se karstottunu pytty tuli kuntoon.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
jonik
Viestit: 271
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja jonik »

VerdeBarchetta kirjoitti: 10.07.2024 12:49 JoniK antoiko mitään vikasignaaleja? Pitää avata jossain välissä tyhjäkäyntisysteemi ja tarkastaa se hönkäputket, joka tulee kannesta, ettei sieltä vuoda. Tuo minun mylly on 96 mallia, eli MAF on putken päässä suodattimen yhteydessä. Hommasin käytetyn MAFin ja puhdistin sen, en ole vielä sitä kokeillut. Tuntuu että koneessa on useita häiriöitä, jotka välillä kumuloi päällekkäin. Miettinyt voiko jokin mekaaninen ongelma aiheuttaa sen, ettei 1-sylinteri käy kunnolla pienillä kierroksilla. Puolalta kun otti piuhan irti, niin sitten ei käyny korkeammillakaan kierroksilla. Mutta suuttimen tai puolen irrotus ykkösestä ei suuremman hetkauttanut tyhjäkäyntiä. Tulppa oli myös tummempi, kuin muut.

Ei ollut vikakoodeja. Jos siellä on imuvuotoa niin kierrokset nousee ja jos on tukossa niin laskee eli veikkaisin tuota samaa tukkeumaa mikä oli omassakin. Tällainen se alkuperäinen MAF jos jollain sattuu olla tarvetta, ei sopinut omaan jostain syystä (eri liitin). Sisältä poistettu valuvirheet paremman virtauksen toivossa mutta muuten koskematon, Magneti Marellin valmistama
https://www.kmotorshop.com/en/article-d ... -afh70-13b
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
VerdeBarchetta
Viestit: 11
Liittynyt: 27.06.2024 17:36

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja VerdeBarchetta »

Tuo tyhjäkäynti on tosiaan sellainen, että lämpimänä painuu välillä liian alas. Ei tietenkään aina, että se olisi helppo diagnosoida. Pitää ensiviikolla irrottaa ja vaihtaa koko kaasuläppä ( sain sellaisen vaihtokappaleen auton mukana) ja katsoa liittyvät letkut ehjäksi.

Nykiminen suhteen pitää katsoa se Maf sekä sen liittimet.

Kolmantena pitää tarkastaa puristuspaineet, niin selviää mahdolliset 1-sylinterin viat tai väljyydet.
Jarkko
GFF
Viestit: 545
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Katso myös että imusarjassa oleva huohotinventtiili on ehjä, joskus niitä on.ollut rikki.
Avatar
wellu
Viestit: 6311
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

wellu kirjoitti: 26.12.2023 11:43 2008 Fiat Albea, 1.4 8V (ei ilmastointia).

Taannoin oli pakko käynnistää mittaristo irti ja bägin valo jäi palamaan. Katselin MultiEcuScannnin sivuilta, että KL kaapelilla pitäisi päästä kiinni, pin3 tai punainen adapteri.

Ei saa kiinni. Jostain syystä bägiin ei saa yhteyttä, vaikka muualle pääsee.

Neuvoja?
Syy selvisi, radion takana kolme karvaa koritietokoneelle, heräte ja radion päävirta, joka on yhteinen obd-portin kanssa.

Siellä oli käyty tekemässä omat kytkennät päin perseitä ja koritietokone oli sekaisin.

Palautettu orkkiskytkennät, alkoi löytämään bägille. Vikakoodi oli airbägin valon signaalin katkos (mittaristo).
Minkä huollan, sen korjaan...
VerdeBarchetta
Viestit: 11
Liittynyt: 27.06.2024 17:36

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja VerdeBarchetta »

VerdeBarchetta kirjoitti: 13.07.2024 10:32 Tuo tyhjäkäynti on tosiaan sellainen, että lämpimänä painuu välillä liian alas. Ei tietenkään aina, että se olisi helppo diagnosoida. Pitää ensiviikolla irrottaa ja vaihtaa koko kaasuläppä ( sain sellaisen vaihtokappaleen auton mukana) ja katsoa liittyvät letkut ehjäksi.

Nykiminen suhteen pitää katsoa se Maf sekä sen liittimet.

Kolmantena pitää tarkastaa puristuspaineet, niin selviää mahdolliset 1-sylinterin viat tai väljyydet.
Liitokset puhdistamalla sekä tyhjäkäyntiventiilille brake cleaner pesu ja liuotus, niin tyhjäkäynti asettui.

Takakontista löytyi JoniK:n kuvan kaltainen täysin pakastavedetty MAF. Ei ollut samanlainen kuin ennestään, mutta liittimet ja putket sopi yhteen. Laitoin paikalleen, mutta ei ollut vaikutusta nykimiseen. Unohdin että olisi pitänyt varmaan sopeuttaa, eli antaa käydä 5min tyhjäkäyntiä sekä sitten muutama täyskaasukiihdytys 1000-5000r/min.

Odottelen vielä ventiilinkopan tiivisteen saapumista ja sitten tarkastan nokkien ajoituksen sekä mittaan puristuspaineet.

Siis ongelma on nykimisen lisäksi semmoinen hidas herääminen (kuin siirtyisi 3 pytystä 4:än) kun polkee kaasua kovempaa.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1763
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Tässä on ihmetelty kun äidin Stilossa kaiuttimista on kuulunut vain diskantti äänet. On radiokin vaihdettu mutta nyt sain aikaseks vaihtaa kaiuttimen toisesta autosta. Siellähän se vika oli, elementti sinänsä vaikutti ehjältä mutta johtojen tinaukset oli jonkin verran tummuneet/hapettuneet, joten kaipa se sitten on syy bassojen puutteeseen. Nuo varmaan saisi kuntoon ihan vaan kolvia näyttämälläkin.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
arskaxx
Viestit: 102
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

Toisella palstalla joku kyseli missä on comfortmatic vaihteistoöljyn tyhjennystulppa tai miten siihen toosaan yleensä saa öljyt vaihdettua??
Fiat 500L 1.4 Lounge
VerdeBarchetta
Viestit: 11
Liittynyt: 27.06.2024 17:36

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja VerdeBarchetta »

Tämä barchettan nykiminen muuttuu harrastukseksi. Katsoin nokkien ajoituksen eikä se paljoa ollut pakonokan osalta pielessä. No on sekin katsottu ja voidaan ainakin poissulkea. Kansi oli mielestäni öljytilasta nokinen, mutta enpä ole vertailuna nähnyt muita yli 200tkm ajettuja. Piti vaihtaa samalla moottorin oikea etu kumityyny, mutta autodocilta oli tullut väärä.
Sen verran kuitenkin nostelusta öljypohjan otti itseensä että alkoi vuotamaan oikean vetarin yläpuolelta. Onko öljypohjan uudelleen liimaaminen/tiivistäminen näissä 1.8 koneissa iso työ?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8497
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olen luullut, että se on näissäkin liimattu alupohja. Jos vuotaa niin kai se on sitten halkirikki?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VerdeBarchetta
Viestit: 11
Liittynyt: 27.06.2024 17:36

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja VerdeBarchetta »

On se öljypohja alumiini köntti. Pitää kurkata onko halki vai pelkästään liimat pullauttanut ulos. Aluksi luulin että pulttin juuresta puski, muttei sieltä tullut (kokeilin tiivistää yhden pultin verran). Näytti meinaan se sauma sellaiselta kuin liima olisi pullahtanut ulos. Toki se voi halkikin olla, jolloin korjaaminen haastavampaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8497
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sitä liimaa pitäisi olla vaan kymmenesosamillin kerros varmistuksena, että ei se oikein voi pullahtaa ulos jos ei ole sitten onnistuttu paksua kerrosta sinne saamaan kai sekin on mahdollista. Irrottaminen on hanurista, on kokeiltu kaikenlaista viimeksi naputtelin katkoteräveitsen teriä pienellä vasaralla sinne rakoon että pikkuhiljaa sai auki, ulokkeista kun ei voi kammeta, murtuu varmasti. Vähän pitää saada aikaan rakoa ensin, että saa terävän ruuvimeisselin kärjen sinne väliin ja todella hitaasti ja varovasti edeten koitetaan laajentaa sitä rakoa sivullepäin.

Mutta olen tuollaisen paikannut paikoillaankin, kemiallisella metallilla. Vaatii vaan tyhjennyksen ja hysteerisen puhtaan paikan, dremelillä ensin hioin halkeaman kohdan vähän pinnasta auki, sitten bräkliiniä ja kaasutöhöäkin taisin käyttää itse asiassa jo ennen dremeliä, että varmasti ei tihkuisi öljyä saumasta liimauksen aikana. Toki JOS siinä on halkeama ja se on pahassa paikassa tuokaan ei onnistu.

Halkeamia on joskus vaikea havaita, tuota mainittuakaan en nähnyt ennen pohjan asennusta vaikka tutkin sen tarkkaan. Vasta kun on kuumat öljyt koneessa ne tulee esiin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VerdeBarchetta
Viestit: 11
Liittynyt: 27.06.2024 17:36

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja VerdeBarchetta »

Pitää vielä kokeilla mahdollisuutta siihen että
vuoto olisi ohjaustehostimen suunnalta ja roiskuisi kapeana suihkuna sieltä. Se olisi ehkä tod.näk, koska moottoria piti kallistaa ja tunkilla nostettu vain moottorin painoa. Se pullahtaminen voisi olla varmaan jotain vanhaa paikkausta, koska eihän sitä tosiaan pitäisi millin soiroa siellä välissä olla. Irtookohan tässä öljypohja edes paikallaan vaan pitääkö irrottaa vaihdelaatikko sekä vauhtipyörä?

Pitää testata ilman apulaitehihnaa, ja katsoa vieläkö vuotaa. Öljy näytti roiskuvan oikean puoleisen vetarin öljy pohjan lähimmäisen pultin juuresta. Samanlaisen kohtalon löysin Alfa-foorumilta, jossa oli ehtinyt ostaa jo öljypohjan, ennenkuin huomasin öljyn tulevan ohjaustehostimen tai sen putken vuodosta.
Avatar
wellu
Viestit: 6311
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Hohhoijjaa.... antakaapa ajatuksia taas etädiagnosointiin.

Eli Fiat Albea 1.4 8V vm 2008. Kylmänä käynnistyy ja käy huonosti, kierroslukumittari ei toimi ja moottorin vikavalo palaa. Kun kone on kunnolla lämmin (flekti pyörii) ja aikansa sammuttelee ja starttailee, alkaa mittari toimimaan, käy kunnolla ja vikavalo sammuu.

Omistaja jääräpäisen itsepintainen, että lämpöanturi on rikki. Minusta tuo kuulostaa enempi kampi-/nokka-akselin anturivialta, VVT-solenoidin vialta (tai tukkeutuneelta sellaiselta), VVT-vialta tai väylävialta.

Joo, lukemalla tietäisi enempi, mutta lukulaitteita (saati osaamista käyttää sellaisia) ei auton omistajalla ole. Itse menen sinne reilun viikon päästä, mutta auto pitäisi leimata liki lähiaikoina.


Pelkään tuota VVT:n ohjausta. Perustan pelkoni siihen, että kaikista varoituksista ja jopa öljyn tarjoamisesta huolimatta, oli pakko ostaa halvin motoxin mineraalipaska sinne koneeseen ja tottakai vaihtokin tehdä vasta, kun öljy on mustaa (25tkm)...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 350
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Ei kai VVT-vika lamauttaisi varvikelloa, vaikka muuten voisikin sopia?

Ennemminkin ääni katkonaiselle sähköliitokselle, joka pienen lämpölaajenemisen myötä alkaa johtamaan. Esmes nokan anturi, joku sopiva maapiste tms?
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Vastaa Viestiin