Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Isola
Viestit: 261
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Hankalan tuntuinen vika, yksinkertainen korjaus. Etupään parkkitutka oli valitellut vikaa kaikissa neljässä anturissa ja lisäksi Sensor power supply. Kuulosti vahvasti johtosarjavialta, mutta ei sieltä mitään löytynyt. Ei, ennen kuin johtavuuksia piipatessani katsoin seonneeni liittimien pinneissä kun tämä oli jo merkitty johtavaksi. No, siellähän oli oikosulku plussan ja miinuksen välillä - yhdessä antureista. Anturin vaihdolla siis selvittiin, ja sellaisen olin joskus ostanut varastoon kun noita saa aina toisinaan vaihdella.
dnapekko
Viestit: 49
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Nyt taisi tulla hankalntuntuinen ja hankalasti korjattavakin vika: Ohjaustehostinöljyä alkoi häviämään. Siitä huolimatta tein ensin Raahenreissun, josta tarttui Alfa GT mukaan, ja vielä Tallinnanmatkan, josta ainakin lonkeroa :D . Mutta siis tehostinöljyä häviää, enkä ole vieä etsinyt vuotokohtaa kovin tarkkaan. Tietojeni perusteella paineputkia on jouduttu vaihtamaan. Käsittääksen hyvin syvältä oleva työ, ainakin tuttu korjaamo oli joutunut ottamaan koneen pois tuota varten. Onko kenelläkään kikkakolmosta, jolla voisi korkeapaineputkiletkuhässäkän vaihtaa yhtään helpommin, jos siihen joudutaan?
Thesis 3.2
Viestit: 23
Liittynyt: 14.04.2013 22:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Thesis 3.2 »

Olen joutunut vaihtamaan matalapaineletkun joka lähtee hammastangolta öljynlauhduttimeen. Teetin uuden letkun mallin mukaan hydrauliikkafirmassa. Vaihto on helppo, vaikka paikat ovat ahtaat. Banjoliittimen irrottaminen hammastangosta edellyttää käyrävartista lenkkiavainta. Lisäksi täytyy valvoa, että hydrauliletkumaakari tekee tarkasti oikean mittaisen letkun ja laittaa putket ja letkut oikeisiin asentoihin toisiinsa nähden. Matalapainepuolella liitokset ovat sen verran löysiä, että letkun ja putken keskinäistä asentoa pystyy vielä tarvittaessa muuttamaan.

Korkeapainepuoli on hankalampi, koska letkuputki- yhdistelmä ei mahdu tulemaan pois korin ja moottorin apurungon välistä. Itse ratkaisin asian laskemalla apurunkoa muistaakseni pari senttiä. Löysäsin moottorin tukia hieman ja tuin moottorin öljypohjasta työn ajaksi. Ohjausakseli pitää muistaa ottaa irti ohjaamon puolelta, jotta apurunko pääsee vapaasti tulemaan alaspäin. Apurungon kiinnityspultteja avaamalla se laskeutui riittävästi, ja sain vedettyä letkuputki- yhdistelmän pois. Teetin mallin mukaan uuden letkun. Tässä edellä mainittu mittojen ja asentojen oikeellisuus on vielä tärkeämpää, koska korkeapaineliitosten jäykkyys ei mahdollista asentojen muutoksia. Yksi kuristin jäi letkusta pois, koska hydrauliikkafirma ei sitä pystynyt tekemään. Kuristimien pois jättämisessä on se riski, että ohjaus alkaa ääntelemään. Onneksi näin ei käynyt.

Saksalaisella viva-lancia- sivustolla olen nähnyt ratkaisun, jossa letkuputki- yhdistelmään tehdään lisäliitoksia siten, että apurunkoa ei tarvitse laskea.
La vita è troppo corta per non guidare italiano.
dnapekko
Viestit: 49
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Tuohan oli lohduttava viesti, eikun tutkimaan )
Avatar
Isola
Viestit: 261
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Mitä ohjaustehostinnestettä käytät? Liian ohut tavara tahtoo tulla kesäkelillä ulos vaikka kylmemmässä pysyy sisällä. Tietysti ensin olisi hyvä etsiä se vuotopaikka.... Yksi helppo on siinä moottoritilan vasemmassa etunurkassa, jossa letkut yhdistyvät jäähdyttimen koviin putkiin. Ne saattavat jopa irrota pakkasella, mikseivät siis vuotaa kesälläkin.
dnapekko
Viestit: 49
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Siinä oli Saksassa laitetut öljyt, kun auto huollettiin ennen ostoa. Joku uusi vuotokohta siinä on, kun ilmeni yhtäkkiä alkukeväästä. Pitää tutkailla.
Avatar
Isola
Viestit: 261
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Koska ei huvittanut kaivaa istutuskuoppaa helteessä, päädyin väkästelemään Loudlinkin kiinni. Sehän jopa toimii. Bluetooth alkoi toimia heti kerrasta, mutta nähtävästi hukkaa parituksensa jos purkin käyttää irti johtosarjasta. SD-kortin selaus ei tahtonut toimia oikein mitenkään, kunnes nyt sekin toimii.

Vielä pitäisi kehittää alkuperäisen CD-vaihtajan paikalle sovelias kotelo.

Joka tuohon hommaan ryhtyy, niin asennus on sinänsä helppo:
- Repsikan oven päädystä kojelaudan päätypala pois, on vain korikiinnikkeillä kiinni eli lähtee kampeamalla
- Kapeaa jalopuulistaa pitää hiukan repäistä irti oikeasta päästään. Sama tässä, lähtee vetämällä
- Hanskalokerossa taisi olla 4 torx-ruuvia, 2 ylähyllyn perällä ja 2 alareunassa. Niiden avaamisen jälkeen kotelon sisäosa tulee ulos.
- Jos CD-vaihtajan jättää paikalleen, hanskalokeron sisäosaa ei tarvitse ottaa ulos, vaan riittää kun raottaa hieman
- Sen keskikonsolin puoleisessa reunassa on pyöreä DIN-liitin, johon Loudlink tulee kiinni

Opin muuten 12 omistusvuoden jälkeen, että siellä kojelaudan päädyssä on kumitulpan alla hanskalokeron hätäavausnaru.
Vastaa Viestiin