Fiat 126 rakentelua
Fiat 126 rakentelua
Tehääs tästä nyt projekti osioon pientä kertomusta vaikka 126:n ostin syksyllä 2016.
Muutama kuva ostopäivältä
Alusta asti oli tarkotus tätä rakennella ja hommasin eteen levyjarrut ja taakse tuli 600 rummut jotta jaon sai muutettu 98, vanteiksi hommasin apilat. Tekniikkaan hommasin vähän viriosia
Eka kesä menikin ajellessa melkein vakiotekniikalla kun en silloin saanut tuplakaasaria kunnolla pelaamaan. Talven aikana rakentelin koneen kokonaan uusiksi ja hommasin 700cc pytyt ja männät ja sain tuplakaasarinkin siihen toimimaan. Tietty alakertaan tuli uudet laakerit ja kampiakseli koneistettiin, kantta vähän madalletiin ja kanavia siistittiin.
Saman talven aikana hommasin uuden lattiamaton vanhan kulahtaneen tilalle ja riekaleisen kankaiset penkin verhoilut vaihdoin keinonahkaisiin ja ovipahvit maalasin mustikis. Vakio ratti tietty vaihtui pienempään ralli rattiin
Pari kesää tulikin näin ajeltua ja uusi tekniikka toimi hyvin ja tehoakin oli selvästi vakiota enemmän.
Hammastankon vaihdoin simpukka ohjauksen tilalle alkuvuodesta -19 . Senkin asennus olisi tarkoitus tehdä nyt siistimmäks kun ei olukaan niin helppo homma mitä luulin(kuullut muilta) piti päivässa saada valmiiksi kun ei ollut enempää aikaa tallissa rakennella.
Kesä -19 ajelut jäikin vain kevääsen ennenkuin leima umpeutui toukokuussa koska samaan aikaan kasailin Ritmoa minkä olin saanut talvella maalauksesta ja se kesä meni lähinnä ritmolla ajellen joten 126 sai odottaa vuoroaan. Loppu syksystä aloin sitten miettimään kun ritmon kunnostuksen sain valmiiksi niin olisiko nyt aika kunnostaa 126 kori koska joku edellisistä omistajista oli sen maalannut ja selvästi näki että useassa paikaassa oli huonosti tehtyja pakkelointeja ja maalipintakaan ei ollut mitenkään hyvin tehty. Paljasuikin sit koria tarkemmin tutkiessa ja hiotessa että ruostepaikkoja olikin vain paikattu muutamista kohdista pelkällä pakkelilla.
Aloin siis koria kunnostamaan joten hommasin takakyljet ja takanurkat uudet ja uudet sisäkaaret. Onneksi näihin saa vielä hyvin melkein kaikkia korin peltejä
Toisen puolen takakulman sainkin loppuvuoden ja alkuvuoden ainana hitsailtua valmiiksi
Seuraavakis olisi sit tarkoitus tehdä sama homma toiselle puolelle. Uudet pohjapellitkin hommasin vaikka pohja ei mätä olekaan mutta on tehty niin rumia paikkauksia että ajattelin uudet vaihtaa niin saa pohjankin siistiksi. Vielä olis tilattava uudet etukokarit ja naamapelti niin pääsee lopullisesti eroon pakkeloiduista paikoista. Tavoteena olis jos auton saisi maalarille syksyllä.
Ja tämämänkään projekttin kanssa ei yllätyksiltä vältytty kun hioin kattokuorut ja a-pilareita niin huomasin että tähän on joskus katto vaihdettu, olisikohan käynyt joskus katollaan. Ja tietty kattokourusta löytyi ruostetta
Päivittelen sit lisää kunhan saa hommia jatkettua.
Muutama kuva ostopäivältä
Alusta asti oli tarkotus tätä rakennella ja hommasin eteen levyjarrut ja taakse tuli 600 rummut jotta jaon sai muutettu 98, vanteiksi hommasin apilat. Tekniikkaan hommasin vähän viriosia
Eka kesä menikin ajellessa melkein vakiotekniikalla kun en silloin saanut tuplakaasaria kunnolla pelaamaan. Talven aikana rakentelin koneen kokonaan uusiksi ja hommasin 700cc pytyt ja männät ja sain tuplakaasarinkin siihen toimimaan. Tietty alakertaan tuli uudet laakerit ja kampiakseli koneistettiin, kantta vähän madalletiin ja kanavia siistittiin.
Saman talven aikana hommasin uuden lattiamaton vanhan kulahtaneen tilalle ja riekaleisen kankaiset penkin verhoilut vaihdoin keinonahkaisiin ja ovipahvit maalasin mustikis. Vakio ratti tietty vaihtui pienempään ralli rattiin
Pari kesää tulikin näin ajeltua ja uusi tekniikka toimi hyvin ja tehoakin oli selvästi vakiota enemmän.
Hammastankon vaihdoin simpukka ohjauksen tilalle alkuvuodesta -19 . Senkin asennus olisi tarkoitus tehdä nyt siistimmäks kun ei olukaan niin helppo homma mitä luulin(kuullut muilta) piti päivässa saada valmiiksi kun ei ollut enempää aikaa tallissa rakennella.
Kesä -19 ajelut jäikin vain kevääsen ennenkuin leima umpeutui toukokuussa koska samaan aikaan kasailin Ritmoa minkä olin saanut talvella maalauksesta ja se kesä meni lähinnä ritmolla ajellen joten 126 sai odottaa vuoroaan. Loppu syksystä aloin sitten miettimään kun ritmon kunnostuksen sain valmiiksi niin olisiko nyt aika kunnostaa 126 kori koska joku edellisistä omistajista oli sen maalannut ja selvästi näki että useassa paikaassa oli huonosti tehtyja pakkelointeja ja maalipintakaan ei ollut mitenkään hyvin tehty. Paljasuikin sit koria tarkemmin tutkiessa ja hiotessa että ruostepaikkoja olikin vain paikattu muutamista kohdista pelkällä pakkelilla.
Aloin siis koria kunnostamaan joten hommasin takakyljet ja takanurkat uudet ja uudet sisäkaaret. Onneksi näihin saa vielä hyvin melkein kaikkia korin peltejä
Toisen puolen takakulman sainkin loppuvuoden ja alkuvuoden ainana hitsailtua valmiiksi
Seuraavakis olisi sit tarkoitus tehdä sama homma toiselle puolelle. Uudet pohjapellitkin hommasin vaikka pohja ei mätä olekaan mutta on tehty niin rumia paikkauksia että ajattelin uudet vaihtaa niin saa pohjankin siistiksi. Vielä olis tilattava uudet etukokarit ja naamapelti niin pääsee lopullisesti eroon pakkeloiduista paikoista. Tavoteena olis jos auton saisi maalarille syksyllä.
Ja tämämänkään projekttin kanssa ei yllätyksiltä vältytty kun hioin kattokuorut ja a-pilareita niin huomasin että tähän on joskus katto vaihdettu, olisikohan käynyt joskus katollaan. Ja tietty kattokourusta löytyi ruostetta
Päivittelen sit lisää kunhan saa hommia jatkettua.
Viimeksi muokannut seppä, 29.01.2020 17:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Re: Fiat 126 rakentelua
Hienot kuvat varmasti. Kun vain näkyisivät meille muillekin
Re: Fiat 126 rakentelua
No perhana. Eipä näköjään näykään.
NÄKYYKÖ NYT?
NÄKYYKÖ NYT?
Viimeksi muokannut seppä, 29.01.2020 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Re: Fiat 126 rakentelua
Lämpimiä muistoja 126:sta. Se oli minun ensimmäinen (pelto)auto. Vuosi oli -89 ja
minä kahdentoista vanha. Startti sökö, mikä niissä lienee tyypillisesti jäävän jumiin.
niinpä saatiin 9 vuotiaan veljen kanssa kahdestaan harjoitella vekotinta käyntiin
mäkistartilla. Siitä se riemu repesi, kun saatiin auto ensikertaa käymään.
Savisella pellollahan sitä tietenkin sitten harjoiteltiin. Vesisade liukasti saven, jolloin
tuntui että vakiokoneessakin olisi riittävästi tehoja. kesärenkaat revitteli peltosavea
ainakin toistakymmentä metriä pitkälle ilmaan auton taakse! Sekin jäi mieleen, että
kyseisen yksilön kaasarissa kiihdytyspumppu ei toiminut, joten aina kun kaasun painasi
pohjaan, ensin ökähti hieman ja vasta viiveellä alkoi kiihtymään. Asia korjautui joitain
vuosia myöhemmin, kun tilalle ruuvattiin 127:n kaasari ja tuntui kuin tehoja olisi tullut
samalla hurjasti lisää. Ainakin pihalla oli hauska jään päällä kesärenkailla revitellä kahdeksikkoa.
Pakoputki oli ruosteinen ja kärsi peltorallin edetessä aina vaan enemmän. Alkuun
se originaali kaksisylinterinen antoi hassua putputusta tyhjäkäynnillä, mutta melutaso
nousi kyllä merkittävästi pakoputken lyhentyessä pätkä pätkältä. Lopulta oli enää
suunnilleen sen 'pakosarjan' mittainen muutama sentti pakoputkea jäljellä molemmin
puolin kantta. Me pojat ei annettu sen hidastaa vauhtia, kuulosuojaimet korville mentiin
pihatietä ja aiheutettiin naapurin tätissä kovasti pahennusta, kun auto kuulosti konekivääriltä.
Oi niitä aikoja.
minä kahdentoista vanha. Startti sökö, mikä niissä lienee tyypillisesti jäävän jumiin.
niinpä saatiin 9 vuotiaan veljen kanssa kahdestaan harjoitella vekotinta käyntiin
mäkistartilla. Siitä se riemu repesi, kun saatiin auto ensikertaa käymään.
Savisella pellollahan sitä tietenkin sitten harjoiteltiin. Vesisade liukasti saven, jolloin
tuntui että vakiokoneessakin olisi riittävästi tehoja. kesärenkaat revitteli peltosavea
ainakin toistakymmentä metriä pitkälle ilmaan auton taakse! Sekin jäi mieleen, että
kyseisen yksilön kaasarissa kiihdytyspumppu ei toiminut, joten aina kun kaasun painasi
pohjaan, ensin ökähti hieman ja vasta viiveellä alkoi kiihtymään. Asia korjautui joitain
vuosia myöhemmin, kun tilalle ruuvattiin 127:n kaasari ja tuntui kuin tehoja olisi tullut
samalla hurjasti lisää. Ainakin pihalla oli hauska jään päällä kesärenkailla revitellä kahdeksikkoa.
Pakoputki oli ruosteinen ja kärsi peltorallin edetessä aina vaan enemmän. Alkuun
se originaali kaksisylinterinen antoi hassua putputusta tyhjäkäynnillä, mutta melutaso
nousi kyllä merkittävästi pakoputken lyhentyessä pätkä pätkältä. Lopulta oli enää
suunnilleen sen 'pakosarjan' mittainen muutama sentti pakoputkea jäljellä molemmin
puolin kantta. Me pojat ei annettu sen hidastaa vauhtia, kuulosuojaimet korville mentiin
pihatietä ja aiheutettiin naapurin tätissä kovasti pahennusta, kun auto kuulosti konekivääriltä.
Oi niitä aikoja.
Re: Fiat 126 rakentelua
126 vakiokaasarissa ei ole kiihdytys pumppua nii herää vähän laiskastiSekin jäi mieleen, että
kyseisen yksilön kaasarissa kiihdytyspumppu ei toiminut, joten aina kun kaasun painasi
pohjaan, ensin ökähti hieman ja vasta viiveellä alkoi kiihtymään
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Re: Fiat 126 rakentelua
Näkyy.seppä kirjoitti:No perhana. Eipä näköjään näykään.
NÄKYYKÖ NYT?
Hienoa tekemistä ja söpö auto.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 126 rakentelua
no ilmankos se ei toiminut . mutta se yksilö jopa ökähti aina ensin, hyytyen, ennenseppä kirjoitti:126 vakiokaasarissa ei ole kiihdytys pumppua nii herää vähän laiskastiSekin jäi mieleen, että
kyseisen yksilön kaasarissa kiihdytyspumppu ei toiminut, joten aina kun kaasun painasi
pohjaan, ensin ökähti hieman ja vasta viiveellä alkoi kiihtymään
kun alkoi kerätä vauhtia.
Nyt näkyy kuvat ja hienohan tuo oli jo ennen hitsailujen aloittamista!
Ja vielä hienopi taitaa tulla ehjäilyjen jälkeen.
Re: Fiat 126 rakentelua
Ciao
Hienoja kuvia projektista. Tulee muisteltua, kun 1980-81 itse laitoin (eli kaveri paremmalla taidolla) Golf 1-mallin lokasuojan reunoista levikkeet, jotta mahtuisi paremmin 185/50R13 renkaat mahtumaan. Levikkeet saatiin näyttämään aivan samanlaisilta kuin alkuperäiset. Erään toisen 126-omistjan kanssa tuli "kiistaa", kun hän väitti, ettei minulla ole mitään levennystä. Pyysin ajamaan omansa vierelle, ja vasta sitten uskoi asian.
t. Kari
Hienoja kuvia projektista. Tulee muisteltua, kun 1980-81 itse laitoin (eli kaveri paremmalla taidolla) Golf 1-mallin lokasuojan reunoista levikkeet, jotta mahtuisi paremmin 185/50R13 renkaat mahtumaan. Levikkeet saatiin näyttämään aivan samanlaisilta kuin alkuperäiset. Erään toisen 126-omistjan kanssa tuli "kiistaa", kun hän väitti, ettei minulla ole mitään levennystä. Pyysin ajamaan omansa vierelle, ja vasta sitten uskoi asian.
t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi