Fiorin ongelmat

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Fiatuser58
Viestit: 5
Liittynyt: 07.01.2021 20:09

Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Fiatuser58 »

Mulla on 2017 mallinen diesel Fiorino. Moottorin häiriövalo alkoi palamaan. Pari kertaa nollattiin huollossa, mutta vika uusintui. Nyt vaihdettiin sisään tulevan ilman anturi, mutta ei auttanut, vaan valo palaa taas. Vikakoodi P0096 (Intake Air Temperature Sensor 2 Circuit Range / Performance). Onko kellään muulla ollut vastaavanlaista ongelmaa?
Fiatuser58
Viestit: 5
Liittynyt: 07.01.2021 20:09

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Fiatuser58 »

Nyt käynyt uudelleen korjaamolla. Sanoivat, että imusarja on likainen ja pitäisi puhdistaa ja siellä on toinen anturi joka puhdistettiin. Huolto kertoi, että huohotaa likaa ja siksi ei toimi. Kysyin, että pitääkö 2017 mallinen 60 tuhatta ajettu Fiorino pistää jo paaliin vai onko jotain tehtävissä, sanoivat, että nää Fiatit on tällaisia. Ostin vikakoodin lukian ja pari kertaa viikossa pitää vikakoodi poistaa, muuten kyllä toimii. Tää taitaa olla Fiatkuskin arkea, vai olenko ihan yksin ongelmani kanssa?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Joko se toinen anturi on viallinen, tai sitten imusarja tarviaa sen puhdistuksen. Pakokaasun takaisinkierrätys ja huohotuskaasut likaavat, varsinkin jos ajellaan paljon kevyellä kuormalla.

Ilmeisen asiantunteva paja. Taidot loppuu, niin haukutaan auto. Joo, ei ole ominaisuus tuollainen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Barc
Viestit: 96
Liittynyt: 01.07.2008 12:16

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Barc »

Onko tuo vikakoodi P0096 varmasti oikea, nimittäin Fiatin vikakoodilista ei tunne sitä? Imuilman lämpötilavika on P0110 ja ulkoilman paineen vika on P0069!, eikös tämä moottori kuitenkin ole 1300 JTD?
Paine mitataan ohjainlaitteen sisällä olevalla anturilla ja imuilman lämpötila ilmamassamittarissa olevalla anturilla. Katso mitä ilmanpainetta sinun testeri näyttää ja toisaalta mitä imuilmanlämpötilaa, niistähän se myös selviää, kummassa se vika on.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos ajat autollasi paljon pelkästään taajamapörräystä pienellä kuormalla (=körötellen), niin tällöin EGR (pakokaasun takaisinkierrätys) on paljon auki ja nokeaa imusarjaa paljon. Tähän nokeen jos sotkeentuu huohotuskaasua tai öljyä jostain syystä, niin pikeää imusarjan ja sylinterikannen kanavat nopeasti umpeen.¨

EGR:ään liittyvät ikävät puolet ovat olleet dieseleiden arkipäivää jo 20 vuotta, mutta nykyään vielä raskaammin. Päästöjähän tuolla keksinnöllä pienennetään ja nykyään EGR kaasuja mm. jäähdytetään ennen imusarjaan syöttämistä, jottei paikat kärsi ja koska kierrätettävän kaasun määrä on niin suuri. Miten EGR voi sitten moottoria terrorisoida, jokainen voi miettiä miten vaikuttaa omaan toimintaan, jos aina välillä ottaa lusikallisen paskaa suuhunsa...

Se, miksi autosi moottori mahdollisesti polttaa öljyä (=huohottaa), on epänormaalia noilla kilometreillä. Oletko moottoriöljyjä tarkistanut, pysyykö määrä vakiona, lisiikö vai vajuuko? Dieseleissä voi öljymäärä lisääntyäkkin, jos vaikka hiukkasloukun poltto ei koskaan pääse loppuun asti, vaan moottorinohjaus koettaa aina tietyn lämpötilan ja käyntiajan saavutettuaan polttaa loukkua puhtaaksi (sen jäädessä aina kesken). Merkkiin katsomatta tämmöiset tilanteet ovat saaneet dieselmoottorissa öljymäärän lisääntymään, eli öljyn laimentumaan dieselillä. Tämä dieselillä lantrattu öljy sitten huohottaa herkemmin ja yleisesti myös vuotaa herkemmin esimerkiksi turbon kautta ulos (ahtoputkistoon). Sivuanekdoottina todettakoon, että joissain autoissa on ollut myös hiukkasloukun poltto-ohjelman koodiongelmaa, jolloin kone "hukkuu dieseliin" ja tämän vuoksi on sitten mennyt turboja ja jopa moottoreita (ei Fiatin ongelma ole ollut tämä).

Summasummarum: anturin vikakoodi voi olla oire, ei syy. Imusarjan tukkeutuminen voi olla syy vikakoodille, muttei juurisyy, vaan oire. Syy imusarjan nokeentumiselle kannattaisi selvittää ja itse aloittaisin korjaamon vaihtamisella. Viralliset merkkikorjaamot ovat näiden vehkeiden kanssa usein osoittautuneet aika ongelmallisiksi paikoiksi, koska kiinnostusta ja osaavaa henkilökuntaa ei ole
Fiatin kanssa motivoituneen korjaamon etsiminen voi olla vaikeaa, koska:
- Marginaalimerkki
- Maine
- Osaamisen puute (kokemus ko. merkin tuotteista)

Maine johtuu huollon laiminlyönnistä, huollonpuute ja kaksi muuta johtuvat susipaskasta maahantuojan organisaatiosta, jonka ainoa tähtäin on ollut tarjota "ladan veroisen edullista" autoa ja laiminlyödä ihan kaikki jälkimarkkinointi (huolto ym.) jo toistakymmentä vuotta yhtä kyytiä. Merkkikohtaiset koulutukset ja takuuasiat ovat mm. hoidettu niin lahjakkaasti päin persettä, että vähemmän negatiivista palautetta olisi saatu aikaan "tekemättä mitään". :mrgreen:


Jos ja kun syy imusarjan nokeentumiselle löytyy, niin putsauttaisin imusarjan kyllä jossain. Vaikuttaa kulutukseen ja kulkuun melkoisesti. Tosin kertomasi perusteella epäilen, ettei se imusarja ummessa ole, vaan korjaamolla on kyllästytty "tämmöisen halvan paskan" rassaamiseen, keksitty syy, kirjoitettu lasku ja pesty kädet koko hommasta.



Yleisesti mitä "eläminen" fiatin kanssa on, voisin todeta sen olevan (merkkihuoltoa lukuunottamatta) melko normaalia. Fiatilla on ollut "paljon" mallikohtaisia tunnettuja tyyppivikoja, esimerkiksi Stilon sähkö-ogelmat, Bravomk2 vaihteisto-ongelmat (opelin laatikko,heh) ja joitain näiden lisäksi. Mikään auto tai merkki itsessään ei ole viaton, mutta maineeseen vaikuttaa vahvasti se, kuinka merkin edustaja suhtautuu näihin ongelmiin ja kuinka asia hoidetaan - Fiatin kohdalla niin päin helvettejä kuin olla ja osaa. Yleisesti lokeroisin Fiatin tuotteet sinne samaan kategoriaan massan keskelle, missä ovat ranskalaiset ja jotkin japanilaiset autovalmistajat. Eli edullisemman pään perusautoja, joiden ylläpito on edullista pienine vikoineen, mikäli ei satu tämmöinen "tyyppivikainen maanantaikappale".
Vastoin yleistä käsitystä, on niitä vikoja myös "premium" merkeillä....ja ne maksavat sitten isoja seteleitä. Yksi esimerkki tuohon EGR:ään liittyen lähimenneisyydestä on Volvo, joka toi uudet VEA-dieselinsä joskus 2016-2017 markkinoille. Ensin näissä oli ongelmaa EGR:n jäähdyttimen kanssa, jota muutettiin. Muutoksen vuoksi moottorin jäähdytysjärjestelmään jäi ilmalukon riski, jonka vuoksi meni moottoreita vaihtoon (sylintereitä halki). Noh, uusi takaisinkutsu, jossa lisättiin taas letkuja. Lopputuloksena konehuone, jossa menee letkuja ristiinrastiin ja riski mokaamiselle esimerkiksi vesipumppua vaihtaessa on edelleen merkittävän suuri.
Niin ja miten meneteltiin niiden haljenneiden parivuotiaiden lohkojen kanssa? Artisti maksaa. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja pentozal »

wellu kirjoitti:Jos ajat autollasi paljon pelkästään taajamapörräystä pienellä kuormalla (=körötellen), niin tällöin EGR (pakokaasun takaisinkierrätys) on paljon auki ja nokeaa imusarjaa paljon. Tähän nokeen jos sotkeentuu huohotuskaasua tai öljyä jostain syystä, niin pikeää imusarjan ja sylinterikannen kanavat nopeasti umpeen.¨

EGR:ään liittyvät ikävät puolet ovat olleet dieseleiden arkipäivää jo 20 vuotta, mutta nykyään vielä raskaammin. Päästöjähän tuolla keksinnöllä pienennetään ja nykyään EGR kaasuja mm. jäähdytetään ennen imusarjaan syöttämistä, jottei paikat kärsi ja koska kierrätettävän kaasun määrä on niin suuri. Miten EGR voi sitten moottoria terrorisoida, jokainen voi miettiä miten vaikuttaa omaan toimintaan, jos aina välillä ottaa lusikallisen paskaa suuhunsa...

Se, miksi autosi moottori mahdollisesti polttaa öljyä (=huohottaa), on epänormaalia noilla kilometreillä. Oletko moottoriöljyjä tarkistanut, pysyykö määrä vakiona, lisiikö vai vajuuko? Dieseleissä voi öljymäärä lisääntyäkkin, jos vaikka hiukkasloukun poltto ei koskaan pääse loppuun asti, vaan moottorinohjaus koettaa aina tietyn lämpötilan ja käyntiajan saavutettuaan polttaa loukkua puhtaaksi (sen jäädessä aina kesken). Merkkiin katsomatta tämmöiset tilanteet ovat saaneet dieselmoottorissa öljymäärän lisääntymään, eli öljyn laimentumaan dieselillä. Tämä dieselillä lantrattu öljy sitten huohottaa herkemmin ja yleisesti myös vuotaa herkemmin esimerkiksi turbon kautta ulos (ahtoputkistoon). Sivuanekdoottina todettakoon, että joissain autoissa on ollut myös hiukkasloukun poltto-ohjelman koodiongelmaa, jolloin kone "hukkuu dieseliin" ja tämän vuoksi on sitten mennyt turboja ja jopa moottoreita (ei Fiatin ongelma ole ollut tämä).

Summasummarum: anturin vikakoodi voi olla oire, ei syy. Imusarjan tukkeutuminen voi olla syy vikakoodille, muttei juurisyy, vaan oire. Syy imusarjan nokeentumiselle kannattaisi selvittää ja itse aloittaisin korjaamon vaihtamisella. Viralliset merkkikorjaamot ovat näiden vehkeiden kanssa usein osoittautuneet aika ongelmallisiksi paikoiksi, koska kiinnostusta ja osaavaa henkilökuntaa ei ole
Fiatin kanssa motivoituneen korjaamon etsiminen voi olla vaikeaa, koska:
- Marginaalimerkki
- Maine
- Osaamisen puute (kokemus ko. merkin tuotteista)

Maine johtuu huollon laiminlyönnistä, huollonpuute ja kaksi muuta johtuvat susipaskasta maahantuojan organisaatiosta, jonka ainoa tähtäin on ollut tarjota "ladan veroisen edullista" autoa ja laiminlyödä ihan kaikki jälkimarkkinointi (huolto ym.) jo toistakymmentä vuotta yhtä kyytiä. Merkkikohtaiset koulutukset ja takuuasiat ovat mm. hoidettu niin lahjakkaasti päin persettä, että vähemmän negatiivista palautetta olisi saatu aikaan "tekemättä mitään". :mrgreen:


Jos ja kun syy imusarjan nokeentumiselle löytyy, niin putsauttaisin imusarjan kyllä jossain. Vaikuttaa kulutukseen ja kulkuun melkoisesti. Tosin kertomasi perusteella epäilen, ettei se imusarja ummessa ole, vaan korjaamolla on kyllästytty "tämmöisen halvan paskan" rassaamiseen, keksitty syy, kirjoitettu lasku ja pesty kädet koko hommasta.



