Bravo tjet ja ajonesto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja am »

Pakkasiin jumiutui Bravo 1.4 tjet 110kw vm.2010, sopivasti kuitenkin omaan pihaan jäi :roll:
Pakkasyönä oli -29 ja aamulla kytkin oli mennyt itsekseen lattiaan ja ehkä nesteet mennyt työsylinteristä läpi. Nyt ne eivät ole kuitenkaan valuneet uudelleen täytön jälkeen. Tuon saa viimeistään kytkinurakan jälkeen kuntoon, mutta...

Kokeilin sitten autoa käyntiin kelien lämmettyä ja moottorilämmittimen kanssa. Kerran lupas ja sammui muutaman sekunnin päästä. Toisella kerralla lähti yhtä lyhyesti ja tuntui pihalla pientä ylimääräistä hajua konetilasta. No nyt sitten koodina on u1601 (can väylä), ajonesto, hill holder, asr, esp varoitukset mittaristossa. Ja auto ei siten meinaakaaan startata, mutta pyörittää kyllä starttia.

Maakontaktit testasin, puhdistin liitoksia ja sulakerasiaa ja johtoja heiluttelin, mutta sama toistuu. Avain voisi olla viallinen, mutta kakkosavainta ei tullut auton mukana.

Hmm, olisiko jollakulla ideoita mitä seuraavaksi ennen ecu-kauppaan menoa voisi testata tms. Olisikohan avainkopion teettämisestä hyötyä vai johtojen mittauksista tms.
dio natale
Viestit: 70
Liittynyt: 20.07.2016 11:07

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja dio natale »

Minkä ikäinen akku on?
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja am »

Varmaan muutaman vuoden ikäinen akku. Latasin sen ja vaihdoin myös toisesta autosta toisen akun, mutta ei muutosta.
Tuo hillholder ja esp varoitus tuli myös pari kuukautta sitten, kun otin akun irti. Latasin akun ja tuolloin nämä viat poistuivat. Testasin sulakkeet ja releet moottoritilasta.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tässä vastaavanlainen tilanne.

viewtopic.php?f=2&t=40018" onclick="window.open(this.href);return false;

Joko oot irrottanut esim. kytkin ja jarrupolkimen antureiden liittimiä ja puhdistanut niitä? Saattaa olla abs järjestelmään liittyvä vika, anturi tai liitäntä.

Oisko avaimen paristo vaihtokunnossa tai oisko sitten unohtanut avaimet. Yleensä on ainakin kaksi avainta, joista toinen kaukosäätimellä.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ajoeston pitäisi ilmoittaa merkkivalolla toimintansa.
Patteri tuskin vaikuttaa, se lienee vain lukkojen ohjaukseen.
Jos siellä olet värkännyt poljinsylinteriä niin riski on että jotain johtoja on menny särki.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja am »

Täytyy mittailla lisää eri johtoja ja puhdistaa liittimiä. En ole vielä polkimien liittimiä käynyt läpi. Auton mukana tuli viime vuonna vain yksi avain, joten täytynee tehdä toinen avain varalta. Koodikortti löytyy. Kun saisi ensin rajattua tarkemmin mahdollista vikakohtaa. Taustalla kummittelee tuo mahdollinen ecun vaihtotarve :(

Virtalukon antennin liitosta täytyy myös puhdistaa.
Viimeksi muokannut am, 19.01.2021 10:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ehkäpä ne oikeat vikakohteet löytyisivät merkkikorjaamon työkaluilla, kun auto ei ole vielä kovin vanhakaan.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja am »

Kyllä viat fiat-liikkeessä varmaan löytyisi, mutta tottunut kiertelemään merkkihuoltoa etäältä tms. viimeisenä vaihtoehtona sitten tuolle tiskille. :?

Tänään autossa ei tullut ajonestomerkkiä mittaristoon useammalla avaimen mar-asentoon käännöllä. Käynnistystä yrittäessä ihan pienesti lupaili, jonka jälkeen ei enää ollenkaan. Jostain luin, että jos useampia avaimia lähellä, se voi sekoittaa tunnistusta ja eilen taskussa oli stilon avaimet. En tiedä voisiko nuo niin etäältä haitata avaintunnistusta.

Tulpat puhdistukseen seuraavaksi.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kokeilepa rohkeasti vielä kerran akun vaihtamista, vaikka sen olet jo tehnyt, koska oireesi viittaavat kaikki sähkön puutteeseen; vaihtoakkusikin voi olla huono. Multipla:ssa alkoi akun väsähtäminen tuottaa ajoneston avaimenkuvaa kerran toisensa jälkeen, lopulta ei latauskaan enää auttanut, eikä käyntiin, vaikka pyöritti vielä. Lanciassa myös nuo Hillholder ja ESP yms. sähköä vaativat blokkautuvat ulos, jos potku ei mitenkään riitä. Saisitko jostain kerran vielä kunnon akun kokeiluun? Kummassakin edellä mainitussa autossa kaikki oireet poistuivat, kun sähköä alkoi riittää.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Huono akku kyllä aiheuttaa näissä sähköhimmeleissä aina ihan mielettömiä asioita. Nykyauton vastine vanhalle kunnon maavialle.

Alla mieleeni jäänyt esimerkki:
"Kattoluukku asentokytkin, kiinni, rajatieto ylittynyt"
"Kattoluukku sähkömoottori, ylikuormitus"
"Kattoluukku asentokytkin, auki, rajatieto ylittynyt"
Eikä autossa edes ollut kattoluukkua... Akku oli finaalissa vaikka ajamalla tuli paikanpäälle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Huono starttimoottorikin voi olla syyllinen jos rpm nopeus ei starttauksessa riitä. Olisko niin että yli 200 rpm p(mutu rpm nytten) pitää käynnistäessä kiertää jotta sytytys ja suihkutus tulevat mukaan. Samoin startin haukatessa liikaa virtaa vikakoodilista on taattu ja erimoiset laitteet ei lähde välttämättä päälle.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Huono starttimoottorikin voi olla syyllinen jos rpm nopeus ei starttauksessa riitä. Olisko niin että yli 200 rpm p(mutu rpm nytten) pitää käynnistäessä kiertää jotta sytytys ja suihkutus tulevat mukaan. Samoin startin haukatessa liikaa virtaa vikakoodilista on taattu ja erimoiset laitteet ei lähde välttämättä päälle.
Eikös tuon voisi testata kokeilemalla, lähteekö vetämällä käyntiin?
Minkä huollan, sen korjaan...
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja am »

Toisesta autosta täytyy vaihtaa latautunut akku ja ajella toinen akku täyteen. Vähän näyttäisi, että akun heikkous aiheuttaa tässä myös tuon ajoneston, kun ajonestomerkki tuli jälleen useampien testikäynnistysten jälkeen mittaristoon. Startti on tosiaan yksi mahdollinen... täytyypä testata multiecuscanilla tarkemmin pyörintänopeutta.

Muokkaus: startti pyöritti n. 215rpm joten riittänee tuo. Ladatulla akulla ihan pienesti muutaman kerran lupaili, mutta ei kuitenkaan starttaa käyntiin asti.

Sellainen erikoisuus vielä tuossa, että ajonesto näytti tulevan päälle, kun obd-johto oli kytkettynä tietokoneeseen, mutta sama lukkokuva ei tule mittaristoon, kun johto on usb-liitoksesta irti. Ecuun pääsee yhdistymään ja canväylä error tulee samantien takaisin, kun sen nollaa. 'Inertia switchiä' näppäillyt välillä varalta. Erikoinen juttu. Youtubesta löytyi seuraavaksi canväylän testausta obd-liittimestä ja varmaan nuo tulpat täytyy tsekata seuraavaksi.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Halvat vikakoodinlukijat eivät pysty keskustelemaan can väylän kanssa.

Alkuperäinen syy miksi akku menee heikoksi lienee huono maadoitus ja/tai heikko laturi. Uusikin akku voi olla pian entinen. Ja se startin johdotus, yms. kannattaa tarkistaa. Niin ja jos työntämällä tosiaan lähtee käyntiin, on startissa vikaa.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Bravo tjet ja ajonesto

Viesti Kirjoittaja am »

Erikoinen on tämä vika. Tulpat olivat kohtuullisen puhtaat ja ylimääräisiä nesteitä ei näkynyt tulpanreijissä. Pienesti lupaili käynnistäessä, mutta sen jälkeen ei enää toisella kerralla tulppien puhdistuksen jälkeen.
Ecuun pääsee yhdistymään ja u1601 pysyy siellä. Muihin yksiköihin pääsee myös (mutta abs tarvitsee lisäjohdon/tuo tilauksessa) ja niistä nollasin kasan erilaisia vikakoodeja.

Koritietokoneeseen yhdistäessä can info näyttää, että yhteyksistä puuttuu ecu, abs, ohjaustehostin tms. ja koodina mm. U1701 engine control, u1706 brakesystem, u1702 electricsteering, u1715 side acceleration, u1600 minicrypt

Ehkä johdoissa, kontakteissa tuo onkelma ja canväylä jotenkin sekaisin. Ilmeisesti vetämällä tämä ei lähde, kun nuo koodit taulussa. Täytyy tutkia myös tuota startin virrankulutusta... :roll:
Vastaa Viestiin