Sivu 5/6

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 12.09.2020 23:12
Kirjoittaja Huikko
Arita tosiaan sulki ovensa, koska vuokranantaja (Rinta-Jouppi) saneli niin.
Toiselta nimettömältä viralliselta Fiat-huollolta kuulin, että eivät ole saaneet 2020 aikana vielä senttiäkään rahaa takaisin takuukorjauksista nykyiseltä maahantuojalta.

Se se pistää kannustamaan kun asiakas ajaa pihaan vian kanssa, toteat että "jooniiorikki". Tilaat osan. Tilausvahvistus tulee viikossa ja toimitusaika on kuudesta kahteentoista viikkoon ihan yksinkertaisissakin osissa.

Kukaan ei ole tyytyväinen. Olisi parempi, että Fiatilla ei olisi maahantuojaa ollenkaan. Saisi hakea autonsa Italiasta ja hoitaa takuut vaikka ajamalla sinne.
Se olisi nopeampaakin.

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 14.09.2020 10:56
Kirjoittaja mauricio
Harmillista ,ettei Fiat saa kunnollista edustusta Suomessa.

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 15.09.2020 08:47
Kirjoittaja jajau
Niin siis Fiatin alkuperäisiä osia ei ole missään myynnissä/ varastossa? Näin ainakin päättelin kun etsin Puntiakkiin lambda sondia....
Ebay pelasti... tai siis tilausta odotellessa.....

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 15.09.2020 09:33
Kirjoittaja mauricio
Oletko kysynyt paikalliselta Fiat edustajalta ? On netissä ainaki fiatdalys.lt , mutta kun vastaavan Bosch tarvike lambdan saat edullisemmin trodosta tai autodocilta. Varaosien kauppa on siirtynyt nettiin miltei kokonaan vanhempien autojen kohdalla.

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 02.10.2020 11:00
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Tuollaisen virittelin tuonne "Fiat-artikkelit lehdissä"-osastollekin eli kuten tuossa edellä on pohdittu, Delta on taas kuviossa:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... e12dda1d84" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 13.11.2020 10:40
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Piipahdin kokeilumielessä varaosatarpeissa Deltalla. Paras kontakti tuli kokeneelta Fiat-mekaanikolta, jäimme hetkeksi tuumailemaan tilannetta keskenämme. Marmoritiskin takaa tulleen tiedon perusteella ainakaan Jyväskylään ei ole tullut vielä edustusta sen puoleen varaosiin kuin uusiin autoihinkaan, mutta ilmeisesti talvemmalla olisi jopa mahdollista, mikäli Jyväskylän Delta varustetaan uudelleen italomerkkeihin. Suosittelivat kääntymään JyväsCaravanin suuntaan toistaiseksi kaikissa varaosa-asioissa. Rinta-Joupilla käydessäni (Wellun huomioiman kyltin perusteella) heille ovat tulleet myyntiin ja huoltoon Fiat-pohjaiset matkailuautot - jotka puolestaan ovat olleet vuosikymmenet J.Caravanin "leipäheitto" aivan menestyksekkäästi. Otapa näistä kuvioista nyt sitten selvää... ja sama kokemus kuin nimim. Huikolla, että pienenkin osan saaminen kestää maahantuojan kautta: kolmatta viikkoa on nyt tilauksessa kirjekuoreen mahtuva mallikohtainen pakkastulppa perus-FIREeen, ja taannoin kysymääni helmapeltiosaa varoiteltiin useiden kuukausien toimitusajasta, ei ehkä puolikaan vuotta riittäisi. Kaikki tällainen kyllä nakertaa koko Fiat/Lancia/Alfa-tuotteiden uskottavuutta Suomessa, eikä asiakasinformaatiota kuulu mistään merkkien omistajille. Kaikki kunnia vaikkapa Toyotalle (isävainaallani oli pitkään Yaris Verso), pieni piipahdus merkkiliikkeessä asiassa kuin asiassa, ja kaikki toimi kuin rasvattuna; ei kai tuollaisen kulttuurin luominen ole perustoiminnoissakaan kuin johtamiskysymys?

Ei edes kerhojen hallituksiin ole tihkunut mitään tilannekatsausta, ainakaan tänne Gruppon hallituksen suuntaan. Ikään kuin nyt puuttuisi selkeä ote koko toiminnasta Suomessa? Vähintään rekisterissä oleville merkkien omistajille olisi kyllä syytä toimittaa tieto ja päivämäärä, milloin ja missä organisaatio tarjoaa huolto-, korjaus-, varaosa- ja myyntitoimet. Kohtahan meidän kannattaa jo kerhoina perustaa jokin "Suomen italoautot-huoltokeskus", sen verran osaamista väestämme löytyy?!?! Vai pitäisikö kerhojen ottaa huolestunutta kontaktia peräti tehtaan suuntaan kollektiivisesti, tai esitellä jopa maahantuojalle sellaista "strategista ajattelua", miten toiminta saatetaan kuosiin; siis aivan myönteisessä hengessä? Mitä arvelette? Onhan tuossa onnistunut männävuosina vaikkapa Skodakin mitä suuremmalla menestyksellä. Eli toivoisin keskustelua, mutta samalla myös jo etiketin takia, että emme suorasukaisesti parjaa ketään täällä foorumilla, vaan nostaisimme vaan mielipiteitä, ideoita ja ajatuksia vankemmin esille, ovat ne sitten kielteisiä tai myönteisiä. Nämä olisivat arvokasta selkänojaa, jos/kun kontaktia maahantuojan suuntaan yritetään merkkikerhojen suunnalta.

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 13.11.2020 11:10
Kirjoittaja wellu
Minusta kontaktointi suoraan valmistajaan voisi toimia.

Tosin nyt kun meillä on fiatchryslerlanciapeugeotalfaromeocitroen automerkkinä, niin pahoin pelkään Fiatin tarinan loppuvan suomessa ja ehkä euroopassakin seuraavan 10 vuoden aikana.

Tuo olisi epätyypillistä italialaiselle kansalle, Fiat on ollut siellä vähintään yhtä kova ylpeydenaihe, kuin meillä Sibelius tai jokin vastaava. Vihreät arvot kiinnostavat nuoria enemmän ja autot halutaan tappaa jokapuolella.

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 13.11.2020 12:06
Kirjoittaja mauricio
Toyotan hyvä maine johtuu paljolti myös juurikin tuosta jälkimarkkinoinnin ja huolto- ja korjauspuolen hoitamisesta kunnialla. Onhan Toyota sentään yksi eniten myydyin merkki ja sellaiseksi ei nousta kohtelemalla asiakkaita huonosti.

Fiat on myynyt niin huonosti Suomessa, ettei ole ihme ettei kummoista edustusta ole. Fiatin historia on ylpeyden aihe Italiassa, mutta se on menneisyyttä. Tulevaisuus on ollut kauan epävarma. Susi jo syntyessään on vitsi myös Italiassa. Nykyiset Fiatit ovat kyllä niin hyviä, että olisi sääli ettei niistä nauttisi myös suomalaiset autoilijat.

Toki tämä ilmastonmuutos politiikka taitaa hoitaa päiviltä monet autonvalmistajat. :lol:

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 14.11.2020 00:41
Kirjoittaja Huikko
Voin aikani kuluksi alkaa selvittämään kontaktia tehtaan suuntaan. Sopivaa tekemistä pitkille automatkoille :)

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 17.11.2020 20:36
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Tuohon hieman aiemmin kirjoittamaani kommentoiden, että tilaamani pakkastulpat tulivat nipin napin arvellussa parissa viikossa, ja Jyväs-Caravanille täydet pisteet palvelusta; he tekivät mallikelpoisesti sen, mihin merkkiliike tällä hetkellä pystyy. Tovi vaihdettiin ajatuksia maahantuonnin tilanteesta: nämä osat tulivat ilmeisesti Saksasta keskusvarastolta, eivätkä tilaukset menneet Italiaan asti, josta usein vasta lähtee jatkoviesti eteenpäin varastolle jonkin erikoisemman osan suhteen; silloin alkaa kestää. Jälkimmäiseen vielä kuulemma liittyy usein sellainen seikka, että merkkiliikkeen on seurattava aktiivisesti tehtaan infoa, onko tilattua edes olemassa, ja jos ei, tilaus voi olla "jäänyt vaiheeseen" merkinnällä Ei saatavilla tms., eikä siitä kuulemma tule mitään "nollailmoitusta" erikseen. Tuollainen tilanne saattaa johtaa monen viikon turhaan odotteluun, kun lopulta selviää harmillisesti, että "ei vainaskaan". Vähän mietittiin siinä yhdessä sitäkin, onko vain Suomea kohtaan tällainen toimintamalli tyypillistä nykyään vai tapahtuuko ns. isommillakin markkina-alueilla? Kyllä tässä varmaan olisi paikka ylemmälläkin tasolla kuin harrastekerhoissa keskustella maahantuonnin/jälkimarkkinoinnin pelimerkeistä, jotta asiakas ei joutuisi tuollaiseen "luuppiin", joka ei parhaalla tahdollakaan edesauta merkin mainetta. Mitenkähän tämä hoituu ns. volyymimerkeillä?

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 02.02.2021 11:25
Kirjoittaja sfc52815
Iltiksessä oli juttu 2020 rekisteröidyistä autoista. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 57c1f592d3

Eipä ollut yhtään Fiat 500:sta. Fiat 500X oli 24kpl ja Tipo 2kpl.

Itsekin kysyimme Kamuxilta vaihtoarviota käytettyyn Saabiin, niin tarjosivat mokomat nykyisestä 500:sta kolme tonnia vähemmän mitä siitä on velkaa jäljellä, eli todella vähän. Ei taida 500:t olla kovin haluttuja vaihtoautojakaan. Lisävarusteistahan ei tietenkään hyvitetä enää mitään. Meilläkin nahkasisusta, digimittaristo, lasikattoluukku ja Beats-audio.

Itse emme ainakaan halua ostaa mitään hinnat-alkaen-perusmallia, vaan varusteita pitää olla sitten myös riittävästi. Eikä sellaisia hinnastojenkaan perusteella ole saatavilla.

