Punto ohjaustehostin

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
kalevim
Viestit: 41
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Punto ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Laitettiin runsas puolivuotta sitten Puntoon ohjaustehostin. Tehostin oli uusi, muuta ollut yksityisen ( kuivassa) -varastossa useita vuosia.
Sehän toimi hyvin, mutta nyt 11. 5 kun aamulla käynnistin -oli rattivalo mittaristossa ja keltainen moottorin vikavalo toki se myös.

Juuri päivää ennen tein takavalohuoltoa , -lyhdyt irroittaen molemmat, maa potentiaalia parantaakseni -puhdistusta ja laitoin monipisteliittimen maastakin vielä lisälangan, eli langan ruuvilla koriin kiinni. Siis lisämaa.

Sitä tehdessä oli valot ja virta päällä kymmenisen minuuttia kaiketi yhteensä??? - jolloin 55Ah akku oli tainnut menettää jännitettään, kun lähti kehnommin käymäänkin, kävi alkuun kolmella, kone on 1.2

Olisko niin pienestä kiinni että akun jännitteestä, onko muilla ollut vastaavaa. Joku tieto olis että tehostin tarvii hyvän jännitteen.?
kitkar745
Viestit: 384
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Punto ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Jos ei akun irrotuksesta ole haittaa, esim ovien kaukosäätö sekoaa niin käytä akunkenkää irti ja lataa akku täyteen.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
jonik
Viestit: 268
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Punto ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja jonik »

Punton ohjaustehostin on älyttömän tarkka akusta, jos on yhtään mennyt huonoksi niin valittaa siitä heti (varsinkin talvella). Paras konsti on vaihtaa tilalle AGM-akku esim Biltemasta (pitkä takuu) tai ottaa suojamuovit pois akun ympäriltä ja sovittaa isompi akku tilalle
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
kalevim
Viestit: 41
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Re: Punto ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Hyvät vastaukset nämäkin..nyt menin erääseen paikkaan runsas 2 km ajoa, auto seisoi siellä 2-tuntia, käynnistin auton kun palasin sieltä, rattivalo oli poissa ja ohjaus normaali. Moottorin keltainen vikavalo ei ollut poistunut, se paloi. Se vaan kun lähestyy piakkoin katsastuksen takaraja.!!!
Pitää varmaan käyttää plus napaa irti eli buutata virtapiiri?
(Harmillinen jos tosiaan tulee pienestä)
kitkar745
Viestit: 384
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Punto ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Se voi se 3 käyminen olla syynä moottorinvikavalolle. Vaikka nyt varmaan jo käykin kaikilla?
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kalevim
Viestit: 41
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Re: Punto ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Juu, se kävi jonkun pari minuuttia ja sitten tuli normaaliksi....se vaan mikä sen teki? Vaikee kenenkään sanoa!
Nyt ajoin iltapäivällä taas 5-8 km jossa matkalla pysäytin koneen, kun käynnistin loppumatka varten oli moottorin vikavalo poistunut.
Sähköviat on usein pahimpia.
Avatar
Aero
Viestit: 308
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Punto ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja Aero »

Sitä on hankala veikata että mikä sitä on vaivannut, mutta sen vikakoodin tsekkaaminen voisi antaa hyvää ohjenuoraa että mistä kannattaa tutkia jos uusii.

Vikavalo yleensä sammuu kun on tarpeeksi viattomia käynnistyksiä takana, eli nyt on mitä ilmeisimmin tarpeeksi. Valon sammuminen ei kuitenkaan tarkoita että vikakoodi poistuisi muistista ja katsastuksen hyväksyminen saattaa jäädä siitä koodista kiinni.

Eli vikamuisti kannattaa nyt vielä luetuttaa/lukea (sekä moottorilta että ohjaustehostimelta) ja tyhjentää, vaikka auto tuntuukin toimivan taas ok.

Edit: tuosta voi vilkaista, löytyykö lähimaastosta foorumilaista joka voisi hommassa auttaa: https://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43593
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Luigi
Viestit: 9557
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Moottorin vikakoodien lukeminen ja nollaaminen onnistuu hyvinkin helposti esim. Androidin Car Scanner-ohjelmalla ja tavallisella Wifi- tai bluetooth-yhteyttä käyttävällä OBD-lukijalla. Onnistuu jo tuon Car Scannerin ilmaisversiolla, ja pikkusumma (olikohan muutama euro) maksamalla saa lisää ominaisuuksia käyttöön.

Sitten jos haluaa lukea ohjaustehostimen ja muiden järjestelmien tietoja, tarvitaan tietokone, MultiEcuScan ja sopivia adaptereja.

Alhainen jännite on hyvinkin voinut pillastuttaa Puntosi järjestelmät. Tuon ajan Fiateissa oli vähän liian tiukat ehdot itsediagostiikassa, ja vikakoodeja tulee vähän tarpeettomankin helposti joissain tilanteissa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9557
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Mainittakoon vielä, että minulla ei ole kokemusta tuon Car Scannerin käytöstä Punton kanssa, mutta ainakin vuoden 2001 Lancia Lybra ja 2018 Fiat 500 aukeavat sillä ongelmitta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin