Rallisprint

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

No juu,päästiin sentään vihdoinkin sitä tekniikkaa sovittamaan nokalle."Pientä säätämistä" tulikin sitten vastaan heti alkuunsa,kuten vähän ounastelinkin..
Tuo Kappan imusarja on senverran pitkä että eipä mahtunutkaan alkuperäisen lämppäripömpelin kanssa..
No tarkoitus oli alunperinkin nostaa alakerta ja yläkerta erikseen paikalleen...
Nyt on siis alakerta paikassaan,samoin voimansiirto ja pyöränripustukset: http://kuvablogi.com/nayta/3060587/ , http://kuvablogi.com/nayta/3060588/
Lämmityslaitteelle tein seuraavanlaisen käsittelyn: http://kuvablogi.com/nayta/3069527/ sovittelua: http://kuvablogi.com/nayta/3069525/ ja tuommoinen siitä tuli: http://kuvablogi.com/nayta/3069528/ http://kuvablogi.com/nayta/3069529/
Itseasiassa toi homma olisi pitänyt tehdä jo aikapäiviä sitten.Tulee sitä tilaa aika paljon mukavammin lisää.
Nyt intouduin vielä siistimään johtosarjoja,kun konehuoneessa oli vielä mm. valojen piuhat.Nyt kaikki ylimääräinen pois,ja haitariputkea päälle.
Kyllä tää tästä... :D
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Jo rupes mahtumaan! http://kuvablogi.com/nayta/3090989/ Sähkö/letku/putkityöt seuraavaksi..
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Valoa tunnelin päässä! :)
Tänään vihdoin ja viimein sain koneesta savut! Kyllähän se vähän jännitti painaa starttinappia ekan kerran.Senverran pitkään ja hartaasti tuota palapeliä tullut koottua,ja sellainen kokoonpano jota ei ollut ennen tehnyt.
Ekalla yrityksellä oli kuin tykillä olisi ampunut..3- ja 4- sylinterin tulpanjohdot on niin samanmittaiset,että olivat vaihtaneet paikkaa. :roll:
Tokalla sitten tärähti samantien käyntiin.Hetken kaasupolkimella aviteltua kävi nätisti n. 1000r/min tyhjäkäyntiä.Ihan metsässä ei siis kai olla?
Reilun tunninverran käyttelin.Ajamaan en viitsinyt soratielle lähteä,kun kaasuläpän ja coolerin väliltä puuttuu vielä putki,joten olisi imenyt kaikki hiekanpölyt sisään..
Tarpeeksi kauan kun käytteli,ja välillä vähän kierroksillakin,niin sai öljyn ja jäähdytysnesteen lämmöt nousemaan.
Öljynlämpöjen ollessa n. 100 astetta,on tyhjäkäynnillä (n.1000r/min.) paine hieman alle 4 baria.Kierroksia nostaessa nousee n. 5,5-6,0 bar.Öljynä Kendall Elite 10-60W.
Ennen vastaavat oli n. 0,5-1,0 bar, ja 4 bar. :D
Kyllä täytyy sanoa että ihan perstuntumalta tuo 16V kone vaikuttaa huomattavasti terävämmältä kuin ex 8V:ni.
Osasyy lienee myös sillä että tämä on tehty huomattavasti kovemmilla puristuksilla.
No,ehkä vanha kone ei enää loppuvaiheessa ollut ihan kaikkein tiiviimmässä kunnossa,kerääjäsäiliöön kertyneen öljymäärän perusteella :?
Huomenna soittelemaan Hariselle,ja varaamaan aikaa.Toivotaan että siellä myös kaikki sujuu ongelmitta,niin pääsee vielä tänä syksynä jonnekin ajamaan.Nyt kun kesälomakin alkaa vihdoin ensi viikolla. :D
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Hienoa! Viimeisen päälle olet koneen nysvännyt. :wink: Yksi asia mulla otti silmään tuossa keulassa. Näytti cooleri aika hengettömän kokoiselta varsinkin kun lähdöt on samassa päädyssä. Ettei vaan alkaisi ahdistamaan. :roll:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Komeeta 8) Työnjälki on kyllä ihailtavaa katseltavaa :) Toivottavasti tarjoilee asiallista käppyrää.

Itellä vastaava "Bar&Plate"-tyyppinen kenno. Painaa aivan tolkuttomasti ja mielestäni ahdistavan oloinen :roll: Itellä oli aiemmassa koneessa jäähdytin alla olevan kuvan mukaisella "Tube&Fin"-kennolla ja olettaisin virtaavan paremmin, mutta mitenköhän on jäähdytyksen suhteen :roll: Huomattavasti kevyempää se ainakin oli.

Kuva
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kiitokset asiallisesta palautteesta! :)
Tuo cooleri on sama jota käytin jo vanhan koneenkin kanssa.Alunperin se on mallia jossa liitännät on eri päissä.
Tuossa Lancian nokalla kun ei liiemmin ole tilaa,niin päädyin ratkaisuun jossa liitännät muutettiin samaan päähän.Pidin sitä pienempänä pahana kuin vetää pitkät putkilinjat pitkin konehuonetta.
Tilanpuutteen vuoksi niistä olisi tullut melkoisia käppyröitä,ja konehuoneessahan on tunnetusti lämmin,joten putket olisivat suotta ottaneet esilämmitystä.Ja luultavammin pitkät linjat toisivat lisää viivettä,mitä ei sprintin syheröillä kaivata yhtään lisää. :wink:
Ehkäpä jossain vaiheessa jäähdyttäjä siirtyy takakonttiin,niin silloin on mahdollisuuksia miettiä noita hommia uudelleen.Osat kun on saatava sopimaan puskurin taakse,eli ei saa tulla läpi kuten siviiliautoissa joskus näkee.Muuten tulee porua katsastuksessa..
Tälläkertaa täytyy tyytyä näihin,ja katsoa mikä on lopputulos. :)
Tämä on tällaista ikuista rakentelua,ja "päivitystä",mutta se kuuluu osana harrastukseeni. :D
Juu,ja Harisen aika tilattu.Saas nähdä pystyykö nukkumaan ennen sitä. :D
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Vode131 kirjoitti: Näytti cooleri aika hengettömän kokoiselta varsinkin kun lähdöt on samassa päädyssä. Ettei vaan alkaisi ahdistamaan. :roll:
Harisella käyty tänään,ja diagnoosi myöskin sama.Max ahdot käy 1,5 barissa,mutta kierrosten noustessa laskee reiluun 1 bariin. :cry:
Täytynee siis tehdä tuohon muutos.Kenties kennotyyppi myös muuttaa toisenlaiseksi.
Toistaiseksi täytyy mennä näillä,jos meinaa tänä syksynä vielä jossain ajella.Muuten uudet slicksit kovettuu tallin nurkassa. :?
Joo,tehoissa jä väännöissä jäätiin siitä mitä lähdettiin hakemaan:
+350hv/ 6000rpm.
505Nm/4400rpm.
Videoituakin tuli vetoja(vapisevin käsin) :D ,joten niitä tullee jossain vaiheessa pällisteltäviksi.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Heh, kaikenlaiset kuvanvakaajat on kyllä tarpeen jos auton omistajana kuvaa dynovideota. Niin se on! :D

Mittasitteko painetta myös ennen välijäähdytintä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Joo,sanoinkin että in-car kameran tärinä on vielä pientä tähän verrattuna. :D
Ei mitattu.Tästä viisastuneena aionkin seuraavaan cooleriin tehdä letkuliitännille optiot niin sisään kun ulostulojenkin kohdalle.Voi samanaikaisesti sitten verrata,niin selviää jos cooleri ahdistaa.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu. Lämpötilamittaukset molemmin puolin olis kans mielenkiitoiset. Toki ne tulokset riippuu sitten siitäkin miten hyvin saadaan jäähdytysilmaa pakotettua keulasta coolerin läpi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Ja tässä muutama vapisevin käsin otettu video. :D : http://www.youtube.com/watch?v=Z3cv4YwzxOI
Viimeksi muokannut Pele, 19.08.2011 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Miten muuten oli vesi-ilma coolerin käyttö kun kerran tilasta on pulaa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

-HH- kirjoitti:Miten muuten oli vesi-ilma coolerin käyttö kun kerran tilasta on pulaa?
Yksi vaihtoehto toki sekin...katsotaan nyt mitä keksitään. :wink:
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja jaketech »

tänää kävin ajaa rallisprinttiä piiiiiiitkän tauon jälkeen ja mukavaa oli :lol: viimeksi ajanut rinttiä vuonnna 2006 ja rallia 2008.
jokkista ajettu joka kesä mutta ei se tuota lajia voita :lol:
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

jaketech kirjoitti:tänää kävin ajaa rallisprinttiä piiiiiiitkän tauon jälkeen ja mukavaa oli :lol: viimeksi ajanut rinttiä vuonnna 2006 ja rallia 2008.
jokkista ajettu joka kesä mutta ei se tuota lajia voita :lol:
Olit siis Centtilä Rallisprintissä? Mites kisa meni,ja minkälaisella kalustolla ajoit?
Hyvä että tänne sprintti-osioon tulee "uusiakin" kilpailujoita,ettei ihan mene yksinpuheluksi :D
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Vastaa Viestiin