Koska viimeksi vaihdoit takapalkkisi?

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Koska viimeksi vaihdoit takapalkkisi?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Oli jonkinlainen yllätys tuo vanhan palkin kunto. Tuolla sitä raahattiin muuttokuormia (auto niin täynnä, kuin ikänään mahtuu, perässä samalla periaatteella täytetty kärri) ja pudoteltiin menemään reippaalla otteella mutkateitä, saattoipa tuossa kesän aikana pariin otteeseen päästä rengas kauemmaksikin tien pinnasta... Mukavia nuo mäkiset paikallistiet. :) Palkin tiesin kyllä huonoksi, mutta paljon paremmalta se vaikutti kuitenkin, kunnes kuori pois paksun päällä olleen massakerroksen. Se massa on tässä tapauksessa ollut lahoamisen vauhdittajana. Tuo kyllä enemmän mieleen jonkun metsäauto-löydön, kuin koko ajan käytössä olleen katsastetun auton...

Palkin asentelua.

Aika hyvä kontrasti tulee itse autoon, kun tuon palkin kiinnityskohdissa auton puolella ei ollut yhtään ruostetta (se kuvissa näkyvä ruskeus on palkista tarttunutta värjäytymistä.) "Uusi" palkki on pari vuotta uudemmasta, mutta lähes 60tkm enemmän ajetusta Cromasta, siihen vaihdoin pohjapellin ja hitsailin kiinnityskohdat uusiksi. Pintaan ruiskutetun kiveniskumaalin jälkeen silmä osui iänikuisen vanhaan purkkiin keltaista spraytä, ja lopputulos oli sitten tuo. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

ai kun näyttää tutulta.... :? Ekaan Cromaan hitsailin vanhan kuntoon. edellinen omistaja oli tehnyt pikafixin ja laittanut silikonilla kiinni pellinpaloja reikien peitoksi ja sikaflexillä sitten reunat umpeen :shock: . Hitsattiin pitkään ja hartaasti. Toiseen Cromaan löysin onneksi tän forumin kautta purkuosan, joka oli kuin pakasta vedetty eikä ollut ees kallis :D

oliko muuten jarrupaineensäädin jumissa/säätövivusto liikkumaton?

Antti
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuossa nyt ei olis enää edes mitä hitsata... Olihan tuotakin näköjään korjailtu, eli laitettu pieniä pellinpaloja yhdeltä reunalta pikkuhepillä kiinni. :roll:

Jarrupaineensäädin ei ole jumissa (ilmeisesti se mäntä tulee kuitenkin ulospäin jarrunesteen paineella, ei kai siellä mitään palautinjousta pitäisi olla? Toivottavasti...Liikkuu se kumminkin ongelmitta), mutta vivusto tietysti senkin edestä. Purkaminenkin oli vaivalloista. Laitoin sinne CRC "Sitkostettua rasvaa, kestää kylmää, kuumaa ja suolavettä", joten varmaan ihan sopivaa tuonne...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Eksä tehnyt niitä reikiä tohon?

Aika kiva väri.

Silloin kun ton mun kärryni ostin ja se oli ekan kerran Teltta-autossa huollossa, korjaamopäällikkö sanoi että toi on tosi mukava auto ajaa, toi takapalkii on kyllä sitten heikko kohta joka mätänee.. Seuraavina parina vuonna se sitten aikaslailla kokonaan tuli hitsattua uusiksi. Nyt on kyllä suht hyvässä kunnossa. Siihen me kyllä tehtiin alkuperäisen näköiset holet alaspäin :) ....

Elikkä joskus 2001-2002 tuli toi fixattua.. Silloin DA:ssa muuten sanottiin että toi on aika paha vaihtaa, kun tuppaa noi tukivarret ja pultit menee poikki...

Joo on mullakin vähän heikkoa toi jarrupaineensäätimen toiminta. 8) Mutta oikeesti viimeksi kun jarru putket vaihdoin taakse niin tuli toikin irrotettua ja nyt se toimis muuten, mutta kun siinä takapalkissa oleva muovinen vastareikä on muovautunut niin ettei se enää liikuta koko vipua :) ...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

joo tutun näkönen palkki mulla vastaava ruostehäirikkö kahes italian ihmessä ja kolmas on sitte väääntynyt... :evil:
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Meinasin tehdä ne reiät, mutta mitä turhia, eipähän pääse paska sisään... Se pohjapelti taittuu noista päistä ylöspäin niin, että systeemi on kokonaan umpinainen. Pohjassa on sitten neljä pikkureikää tuuletusta ja vedenpoistoa varten, ja yksi tulpalla suljettu isompi, mistä laitoin kotelosuoja-aineet sisään. Tuo on siis hionnan jälkeen käsitelty fosforihapolla, ulko- ja sisäpuolelta maalattu (no, hitsisaumoista tietysti ei, ne on kotelosuojan varassa) Ferrexillä, ulkopuolella kiveniskumaali. Ja tietysti se Pentisol-keltainen, jonka ostohetkellä tuokin Thema on tainnut olla aika uudehko auto. ;)

Kaikki pultit lähti oikein nätisti irti, paitsi se "Viimeinen Pultti", joka piti rälläköidä poikki, ja irrotella sitten tukivarsineen, että sai moukarilla sen jämän ulos. Taidan pistää kierretangolla nuo tukivarret kiinni, niin on helppo vaihdella puslia, jos tarvitsee. Alkuperäisenähän sekin vaatisi koko palkin irrotuksen, kun pultit tuli sisään bensatankin puolelta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Miksi tämä topic on siirretty tänne Lancia puolelle? Eikös Fiateissa kuulu huolto-ohjelmaan takapalkin vaihto? :mrgreen:
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Miksi tämä topic on siirretty tänne Lancia puolelle? Eikös Fiateissa kuulu huolto-ohjelmaan takapalkin vaihto?
No ei tiettykään - onhan ne nyt sen verran laadukkaampia kamppeita 8) .

Mutta asiaan - kyllähän nuo palkit ovat aika huonoja vaikka tuossa nykyisessä käyttökinnerissä onkin sen verran ehjä palkki etten sitä ole vielä raskinnut vaihtaa kun tuli muutama uudenkarhea hukattua kun en mä sellaisia koskaan tartte... :oops: No tuli tuo nykyinen palkki huolella öljyttyä joten kyllä sen sen puolesta jonkin aikaa siellä pitäisi vielä kestää. Tosin tuo palkki on siellä myös aika kovilla joten uusi ja oikeesti jäykkä palkki tuonne olisi tietty pop mutta säästetään se jonnekkin parempaan kulkineeseen.

Tuo vakiopalkki on sen verran ohkaista peltiä että eipä se pohja niitä reikiä tartte - on muuten uusissa orgispalkeissakin vähemmän (tai aikain pienempiä) reikiä kuin noissa vanhoissa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Meltdown kirjoitti:Miksi tämä topic on siirretty tänne Lancia puolelle? Eikös Fiateissa kuulu huolto-ohjelmaan takapalkin vaihto? :mrgreen:
Siksi kun se oli alunperin Offtopicissa, ja sinne kuuluu vääränmerkkisten härvelien palkkiongelmat. Pakko näistä jompikumpi oli valita.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin