Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Olisiko kellään tietoa onko tuo kuinka hankala vaihtaa? / mahtuuko tulemaan pois ilman pakoputken irroitusta ?
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ei se taida pois mahtua irroittamatta pakosarjaa (katalysaattori ja etuputki). Ainakin 2004 vuotisessa 1.2 8V ei mahtunut, vaikka miten keinutteli ja väänteli.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ei mahu. Ite sahasin aikoinaan rosvosahalla putken poikki ja vaihon jälkeen "nätisti" hitsasin sen kokoon.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Löytyi tuohon ohjevideokin , kunhan vain pakosarjan mutterit lähtee sovinnolla auki niin ei tuo näyttäs kovin iso työ olevan.
https://www.youtube.com/watch?v=CVb0Ldwkrew
https://www.youtube.com/watch?v=CVb0Ldwkrew
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Pakosarja lämpösuoja ja alakiinike pois, pakosarjan pultit pois varovasti ja pääset laskemaan koko paketin alaspäin että tarvittava tila tulee öljypohjan irroitukseen.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Täytyy tuohon kommentoida, etteivät ne pakosarjan pultit oikein helpolla irtoa, kun ammattilaisellakin meni siihen tovi. Yleensä siellä on jo valmiiksi katkenneita pultteja. Tarvitset uudet pultit ja mutterit, uusi pakosarjan tiiviste ja oikeaan momenttiin kiristys. Ei kannata porata. Menee vielä kanteen ja onkin sitten koneistamolle vietävä. Avattaessa nuo pultit katkeavat helposti.
Jopa tuon rinnalla tuo katkaiseminen ja hitsaaminen kuulostaa järkevältä jos sellaista osaa tehdä.
Jopa tuon rinnalla tuo katkaiseminen ja hitsaaminen kuulostaa järkevältä jos sellaista osaa tehdä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Tai noh mutterithan siellä pakosarjassa on, tulee joskus pinnapulttikin mutterin mukana mutta tämä ei haittaa. Olen kolmesta fire koneesta pakosarjan irroittanut ja hyvin ovat lähteneet. Asennusvaiheessa kuumuuden kestävää grafiittia sinne kierteisiin. Viimeisimpänä oli omasta lineasta muistaakseni kaksi pinnapulttia poikki valmiiksi ja säksätti käyntiääni. Piti köyhänä miehenä porata karkaistut pultit ja laittaa kierrejouset tilalle, onnistui kumminkin
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Se on todellakin kiinni siitä, että jos osaa sen mitä tekee, hoituu tuokin asia itse. Mulla oli aikasemman omistajan puoskaroinnin jäljet sellaiset, ettei edes kannattanut itse alkaa särkemään lisää. Uudet pultit oli nekin laitettu väärään kireyteen ja vääränlaiset ja eivät kestäneet pitkään. Eipä onneksi mennyt kansi uusiksi.
Tietenkään jos ei ole mitään menetettävää ja auto muutenkin jo romikselle menossa muutamassa vuodessa, ei kauheasti väliä kuka sen lopulta särkee.
Tietenkään jos ei ole mitään menetettävää ja auto muutenkin jo romikselle menossa muutamassa vuodessa, ei kauheasti väliä kuka sen lopulta särkee.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
En arvannut itse noita pakosarjan muttereita alkaa avaamaan , jääköön korjaamon huoleksi. Uusia pinnapultteja lienee hyvä olla varuilla, mitähän kokoa nuo mahtaa olla (mutteri 12mm) ? googlella ei tunnu löytyvän ?.
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Pakosarjan pinnapultti 13588521 on 8x25
mutteri 14060011
Oon korvannut muttereita ruostumattomilla, Biltemasta saa edullisesti.
19-128 mutteri M8 pakosarjan kiinnitykseen
19-136 M8 lukkoaluslevy pakosarjan muttereille
19-181 iso laatta lämpösuojan muttereihin, lämpösuojan reiät ovat kuitenkin syöpyneet muttereiden kohdalta. Laatta molemmin puolin siten, että suoja jää niiden väliin
19-127 mutteri m6 lämpösuojan kiinnitykseen
Vaarnaruuvi IKH:sta (ei kokemusta sopivuudesta) https://www.ikh.fi/fi/vaarnaruuvi-m8x25 ... pu0802588a
https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=56 ... IST_PART=0
mutteri 14060011
Oon korvannut muttereita ruostumattomilla, Biltemasta saa edullisesti.
19-128 mutteri M8 pakosarjan kiinnitykseen
19-136 M8 lukkoaluslevy pakosarjan muttereille
19-181 iso laatta lämpösuojan muttereihin, lämpösuojan reiät ovat kuitenkin syöpyneet muttereiden kohdalta. Laatta molemmin puolin siten, että suoja jää niiden väliin
19-127 mutteri m6 lämpösuojan kiinnitykseen
Vaarnaruuvi IKH:sta (ei kokemusta sopivuudesta) https://www.ikh.fi/fi/vaarnaruuvi-m8x25 ... pu0802588a
https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=56 ... IST_PART=0
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ruostumaton tekee galvaanisen parin mustan raudan kanssa, mikä lahottaa jälkimmäistä ja saa kierteet napsahtamaan kunnolla kiinni. Suosittelen ennemmin tavallisia muttereita, ja alumiinitahnaa kierteisiin asennusvaiheessa. Sitäkin saa Biltemasta.
Toki ehkä 99%:ssa tapauksia -07 Punton pakosarjan muttereihin ei tulla enää sen elinaikana koskemaan.
Toki ehkä 99%:ssa tapauksia -07 Punton pakosarjan muttereihin ei tulla enää sen elinaikana koskemaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ehdottomasti kaikki pinnapultit täytyy vaihtaa uusiin, koska voivat katketa. Sillä työllä on sitten hintansa, että jos on ollut katalysaattori ongelmia niin vaihto hoituisi samalla.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Pakosarjan muttereissa ei hirveästi vesi viihdy. Tässä tapauksessa lisäksi katodi (jalompi aine, ruostumaton) on paljon pienempi pinta-alaltaan kuin anodi (pakosarja, pinnapultti) joten riski galvaaniselle reaktiolle on pieni.Luigi kirjoitti: ↑29.07.2021 09:30 Ruostumaton tekee galvaanisen parin mustan raudan kanssa, mikä lahottaa jälkimmäistä ja saa kierteet napsahtamaan kunnolla kiinni. Suosittelen ennemmin tavallisia muttereita, ja alumiinitahnaa kierteisiin asennusvaiheessa. Sitäkin saa Biltemasta.
Toki ehkä 99%:ssa tapauksia -07 Punton pakosarjan muttereihin ei tulla enää sen elinaikana koskemaan.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Koneen ollessa käynnissä, ei paljon vettä ole koneen pinnalla, mutta toisin on, kun autoa pidetään ulkona. Sopivissa lämpötilanvaihteluissa osaa joskus kone olla pinnalta hyvinkin märkä.
Pakosarjan pulttien/muttereiden osalta ei ole omaa kokemusta rosteri/musta-parista, joten onhan sen mahdollista toimiakin, mutta muualta olevien kokemusten perusteella välttäisin yhdistelmää viimeiseen asti.
Pakosarjan pulttien/muttereiden osalta ei ole omaa kokemusta rosteri/musta-parista, joten onhan sen mahdollista toimiakin, mutta muualta olevien kokemusten perusteella välttäisin yhdistelmää viimeiseen asti.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.