FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Saattaa myös olla markkina-alue -eroja. Ameriikanmallin penarissa mulla oli luukussa sisällä semmonen erillinen vetokahva mitä ei euromalleissa näy, jotta kontista voi pelastautua ilman työkaluja highwaylle jouduttuaan sieppauksen uhriksi, ilmeisesti sielläpäin vaatimus jostain hetkestä alkaen.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Taisi tulla aikoinaan siitä kun jonkun verran lapsia onnistui lukitsemaan itsensä takaluukkuun.
Etenkin kuumissa ja kylmissä osavaltioissa melko vaarallista.
EDIT: Joskus selvittelin tuota kun ihmettelin miksi Chryslerissa oli sellainen. Jos jollain on varmaa tietoa niin kuulen mielelläni korjauksen.
Etenkin kuumissa ja kylmissä osavaltioissa melko vaarallista.
EDIT: Joskus selvittelin tuota kun ihmettelin miksi Chryslerissa oli sellainen. Jos jollain on varmaa tietoa niin kuulen mielelläni korjauksen.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Tuo käy kyllä paremmin järkeen kuin kaappausvaara. Mutta kuitennii, saattaa olla jenkkivaatimusnaru.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Noissa osaa olla kummallisuuksia. Omasta 1991 vuoden volvosta, joka on uutena myyty saksaan, löytyy avauskahva vaikka korimalli on farmari ilman mitään verhoja/verkkoja tai edes paikkaa niille.
Kaksi vuotta uudemmassa, suomeen uutena myydyssä sedanissa sitä kahvaa ei ollut, eikä takapenkki kippaa (jäin kerran nalkkiin sinne).
Selitys tolle narulle lienee se, että jos jonkun oven/luukun taakse mahtuu ihmislapsen kokoinen mötkö, pitää luukku saada sisältä auki.
Kaksi vuotta uudemmassa, suomeen uutena myydyssä sedanissa sitä kahvaa ei ollut, eikä takapenkki kippaa (jäin kerran nalkkiin sinne).
Selitys tolle narulle lienee se, että jos jonkun oven/luukun taakse mahtuu ihmislapsen kokoinen mötkö, pitää luukku saada sisältä auki.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Jenkkiautoissa olen noita eniten nähnyt, eli luultavasti jenkkivaatimus.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Minulla, tai oikeammin isällä, on pikku ropleema.
Auto on Fiat Albea, eli Siena, vuosimallia 2008. Viime joulukuussa tuosta jumahti virtalukko totaalisen jumiin ja 2,5 tunnin väsytystaistelun myötä saatiin auto liikkeelle ja kotipihaan.
Kotipihassa sitten kokeiluun ne kaikki perinteiset keinot, eli ensiksi lyijykynää ja renkuttamista - ei auttanut. Sitten paineilmaa, brake-cleaneria ja aseöljyä - melkein auttoi muttei kuitenkaan. Lukon haitat olivat kuluneet aivan soosiksi ja sille tuli "kilometrit täyteen".
Purin tuolloin lukon, noin neljän tunnin väsytyksen jälkeen sain lukkopesän sellaiseen asentoon, että sain sen purettua pois rattiakselin telineestä. Mutta sitten minulla oli käsissä virtalukko ja siihen pysyvästi jumahtanut avain. Usean tunnin ajan yritin nitkutella avainta liikkeelle lukkopesässä - turhaan. Lopulta viilasin viimeisen haitan päädyn (näkyy kun pesä on irrallaan) sileäksi, jotta sain avaimen vapautettua, vedettyä ulos lukosta ja haitat pois.
Kaikki haitat olivat aivan morjens ja osa vääntyneitä - en tiedä syyllistä ja omani kiistän. Otin tilapäisesti haitat pois ja kasasin lukon "tyhmänä" paikoilleen, jotta autolla voi ajaa.
Tuohan toimii, kunnes auto pitäisi katsastaa. Tyhmänä heitin kaikki haitat roskiin, kun parin säästämällä olisi voinut saada katsastukseen kelpaavan luokn aikaiseksi.
No nyt siihen ongelmaan:
Kun näissä härveleissä on jo tuo ajonesto, niin onko näihin tilattavissa ns. "sarjoitettavaa" lukkopesää? Eli pesä ilman avainta ja kasa haittoja.
Kyllähän tuo onnistuu tilaamalla jostain virtalukon pesä avaimineen (eper numero 60816261) ja siitä käyttää muutama haitta siten, että sen lukon saa toimimaan orkkis-avaimella. Toisaalta asian voisi antaa hoidettavaksi myös lukkosepälle, mutta niistä on enemmän ja vähemmän huonoja kokemuksia ja itse tehty on taidolla rikottu. Tietysti kaivamalla ajoneston siru vanhasta avaimesta ja teippaamalla se antennin sisään kojelaudan sisään poistaisi siruavain-ongelman, mutta sitten olisi taas kahdet avaimet autoon ja se on niin "läst siisonii".