Yleisesti mitä "eläminen" fiatin kanssa on, voisin todeta sen olevan (merkkihuoltoa lukuunottamatta) melko normaalia. Fiatilla on ollut "paljon" mallikohtaisia tunnettuja tyyppivikoja, esimerkiksi Stilon sähkö-ogelmat, Bravomk2 vaihteisto-ongelmat (opelin laatikko,heh) ja joitain näiden lisäksi. Mikään auto tai merkki itsessään ei ole viaton, mutta maineeseen vaikuttaa vahvasti se, kuinka merkin edustaja suhtautuu näihin ongelmiin ja kuinka asia hoidetaan - Fiatin kohdalla niin päin helvettejä kuin olla ja osaa. Yleisesti lokeroisin Fiatin tuotteet sinne samaan kategoriaan massan keskelle, missä ovat ranskalaiset ja jotkin japanilaiset autovalmistajat. Eli edullisemman pään perusautoja, joiden ylläpito on edullista pienine vikoineen, mikäli ei satu tämmöinen "tyyppivikainen maanantaikappale".
Vastoin yleistä käsitystä, on niitä vikoja myös "premium" merkeillä....ja ne maksavat sitten isoja seteleitä. Yksi esimerkki tuohon EGR:ään liittyen lähimenneisyydestä on Volvo, joka toi uudet VEA-dieselinsä joskus 2016-2017 markkinoille. Ensin näissä oli ongelmaa EGR:n jäähdyttimen kanssa, jota muutettiin. Muutoksen vuoksi moottorin jäähdytysjärjestelmään jäi ilmalukon riski, jonka vuoksi meni moottoreita vaihtoon (sylintereitä halki). Noh, uusi takaisinkutsu, jossa lisättiin taas letkuja. Lopputuloksena konehuone, jossa menee letkuja ristiinrastiin ja riski mokaamiselle esimerkiksi vesipumppua vaihtaessa on edelleen merkittävän suuri.
Niin ja miten meneteltiin niiden haljenneiden parivuotiaiden lohkojen kanssa? Artisti maksaa. :mrgreen:
:thumb:
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Täytyy ihailla wellun tunteenpurkausta. Totta joka sana. 2000-luvun puolivälistä saakka luulisi Fiatin olleen jo niin hyvää laatua, että siihen ei enää tarvitse kuin toimimaton organisaatio pilaamaan kaiken.

Fiateilla ajavat taksia Italiassa ja Turkissa paljonkin ja tuskinpa ajaisivat ,jos se joka toinen viikko olisi pajalla. Suomessa ei perusauto kelpaa moiseen.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja VTO »

Nyt tuli niin paljon asiantuntijatekstiä, että tällainen perusropaaja ei mitään kertalukemalla ymmärrä. Joten kertokaa ainakin seuravista lisätietoa:

-Miksi EGR on paljon auki kevyessä ajossa
-Onko huohottava moottori auttamatta väljä? Muistan joskus Scanian välijäähdyttimiin poratun reikiä huohottimesta tulevan tavaran poistamiseksi.
-Voiko huohotin olla jullakin tapaa susi? Iskutilavuuden verran ilmaahan siellä joka moottorin kierroksella vatkataan.
-Onko dieselissä (siis sen 20v aikana) aina EGR ?
-Onko AD-Blue systeemi myös kiusankappale?
-Minulla oli joskus 320 CDI mersu ja sen imusarjassa oli jotain läppiä? En kiinnittänyt asiaan huomiota kun toimivat, mutta silloin noiduttiin imusarjojen olevan täynnä öljynokea.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Luigi »

VTO kirjoitti: -Minulla oli joskus 320 CDI mersu ja sen imusarjassa oli jotain läppiä? En kiinnittänyt asiaan huomiota kun toimivat, mutta silloin noiduttiin imusarjojen olevan täynnä öljynokea.
Bemareissa ne läpät irtosi ja meni läpi koneesta ja turboista. Remonttilaskuissa oli aika monta numeroa desimaalipilkun edessä...

Ennaltaehkäisevä korjaus oli poistaa ne läpät.

Karstaantuva imusarja ei ole pelkästään dieseleiden yksinoikeus, myös suoraruisku-bensat on sellaisista kärsineet. Ongelman laajuuden ymmärsin siinä vaiheessa, kun huomasin tarvikeliikkeen hyllyssä purkin imusarjanpuhdistusainetta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Luigi kirjoitti:
VTO kirjoitti: -Minulla oli joskus 320 CDI mersu ja sen imusarjassa oli jotain läppiä? En kiinnittänyt asiaan huomiota kun toimivat, mutta silloin noiduttiin imusarjojen olevan täynnä öljynokea.
Bemareissa ne läpät irtosi ja meni läpi koneesta ja turboista. Remonttilaskuissa oli aika monta numeroa desimaalipilkun edessä...

Ennaltaehkäisevä korjaus oli poistaa ne läpät.

Karstaantuva imusarja ei ole pelkästään dieseleiden yksinoikeus, myös suoraruisku-bensat on sellaisista kärsineet. Ongelman laajuuden ymmärsin siinä vaiheessa, kun huomasin tarvikeliikkeen hyllyssä purkin imusarjanpuhdistusainetta.
Mulle tuo aukesi vasta siinä vaiheessa kun ostin 156:sen JTS versiona.
Yksi oivallisesti toimiva TS oli pihassa jo, enkä ihan ymmärtänyt tuossa vaiheessa sen yhden kirjaimen merkitystä huolettomuuteen.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Useimmiten kait näissä common rail -tyyppisissä dieseleissä on EGR. Vanhemman tyyppisissä ei. Ilmankin teoriassa onnistuu, ei kait JTS:ssä esimerkiksi ole EGR:ää. ;)

Taitaa kaikille lisälaitteille on sitten EGR AdBlue DPF niin lyhyet ajopätkät on myrkkyä ja pitkät maantiesiivut ynnä toisinaan reippaampaa ajoa hyväksi. Useimmat silti toimii sen toivotun 10 vuotta, jonka jälkeen halvat autot paaliin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

VTO kirjoitti:Nyt tuli niin paljon asiantuntijatekstiä, että tällainen perusropaaja ei mitään kertalukemalla ymmärrä. Joten kertokaa ainakin seuravista lisätietoa:

-Miksi EGR on paljon auki kevyessä ajossa
-Onko huohottava moottori auttamatta väljä? Muistan joskus Scanian välijäähdyttimiin poratun reikiä huohottimesta tulevan tavaran poistamiseksi.
-Voiko huohotin olla jullakin tapaa susi? Iskutilavuuden verran ilmaahan siellä joka moottorin kierroksella vatkataan.
-Onko dieselissä (siis sen 20v aikana) aina EGR ?
-Onko AD-Blue systeemi myös kiusankappale?
-Minulla oli joskus 320 CDI mersu ja sen imusarjassa oli jotain läppiä? En kiinnittänyt asiaan huomiota kun toimivat, mutta silloin noiduttiin imusarjojen olevan täynnä öljynokea.
En todellakaan ole asiantuntija. :lol:
Mutta huohottava moottori ei välttämättä ole suoraan väliä. Kampikammiossa käy melkoinen "huju" ihan ehjälläkin mäntämoottorilla - männät kun pumppaavat alapuolellaan ilmaa ja öljyn roiskeita liikkuessaan, eikä metalli-metallia vasten tiivistys sylintereissä (männänrenkaat) ole koskaan 100% tiiviit (huohotusta/ohivuotoa on aina vähäsen). Tosin nykyään on vissiin materiaaliratkaisut ja penninvenytys mennyt niin tiukalle, että monella merkillä on monessa eri moottorissa todella "väljät" öljynkulutuksen "normaalit". 1990 luvulla 1l/1000km polttava moottori luettiin suoraan väljäksi, nykyään se voi olla vielä ihan normaalia. Mutta jos moottoriöljy on laimentunut vaikkapa sillä dieselillä reilusti, niin kone voi "huohottaa" rajusti, kun öljyt kuumennettuaan alkavat voimakkaasti höyrystymään.

Vikaantunut huohotusjärjestelmä voi aiheuttaa öljynkulutusta ja huohotusta. Esimerkiksi volvoissa on enemmän ja vähemmän vikaantuneen huohotusjärjestelmän korjauksen myötä öljynkulutus eri moottoreissa loppunut "kuin seinään". Tässäkin pätee, että mitä uudempi moottori, sen arempi moottorin toiminta on ehjälle huohotusjärjestelmälle (turbomoottoreissa vielä omat juttunsa).

Ihan kaikissa dieseleissä ei liene EGR järjestelmää "suoriltaan" ole ollut, mutta kyllä melkein kaikissa se on jo 90 -luvulta lähtien. Eikä tarvitse olla edes commonrail-vehjes. Ensimmäiset EGR:t toimivat "typerän logiikan" perässä, että tyyliin tyhjäkäynnillä avattiin alipaine-/sähköventtiiliä ja kierrätettiin sitä "syötyä tavaraa" imupuolelle. Sittemmin äly on lisääntynyt huimasti ja nykyään moottorinohjaus availee EGR:ää monen eri parametrin perusteella (moottorin lämpötila, käyntiaika, moottorin kuorma, ulkolämpötila, ajetut kilometrit käynnistyksestä jnejnejnejne....). Syy EGR:n olemassaoloon on typenoxidit (NOX), joiden määrää pyritään tuolla systeemillä pienentämään. NOXit kun lisääntyvät laihaseoksella, jolla diesel suurimman osan pyörii ja niitä voidaan vähentää mm. palolämpöä ja typen määrää pienentämällä (kierrätetty pakokaasu vie sylinteristä tilaa ---> vähemmän typpeä). Tämä ei kuitenkaan kiristyvien normien kanssa aina riitä ja tämän vuoksi on ne ureaviritykset tulleet nyt 2010 luvulla dieseleiden seuraksi.

Mikäänhän näistä järjestelmistä ei ole ongelma toimiessaan. Ongelmia tulee silloin, kun laitteen "suunniteltu toiminta-aika" ylitetään (suomessa varsinkin pätee tämä) tai järjestelmä ei toimi suunnitellusti jostain syystä. Lyhyt pätkäajo vajaakuormilla moottoria koskaan kunnolla kuormittamatta on tiedetty karstoittavan moottoria niin kauan, kuin polttomoottoreita on ollut olemassa - eikä se tilanne ole mihinkään muuttunut. Karsa ei vain enään muodostu niin herkästi itse palotapahtumaan tai sylinterikannen pakopuolelle, nykyään enempi imupuolelle nuiden kierrättimien vuoksi.

EGR tekee tepposia tosiaan myös bensavehkeissä, joissa on pelkästään suoraruiskutus. Epäsuoralla ruiskutuksella polttoainesumu huuhtelee ja pesee imukanavia ja -venttiileitä, eikä karsta pääse muodostumaan ongelmaksi kuin korkeintaan imusarjassa. Tämän vuoksi esim. Toyota on tehnyt "kaksisuihkutteisia" moottoreita (muistaakseni), joissa on sekä suora- että epäsuora suihkutus. Tai näin minulle yksi rupelipää väittä ja että epäsuoraa suihkutusta käytettäisiin vain tietyissä tilanteissa.....mene ja tietä.


Bensavehkeissä EGR:ää on näkynyt vaihtelevasti aina 1980 luvulta lähtien, mutta normien tiukentumisen myötä se on bensamoottorissa yleistynyt vasta 2000 luvulla. Käsittääkseni esimerkiksi Fiat pysytteli pitkään "egrittömänä" hieromalla moottorin venttiiliajoituksia ja kaasuläpän ohjausta sellaiseksi, ettei NOXien määrä ylittänyt raja-arvoja, mutta lopulta Fiatistakin löytyi EGR bensamoottoreista.


Hondalla on muuten mielenkiintoisia moottoripatentteja jostain 70- ja 80-luvulta, kun amerikkaan halusivat isosti, mutta katalysaattori ja sähköruisku ei kamalasti kiinnostanut. Lopulta kuitenkin myös Honda totesi, että "esikammiollisen" bensamoottorin ja erilaisten viritysten sijaan se lambdaohjattu sähköruisku katalysaattorilla oli helpoin tie amerikkalaisten auto-dealereiden marmorihalleihin. ;)
Minkä huollan, sen korjaan...
Fiatuser58
Viestit: 5
Liittynyt: 07.01.2021 20:09

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Fiatuser58 »

Ongelma korjaantui kun hain motonetistä imusarjan anturin, ruuvasin paikalleen ja poistin vikakoodin. Eli alle 20€ korjaus joka merkkikorjaamolla ei onnistunut vaikka maksoi monta sataa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eli lopulta hyvin yksinkertainen vika. Hyvä kun raportoit tännekin, niin jatkossa saattaa joku saman ongelman parissa painiva löytää avun nopeammin.

Korjaamoista... No, jos ei ole hyvää sanottavaa, niin parempi olla hiljaa. Oikeat korjaamot on harvassa, liian harvassa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin