Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Lukittu
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tänään pikkupuuhastelua aurinkoisen päivän kunniaksi. Sain viikolla lisävalot valmiiksi ja asentelin ne paikoilleen.

Valot siis jotkut merkittömät referenssin 12.5 perus pyöreät halogen-valot. Lamput sain vuosi sitten ilmaiseksi ja nyt tuli käyttöä noille.
Lampuissa oli perinteisesti semmoiset 10cm:n kovettuneet johdonpätkät ja niiden läpiviennit olivat aivan väljät. Inhoan rössöttäviä johtoja ("herneen" kanssa tein rössöttävät johdot), joten askartelin noihin uudet piuhat 3.5mm2 johdosta.
Polttimoiden miinus ja plus molemmat on polttimon kannalta akulle 3.5mm2 johtoa ja päällä on tuommoinen muovinen asennusputki. Johtoliitokset on ihan puristusliitoksia (ei tinaa) jotka on varmistettu liimakutistesukalla. Suojaputki on liimattu lisävalon sisälle tiiviisti ja suojaputken liitokset on varmistettu liimakutistesukalla:
Kuva
Kuva

Kävin hakemassa motonetistä lisävalotelineen EU-kilven alle ja ryhdyin asennushommiin. Ensin otin kilven irti ja asensin sen takaisin kilpitelineen kanssa. Yhteensä kuusi 5x20 itseporautuvaa ruuvia, joista neljä kilven alla piilossa:
Kuva

Kaapelit työnsin maskin läpi ja maskin takaa kuljettajan umpion viereen. Siitä sitten umpion vierestä konehuoneen puolelle.
Kuva

Herätteen otin ryöstämällä (hyh) auton omilta pitkiltä. Pitkän herätteen pujottelin oman pitkän "huoltoluukun" tuuletuskanavasta umpion sisälle:
Kuva
Kuva

Sulakkeellinen rele löysi paikkansa akun päältä/takaa. Releen maa menee akun napaan, kuten myös lamppujen maa. Plussa plussaan jne... Releen laitoin vielä kuvan ottamisen jälkeen nippusiteellä kiinni siten, ettei pääse johtojen varassa tärisemään/heilumaan.
Kuva

Konehuoneesta palikat paikalleen ja pelti kiinni. Lopuksi vielä nippusiteet pitämään lamppujen välinen kaapeli paikoillaan pois roikkumasta ja näin meillä on lisää valoa.
Kuva
Kuva

Hyvää suuntaus/kuvauspaikkaa on vaikea löytää. Tässä lähellä oli vielä viikko sitten pitkähkö asfalttisuora, joka oli tien sivuhaaran umpikuja ja pimeä. Nyt olivat kytkeneet katuvalot päälle, joten kunnollista kuvaa ei saanut.
Kuvat on otettu puhelimen kameralla samoilla asetuksilla molemmat. Kamalasti en jaksanut säätää, joten kuvien värit ja valovoima on pielessä (kuvat ovat liian keltaisia ja pimeitä). Tuo katuvalo häiritsi ja meni motivaatio. Pienen koeajon perusteella valoa tuli kuitenkin lisää juuri sinne minne tarvitsikin, eli leveä kuvio 150-200m päähän (ehkä vähän ylikin). Pientä värinää on havaittavissa ja ylätuet laitan jahka jaksan (katkes poranterä tänään niin en jaksanut laittaa tukia paikoilleen).

Auton omat pitkät
Kuva

Omat pitkät + lisäpitkät
Kuva

Lisäksi tuli vaihdettua öljyt. Vanhat öljyt olivat ihmeen mustat, vaikka sitä on ajoittain joutunut lisäilemään. Sisään meni ah aina niin laadukkaat Bilteman 5W-40 täyssynteettiset öljyt. Unohdin kirjata kilometrit muistiin (miten näistä saa huoltovälin ilmaisimen ohjelmoitua, kun auton ostaessa sen nollasin muttei ole tullut takaisin vaikka normaali huoltoväli ylitetty jo?).


Takalasin pyyhinkin tuli korjattua, kun en uutta mistään löytänyt. Pyyhkijän varren "pesä" napsahti katki harjapesussa jokin aika sitten.
Sulatin kaasukolvilla tuon rakosen vähän isommaksi, puristin pesää hieman kasaan ja rosterilangasta sulattelin "niitit" vahvikkeeksi halkeaman päälle. Lopuksi vielä 2k epoxiliima pintaan.
Kuva
Kuva
Kuva

Pyyhkinyt ihan hyvin jo viikon verran. Uusiakin varsia saisi näköjään aeromotorsilta, mutta koska toimivaa ei vaihdeta, olkoot tuo nyt paikoillaan. :thumb:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

wellu kirjoitti:Lisäksi tuli vaihdettua öljyt. Vanhat öljyt olivat ihmeen mustat, vaikka sitä on ajoittain joutunut lisäilemään. Sisään meni ah aina niin laadukkaat Bilteman 5W-40 täyssynteettiset öljyt. Unohdin kirjata kilometrit muistiin
Kilometrejä oli 293566km.

Eilen lähdin vaihtamaan vesipumpulle menevää putkea kaverin pihamaalle, kun ei kerrostalonkaan pihalle viitsi. En suosittele yhtään kenellekkään tuota remonttia enkä varsinkaan kokemattomalle auton harrastelijaropailijalle. Vanhan putken pois ottaminen sujui melko helposti, ainoastaan lämmityslaitteen kierron putkea pitävä pultti oli lohkon kyljessä paikassa, jonne ei päässyt käsiksi.
Kun putken oli saanut pois, niin huomasin vesiputken ja pumpun välisen O-renkaan (kumikaulus) jääneen pumpun kylkeen paikalleen. Ja sehän ei sieltä lähtenyt mitenkään... Kädet ei mahtuneet kuin nippanappa vesipumpulle asti. Mitään työkalua ei mahtunut. Kumi oli muhinut oikein kunnolla kiinni ja lähti irti noin 2mm leveinä riekaleina. Orkkiskumi oli ilmeisesti ] -muotoinen, sisempi pykälä oli pakko jättää paikalleen kun ei mitenkään päässyt siihen käsiksi.

Noh, uutta suoleen...eikä mene kirveelläkään. Ilmeisesti tarvikeosan tuo kumituttero/O-rengas oli liian paksu tai jotain. Laitoimme sen kumin noin puoliksi pumpun reikään ja sitten koetimme saada putkea paikoilleen, eikä mennyt. Vasta helvetin isolla rautakangella vääntämällä putkea painaen kohti vesipumppua, upposi putki noin "puolet halutusta" sinne kumilänkyrän sisälle. Totesimme, että se riittää koska pultti lukitsee putken paikoilleen lohkon kylkeen.

Pikakasauksen keskellä asensin tuon letkulämppärin, eikä ainakaan vielä ole syttynyt palamaan tuolla parkkipaikalla.


Ulkona värkäten aikaa meni kevyt 5,5h. Vanhassa vesiputkessa oli 3mm:n reikä sellaisen ruostekuplan keskellä. Oli siis aiheellista jo vaihtaa, mutta keljuttaa ja keljutti tuo kumilutteron kanssa tappeleminen. Vanhan sisäkäuluksen paikalleen jättäminen oli pakollinen riski. Se lähtee liikkeelle jos on lähtiäkseen, tukkii kannentiivisteen jostain tai ei, jumittaa termarin tai ei... Ei ollut vaihtoehtoja.

Kuvia en ottanut, ulkona oli pimeää, kylmä ja kädet ottivat pahasti kipeää remontin aikana.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jokin moottorin takana menevä putki?

Onnistuukohan näissä imusarjan irrottaminen kuinka helposti, saisiko lisää tilaa? Se on aina tasapainoilua, purkaako suosiolla reilusti vai yrittääkö "helpommalla" ulottua vaan jotenkin. No, eipä näitten kanssa yleensä mikään "helpolla" lopulta onnistu. Jos menee kerrasta, luultavasti joutuu tekemään saman homman muusta syystä kohta uudestaan ja sitten on jo tuuri käytetty.

Edit: toisen topikin perusteella putki kulkee moottorin edestä. Ilmeisesti ainoa tapa saada tilaa olisi irroittaa pakosarja? Tai jäähdytin?

Pieni moottori, suht tilava konehuone mutta silti saatu tuollainen "miina" sinne aikaiseksi. :?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

"Firen vesiputki", löytyy kaikista firepohjaisista moottoreista. Putki lähtee kytkikopalta katalysaattorin ja lohkon välissä, pakosarjan alla kohti vesipumppua jakopäässä.
Stilossa on jo alavesiletku jakopään puolella, eli sinne on lähtö tosta putkesta, mutta lämppärin letkut tulevat sinne kytkinkopalle.
Kiva tuo rakenne, koska alahaaran takia tuo putki pitää muiluttaa juuri oikeassa asennossa katalysaattorin taakse ja asennusvaiheessa kääntelylle tai muiluttamiselle ei ole tilaa.

Pelotti että tuo 16mm putki nurjahtaa kun asennettiin. 1.5 metrin kangen päästä kun 130 kiloa elämän iloa ponnistaa kun toinen yrittää nitkutella "jostakin", on hurjat voimat pelissä.

Jos tuo alkaa vuotamaan tai pettää, niin jakopää levälleen. Melkein pakko ottaa pumppu pois että voi varmistua kumin asennuksesta. Helpottaa myös asennusta kun näet vesipumpun pesästä missä putki menee.

Jos haluaa lisää tilaa, niin pakosarja katalysaattoreineen ja etuputkineen lambdoineen päivineen pois.

Mielessä kävi, että kumin keittämällä kuumaksi se olisi ollut varmaan pehmeämpi kuin +3 asteessa. Tosin, tuon rakenteen vuoksi on riski lipsauttaa koko kumi vesipumpun pesään...

...siellä niitä vanhan kumin riekaleita nyt on. Toivottavasti tippuivat lohkon pohjalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vesijärjestelmä koeponnistettu pitemmällä maantiematkalla ja useamman mielensäpahoittajan aiheuttamilla krampeilla oikean jalan nilkassa. :roll: Ei vuotanut, ei lämpö-oireita, sisälläkin tarkenee. Letkulämmitinkin toimii! :thumb:

Tuossa muutama kuva siitä vesiputkesta, missä se menee:
Kuva
Kuva
Kuva

Menneellä viikolla otin työpäivän ajaksi halliin sisälle, raotin sisälokasuojaa, purin umpion luukut pois ja laitoin hallilämmittimen puhaltamaan lämmintä ilmaa umpiolle:
Kuva

Tarkoituksena saada ne huurut pois.
Samalla tein ulomman luukun (lyhyt, sumuvalo, parkki, vilkku) hengityskanavaan tulpan styroksista. Tuo luukku on etupyörän linjalla. Etupyörä pöllyttää sisälokasuojassa olevien ritilöiden kautta vettä tuonne umpion taakse. Tuo luukun hengityskanava oli läpeensä maantiepölyinen ja luukun sisäpinnalla valui vesi:
Kuva
Kuva
Kuva


Näin sain huurut pois umpiosta, ainakin melkein. Pientä huuruuntumista on vielä ollut aivan umpion nurkissa, mutta vanhaan verrattuna jolloin vesi valui pisaroina umpion sisäpintaa pitkin, parannus on huima (jos pysyy tuollaisena).
Eilen tein saman patentin myös apukuljettajan puolelle, tosin kuumaliimalla (umpion luukku oli sisältä aivan hiekkainen, tiiviste ehjä). Apukuljettajan puolen umpio on vissiin alkuperäinen ja kuljettajan umpio on vaihdettu vajaa 2 vuotta sitten. Apukuljettajan puolen lyhyen valon liitin oli ruosteessa... :roll:
Tuli myös lisäiltyä säätöraudat lisävaloille:
Kuva

Valojen kanssa olen tuskastellut tämänkin auton kohdalla. Pimeällä ja varsinkin märällä on tuntunut siltä, että lyhyille vaihtaessa on suunnilleen sama kuin olisi tiputtanut parkeille. Ilmiö on vain korostunut lisävalojen kanssa. Lisäksi aivan liian kirkas valoläiskä auton edessä noin 10-15m päässä on haitannut myös pitkät päällä näkemistä.
Olen valoja säätänyt ja suunnannut erittäin ahkerasti viimeisen pari viikkoa eikä parannusta tuntunut tulevan. Seinää vasten katsoessa valojen kuviot olivat omituiset. Kuljettajan puolen umpiossa ns. "hirvipiikki" oli ylikorostuneen valoisa, apukuljettajan puolella hirvipiikki taas puuttui ja valokuvio oli sellainen ns. "roiskaus" valoa keskelle ja loput hajallaan sinne tänne. Olen aina muun liikenteen seassa ajaessa säätänyt valot sisältä -2 asentoon, ettei väläyteltäisi valoja minulle. Toissailtana maantiellä ajaessa säätö 0-asennossa minulle väläyteltiin pitkiä, vaikka vaihdoin ajoissa lyhyille ennen vastaantulijaa.
Syytin ensin kuvioiden epämääräisyydestä TYC-tarvikeumpiota (TYC:n umpiot ovat monessa merkissä osoittautuneet laadultaan kyseenalaisiksi) ja kulunutta orkkisumpiota. Kuitenkin muutama päivä sitten aloin miettimään, josko sittenkin syy löytyisi Bilteman polttimoista? Ostin motonetissä vieraillessani Osramin perus H7:t lyhyille ja Philipsin perus H1:t pitkille. Eilen ne vaihdoin ja syy kuviolle löytyi:
Kuva