Oikeastaan samaan hengenvetoon voisin pyytää neuvoja kojelaudan purkamiseen. Puhaltimen moottori kaipaisi vaihtoa, eikä se ulostaudu kuin purkamalla kojelauta koko autosta ulos. eLearnissa ei Albean(Siena/Palio) kohdalla ole mitään ohjeita...
Auto on Fiat Albea, eli Siena, vuosimallia 2008. Viime joulukuussa tuosta jumahti virtalukko totaalisen jumiin ja 2,5 tunnin väsytystaistelun myötä saatiin auto liikkeelle ja kotipihaan.
Kotipihassa sitten kokeiluun ne kaikki perinteiset keinot, eli ensiksi lyijykynää ja renkuttamista - ei auttanut. Sitten paineilmaa, brake-cleaneria ja aseöljyä - melkein auttoi muttei kuitenkaan. Lukon haitat olivat kuluneet aivan soosiksi ja sille tuli "kilometrit täyteen".
Purin tuolloin lukon, noin neljän tunnin väsytyksen jälkeen sain lukkopesän sellaiseen asentoon, että sain sen purettua pois rattiakselin telineestä. Mutta sitten minulla oli käsissä virtalukko ja siihen pysyvästi jumahtanut avain. Usean tunnin ajan yritin nitkutella avainta liikkeelle lukkopesässä - turhaan. Lopulta viilasin viimeisen haitan päädyn (näkyy kun pesä on irrallaan) sileäksi, jotta sain avaimen vapautettua, vedettyä ulos lukosta ja haitat pois.
Kaikki haitat olivat aivan morjens ja osa vääntyneitä - en tiedä syyllistä ja omani kiistän. Otin tilapäisesti haitat pois ja kasasin lukon "tyhmänä" paikoilleen, jotta autolla voi ajaa.
Tuohan toimii, kunnes auto pitäisi katsastaa. Tyhmänä heitin kaikki haitat roskiin, kun parin säästämällä olisi voinut saada katsastukseen kelpaavan luokn aikaiseksi.
No nyt siihen ongelmaan:
Kun näissä härveleissä on jo tuo ajonesto, niin onko näihin tilattavissa ns. "sarjoitettavaa" lukkopesää? Eli pesä ilman avainta ja kasa haittoja.
Kyllähän tuo onnistuu tilaamalla jostain virtalukon pesä avaimineen (eper numero 60816261) ja siitä käyttää muutama haitta siten, että sen lukon saa toimimaan orkkis-avaimella. Toisaalta asian voisi antaa hoidettavaksi myös lukkosepälle, mutta niistä on enemmän ja vähemmän huonoja kokemuksia ja itse tehty on taidolla rikottu. Tietysti kaivamalla ajoneston siru vanhasta avaimesta ja teippaamalla se antennin sisään kojelaudan sisään poistaisi siruavain-ongelman, mutta sitten olisi taas kahdet avaimet autoon ja se on niin "läst siisonii".
Oikeastaan samaan hengenvetoon voisin pyytää neuvoja kojelaudan purkamiseen. Puhaltimen moottori kaipaisi vaihtoa, eikä se ulostaudu kuin purkamalla kojelauta koko autosta ulos. eLearnissa ei Albean(Siena/Palio) kohdalla ole mitään ohjeita...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
^Albeaa en tunne, enkä ole Fiatin avaimia/lukkoja teettänyt, mutta välittömästi tuli mieleen että tätä paikkaa on toisen merkin foorumilla kovasti kehuttu:
https://www.mikkelinlukkosepat.fi/cars.html
Sieltä saattasi saada sopivia haittoja (todennäköisesti myyvät tietty mieluummin kasattuna) ja uudenkarheen avaimenkin yhdellä kertaa, kelpaisi kuluttaa taas vuosia.
https://www.mikkelinlukkosepat.fi/cars.html
Sieltä saattasi saada sopivia haittoja (todennäköisesti myyvät tietty mieluummin kasattuna) ja uudenkarheen avaimenkin yhdellä kertaa, kelpaisi kuluttaa taas vuosia.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Mä ehkä miettisin tätä vaihtoehtoa, jos tuo näyttää yhtään samalta virtalukolta.
https://www.ebay.com/itm/185342291643?i ... R-Dj_8nvYw
Siruhan on avaimessa ja jos ei halua sitä siirtää uuteen avaimeen niin näitähän löytyy myös siruversioina.
Opettaa sen uuden avaimen ajonestolle, jos ei ole punaista avainta tai koodikorttia pitää se koodauttaa.
En tiedä albean ajonestosta tarkemmin niin paree kun ei neuvo.
Sama virtalukon hässäkkä näkyy olevan bravo, dedra, kappa, ypsilon, 156, 166 laitteeissa.
Bravoon vaihdoin kaikki lukkopesät uudelle avaimelle niin rupesi pääsemään talvellakin sisälle.
Toki mulla oli siihen vaihdettu keskuslukitukseen kaukosäätörele, joten kakesta sai lukon auki.
Yksi jäi muuten hyllyyn, sopii vanhempaan bravoon.
Tommonen: https://www.fiatforum.com/gallery/meta- ... 73837/full
https://www.ebay.com/itm/185342291643?i ... R-Dj_8nvYw
Siruhan on avaimessa ja jos ei halua sitä siirtää uuteen avaimeen niin näitähän löytyy myös siruversioina.
Opettaa sen uuden avaimen ajonestolle, jos ei ole punaista avainta tai koodikorttia pitää se koodauttaa.
En tiedä albean ajonestosta tarkemmin niin paree kun ei neuvo.
Sama virtalukon hässäkkä näkyy olevan bravo, dedra, kappa, ypsilon, 156, 166 laitteeissa.
Bravoon vaihdoin kaikki lukkopesät uudelle avaimelle niin rupesi pääsemään talvellakin sisälle.
Toki mulla oli siihen vaihdettu keskuslukitukseen kaukosäätörele, joten kakesta sai lukon auki.
Yksi jäi muuten hyllyyn, sopii vanhempaan bravoon.
Tommonen: https://www.fiatforum.com/gallery/meta- ... 73837/full
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Tai sitten luottaa Albean himoittavuus-algoritmiin, ottaa ajoneston antennin, tökkää siihen keskelle vanhan avaimen siruineen ja sujauttaa paketin kojelaudan sisään..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Ja taas on kahdet avaimet ellei sit vaiha ovien ja kontin lukkoja.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- GFF
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Aikoinaan tuli rakenneltua A Bartin tyyliin "seiskaan" samat lukot keräilemällä marjakopallinen irtonaisia lukkosylintereitä ja sitten vain sarjoittamalla ovet yhteen avaimeen. Vähän sorminäppäryyttä vaati, hyvät tulivat noista. Haitoissa oli jopa tunnistekirjaimia ja numeroita, niin yhden kun selvitti, sitten etsimään vain muista samanlaiset.
Toisen kerran työstin Kappaa, ja siinä päädyin ns. kannibalisointiin eli takaluukun lukosta purin haittoja, joita siirsin em. koodien mukaisesti virtalukon sylinteriin,jotta pois luiskahtamisen vaatimus täyttyi. Siitäkin tuli aivan pätevä, mutta omistaja riiputti sellaista "kalukukkaroa" (suosituksistani ja suoranaisista kielloistani huolimatta...) virta-avaimessa, että paino varmasti tärveli ennen pitkää, ja haitat + avainkin kuluivat uudelleen. Seuraava vaihe olikin sitten tuo Mikkelin lukkoseppä. Kappaan muistelen haittojen olleen aika lailla samanlaisia kuin vaikkapa Fiat 500:ssa ja taisi olla jokin Opelkin, nuo pistin koodeina myös talteen, koska aivan hitusen yhtä särmää viilaamalla niistä sai Kappaan passelit. Toimisikohan jokin noista konsteista Albeaankin?
Toisen kerran työstin Kappaa, ja siinä päädyin ns. kannibalisointiin eli takaluukun lukosta purin haittoja, joita siirsin em. koodien mukaisesti virtalukon sylinteriin,jotta pois luiskahtamisen vaatimus täyttyi. Siitäkin tuli aivan pätevä, mutta omistaja riiputti sellaista "kalukukkaroa" (suosituksistani ja suoranaisista kielloistani huolimatta...) virta-avaimessa, että paino varmasti tärveli ennen pitkää, ja haitat + avainkin kuluivat uudelleen. Seuraava vaihe olikin sitten tuo Mikkelin lukkoseppä. Kappaan muistelen haittojen olleen aika lailla samanlaisia kuin vaikkapa Fiat 500:ssa ja taisi olla jokin Opelkin, nuo pistin koodeina myös talteen, koska aivan hitusen yhtä särmää viilaamalla niistä sai Kappaan passelit. Toimisikohan jokin noista konsteista Albeaankin?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Miten fiiatin jtd diesel moottorissa nostetaan polttoaine suuttimien painetta? Rail paineen nosto ilmeisesti tarkoittaa samaa?
Ohjelmalla? Eli optimointi
Toisenlaisella rail paineanturilla? Millaisella?
Ohjelmalla? Eli optimointi
Toisenlaisella rail paineanturilla? Millaisella?
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Yleensä softaamalla tai huijausbokseilla. Boksit vääristävät anturin antamaa arvoa tai softat pyytävät suurempaa painetta mitä anturilta normaalisti tulee. Samoja kikkoja käytetään myös eri lämpötila-antureille.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Joo kun mää ihmettelin kun yhdes cromassa on tehty pelkästään suutinpaineen nosto. Jos se tehdään softaa koppuloimalla nii miks ei samalla tehdä kaikki muukin. Yhtään ylimäärästä boksia ei missään välissä ollu tyyliin diesel power +++ obd ja max tehon lisäys 30% mukamas
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Itselläni oli jtd 115hv koneessa tuollainen 60euron ebay huijausboksi joka nosti pelkästään railipainetta. Kyllä siinä eron huomasi vakioon saamarin hyvin lähti esim. ohitukset 100kmh->
Fiat 500L 1.4 95