TERO

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 02.02.2021 12:11
Kirjoittaja karpy
Ciao!

Tässä tarkka tieto viime vuoden rekisteröinneistä mallimerkintöineen:

FIAT Ducato Umpikorinen (BB) 4ov 2287cm3 Dieselöljy 2287 1
FIAT FIAT 500 Viistoperä (AB) 2ov 1242cm3 Bensiini 1242 3
FIAT FIAT 500 Viistoperä (AB) 3ov 1242cm3 Bensiini 1242 23
FIAT FIAT 500 Viistoperä (AB) 3ov 1242cm3 A Bensiini 1242 10
FIAT FIAT 500 Viistoperä (AB) 3ov 999cm3 Bensiini 999 61
FIAT FIAT 500X Monikäyttöajoneuvo (AF) 5ov 1332cm3 A Bensiini 1332 3
FIAT FIAT 500X Monikäyttöajoneuvo (AF) 5ov 999cm3 Bensiini 999 21
FIAT FIAT CAPRON Matkailuauto (SA) 3ov 2287cm3 Dieselöljy 2287 1
FIAT FIAT TIPO Monikäyttöajoneuvo (AF) 5ov 1368cm3 Bensiini 1368 1
FIAT FIAT TIPO Monikäyttöajoneuvo (AF) 5ov 1598cm3 A Bensiini 1598 1
FIAT KNAUS Matkailuauto (SA) 3ov 2287cm3 Dieselöljy 2287 1

Listalla on 2 kpl Matkailuautoja, jotka yleensä ovat omalla listalla, kuten muutkin Fiat-pohjaiset matkailuautot. Siis puhtaita henkilöautoja 124, jolla tulee merkkien listalla sija 28.

Olen koostamassa Fiat ensirekisteröintitilastoa vuodesta 2008-2020 vastaavina rekisteritodistuksien mukaisilla mallimerkinnöillä. Tällöin saadaan näkymiin moottori-, vaihteisto- ja ovivaihtoehdot. Ehkä loppuviikosta valmis tänne.
Toinen suuri tilasto on myös työn alla, jota osaa olen jo jakanut FB-sivuilla. Eli kantatilastot malleittain ja rekisterivuosittain, monta autoa oli 30.06.2020 rekisterissä ja moniko näistä oli liikennekäytössä.

terv. Kari

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 02.02.2021 16:39
Kirjoittaja sfc52815
Hups. Olihan siellä listassa 97kpl 500:ia.

TERO

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 03.06.2021 18:53
Kirjoittaja karpy
Ciao

Ohessa päivitys Fiatien myynnistä alkuvuodelta toukokuun loppuun asti. On hieman parannusta viime vuoteen, mutta paljon on kirittävää 10 tai 20 vuoden lukuihin verraten.

tam hel maa huh tou yht.2021 yht, 1-5.2020
FIAT YHTEENSÄ 28 18 27 17 24 141 26
FIAT 500 26 14 25 15 17 97 12
FIAT 500X 2 2 2 1 4 11 12
FIAT TALENTO -. 1 - - - 1 0
FIAT TIPO -. 1 - 1 3 5 2

Vuonna 2000 rekisteröitiin yhteensä 6332 Fiat henkilöautoa, jolla sai 9. sijan merkkilistalla.
Vuonna 2010 rekisteröitiin 1674 ajokkia ja myyntilistan sija oli 18. Vaikka Delta-Autoa onkin parjattu täälläkin, niin ne saivat kuitenkin autoja kaupaksi. Tämän jälkeen myynti tippui vuosittain maahantuojien vaihdosta huolimatta, vai sanoisiko niiden syystä. Edes tehtaan filiaali Suomessa ei saanut myyntiä nousemaan.


Italiassa Fiatilla menee siedettävästi.
Mallilistalla tammikuu-toukokuu oli Fiat-Lancia-Alfa malleja seuraavasti. Panda on ollut ykkönen vuosikaupalla.
1. Panda 56913
2. 500 22981
3- Lancia Ypisilon 22798
5. 500X 19447
6. Jeep Renegade 19235
17. Jeep Compass 11551
24. Tipo 8939
26. 500 L 8376

Alfa Romeon malleja ei mahtunut 50. parhaan joukkoon, koko merkin myynti oli 5132 näiden 5 kuukauden aikana.

Re: Fiattien myynti Suomessa

Lähetetty: 16.08.2021 18:35
Kirjoittaja sfc52815
Kyllä on Fiat 500:en myynti Suomessa huonoa, Olen sen huomannut kun yritämme omaa saada vaihdettua (3v vanha, 43000km ajettu, kaikilla mausteilla). Tarjotaan alle puolet hankintahinnasta ja hädin tuskin sen mitä velkaa on jäljellä.
Osa liikkeistä ei edes halua ottaa Fiatia myyntiin.

Meidänkin yksilö on toiminut tähän asti moitteitta. Allekirjoituksen linkistä löytyy lisätietoa autosta. Uutena maksoi varusteineen 23000e vuonna 2018.

TERO