Kirjoittaja MultiplaJTDmies » 13.11.2020 11:40
Piipahdin kokeilumielessä varaosatarpeissa Deltalla. Paras kontakti tuli kokeneelta Fiat-mekaanikolta, jäimme hetkeksi tuumailemaan tilannetta keskenämme. Marmoritiskin takaa tulleen tiedon perusteella ainakaan Jyväskylään ei ole tullut vielä edustusta sen puoleen varaosiin kuin uusiin autoihinkaan, mutta ilmeisesti talvemmalla olisi jopa mahdollista, mikäli Jyväskylän Delta varustetaan uudelleen italomerkkeihin. Suosittelivat kääntymään JyväsCaravanin suuntaan toistaiseksi kaikissa varaosa-asioissa. Rinta-Joupilla käydessäni (Wellun huomioiman kyltin perusteella) heille ovat tulleet myyntiin ja huoltoon Fiat-pohjaiset matkailuautot - jotka puolestaan ovat olleet vuosikymmenet J.Caravanin "leipäheitto" aivan menestyksekkäästi. Otapa näistä kuvioista nyt sitten selvää... ja sama kokemus kuin nimim. Huikolla, että pienenkin osan saaminen kestää maahantuojan kautta: kolmatta viikkoa on nyt tilauksessa kirjekuoreen mahtuva mallikohtainen pakkastulppa perus-FIREeen, ja taannoin kysymääni helmapeltiosaa varoiteltiin useiden kuukausien toimitusajasta, ei ehkä puolikaan vuotta riittäisi. Kaikki tällainen kyllä nakertaa koko Fiat/Lancia/Alfa-tuotteiden uskottavuutta Suomessa, eikä asiakasinformaatiota kuulu mistään merkkien omistajille. Kaikki kunnia vaikkapa Toyotalle (isävainaallani oli pitkään Yaris Verso), pieni piipahdus merkkiliikkeessä asiassa kuin asiassa, ja kaikki toimi kuin rasvattuna; ei kai tuollaisen kulttuurin luominen ole perustoiminnoissakaan kuin johtamiskysymys?
Ei edes kerhojen hallituksiin ole tihkunut mitään tilannekatsausta, ainakaan tänne Gruppon hallituksen suuntaan. Ikään kuin nyt puuttuisi selkeä ote koko toiminnasta Suomessa? Vähintään rekisterissä oleville merkkien omistajille olisi kyllä syytä toimittaa tieto ja päivämäärä, milloin ja missä organisaatio tarjoaa huolto-, korjaus-, varaosa- ja myyntitoimet. Kohtahan meidän kannattaa jo kerhoina perustaa jokin "Suomen italoautot-huoltokeskus", sen verran osaamista väestämme löytyy?!?! Vai pitäisikö kerhojen ottaa huolestunutta kontaktia peräti tehtaan suuntaan kollektiivisesti, tai esitellä jopa maahantuojalle sellaista "strategista ajattelua", miten toiminta saatetaan kuosiin; siis aivan myönteisessä hengessä? Mitä arvelette? Onhan tuossa onnistunut männävuosina vaikkapa Skodakin mitä suuremmalla menestyksellä. Eli toivoisin keskustelua, mutta samalla myös jo etiketin takia, että emme suorasukaisesti parjaa ketään täällä foorumilla, vaan nostaisimme vaan mielipiteitä, ideoita ja ajatuksia vankemmin esille, ovat ne sitten kielteisiä tai myönteisiä. Nämä olisivat arvokasta selkänojaa, jos/kun kontaktia maahantuojan suuntaan yritetään merkkikerhojen suunnalta.
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Ritmon, Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin sekä uuteen Ypsiloniin!