Sivu 5/5

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 12.09.2020 23:12
Kirjoittaja Huikko
Arita tosiaan sulki ovensa, koska vuokranantaja (Rinta-Jouppi) saneli niin.
Toiselta nimettömältä viralliselta Fiat-huollolta kuulin, että eivät ole saaneet 2020 aikana vielä senttiäkään rahaa takaisin takuukorjauksista nykyiseltä maahantuojalta.

Se se pistää kannustamaan kun asiakas ajaa pihaan vian kanssa, toteat että "jooniiorikki". Tilaat osan. Tilausvahvistus tulee viikossa ja toimitusaika on kuudesta kahteentoista viikkoon ihan yksinkertaisissakin osissa.

Kukaan ei ole tyytyväinen. Olisi parempi, että Fiatilla ei olisi maahantuojaa ollenkaan. Saisi hakea autonsa Italiasta ja hoitaa takuut vaikka ajamalla sinne.
Se olisi nopeampaakin.

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 14.09.2020 10:56
Kirjoittaja mauricio
Harmillista ,ettei Fiat saa kunnollista edustusta Suomessa.

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 15.09.2020 08:47
Kirjoittaja jajau
Niin siis Fiatin alkuperäisiä osia ei ole missään myynnissä/ varastossa? Näin ainakin päättelin kun etsin Puntiakkiin lambda sondia....
Ebay pelasti... tai siis tilausta odotellessa.....

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 15.09.2020 09:33
Kirjoittaja mauricio
Oletko kysynyt paikalliselta Fiat edustajalta ? On netissä ainaki fiatdalys.lt , mutta kun vastaavan Bosch tarvike lambdan saat edullisemmin trodosta tai autodocilta. Varaosien kauppa on siirtynyt nettiin miltei kokonaan vanhempien autojen kohdalla.

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 02.10.2020 11:00
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Tuollaisen virittelin tuonne "Fiat-artikkelit lehdissä"-osastollekin eli kuten tuossa edellä on pohdittu, Delta on taas kuviossa:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... e12dda1d84

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 13.11.2020 11:40
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Piipahdin kokeilumielessä varaosatarpeissa Deltalla. Paras kontakti tuli kokeneelta Fiat-mekaanikolta, jäimme hetkeksi tuumailemaan tilannetta keskenämme. Marmoritiskin takaa tulleen tiedon perusteella ainakaan Jyväskylään ei ole tullut vielä edustusta sen puoleen varaosiin kuin uusiin autoihinkaan, mutta ilmeisesti talvemmalla olisi jopa mahdollista, mikäli Jyväskylän Delta varustetaan uudelleen italomerkkeihin. Suosittelivat kääntymään JyväsCaravanin suuntaan toistaiseksi kaikissa varaosa-asioissa. Rinta-Joupilla käydessäni (Wellun huomioiman kyltin perusteella) heille ovat tulleet myyntiin ja huoltoon Fiat-pohjaiset matkailuautot - jotka puolestaan ovat olleet vuosikymmenet J.Caravanin "leipäheitto" aivan menestyksekkäästi. Otapa näistä kuvioista nyt sitten selvää... ja sama kokemus kuin nimim. Huikolla, että pienenkin osan saaminen kestää maahantuojan kautta: kolmatta viikkoa on nyt tilauksessa kirjekuoreen mahtuva mallikohtainen pakkastulppa perus-FIREeen, ja taannoin kysymääni helmapeltiosaa varoiteltiin useiden kuukausien toimitusajasta, ei ehkä puolikaan vuotta riittäisi. Kaikki tällainen kyllä nakertaa koko Fiat/Lancia/Alfa-tuotteiden uskottavuutta Suomessa, eikä asiakasinformaatiota kuulu mistään merkkien omistajille. Kaikki kunnia vaikkapa Toyotalle (isävainaallani oli pitkään Yaris Verso), pieni piipahdus merkkiliikkeessä asiassa kuin asiassa, ja kaikki toimi kuin rasvattuna; ei kai tuollaisen kulttuurin luominen ole perustoiminnoissakaan kuin johtamiskysymys?

Ei edes kerhojen hallituksiin ole tihkunut mitään tilannekatsausta, ainakaan tänne Gruppon hallituksen suuntaan. Ikään kuin nyt puuttuisi selkeä ote koko toiminnasta Suomessa? Vähintään rekisterissä oleville merkkien omistajille olisi kyllä syytä toimittaa tieto ja päivämäärä, milloin ja missä organisaatio tarjoaa huolto-, korjaus-, varaosa- ja myyntitoimet. Kohtahan meidän kannattaa jo kerhoina perustaa jokin "Suomen italoautot-huoltokeskus", sen verran osaamista väestämme löytyy?!?! Vai pitäisikö kerhojen ottaa huolestunutta kontaktia peräti tehtaan suuntaan kollektiivisesti, tai esitellä jopa maahantuojalle sellaista "strategista ajattelua", miten toiminta saatetaan kuosiin; siis aivan myönteisessä hengessä? Mitä arvelette? Onhan tuossa onnistunut männävuosina vaikkapa Skodakin mitä suuremmalla menestyksellä. Eli toivoisin keskustelua, mutta samalla myös jo etiketin takia, että emme suorasukaisesti parjaa ketään täällä foorumilla, vaan nostaisimme vaan mielipiteitä, ideoita ja ajatuksia vankemmin esille, ovat ne sitten kielteisiä tai myönteisiä. Nämä olisivat arvokasta selkänojaa, jos/kun kontaktia maahantuojan suuntaan yritetään merkkikerhojen suunnalta.

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 13.11.2020 12:10
Kirjoittaja wellu
Minusta kontaktointi suoraan valmistajaan voisi toimia.

Tosin nyt kun meillä on fiatchryslerlanciapeugeotalfaromeocitroen automerkkinä, niin pahoin pelkään Fiatin tarinan loppuvan suomessa ja ehkä euroopassakin seuraavan 10 vuoden aikana.

Tuo olisi epätyypillistä italialaiselle kansalle, Fiat on ollut siellä vähintään yhtä kova ylpeydenaihe, kuin meillä Sibelius tai jokin vastaava. Vihreät arvot kiinnostavat nuoria enemmän ja autot halutaan tappaa jokapuolella.

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 13.11.2020 13:06
Kirjoittaja mauricio
Toyotan hyvä maine johtuu paljolti myös juurikin tuosta jälkimarkkinoinnin ja huolto- ja korjauspuolen hoitamisesta kunnialla. Onhan Toyota sentään yksi eniten myydyin merkki ja sellaiseksi ei nousta kohtelemalla asiakkaita huonosti.

Fiat on myynyt niin huonosti Suomessa, ettei ole ihme ettei kummoista edustusta ole. Fiatin historia on ylpeyden aihe Italiassa, mutta se on menneisyyttä. Tulevaisuus on ollut kauan epävarma. Susi jo syntyessään on vitsi myös Italiassa. Nykyiset Fiatit ovat kyllä niin hyviä, että olisi sääli ettei niistä nauttisi myös suomalaiset autoilijat.

Toki tämä ilmastonmuutos politiikka taitaa hoitaa päiviltä monet autonvalmistajat. :lol:

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 14.11.2020 01:41
Kirjoittaja Huikko
Voin aikani kuluksi alkaa selvittämään kontaktia tehtaan suuntaan. Sopivaa tekemistä pitkille automatkoille :)

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiLähetetty: 17.11.2020 21:36
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Tuohon hieman aiemmin kirjoittamaani kommentoiden, että tilaamani pakkastulpat tulivat nipin napin arvellussa parissa viikossa, ja Jyväs-Caravanille täydet pisteet palvelusta; he tekivät mallikelpoisesti sen, mihin merkkiliike tällä hetkellä pystyy. Tovi vaihdettiin ajatuksia maahantuonnin tilanteesta: nämä osat tulivat ilmeisesti Saksasta keskusvarastolta, eivätkä tilaukset menneet Italiaan asti, josta usein vasta lähtee jatkoviesti eteenpäin varastolle jonkin erikoisemman osan suhteen; silloin alkaa kestää. Jälkimmäiseen vielä kuulemma liittyy usein sellainen seikka, että merkkiliikkeen on seurattava aktiivisesti tehtaan infoa, onko tilattua edes olemassa, ja jos ei, tilaus voi olla "jäänyt vaiheeseen" merkinnällä Ei saatavilla tms., eikä siitä kuulemma tule mitään "nollailmoitusta" erikseen. Tuollainen tilanne saattaa johtaa monen viikon turhaan odotteluun, kun lopulta selviää harmillisesti, että "ei vainaskaan". Vähän mietittiin siinä yhdessä sitäkin, onko vain Suomea kohtaan tällainen toimintamalli tyypillistä nykyään vai tapahtuuko ns. isommillakin markkina-alueilla? Kyllä tässä varmaan olisi paikka ylemmälläkin tasolla kuin harrastekerhoissa keskustella maahantuonnin/jälkimarkkinoinnin pelimerkeistä, jotta asiakas ei joutuisi tuollaiseen "luuppiin", joka ei parhaalla tahdollakaan edesauta merkin mainetta. Mitenkähän tämä hoituu ns. volyymimerkeillä?