Uno -88

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

No voihan ja voihan.

kiitoksia vastauksista ja kommenteista. Jos olisin älynnyt lukea nämä eilen, olisin
samalla kysynyt katsastusmiehen mielipidettä asiaan, kun tänään kävin ajovarmalla hakemassa opetuslupaa.

hmmh. hitsaus albean palkista ei oikein sovi, unon palkissa keskikohdalla kiinnitetään raidetanko ja se saisi olla
hyvin kohdallaan. aika hommahan tuosta olisi hitsailla ehjä, jos pitäisi vielä naamioida palkkia alkuperäisen näköiseksi.

mietintämyssyä päähän siis. ehkä yritän soittaa ensin katsastusmiehelle, tai käyn asemalla juttelemassa.
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

dodih, akselistopalkkia!

enpä olisi uskonut oikein millään, että tuosta metsälöydöstä
voisi löytyä melkein täydellinen akselipalkki! en edes ajatellut mitään
sinnepäin, vaan auton nousin kun tuli luvattua - ja kun sain siitä
haluamani tekniikan varastoon jemmaan. mutta niin vaan, vaikka auto
oli muuten täysin laho, niin siinä oli paljon valkoista yksilöä
paremmin säilynyt akselipalkki. yhdestä kohtaa on melkein ruostunut läpi asti ja jos
kovasti paukuttaisi ruuvarilla, niin ehkä se puhki menisikin. mutta sen verran kova on,
että maalin laitoin pintaan ja ajattelin sutia rostex superin jälkeen vielä pohjamassalla tai
kotelosuojalla ennen kun kiinnitän sen valkoiseen fifiin kiinni.

oi mikä kulmakunnan ylpeys oli vejellä tuota sinistä yksilöä kotiinpäin.
kaikki naapurit oli ja on varmasti kateellisia, kun tuommoinen kaunotar on kyydissä!
ainakin se käänsi päitä parkkiksella, kun matkalla pysähdyttiin :).

no, sen kohtalo oli kuitenkin luovuttaa pisteosat ja loppu päätyy kierrätykseen.
valkoisessa on tuulilasi halki ja onnistuin jopa irrottamaan sinisestä lasin ehjänä.
jotain hyvää tämänikäisten purkamisessa, kun ei ole liimalasia.
Liitteet
1.jpg
1.jpg (157.48 KiB) Katsottu 4857 kertaa
2.jpg
2.jpg (183.17 KiB) Katsottu 4857 kertaa
3.jpg
3.jpg (101.25 KiB) Katsottu 4857 kertaa
4.jpg
4.jpg (101.72 KiB) Katsottu 4857 kertaa
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

ohessa vielä pari kuvaa purkupalikoiksi päätyneestä yksilöstä.

oma tarinansa oli saada lahontunut uno kyytiin, kun ratti on lukossa ja toinen etupyörä
oli ihan jumissa. myyjällä meinasi hepulit pettää, ärräpäitä lenteli mutta avitti hän
traktorilla sen riittävän lähelle tietä, että sain taljailtua kyytiin. kovin homma oli kuitenkin minulla
kyytiin taljatessa vähän huonon taljan kanssa.

jännä, miten tässä sinisessä yksilössä koppa oli niin hyvin lahonnut, että tuo akselipalkki
oli ruostunut kuskinpuolelta rungosta irti. siis, runko oli niin ruosteessa, mutta se akselipalkki
silti oli kovempi, kuin valkoisessa yksilössä, missä runko näyttää kohtalaisen hyvältä.
ei nämä tasaisesti tunnu ruostuvan, vaan yksilöitä ovat.
Liitteet
a.jpg
a.jpg (122.76 KiB) Katsottu 4857 kertaa
b.jpg
b.jpg (111.76 KiB) Katsottu 4857 kertaa
c.jpg
c.jpg (127.88 KiB) Katsottu 4857 kertaa
d.jpg
d.jpg (123.33 KiB) Katsottu 4857 kertaa
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

Uno odotteli vuoroaan parhaimmat kesäkuukaudet, mutta nyt alkaa olemaan
viimein suunnilleen kasassa.

Alla on varaosa-autosta ehjä akselipalkki. Kuskinpuoli sai myös motonet tukivarren, sekä
taaemman moottorin kannatinkumin. Oikean vetonivelen suojakumissa oli pieni vekki, joten se meni vaihtoon.
Auton oma pakoputki oli ehjä, mutta jo jonkun verran ruosteinen ja sai tehdä tilaa parempikuntoiselle
(kiitokset foorumilaiselle hyvistä pakoputkikaupoista!).

Etujarrusatulat kävi penkissä. Männät irti, kunnollinen putsaus ja uutta tiivistettä, niin toimivat taas hyvin
eikä jumita kiinni. Seiskan etujarruilla harjoittelin viime vuonna, niin nyt meni kokemuksen voimalla asteen
verran helpommin =). Kasaus ja ilmaus.

Eilen pitkästä aikaa akku paikalleen ja testausta. Vähän pidempi eka startti ja hörähtihän se käymään.
Sitten koeajolenkki. Eipä kolise pakoputki enää, kun moottorin kannatinkumissa on voimaa ja putki
on muutenkin kiinnitetty - vanhat kannatuskumit oli keskeltä ehtineet hävitä varmaan osittain sen vuoksi, kun
putki oli päässyt elämään liikaa. Jarrupoljin menee melko pohjaan, kun takapiirissä on varmasti ilmaa. Etupyörät
pitää kyllä tasaiseen.

Vielä pitäisi etu-umpiota ja vilkkua asennella paikalleen ja käydä takajarrut läpi, niin rojekti on jo aika pitkällä.

Nyt on vaan tallitilan suhteen pahoja haasteita, taitaa joutua UNO talvehtimaan pihalla. Semmoinen ei tietysti tee
hyvää millekään, niinpä tässä joutuukin nyt harkitsemaan luopumisen tuskaa...
Vastaa Viestiin