Biltema on vasemmalla (käytetty), osram oikealla. Kuvasta näkyy huonosti, mutta bilteman polttimon lanka on vinossa eikä ole keskellä polttimoa. Sormissa kun polttimoa pyöritti, viipotti lanka jotain 1-2mm.
Vaihdoin uudet polttimot umpioihin ja äsken kävin koeajelemassa. Ajoin syrjäiselle kentälle ensin säätämään valot ja sitten maantielle. Nyt lyhyilläkin näkee sen välttävän minimin mitä vastaantulijan kohdalla tarvitsee ja pitkätkin näyttävät tasaisesti jokapuolelle. Valojen väri muuttui hieman valkoisemmaksi ja molempien umpioiden valokuvioon tuli selkeä hirvipiikki ja tasainen alue.
Lyhyet ovat silti vain tehottomat tässä autossa ja epäilisin hajavalon määrää siihen syyksi (polttimon "teho" hukataan auton sivuille). Täytyy asiaa makustella ja harkita nuita toisia H18 polttimoita vielä jos en muuta syytä keksi. Stilossa on omistamistani autoista toiseksi huonoimmat lyhyet valot mitä olen nähnyt. Huonoimmat olivat releyttämättömät 127:n lyhyet.

Muuten asia ei häiritsisi, mutta tuolla tienpäällä se 10-30 sekuntia lyhyillä autojen ajaessa vastaan on pelottava hetki. Täytyy vain keksiä, mitenkä sen valon saisi menemään sinne minne se kuuluu että tien näkisi edes hämärästi lyhyillä. Toisten häikäiseminen ylitehokkailla polttimoilla ei sekään kiinnosta, myös lampun kannalle tuleva jännite täytynee mitata (ehkä jo tänään).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Huonosti löytyy teoriaa Stilon korottamisesta.

Olen tilaamassa vielä toisia etujousia, koska nuo JTD:n jouset on liian kovat ja korkealla (ulosjousto on liki tapissa).
Olen vain ihan kahen vaiheilla, 1.6 vai 1.8 jouset? Maavaraa tarvitsen melko usein noille pikkuteille ajellessa, mutta onko 1.8 paljonkin löysempi, kuin JTD? Tai onko 1.6 liian löysä ja keula putoaa ns. "vakiokorkuiseksi"?

Siitä nuo JTD jouset on hyvät, että hiekkateitä saa ajaa niin lujaa kuin uskaltaa eikä pamahtele pohja maahan. On tullut hypättyäkin pikkuisen, eikä mitään ongelmaa. Vetopito on vain todella onneton, kun ulosjousto on niin vähäinen ja keula on sivutuuli/uraherkkä.

Edit.
Vakio 1.4 jousi on 11.25mm paksulla langalla, 415mm pitkä.
1.6 jousia on kahdenlaista. 11.00 ja 11.25 paksuudella, pituus 445mm.
1.8 jousi on 11.50mm paksulla langalla ja 460mm pitkä.
1.9 JTD jousi (millaiset nyt on) on 11.75mm paksulla langalla ja 481mm pitkä.

Varmaan ideaali olisi 11.25mm langalla oleva 1.8 jousi, eli 460mm pitkä. Tosin, onko tuo 1.8 jousi paljoakaan pehmeämpi kuin JTD jousi? Tuo 1.6 jousi on kuin vakio, mutta 30mm pidempi.
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Jännää, että "vesinokkaeläimessä" on noille samoille moottoreille (1,9 jtd ja 1,6 bensa) aivan samat jouset; miksiköhän Stilossa on haluttu erilainen ratkaisu? Mutta Multipla ei olekaan dieselinä yhtään sen korkeammalla, leveä akseliväli vaan pahentaa keskikosketuksen vaaraa esim. urissa. Olisiko edullisin ratkaisu kokeilla kokonaista purkutolppaa vaikka ensin tuosta 1,8:sta, joka osuu passelisti tuolle välille? Saattaisi löytyä harrastajilta vaikka vain lainaksi korkeuden kokeilua varten? Irtiotto ja paikalleen laitto ei ole iso operaatio.

Ja sitten tuli mieleen tuo umpioiden kosteusongelma. Rouvan 2b-sarjan Puntoon ja muistaakseni joskus Unskiinkin (tosi kauan sitten kokeillut Unoon; mielenkiintoista, että tuo Punto ollut herkempi kosteudelle, useampi kerta on pitänyt tehdä) on tepsinyt erittäin hyvin seuraava konsti, jolloin tullut täysin kuiva umpio: H7 ja H1 molemmat pois, toisesta sisään kuumempi (ei liian!) ilma esim, hiustenkuivaajalla, toiseen aukkoon imu pölynimurilla. Umpiossa käy sellainen toho, että vartissa valmista. Joskus olen jopa "lämmittänyt" Unon lasia (ja nimenomaan lasia!) ulkopuolelta halogeenityövalolla jostain 25-30 cm päästä, jolloin lämmön siirtyminen lasin läpi tehostaa haihtumista; pitää vaan varoa, ettei kuumenna liikaa; eikä tämä ole välttämätön lisä. Saattaa vaatia vähän noiden apuvälineiden virittelyä, mutta sitten voi antaa systeemin olla hetken vaikka muun homman sivussa, hoituu itsekseen. Ja toimii myös pelkällä tuolla halogeenilla lämmittämällä (siis lasille, en ole kokeinut muoville!!!) ilman hiustenkuivaajaa, lisättynä imuri-imulla, mutta on hitaampaa.

PS: off topic, mutta Unon serie 2 umpiotkin osoittautuivat aivan kiillotetuiksi porkkanoiksi valotehoiltaan nyt pimeän tultua. Ihmettelin, kun katsastuksessa loppukesällä kaikki ok. Löysin uuden oikealle, selvästi huonommalle puolelle: kaikki heijastinpinta vanhasta hävinnyt johonkin, harmaa muovi vaan jäljellä ?!?! No, löytöautohan tämä, olikohan edellinen omistaja käyttänyt jotain "polttavaa" H-nelosta ja tehokkaasti kärventänyt kaiken valoa heijastavan? Kesällä tuota ei huomannut, ihan ok näytti etuviistosta, yöllä ei juuri tullut ajettuakaan, joten ei havaintoa kabiinin puolelta eteen. Aivan järkyttävä ero nyt valotehossa aivan vakio-Osramilla uuden hyväksi, ja tuon osasi arvata jo pöydällä molempia vertailemalla etukäteen.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo se kromaus umpion heijastimessa on todella herkkä. Varisee herkästi pois jos pääsee ylikuumenemaan ja "palamaan" irti. Samoin mekaaninen kulutus (pesu) vie kromin herkästi mennessään.

Liekkö diesel-multiplassa keula matalemmalla kuin bensaversiossa? Tosin, multiplassa taitaa olla perus "sylinterimäinen" kierrejousi. Stilossahan on "tynnyrimäinen" (progressiivinen) ja melkoisessa esijännityksessä (jousi on pirun pitkä). Liekkö tuo vaikuttaisi jotain?

Stilon akselimassoja koittanut googletella eikä löyvy mistään, kunnes tajusin kotona luurata käyttöohjekirjaa.

Kokonaismassa (kg), Multi Wagon| 1.4 16V | 1.6 16V | 1.8 16V | 1.9 JTD (115) | 1.9 Multijet |
- etuakseli............................|...950...|...950...|... 990...|..1020 (1020)..|.....1030.....|
- taka-akseli..........................|...960...|...960...|... 960...|...960 (960)....|......960.....|

- Omamassa (kg).................... |.. 1235..|..1295...|..1385...|..1395 (1410)..|..... 1430....|

Noista numeroista nyt ei suoraa johtopäätöstä voi tehdä, koska akselimassat on ilmoitettu ainoastaan auto lastattuna (kokonaismassa). Epäilisin, että tekniikan eli auton etupään painoero näkyy tuossa omamassan lukemassa. Tällöin 1.6 16V olisi ~60kg painavampi keulastaan, kuin 1.4 16V. Vastaavasti 1.8 olisi taas noin 150kg painavampi, JTD sitten 160-175kg painavampi. En tosin usko, että tuo painoero tulee pelkästään etuakselille, vaikka kokonaismassan mukaan näin voisi olettaakkin (kaikissa sama taka-akselin maksimimassa). Jos taas tuijottaa pelkästään kokonaismassoja, niin 1.4 ja 1.6 olisi samanlaiset, 1.8 40kg raskaampi, JTD 70kg raskaampi ja multijetti 80kg raskaampi.

Ei näistä mitään taida pystyä päättelemään. Syteen tai saveen. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

MultiplaJTDmies kirjoitti:Jännää, että "vesinokkaeläimessä" on noille samoille moottoreille (1,9 jtd ja 1,6 bensa) aivan samat jouset; miksiköhän Stilossa on haluttu erilainen ratkaisu? Mutta Multipla ei olekaan dieselinä yhtään sen korkeammalla, leveä akseliväli vaan pahentaa keskikosketuksen vaaraa esim. urissa. Olisiko edullisin ratkaisu kokeilla kokonaista purkutolppaa vaikka ensin tuosta 1,8:sta, joka osuu passelisti tuolle välille? Saattaisi löytyä harrastajilta vaikka vain lainaksi korkeuden kokeilua varten? Irtiotto ja paikalleen laitto ei ole iso operaatio.
Kyllä Multiplassa on eri jouset edessä versioissa JTD / bensakoneisissa ja kaasu. Takana sitten samat, paitsi kaasuversioissa eri jouset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Juuh, kyllä Jarkko on oikeassa: bensiinimoottorisen Multiplan etujousien varaosanro 50707788 ja dieselissä 50705766. Miten pääsikin tällainen "sammakko"... :oops:
Pahoittelut kerrassaan! Huomasin, että rinnakkaisia numeroita (niin kuin on monessa eri varaosassa) oli varaosakirjassani useampia, niissä harhaannuin vain pitämään eri koodeina samaa jousta; tosiaan molemmille moottoreille oli monta vaihtoehtoa. Käsissäni en ole koskaan pitänyt kuin JTD-koneisen jousia, ei ole ollut mahdollisuutta verrata bensiiniversion vastaaviin
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Laitoin tilaukseen nyt 1.6:n etujouset. Puntaroin pitkään 1.8 ja 1.6 jousien välillä ja päädyin 1.6:n jousiin järkisyistä.
Nuo 1.6:n jouset ovat yhtä kovat/pehmeät kuin 1.4:n vakiot, mutta 30mm pidemmät. Keula siis nousee hieman ylemmäs, mutta toki "lässähtää" samanlailla kuin vakiojousilla sitten x-ajan jälkeen. 1.8:n jouset ovat hieman pidemmät ja kovemmat (paksumpi lanka), joten keula olisi pysynyt ylempänä, mutta tuo kovuus sai kääntymään 1.6:n jousiin.
Etuvetoinen kun on liukkaammalla pinnalla aika arka kovalle jousitukselle, puhumattakaan taivaissa menevän keulan kanssa joka kääntää pyöränkulmat jo ihan päin sitä itseään. Haluan etupäähän pehmeyttä ja koska 1.8:n jousia ei saanut ohuemmalla langanvahvuudella (pehmeämmät), niin nuo 1.6:n ovat sopiva kompromissi. Mietitään lässähtänyttä keulaa sitten tulevaisuudessa joskus.

Tällähetkellä maavara on mahtava, mutta ei ole kiva ajaa. Keula paukuttaa "tappiin" herkästi ja ajaessa vaikkapa tuohon omalle parkkipaikalle jyrkkään luiskaan jyrkästi kääntäen tuntuu siltä kuin jokin nivel etupäässä kääntyisi yli ja koko keula loikkaa ylös/sivulle, kunnes pamahtaa takaisin alas. Mitään järkeä rikkoa tätäkin, kuitenkin käyttöauto.

Katotaan milloin tulee. Takapuslien remontti pitäisi lähiaikoina tehdä. Mikään muu asiassa pelota kuin jarruputkien poikki meneminen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Rakas päiväkirja. Tiedäthän sen tunteen, kun ensin koet ilon ja onnen tuntemuksia, aloitat viheltelyn ja jatkat remonttia, kunnes jotain menee pieleen....pahasti.

Wellun käyttöautoremontit osa 96485,3383, taka-akselin puslien, jousien ja iskunvaimentimien vaihto.

Eilen tuli vaihdettua taka-akselin koripuslat, sekä takajouset + iskunvaimentimet. Remontti tuli tehtyä kylmässä tallissa auto puoliksi ulkona, eikä koko remontti tietenkään mennyt putkeen.

Remontin päätin tehdä yksi puoli kerrallaan, joten apukuskin puolen takapää ylös, pukki pohjapalkin alle (kannattaa käyttää lankkua, kuorii hienosti maalit ja massat) ja pyörä pois:
Kuva

Nypin jarruletkun ja abs-anturin johdon pois kiinnikkeistään, että niillä on tilaa liikkua. Sen jälkeen tunkilla pieni nostopaine hieman jousen etupuolelle, iskari pois, akselin korikiinnikkeen neljä pulttia auki ja varovaisesti laskemaan. Laskun aikana apukuskin puolella kannattaa varoa jarruletkun kannaketta, joka menee lähellä polttoainetankkia:
Kuva

Lopulta akseli on puoliksi maassa:
Kuva
Kuva

Nuo puslat täytyy asentaa tietyinpäin. Asennus-suunta on "sisältä ulospäin" prässäten ja puslan asennolla pesässään on myös merkitystä. On hyvä katsoa vanhasta puslasta ennen irroitusta, missä asennossa se on, mutta on siihen asemointiin olemassa ihan ohjekin. Puslan päätylevyssä on nuoli. Tämän nuolen kuuluu olla akselissa olevan hitsaus-sauman suuntaisesti ja osoittaa auton kulkusuuntaan.
Kuva
Kuva

Seuraavaksi täytyi puslan sisäosa saada pois. Vaikka pusla oli väljä, ei sisäosa lähtenyt lyömällä, vaan minun piti porata pieniä reikiä puslan kumin läpi ympäri kehää, ennenkuin sain sisäosan pois. Rautasaha olisi ollut näppärä, koska sen terä olisi mahtunut puslan "ilmarakojen" välistä läpi ja sahaaminen olisi ollut nopeampaa. Minulla oli vain puukkosaha, jossa oli aika leveät terät.

Kun sisäosa oli pois, niin puukkosahalla akselin suuntaan sahaten puslan ulkokehää halki. Akselin suuntaan siksi, että jos käy kuten allekirjoittaneella, että sahaa hieman puslan pesän materiaalia, ei rakenne heikkene merkittävästi. Jos tuommoinen vahinko käy sahatessa akselista poispäin, olisi koko taka-akseli entinen ellei uraa hitsaisi umpeen ja hioisi pesää pyöreäksi...

Sahasin puslan ulkokehän halki kahdesta kohtaa, noin sentin päästä toisistaan. Sen jälkeen hakkasin tuon sentin soiron taltalla rullalle. Oli todella lujassa, mutta noin puolivälissä alkoi koko puslan ulkokehä liikkumaan ja lopulta tipahti lattialle.
Kuva

Hioin pesän "virsikirjalla" puhtaaksi, tässä näkyy myös tuo läpisahauksen kohta.
Kuva

Rasvasin pesän huolellisesti ja kävin hakemassa pakastimesta uuden puslan. Merkkasin tussilla uuteen puslaan nuolen linjan puslan kylkeen ja merkkasin akselin pesään hitsaus-sauman vastapuolen. Sitten vain erikoistyökalulla prässäten ja siellähän se on.
Kuva.

Lopulta kasaus uudella jousella ja iskunvaimentimella. Pikkuhiljaa tunkilla nostaen ja varoen, ettei letkut/piuhat jää minnekkään väliin ja ettei se jarruletkun kannake paina tankkia vasten.
Kun lopulta pyörä on paikallaan ja auto laskettu pukilta alas, kiristin vielä puslan ja iskunvaimentimen pultit. Nämä kun kuuluu kiriä auto pyörillään, ei nostettuna ettei jää pänninkiin pusla tai iskunvaimentimen päätypusla.

Aikaa ensimmäiseen puoleen kaikkine ihmettelyineen ja tupakkitaukoineen meni noin 2h ulkoilmassa tehden. Tässä välissä pidin pienen ruokatauon ja hyökkäsin kuljettajan puolen kimppuun.
Kuskin puolella olikin heti lähdössä selvää, että pultit on tiukassa. Ilman raskasrakenteista pulttipyssyä olisi koko touhu tyssännyt jo iskunvaimentimen alapään pulttiin, mutta luovutti se lopulta.
Puolen tunnin äheltämisen jälkeen olin tiputtanut akselin taas puoliksi lattialle ja aloin avaamaan puslan pulttia. No sehän jämähti jumiin. Onneksi minulla oli varapultit mukana, joten puukkosahalla koko pultti poikki niin pääsi homma jatkumaan.
Seuraavaksi sitten taas puslan teurastus. Tämä oli paljon pahemmin repeillyt kuin edellinen, joten aikaa sisäosan irroitukseen ei mennyt niin paljoa. Taas ulkokehän sahaus ja taltalla kehä pois (oli muuten jumalattoman tiukassa).

Hioin puslan pesän jälleen ja merkkasin tuon hitsisauman vastapuolen. Hain pakastimesta toisen puslan, asemoin sen erikoistyökalun kanssa linjaan ja otin tämän kuvan:
Kuva

Kello oli 16.28. Kymmenen minuuttia myöhemmin puhuin puhelimessa motonetin asiakaspalvelun kanssa ja varasin yhtä stilon taka-akselin puslaa itselleni.
Pusla lähti menemään ihan hyvin, mutta alkoi ahdistamaan noin puolivälissä matkaa. Eteneminen tyssäsi lopullisesti noin sentti ennen pohjaa, eikä pusla liikkunut enään mihinkään. Väänsin tuon erikoistyökalun toisen päädynkin solmuun, antoi periksi vaikka on 5mm hapis-teräslevystä tehty, puslan prässäys-kaulus rullautui kuin sardiinirasia.

Kaverin auto lainaan ja motonettiin 30km. Siitä vielä työmaalle 10km. Laitoin uuden puslan pylväsporakoneeseen ja hiomanauhalla hioin kylmästi 0.1mm pois puslan kehältä ja puslan juuresta hiukan enemmän. Puslahan on muodoltaan lievästi soikea ja kartiomainen, toinen jumiutuminen ei kiinnostanut enään.

Sitten 40km takaisin kaverin luo. Tuon jumiutuneen uuden puslan poisto oli melkoinen työmaa, ei meinannut antaa sisäosa periksi millään eikä ulkokehä liikkunut edes auki leikattuna kovinkaan kevyesti. Mitälie tapahtunut, ihan kuin olisi ollut liimattu paikoilleen. :roll:

Lopulta kuitenkin sain jumineen puslan jämät pois, hioin pesän kiiltäväksi, hain lumihankeen jäähtymään viemäni puslan ja asensin sen paikoilleen. Meni melko kevyesti, josko se siellä pysyisi.

Sitten uusilla jousilla ym. kuskin puoli kasaan, auto alas, pulttien kiristys, auto ulos katoksesta, siivous ja saunaan. Yhteensä kymmenen tuntia, tunti 40 minuuttia "hupiajelua" ja kolmen vartin ruokatauko mukaan laskettuna. :roll:

En tiedä mistä tuo puslan jumiutuminen johtui. Ilman pintojen hiomista tuskin olisi kumpikaan pusla mennyt omaan pesäänsä. Ilmeisesti puslien ja niiden pesien toleransseista on kiinni, onko homma helppo vai ei. Jos on kunnon vehkeet ja esim. paineilma/hydr prässi, niin helpottaa varmasti. Pesän kuumentaminen ja puslan jäähdyttäminen auttaa varmasti, mutta kierretangolla käsin tehdessä ongelma on hitaus (pusla ehtii lämpeämään ja jumiutumaan kiinni).

Homma on kuitenkin tehtävissä irroittamatta akselia autosta ja yksi puoli kerrallaan:
- Kylki ylös, pyörä pois, pukki auton alle
- Tunkki akselin alle samalle puolelle
- Iskari irti, korikannakkeen pultit auki, abs- piuha ja jarruletku irti kiinnikkeistään
- Lasketaan akselia 20cm
- Temutaan puslan kanssa
- Kasaus

Meinasin tehdä homman työmaalla, siellä olisi ollut kunnon prässikin. Jos tuo puslan jumiutuminen olisi siellä käynyt, niin lähimpään motonettiin olisi kävellyt 7km... Valintojen maailma.

Ajossa eroa en ensiksi huomannut, mutta on sitä. Peräpää ei enään "nyöki ja sukeltele", eli kallistele niin pahasti kuin ennen. Aijemmin varsinkin kuormattuna takapää sukelti kaarteessa todella syvästi ulkokaarteen puolelle, jolloin vastapuolen etupyörä keventi paljon. Nyt tuota ei enään ilmene ja takapää tuntuisi pitävän paremmin (ei muljahtele enään). Pauke ja narina loistaa poissaolollaan.

Vielä pitäisi vaihtaa eteen jouset (minulla ei ole sopivia puristimia), paikata tuo kuvissakin näkyvä pieni pakoputken reikä (varmaan muhvi tuohon uusittava) ja vaihtaa tuulilasi (lasi löytyy, paikkaa tehdä ei). Uusia kiroiluja odotellessa siis. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En muista enää oliko minulla mitään puslan levyjen välissä, vai luotinko vaan puslan joustamiseen niin että painoin suoraan päätylevystä. Mitään piikkejä tai muitakaan sovitteita en muista tehneeni kun prässillä olen noita painanut.

Tai voisi siellä levyjen välissä olla sopivasta ainesputkesta leikattu rengas, halkaistuna kahtia että saa sinne levyjen väliin. Saisi ulkokehälle tasaisen paineen.

Muistaakseni wd-40:stä heitin puslaan ennen prässäystä. Kaikki osat oli samanlämpöisiä.

Kiitokset selkeästä asentokuvasta. Itse laitoin kuten vanha, mutta mistään nuolista en tiennyt mitään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

Itse kun vaihdoin tuohon emännän stiloon niin menivät ihan ok,oli kyllä tuo ihan erikoistyökalu siihen hommaan,puslat oli nuo Motonetistä ostetut Vahvistettu Meyle HD-vaihtoehto. voitelin kyllä vaseliinillä huolellisesti ennen laittoa..
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Meyle HD:t on nuokin kaikki kolme.

Olen nyt yhteensä neljään stiloon vaihtanut nuo puslat ja tämä oli toinen pusla, joka narahti totaalisen kiinni ennen aikojaan. Saa minut epäilemään toleranssiheittoja valmistusvaiheessa. Menee sovite niin tiukaksi, ettei vain mene käsityökaluin. Tai en minä muuta keksi, kuitenkin pusla oli hiottu kevyesti ennen asennusyritystä.

Kunnon vaselinoinnilla laitoin menemään. Kuivana ei viitsi reikiin painella. :mrgreen:

Ainakin nämä meylet ja myös irti ottamani (tähän on ainakin kerran vaihdettu nuo puslat, kun oli prässäysjäljet vanhoissa) olivat ihan umpikumia. Eivät olleet niitä öljytäytteisiä "hydropuslia". Näiden kuivien mallien kanssa voisi toimiakkin ihan suora prässäys ulkokehältä, mutta eipä tuo työkalukaan nyt niin huono ole. Taitaa ihan alkuperäisessä fiatin ohjeessa ollakkin sellainen "halkaistu limppu" joka asennetaan tuonne päätylevyn alle ja siitä limpusta prässätään. Sitten toki jokapaikassa myydään näitä kolmisakaroita, jonkalaisen tein itsekin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu