Bravo tjet ja ajonesto
Bravo tjet ja ajonesto
Pakkasiin jumiutui Bravo 1.4 tjet 110kw vm.2010, sopivasti kuitenkin omaan pihaan jäi
Pakkasyönä oli -29 ja aamulla kytkin oli mennyt itsekseen lattiaan ja ehkä nesteet mennyt työsylinteristä läpi. Nyt ne eivät ole kuitenkaan valuneet uudelleen täytön jälkeen. Tuon saa viimeistään kytkinurakan jälkeen kuntoon, mutta...
Kokeilin sitten autoa käyntiin kelien lämmettyä ja moottorilämmittimen kanssa. Kerran lupas ja sammui muutaman sekunnin päästä. Toisella kerralla lähti yhtä lyhyesti ja tuntui pihalla pientä ylimääräistä hajua konetilasta. No nyt sitten koodina on u1601 (can väylä), ajonesto, hill holder, asr, esp varoitukset mittaristossa. Ja auto ei siten meinaakaaan startata, mutta pyörittää kyllä starttia.
Maakontaktit testasin, puhdistin liitoksia ja sulakerasiaa ja johtoja heiluttelin, mutta sama toistuu. Avain voisi olla viallinen, mutta kakkosavainta ei tullut auton mukana.
Hmm, olisiko jollakulla ideoita mitä seuraavaksi ennen ecu-kauppaan menoa voisi testata tms. Olisikohan avainkopion teettämisestä hyötyä vai johtojen mittauksista tms.
Pakkasyönä oli -29 ja aamulla kytkin oli mennyt itsekseen lattiaan ja ehkä nesteet mennyt työsylinteristä läpi. Nyt ne eivät ole kuitenkaan valuneet uudelleen täytön jälkeen. Tuon saa viimeistään kytkinurakan jälkeen kuntoon, mutta...
Kokeilin sitten autoa käyntiin kelien lämmettyä ja moottorilämmittimen kanssa. Kerran lupas ja sammui muutaman sekunnin päästä. Toisella kerralla lähti yhtä lyhyesti ja tuntui pihalla pientä ylimääräistä hajua konetilasta. No nyt sitten koodina on u1601 (can väylä), ajonesto, hill holder, asr, esp varoitukset mittaristossa. Ja auto ei siten meinaakaaan startata, mutta pyörittää kyllä starttia.
Maakontaktit testasin, puhdistin liitoksia ja sulakerasiaa ja johtoja heiluttelin, mutta sama toistuu. Avain voisi olla viallinen, mutta kakkosavainta ei tullut auton mukana.
Hmm, olisiko jollakulla ideoita mitä seuraavaksi ennen ecu-kauppaan menoa voisi testata tms. Olisikohan avainkopion teettämisestä hyötyä vai johtojen mittauksista tms.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 20.07.2016 11:07
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Minkä ikäinen akku on?
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Varmaan muutaman vuoden ikäinen akku. Latasin sen ja vaihdoin myös toisesta autosta toisen akun, mutta ei muutosta.
Tuo hillholder ja esp varoitus tuli myös pari kuukautta sitten, kun otin akun irti. Latasin akun ja tuolloin nämä viat poistuivat. Testasin sulakkeet ja releet moottoritilasta.
Tuo hillholder ja esp varoitus tuli myös pari kuukautta sitten, kun otin akun irti. Latasin akun ja tuolloin nämä viat poistuivat. Testasin sulakkeet ja releet moottoritilasta.
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Tässä vastaavanlainen tilanne.
viewtopic.php?f=2&t=40018" onclick="window.open(this.href);return false;
Joko oot irrottanut esim. kytkin ja jarrupolkimen antureiden liittimiä ja puhdistanut niitä? Saattaa olla abs järjestelmään liittyvä vika, anturi tai liitäntä.
Oisko avaimen paristo vaihtokunnossa tai oisko sitten unohtanut avaimet. Yleensä on ainakin kaksi avainta, joista toinen kaukosäätimellä.
viewtopic.php?f=2&t=40018" onclick="window.open(this.href);return false;
Joko oot irrottanut esim. kytkin ja jarrupolkimen antureiden liittimiä ja puhdistanut niitä? Saattaa olla abs järjestelmään liittyvä vika, anturi tai liitäntä.
Oisko avaimen paristo vaihtokunnossa tai oisko sitten unohtanut avaimet. Yleensä on ainakin kaksi avainta, joista toinen kaukosäätimellä.
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Ajoeston pitäisi ilmoittaa merkkivalolla toimintansa.
Patteri tuskin vaikuttaa, se lienee vain lukkojen ohjaukseen.
Jos siellä olet värkännyt poljinsylinteriä niin riski on että jotain johtoja on menny särki.
Patteri tuskin vaikuttaa, se lienee vain lukkojen ohjaukseen.
Jos siellä olet värkännyt poljinsylinteriä niin riski on että jotain johtoja on menny särki.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Täytyy mittailla lisää eri johtoja ja puhdistaa liittimiä. En ole vielä polkimien liittimiä käynyt läpi. Auton mukana tuli viime vuonna vain yksi avain, joten täytynee tehdä toinen avain varalta. Koodikortti löytyy. Kun saisi ensin rajattua tarkemmin mahdollista vikakohtaa. Taustalla kummittelee tuo mahdollinen ecun vaihtotarve
Virtalukon antennin liitosta täytyy myös puhdistaa.
Virtalukon antennin liitosta täytyy myös puhdistaa.
Viimeksi muokannut am, 19.01.2021 10:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Ehkäpä ne oikeat vikakohteet löytyisivät merkkikorjaamon työkaluilla, kun auto ei ole vielä kovin vanhakaan.
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Kyllä viat fiat-liikkeessä varmaan löytyisi, mutta tottunut kiertelemään merkkihuoltoa etäältä tms. viimeisenä vaihtoehtona sitten tuolle tiskille.
Tänään autossa ei tullut ajonestomerkkiä mittaristoon useammalla avaimen mar-asentoon käännöllä. Käynnistystä yrittäessä ihan pienesti lupaili, jonka jälkeen ei enää ollenkaan. Jostain luin, että jos useampia avaimia lähellä, se voi sekoittaa tunnistusta ja eilen taskussa oli stilon avaimet. En tiedä voisiko nuo niin etäältä haitata avaintunnistusta.
Tulpat puhdistukseen seuraavaksi.
Tänään autossa ei tullut ajonestomerkkiä mittaristoon useammalla avaimen mar-asentoon käännöllä. Käynnistystä yrittäessä ihan pienesti lupaili, jonka jälkeen ei enää ollenkaan. Jostain luin, että jos useampia avaimia lähellä, se voi sekoittaa tunnistusta ja eilen taskussa oli stilon avaimet. En tiedä voisiko nuo niin etäältä haitata avaintunnistusta.
Tulpat puhdistukseen seuraavaksi.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Kokeilepa rohkeasti vielä kerran akun vaihtamista, vaikka sen olet jo tehnyt, koska oireesi viittaavat kaikki sähkön puutteeseen; vaihtoakkusikin voi olla huono. Multipla:ssa alkoi akun väsähtäminen tuottaa ajoneston avaimenkuvaa kerran toisensa jälkeen, lopulta ei latauskaan enää auttanut, eikä käyntiin, vaikka pyöritti vielä. Lanciassa myös nuo Hillholder ja ESP yms. sähköä vaativat blokkautuvat ulos, jos potku ei mitenkään riitä. Saisitko jostain kerran vielä kunnon akun kokeiluun? Kummassakin edellä mainitussa autossa kaikki oireet poistuivat, kun sähköä alkoi riittää.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Huono akku kyllä aiheuttaa näissä sähköhimmeleissä aina ihan mielettömiä asioita. Nykyauton vastine vanhalle kunnon maavialle.
Alla mieleeni jäänyt esimerkki:
"Kattoluukku asentokytkin, kiinni, rajatieto ylittynyt"
"Kattoluukku sähkömoottori, ylikuormitus"
"Kattoluukku asentokytkin, auki, rajatieto ylittynyt"
Eikä autossa edes ollut kattoluukkua... Akku oli finaalissa vaikka ajamalla tuli paikanpäälle.
Alla mieleeni jäänyt esimerkki:
"Kattoluukku asentokytkin, kiinni, rajatieto ylittynyt"
"Kattoluukku sähkömoottori, ylikuormitus"
"Kattoluukku asentokytkin, auki, rajatieto ylittynyt"
Eikä autossa edes ollut kattoluukkua... Akku oli finaalissa vaikka ajamalla tuli paikanpäälle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Huono starttimoottorikin voi olla syyllinen jos rpm nopeus ei starttauksessa riitä. Olisko niin että yli 200 rpm p(mutu rpm nytten) pitää käynnistäessä kiertää jotta sytytys ja suihkutus tulevat mukaan. Samoin startin haukatessa liikaa virtaa vikakoodilista on taattu ja erimoiset laitteet ei lähde välttämättä päälle.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Eikös tuon voisi testata kokeilemalla, lähteekö vetämällä käyntiin?väisänen kirjoitti:Huono starttimoottorikin voi olla syyllinen jos rpm nopeus ei starttauksessa riitä. Olisko niin että yli 200 rpm p(mutu rpm nytten) pitää käynnistäessä kiertää jotta sytytys ja suihkutus tulevat mukaan. Samoin startin haukatessa liikaa virtaa vikakoodilista on taattu ja erimoiset laitteet ei lähde välttämättä päälle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Toisesta autosta täytyy vaihtaa latautunut akku ja ajella toinen akku täyteen. Vähän näyttäisi, että akun heikkous aiheuttaa tässä myös tuon ajoneston, kun ajonestomerkki tuli jälleen useampien testikäynnistysten jälkeen mittaristoon. Startti on tosiaan yksi mahdollinen... täytyypä testata multiecuscanilla tarkemmin pyörintänopeutta.
Muokkaus: startti pyöritti n. 215rpm joten riittänee tuo. Ladatulla akulla ihan pienesti muutaman kerran lupaili, mutta ei kuitenkaan starttaa käyntiin asti.
Sellainen erikoisuus vielä tuossa, että ajonesto näytti tulevan päälle, kun obd-johto oli kytkettynä tietokoneeseen, mutta sama lukkokuva ei tule mittaristoon, kun johto on usb-liitoksesta irti. Ecuun pääsee yhdistymään ja canväylä error tulee samantien takaisin, kun sen nollaa. 'Inertia switchiä' näppäillyt välillä varalta. Erikoinen juttu. Youtubesta löytyi seuraavaksi canväylän testausta obd-liittimestä ja varmaan nuo tulpat täytyy tsekata seuraavaksi.
Muokkaus: startti pyöritti n. 215rpm joten riittänee tuo. Ladatulla akulla ihan pienesti muutaman kerran lupaili, mutta ei kuitenkaan starttaa käyntiin asti.
Sellainen erikoisuus vielä tuossa, että ajonesto näytti tulevan päälle, kun obd-johto oli kytkettynä tietokoneeseen, mutta sama lukkokuva ei tule mittaristoon, kun johto on usb-liitoksesta irti. Ecuun pääsee yhdistymään ja canväylä error tulee samantien takaisin, kun sen nollaa. 'Inertia switchiä' näppäillyt välillä varalta. Erikoinen juttu. Youtubesta löytyi seuraavaksi canväylän testausta obd-liittimestä ja varmaan nuo tulpat täytyy tsekata seuraavaksi.
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Halvat vikakoodinlukijat eivät pysty keskustelemaan can väylän kanssa.
Alkuperäinen syy miksi akku menee heikoksi lienee huono maadoitus ja/tai heikko laturi. Uusikin akku voi olla pian entinen. Ja se startin johdotus, yms. kannattaa tarkistaa. Niin ja jos työntämällä tosiaan lähtee käyntiin, on startissa vikaa.
Alkuperäinen syy miksi akku menee heikoksi lienee huono maadoitus ja/tai heikko laturi. Uusikin akku voi olla pian entinen. Ja se startin johdotus, yms. kannattaa tarkistaa. Niin ja jos työntämällä tosiaan lähtee käyntiin, on startissa vikaa.
Re: Bravo tjet ja ajonesto
Erikoinen on tämä vika. Tulpat olivat kohtuullisen puhtaat ja ylimääräisiä nesteitä ei näkynyt tulpanreijissä. Pienesti lupaili käynnistäessä, mutta sen jälkeen ei enää toisella kerralla tulppien puhdistuksen jälkeen.
Ecuun pääsee yhdistymään ja u1601 pysyy siellä. Muihin yksiköihin pääsee myös (mutta abs tarvitsee lisäjohdon/tuo tilauksessa) ja niistä nollasin kasan erilaisia vikakoodeja.
Koritietokoneeseen yhdistäessä can info näyttää, että yhteyksistä puuttuu ecu, abs, ohjaustehostin tms. ja koodina mm. U1701 engine control, u1706 brakesystem, u1702 electricsteering, u1715 side acceleration, u1600 minicrypt
Ehkä johdoissa, kontakteissa tuo onkelma ja canväylä jotenkin sekaisin. Ilmeisesti vetämällä tämä ei lähde, kun nuo koodit taulussa. Täytyy tutkia myös tuota startin virrankulutusta...
Ecuun pääsee yhdistymään ja u1601 pysyy siellä. Muihin yksiköihin pääsee myös (mutta abs tarvitsee lisäjohdon/tuo tilauksessa) ja niistä nollasin kasan erilaisia vikakoodeja.
Koritietokoneeseen yhdistäessä can info näyttää, että yhteyksistä puuttuu ecu, abs, ohjaustehostin tms. ja koodina mm. U1701 engine control, u1706 brakesystem, u1702 electricsteering, u1715 side acceleration, u1600 minicrypt
Ehkä johdoissa, kontakteissa tuo onkelma ja canväylä jotenkin sekaisin. Ilmeisesti vetämällä tämä ei lähde, kun nuo koodit taulussa. Täytyy tutkia myös tuota startin virrankulutusta...