Fiattien myynti Suomessa

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja Huikko » 12.09.2020 23:12

Arita tosiaan sulki ovensa, koska vuokranantaja (Rinta-Jouppi) saneli niin.
Toiselta nimettömältä viralliselta Fiat-huollolta kuulin, että eivät ole saaneet 2020 aikana vielä senttiäkään rahaa takaisin takuukorjauksista nykyiseltä maahantuojalta.

Se se pistää kannustamaan kun asiakas ajaa pihaan vian kanssa, toteat että "jooniiorikki". Tilaat osan. Tilausvahvistus tulee viikossa ja toimitusaika on kuudesta kahteentoista viikkoon ihan yksinkertaisissakin osissa.

Kukaan ei ole tyytyväinen. Olisi parempi, että Fiatilla ei olisi maahantuojaa ollenkaan. Saisi hakea autonsa Italiasta ja hoitaa takuut vaikka ajamalla sinne.
Se olisi nopeampaakin.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 227
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja mauricio » 14.09.2020 10:56

Harmillista ,ettei Fiat saa kunnollista edustusta Suomessa.
mauricio
 
Viestit: 113
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja jajau » 15.09.2020 08:47

Niin siis Fiatin alkuperäisiä osia ei ole missään myynnissä/ varastossa? Näin ainakin päättelin kun etsin Puntiakkiin lambda sondia....
Ebay pelasti... tai siis tilausta odotellessa.....
1x pussihousu uno
1x punto mk2a
Avatar
jajau
GFF
 
Viestit: 157
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja mauricio » 15.09.2020 09:33

Oletko kysynyt paikalliselta Fiat edustajalta ? On netissä ainaki fiatdalys.lt , mutta kun vastaavan Bosch tarvike lambdan saat edullisemmin trodosta tai autodocilta. Varaosien kauppa on siirtynyt nettiin miltei kokonaan vanhempien autojen kohdalla.
mauricio
 
Viestit: 113
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja MultiplaJTDmies » 02.10.2020 11:00

Tuollaisen virittelin tuonne "Fiat-artikkelit lehdissä"-osastollekin eli kuten tuossa edellä on pohdittu, Delta on taas kuviossa:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... e12dda1d84
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Ritmon, Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
 
Viestit: 784
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja MultiplaJTDmies » 13.11.2020 11:40

Piipahdin kokeilumielessä varaosatarpeissa Deltalla. Paras kontakti tuli kokeneelta Fiat-mekaanikolta, jäimme hetkeksi tuumailemaan tilannetta keskenämme. Marmoritiskin takaa tulleen tiedon perusteella ainakaan Jyväskylään ei ole tullut vielä edustusta sen puoleen varaosiin kuin uusiin autoihinkaan, mutta ilmeisesti talvemmalla olisi jopa mahdollista, mikäli Jyväskylän Delta varustetaan uudelleen italomerkkeihin. Suosittelivat kääntymään JyväsCaravanin suuntaan toistaiseksi kaikissa varaosa-asioissa. Rinta-Joupilla käydessäni (Wellun huomioiman kyltin perusteella) heille ovat tulleet myyntiin ja huoltoon Fiat-pohjaiset matkailuautot - jotka puolestaan ovat olleet vuosikymmenet J.Caravanin "leipäheitto" aivan menestyksekkäästi. Otapa näistä kuvioista nyt sitten selvää... ja sama kokemus kuin nimim. Huikolla, että pienenkin osan saaminen kestää maahantuojan kautta: kolmatta viikkoa on nyt tilauksessa kirjekuoreen mahtuva mallikohtainen pakkastulppa perus-FIREeen, ja taannoin kysymääni helmapeltiosaa varoiteltiin useiden kuukausien toimitusajasta, ei ehkä puolikaan vuotta riittäisi. Kaikki tällainen kyllä nakertaa koko Fiat/Lancia/Alfa-tuotteiden uskottavuutta Suomessa, eikä asiakasinformaatiota kuulu mistään merkkien omistajille. Kaikki kunnia vaikkapa Toyotalle (isävainaallani oli pitkään Yaris Verso), pieni piipahdus merkkiliikkeessä asiassa kuin asiassa, ja kaikki toimi kuin rasvattuna; ei kai tuollaisen kulttuurin luominen ole perustoiminnoissakaan kuin johtamiskysymys?

Ei edes kerhojen hallituksiin ole tihkunut mitään tilannekatsausta, ainakaan tänne Gruppon hallituksen suuntaan. Ikään kuin nyt puuttuisi selkeä ote koko toiminnasta Suomessa? Vähintään rekisterissä oleville merkkien omistajille olisi kyllä syytä toimittaa tieto ja päivämäärä, milloin ja missä organisaatio tarjoaa huolto-, korjaus-, varaosa- ja myyntitoimet. Kohtahan meidän kannattaa jo kerhoina perustaa jokin "Suomen italoautot-huoltokeskus", sen verran osaamista väestämme löytyy?!?! Vai pitäisikö kerhojen ottaa huolestunutta kontaktia peräti tehtaan suuntaan kollektiivisesti, tai esitellä jopa maahantuojalle sellaista "strategista ajattelua", miten toiminta saatetaan kuosiin; siis aivan myönteisessä hengessä? Mitä arvelette? Onhan tuossa onnistunut männävuosina vaikkapa Skodakin mitä suuremmalla menestyksellä. Eli toivoisin keskustelua, mutta samalla myös jo etiketin takia, että emme suorasukaisesti parjaa ketään täällä foorumilla, vaan nostaisimme vaan mielipiteitä, ideoita ja ajatuksia vankemmin esille, ovat ne sitten kielteisiä tai myönteisiä. Nämä olisivat arvokasta selkänojaa, jos/kun kontaktia maahantuojan suuntaan yritetään merkkikerhojen suunnalta.
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Ritmon, Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
 
Viestit: 784
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja wellu » 13.11.2020 12:10

Minusta kontaktointi suoraan valmistajaan voisi toimia.

Tosin nyt kun meillä on fiatchryslerlanciapeugeotalfaromeocitroen automerkkinä, niin pahoin pelkään Fiatin tarinan loppuvan suomessa ja ehkä euroopassakin seuraavan 10 vuoden aikana.

Tuo olisi epätyypillistä italialaiselle kansalle, Fiat on ollut siellä vähintään yhtä kova ylpeydenaihe, kuin meillä Sibelius tai jokin vastaava. Vihreät arvot kiinnostavat nuoria enemmän ja autot halutaan tappaa jokapuolella.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4807
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja mauricio » 13.11.2020 13:06

Toyotan hyvä maine johtuu paljolti myös juurikin tuosta jälkimarkkinoinnin ja huolto- ja korjauspuolen hoitamisesta kunnialla. Onhan Toyota sentään yksi eniten myydyin merkki ja sellaiseksi ei nousta kohtelemalla asiakkaita huonosti.

Fiat on myynyt niin huonosti Suomessa, ettei ole ihme ettei kummoista edustusta ole. Fiatin historia on ylpeyden aihe Italiassa, mutta se on menneisyyttä. Tulevaisuus on ollut kauan epävarma. Susi jo syntyessään on vitsi myös Italiassa. Nykyiset Fiatit ovat kyllä niin hyviä, että olisi sääli ettei niistä nauttisi myös suomalaiset autoilijat.

Toki tämä ilmastonmuutos politiikka taitaa hoitaa päiviltä monet autonvalmistajat. :lol:
mauricio
 
Viestit: 113
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja Huikko » 14.11.2020 01:41

Voin aikani kuluksi alkaa selvittämään kontaktia tehtaan suuntaan. Sopivaa tekemistä pitkille automatkoille :)
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 227
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiattien myynti Suomessa

ViestiKirjoittaja MultiplaJTDmies » 17.11.2020 21:36

Tuohon hieman aiemmin kirjoittamaani kommentoiden, että tilaamani pakkastulpat tulivat nipin napin arvellussa parissa viikossa, ja Jyväs-Caravanille täydet pisteet palvelusta; he tekivät mallikelpoisesti sen, mihin merkkiliike tällä hetkellä pystyy. Tovi vaihdettiin ajatuksia maahantuonnin tilanteesta: nämä osat tulivat ilmeisesti Saksasta keskusvarastolta, eivätkä tilaukset menneet Italiaan asti, josta usein vasta lähtee jatkoviesti eteenpäin varastolle jonkin erikoisemman osan suhteen; silloin alkaa kestää. Jälkimmäiseen vielä kuulemma liittyy usein sellainen seikka, että merkkiliikkeen on seurattava aktiivisesti tehtaan infoa, onko tilattua edes olemassa, ja jos ei, tilaus voi olla "jäänyt vaiheeseen" merkinnällä Ei saatavilla tms., eikä siitä kuulemma tule mitään "nollailmoitusta" erikseen. Tuollainen tilanne saattaa johtaa monen viikon turhaan odotteluun, kun lopulta selviää harmillisesti, että "ei vainaskaan". Vähän mietittiin siinä yhdessä sitäkin, onko vain Suomea kohtaan tällainen toimintamalli tyypillistä nykyään vai tapahtuuko ns. isommillakin markkina-alueilla? Kyllä tässä varmaan olisi paikka ylemmälläkin tasolla kuin harrastekerhoissa keskustella maahantuonnin/jälkimarkkinoinnin pelimerkeistä, jotta asiakas ei joutuisi tuollaiseen "luuppiin", joka ei parhaalla tahdollakaan edesauta merkin mainetta. Mitenkähän tämä hoituu ns. volyymimerkeillä?
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Ritmon, Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
 
Viestit: 784
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Edellinen

Paluu Yleinen Fiat-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä