Rallisprint

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja jaketech » 06.09.2011 22:43

Pele kirjoitti:
jaketech kirjoitti:tänää kävin ajaa rallisprinttiä piiiiiiitkän tauon jälkeen ja mukavaa oli :lol: viimeksi ajanut rinttiä vuonnna 2006 ja rallia 2008.
jokkista ajettu joka kesä mutta ei se tuota lajia voita :lol:

Olit siis Centtilä Rallisprintissä? Mites kisa meni,ja minkälaisella kalustolla ajoit?
Hyvä että tänne sprintti-osioon tulee "uusiakin" kilpailujoita,ettei ihan mene yksinpuheluksi :D


juu centtilä rintissä ajoin. luokassa 8 ja junnuissa tais olla 26 tai 27.
kalustona legendaarinen noppacorolla eli TE20 :lol:
jaketech
 
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 03:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Pele » 26.04.2012 00:34

Kun tökkii,niin tökkii.. :? Toisilla kisakausi pyörii jo täysillä,vaan ei meillä..
Dyno-mies tänään soitteli,kun Lancia on viikonpäivät siellä odotellut vuoroaa,että nyt ois sitten ajeltu.
Kotiläksyähän sieltä tuli.Tupruttelee sinistä suht vahvasti. :(
Viime syksynä kun käytiin ekan kerran rullilla,niin oli samaa vaivaa.Laitettiin se silloin vastaniputetun ja sisäänajamattoman moottorin piikkiin.Koneella kun ei juuri muuta ollut ajettu kuin auto kärryyn..
Varmuuden vuoksi käytin tässä välissä turbonkin huollossa,jottei siinä sitten ainakaan mitään häikkää olisi.Itselle kun tuli sellainen epäilys että turbo pukkaisi pakopesän puolelle öljyä,ja savu johtuisi siitä.
No,nyt oli ajeltu kaikkiaan reilut 3 tunti rullilla,joten oletettavaa on että putkeenkin kertynyt öljynpöperö olisi palanut pois.
Savutus kuitenkin jatkui.Kuulemma vedossa ja ahdoilla ei niinkään savuttele (kuulen tarkemman diagnoosin kun menen hakemaan auton perjantaina).
Öljyn kerääjäpyttynkään ei tuuppaa tavaraa.Oon tässä koittanut "visioida" mistä sitä vikaa lähtisi hakemaan,jos vaikka mahdollisesti pystyisi välttämään sen ettei koko moottoria tarvisi laittaa muttereiksi.Ohivuotomittauksen voisi tehdä ekaksi,jos sen perusteella jotain pystyy rajaamaan?
Toisaalta,jos jokin olisi totaalisen rikki,niin oletettavasti motti ois poikinut jo parin dyno-reissun aikana?
-Vioittunut/ylös noussut ohjurin kumi?
-Männänrenkaissa jokin häikkä?
-Edelleen turbossa jokin vika,esim hiushalkeama josta öljy pääsee sinne minne se ei kuulu?
Kiitokset jo tässä vaiheessa Happasalon Kaitsulle,joka ystävällisesti lupasi lainata endoskooppia,niin pääsee mm. katsomaan tulpanreijistä onko jossain sylinterissä sen näköistä että öljyä olisi palanut...
Niin ja ne tän kertaiset tulokset: 380hv ja 550Nm.Ahtojen piikkipaineen ollessa 1,4bar. Paremmat jo toki kuin viimeksi,mutta...Kunhan saadaan taas toi savu hälvenemään niin mennään uudestaan.
Tuommoisena sillä ei kyllä kehtaa mennä minekkään kisoihin.. :?
Illan ratoksi aloitin veistelemään vanhoista slickseistä saderenkaita: http://kuvablogi.com/nayta/3504802/ EDIT: Ja tässä muutama kuva prosessista: http://kuvablogi.com/nayta/3510188/ http://kuvablogi.com/nayta/3511033/ http://kuvablogi.com/nayta/3510186/ http://kuvablogi.com/nayta/3510187/
Viimeksi muokannut Pele päivämäärä 29.04.2012 22:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja jkedino » 26.04.2012 12:59

Harmillinen homma tuo ylimääräinen savuilu. Tuttavapiirissä on parikin mystisesti savuilevaa turboautoa, joihin ei oikein vikaa tunnu löytyvän, vaikka kaikenlaista ovat kokeilleet.

Juha
jkedino
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18.11.2008 18:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Luigi » 26.04.2012 16:40

Eihän turbolla vain ole öljynpaine liian iso, ja onhan paluuvirtaus riittävä (ja mielellään vielä turbolta koko matkalta alaspäin suunnattu)?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8709
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Pele » 26.04.2012 18:49

luigi kirjoitti:Eihän turbolla vain ole öljynpaine liian iso, ja onhan paluuvirtaus riittävä (ja mielellään vielä turbolta koko matkalta alaspäin suunnattu)?

Tuota noin,sitä itsekin koitin pähkäillä jo ennen kuin laitoin turbon huoltoon.Mikä on oikea paine liukulaakeroidulle turbolle?Ei ole mulle vielä 100% varmuudella selvinnyt.Turbon tekijä sanoo paineen olevan ihan ok,mutta toisaalta googlettamalla törmäsin turbon "tulvimisiin" useammalakin forumilla.
Oman öljynpainemittarin mukaan kylmänä painetta on n. 6,5bar.Lämmitessä putoaa n. 4-4,5 bariin.
Miten sitten tuota turbolle menevää painetta pitäisi rajoittaa? Eikö esim. kuristamalla turbon sisäänmenoa tai lähtöä suodatinjalalta pudoteta vain virtaavaa litramäärää?Eikö paine silti kuitenkin pysy samana? Vai olenko ihan pihalla?Nyt öljy menee turbon sisään n. 4,5mm reijällä olevan nipan kautta.Suodatinjalalta lähtevä letku 10mm sisäreijällä.Paluulinja on 8V-Gralen alkuperäinen,eli aika suoraan putoaa alaspäin,ja putken/letkun sisähalkaisija taisi olla jotain 18-20mm.Eli se tuskin ahdistaa.Myös lohkon huohotinpuoli on mielestäni kunnossa.Alkuperäistyyppinen,20mm putkella/letkulla+imunokan kotelosta myös,niinkuin Turboissa tapana.Tällähetkellä letkut pättyvät korkittomaan 4 litran muovikanisteriin,joten sielläkään tuskin paine laittaa vastaan.. :?
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja UnoProjekti » 26.04.2012 21:20

Ite taistellu joskus savutuksen kanssa. Syyllisiksi osoittautui lopulta öljyrenkaat jotka eivät toimineet kunnolla, ohivuoto- ja puristuspainemittauksessa ei näkyny mitään. Ahtimen pakopuolen tiivisterengas on myös joskus vuotanut, mutta se käy ilmi turbon avaamalla.

Ehkä hiukan kauempaa haettuja vian aiheuttajia tulee mieleen venttiilivarsikumien virheellinen asento, joskus nähnyt varsikumien "nauravan" siten että tiivistepinta ei ole kokonaan kiinni venttiilin varressa ja tämä aiheuttaa savutusta. En tiedä sitten onko lancian 16v kannessa mahdollista saada kumeja väärin paikalle. Toinen mikä joskus huomattiin, oli että nokan ajotuksen myöhästäminen kasvatti savutuksen määrää ihan silmin nähden, mutta lähinnä vedossa ahdoilla, tätä voikin sit joku viisaampi analysoida :roll:
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
UnoProjekti
 
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 20:56
Paikkakunta: Masku

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Wesulius » 26.04.2012 22:26

UnoProjekti kirjoitti:Ite taistellu joskus savutuksen kanssa. Syyllisiksi osoittautui lopulta öljyrenkaat jotka eivät toimineet kunnolla, ohivuoto- ja puristuspainemittauksessa ei näkyny mitään. Ahtimen pakopuolen tiivisterengas on myös joskus vuotanut, mutta se käy ilmi turbon avaamalla.

Ehkä hiukan kauempaa haettuja vian aiheuttajia tulee mieleen venttiilivarsikumien virheellinen asento, joskus nähnyt varsikumien "nauravan" siten että tiivistepinta ei ole kokonaan kiinni venttiilin varressa ja tämä aiheuttaa savutusta. En tiedä sitten onko lancian 16v kannessa mahdollista saada kumeja väärin paikalle. Toinen mikä joskus huomattiin, oli että nokan ajotuksen myöhästäminen kasvatti savutuksen määrää ihan silmin nähden, mutta lähinnä vedossa ahdoilla, tätä voikin sit joku viisaampi analysoida :roll:


Kui mul olis sellanen muistikuva et se savutti silloin kone jarrutuksessa. en kyl enää varmaksi muista.
Mut nokan ajoitus tuohon vaikutti ja venavarren kumit oli OK!
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 5055
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Pele » 28.04.2012 23:33

Wesulius kirjoitti:
UnoProjekti kirjoitti:Ite taistellu joskus savutuksen kanssa. Syyllisiksi osoittautui lopulta öljyrenkaat jotka eivät toimineet kunnolla, ohivuoto- ja puristuspainemittauksessa ei näkyny mitään. Ahtimen pakopuolen tiivisterengas on myös joskus vuotanut, mutta se käy ilmi turbon avaamalla.

Ehkä hiukan kauempaa haettuja vian aiheuttajia tulee mieleen venttiilivarsikumien virheellinen asento, joskus nähnyt varsikumien "nauravan" siten että tiivistepinta ei ole kokonaan kiinni venttiilin varressa ja tämä aiheuttaa savutusta. En tiedä sitten onko lancian 16v kannessa mahdollista saada kumeja väärin paikalle. Toinen mikä joskus huomattiin, oli että nokan ajotuksen myöhästäminen kasvatti savutuksen määrää ihan silmin nähden, mutta lähinnä vedossa ahdoilla, tätä voikin sit joku viisaampi analysoida :roll:


Kui mul olis sellanen muistikuva et se savutti silloin kone jarrutuksessa. en kyl enää varmaksi muista.
Mut nokan ajoitus tuohon vaikutti ja venavarren kumit oli OK!

Niin,ja nyt puhutaan nimenomaan sinisestä savusta?
Auton hain eilen illalla kotiin.Koitettiin sitä analysoida Harisella isän ja poikien voimin.Veikkaukset on vahvasti turbo tai männänrenkaat.Venttiiliohjurin kumeja siinä itse vähän epäilin,mutta toisaalta,kun hain auton ja sen pihalta parin päivän seisonnan jälkeen käynnistin,niin ei kyllä yhtää sinistä pölläyttänyt.Ohjurinkumien vuotohan valuttaisi öljyä myös auton seistessä,ja käynnistäessä sitten savuttaisi.Ahdoilla oli kuulemma rankimmin savuttanut.Kerääjäpyttyyn ei ole mainittavasti mitään kertynyt,sellainen normaali "hajun verran".
Mittatikussakaan ei ollut tapahtunut kuin ehkä n. 0,5mm väheneminen,jos sitäkään.Kovin paljon siis ei öljyä pala,mutta eihän sitä tarvikaan kun jo savua syntyy.Jäähdytysnesteet ok.
Moottorilämmöt oli pysyneet normaalina,n. 80-90 astetta.Hyvä niin,sillä kennostojen edestä puuttui vielä "tuulitunneli".Samoin öljynlämmöt nomaaleina.Mitään ei ollut myöskään mistään vuotanut.
Ainut murhe on siis tällähetkellä savu..
Maanantaina on tarkoitus perehtyä asiaan tarkemmin.Mahdollisesti laitan toisen ahtimen kokeilumielessä,niin saa sitten niiltä osin selvyyttä.
Huomenna kisaturisteina Tammisaareen Future-Cupin avaukseen.Näkyy olevan pari Unoakin mukana.Forumilta tuttu ainakin toinen.
Kisalähetys pitäisi olla nähtävissä suorana: http://www.rallisport.net/live/
Tulospalvelua onlinena voi seurata: http://www.mut-palvelu.fi/sprintonline
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja ArtsiE » 29.04.2012 09:00

Vahva veikkaus että ahtimesta öljyä vuotaa.. itellä aluksi samankaltaisia ongelmia ja ratkesi lattamalla 1mm reijällä oleva kuristin ahtimen öljyn tulolinjaan, garretin GT sarjan kuulalaakeriahtimiin kuuluu kuristin, näin ainakin minulle sanottu/googlella tarkisteltu. oliko sulla kuula vai liukulaakeri ahdin? kannattaa turbon tekijältä kysyä kuristimesta tai sen koosta ettei vaan hajoa liian vähään öljyyn. tuleeko savua siinä tilanteessa kun täydellä ahtopaineella hellittää kaasusta?
lancia delta integrale 16v(harrasteauto)
lancia delta integrale 8v(tiensä päässä..)
fiat 131 supermirafiori 2l TIC (käyttöauto)
ex fiat punto gt
skyline r32 gt-r (käyttis kesällä)
ex turbo ritmo 130tc
ArtsiE
 
Viestit: 88
Liittynyt: 18.02.2010 21:22
Paikkakunta: Eura

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Pele » 29.04.2012 22:51

ArtsiE kirjoitti:Vahva veikkaus että ahtimesta öljyä vuotaa.. itellä aluksi samankaltaisia ongelmia ja ratkesi lattamalla 1mm reijällä oleva kuristin ahtimen öljyn tulolinjaan, garretin GT sarjan kuulalaakeriahtimiin kuuluu kuristin, näin ainakin minulle sanottu/googlella tarkisteltu. oliko sulla kuula vai liukulaakeri ahdin? kannattaa turbon tekijältä kysyä kuristimesta tai sen koosta ettei vaan hajoa liian vähään öljyyn. tuleeko savua siinä tilanteessa kun täydellä ahtopaineella hellittää kaasusta?

Terve Artsi!
Googlettelin myös aihetta,ja kuten aiemmassa mainitsin,törmäsin myös turbon tulvimista koskeviin keskusteluihin.
Tämä mun ahdin on liukulaakereilla.Kuulalaakeroitu taitaa muutenkin selvitä vähemmällä öljyllä,koska paineen tehtävänä ei siinä ole välyksen poisto ja keskittäminen vaan ainoastaan voitelu.
Tuota öljyn menon kuristamista voisi koittaa selvittää.Nyt siis menee turboon n. 4,5mm reijällä varustetun nipan läpi,tähän malliin: http://kuvablogi.com/nayta/3022418/
Samainen systeemi oli käytössä jo vanhassa 8V:ssä,ja ainut muuttunut asia vanhaan moottoriin verrattuna on joka lämpötilassa/kierrosalueella reilusti noussut öljynpaine.Savua tuli siis ainakin kun veto oli päällä ja ahdot maksimissa.
Huomenna saan endoskoopin,niin voi vaikka lambdan reijästä kiikaroida miltä siellä näyttää.Sytytystulppien väristäkin myös näkee,palaako sitä öljyä sylinterissä..
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Karpo » 30.04.2012 12:22

Melkoisen mukavaa oli katsella ja kuvailla aurinkoisessa Raaseporissa, vaikka kisa aika sähläämiseksi menikin. :)

Pele löytyi yleisön joukosta helposti, kun toinen fiateista jäi radan varteen. :lol:

Fiatitkin näyttivät liikkuivat iloisesti, lukuunottamatta yhtä pientä tekniikkaongelmaa (vaihdevivusto?).
Kuva
Kuva
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
Karpo
 
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 15:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Karpo » 30.04.2012 12:54

128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
Karpo
 
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 15:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Pele » 30.04.2012 18:00

Karpo kirjoitti:Melkoisen mukavaa oli katsella ja kuvailla aurinkoisessa Raaseporissa, vaikka kisa aika sähläämiseksi menikin. :)

Pele löytyi yleisön joukosta helposti, kun toinen fiateista jäi radan varteen. :lol:

No juu,oikein kohtalon ivaa,että Italialainen auto jää just meidän kohdalle :(
Mutta lähti sentään omin voimin siitä varikon suuntaan,kunhan sai konehuoneesta pykälän päälle.Kaikille jaappanilaisille voimansiirtomurheista kärsineille ei käynyt yhtä hyvin,vaiks oli miten hienoja sekventiaali lootia..
Kisa kyllä venyi aikalailla.Eipä se itseä haitannut,mutta pitkänmatkalaisilla saattoi mennä seuraavan aamun tunneille kotiutuminen.
Tässäpä vielä Raaseporin viralliset tulokset: http://www.mut-palvelu.fi/2012/rallispr ... ulosyk.pdf
Juu,ja nyt vois tulla vaikka sateinen kesä.Renkaatkin ois valmiina :D http://kuvablogi.com/nayta/3510186/
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Wesulius » 04.05.2012 09:48

Niin,ja nyt puhutaan nimenomaan sinisestä savusta?


Juurikin näin , sinistä savua pukkasi vedossa ja vedonjälkeen konejarrussa.
Savutus loppui kun käänsin nokkia aikasemmalle.
Kone oli coupen 16VT.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 5055
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Rallisprint

ViestiKirjoittaja Pele » 05.05.2012 00:00

Wesulius kirjoitti:
Niin,ja nyt puhutaan nimenomaan sinisestä savusta?


Juurikin näin , sinistä savua pukkasi vedossa ja vedonjälkeen konejarrussa.
Savutus loppui kun käänsin nokkia aikasemmalle.
Kone oli coupen 16VT.

Vähän oudolta tuntuu,että nokan ajoituksella olisi vaikutustaa asiaan,etenkin jos savu on sinistä :?
Nooh,täällä diagnoosissa edetty seuraavasti:
-Puristuspaineet mitattu (lämmin kone).Kaikissa sylintereissä tismalleen sama arvo.Ei voi sanoa että edes viisarin vahvuutta ois heittänyt.
Mittaustulos 14bar.Mittaus suoritettu 2 kertaa.
Vertailun vuoksi mitattu omasta 200tkm ajetusta siviili-Gralesta myös,varmistaakseni mitarin toimiivuuden.(Siinä sylinterien välistä heittoa oli,ja lukemakin pienempi).
-Moottorin ohivuoto mitattu:
-Kylmä (+15) moottori.Mittaustulos n. 2,5%
-Käyttölämmin (+80-90) moottori. Mittaustulos n. 1,0%
Mittausväline: http://buy1.snapon.com/catalog/item_Lg. ... 309Av2.jpg
Tulosten perusteella lienee syytä olettaa että alakerta on kunnossa.
Endoskoopin kanssa kiikaroitu vähän joka paikkaan.Venttiilin ohjurin kumeja ei pystynyt katsomaan.Liian ahdas väli.
Mutta jos ei muuta keksitä,niin nostetaan nokat pois niin saa niistäkin varmuuden.
Turbon öljyn sisäänmeno oli nyt kuristettu 3milliseksi,joten sillä ei ollut toivottua vaikutusta.Kurkataan nyt vielä varoiksi letkut ja pakoputki,ettei niihin ole mitään ylimääräistä kertynyt.

Jottei eksyttäisi liikaa alkuperäisestä otsikosta,niin Future-Cup jatkuu tulevana viikonloppuna Seinäjoen kisoilla.Mukana taas Raaseporissakin olleet Fiat Unot.
Tulospalvelua voi seurata onlinena: http://www.oopsware.org ,sekä live lähetystä: http://www.rallisport.net/live/
Lauantaina kilpailu starttaa klo 14.00 ja sunnuntaina klo 12.00.
*EDIT: Lauantain kisan tulokset: http://www.oopsware.org/Sprint512/EPUAspr0505res.htm
*EDIT2*: Sunnuntain kisan tulokset: http://www.oopsware.org/Sprint512/EPUAspr0605res.htm
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

EdellinenSeuraava

Paluu Moottoriurheilu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä