Esimerkillistä toimintaa ja Gruppon lipun näyttöä! Samaahan Keski-Suomessa jo on alustavasti saatu aikaan, mm. viime syksyn erinomaisesti onnistunut syyskuun alun viikonloppu, johon Jyväskylän merkkiliike varasi parkkitilan harrasteautonäyttelylle. Menestystä vaan Mikkelin suuntaan ja yhteistoimintakokeiluja.
Paikallisen merkkiliikkeen tirehtööri kutsui minut myös kuukauden päivät sitten Tipon koeajoon, ja yhdeksi aamuksi tuon hainkin. Kokonaisuutena käypä peli, jonka kyllä kelpuuttaisin tarpeisiini arkiajoon. Multipla:ta on vaan niin vaikea tilankäytön ja monipuolisuuden puolesta päihittää.............. Ja minulla on tämä jakomielitautinen luonto, joko pikku-fiiat tai sitten selkeästi jotain isompaa/erilaista (vaikka eihän tuo "vesinokkaeläin" nyt mikään mammutti kuitenkaan ole); Tipo putoaa tuohon välimaastoon.
Tipo oli T-jet-moottorilla, kuten kai melkoinen osa tällä hetkellä maahan tuoduista. Mainio moottori, tarpeisiini mukavan laakea vääntö koko ajan, veti nykimättä kaikilla vaihteilla, vakaan tuntuinen kulkine, kiihtyikin rivakasti. Taakse nykyautojen tyyliin vähän pimeän oloinen, mutta ei huonoimmasta päästä, kun ikkunat kuitenkin olivat kohtalaisen kokoiset. Sisustan mustuus oli hiukan turhan synkkä; vaihtoehtoja taisi kyllä olla muitakin. Ulkovärien vaihtoehdot taisivat olla aika rajoitetut, ja Ferrarin punaista lemppariani ei ollut muistaakseni edes tarjolla katalookissa. Aika monet näistä esittelyautoista ovat olleet juuri tuota tumman sinistä, jostain syystä. Jotkut ovat moittineet istuma-asentoa, minä pikkupoikana sain tämän kyllä passeliksi, ja tilaa takaistuimelle jäi taakseni taksiluokkaa. Vain muutaman sadan kilometrin verran ajetussa esittelyautossa näytti tripin keskikulutus lähtiessä 9,8l/100km. Toisen tripin nollasin, sain huristeltua vajaan 50 kilometrin matkalla 5,7l/100km, joukossa -2 asteen kylmäkäynnistys, lumenhiventä vähän ilmassa (näkyy muuten kuvassakin), maantieajoa suurin osa eli joku 40 km (80 rajoitus suurin osa matkasta, pätkä satasta), muutama kilometri kaupunkipyöritystä. Muistelen aikoinaan uudella Lancia Deltalla vastaavantasoista lukemaa, mutta moottorithan käytännössä ovat samansorttiset, joten tässä suhteessa ei ole tapahtunut mitään "veret seisauttavaa" uudistumista.
![IMG_6899[1].JPG](./download/file.php?id=3201&sid=9e41aacd536f981d91258704aba8c706)
- IMG_6899[1].JPG (109.59 KiB) Katsottu 17194 kertaa
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Ritmon, Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin sekä uuteen Ypsiloniin!