pystykoneeseen vinokoneen männät?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
turbiini
Viestit: 88
Liittynyt: 04.11.2003 12:07

pystykoneeseen vinokoneen männät?

Viesti Kirjoittaja turbiini »

Olisi tarpeettomana Regatan eli vinokoneen pattimännät, käykö ne pystykoneeseen. Mitat on ainakin samat, ainut että venttiilinkolot on eri puolilla. Noilla Regatan männissä vaan olisi vähän enemmän pattia, eli saisi puristusta nostettua.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Permanto, itteeni tuo mäntäasia kans pikkaisen kaivertaa mieltä.
Tuossa koneessani kun on nimittäin 1,6 TC:n männät, mut ne on joko ritmo 105:stä tai regata 105:stä, ja eikös nyt jompikumpi noista ole sillä käännetyllä kannella pystykoneeseen nähden, vai onko peräti molemmat?
Onko patin koossa eroa?
Onkos se nyt sitten niin, että tuo männäntappi on hieman offset?
Mitäs se aiheuttaa, jos mulla onkin offsetti väärään suuntaan?
Jos näin sattuu olemaan, niin voisikohan nuo männät vielä kääntää, kun niillä on näinpäin jo ajettu jotain 90000km??? Isontais vaan pakoventtiilin kolon.

EDIT: ne VOI olla myös regata 100s:stä, jolloin homma olis kunnossa, mutta pystyykö noita mitenkään tunnistamaan yläpuolelta?

Turbiinille tämä jatkokysymys kai vastasikin, eli kyllä ne käy, jos venttiilinkoloja muuttaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pystykoneet löytyvät ennen vuotta 85 valmistetuista Ritmo 105TC:stä ja Regata 100S:stä. Tämän jälkeen nuo ovat vinokoneita eli käännetyllä kannella, ja Ritmokin taisi muuttua 100S:ksi tyypiltään.

Patin koossa on hieman eroa. Pystykoneen männässä muistaakseni on isompi patti koska kannen palotila on isompi. Menin tuollaisen lykkäämään 2l vinokoneeseen ja ilman muutoksia puristussuhde olisi mennyt yli 12:n. :lol:

Männäntapissa on offsettia, taisi olla muutama milli. Eli ei kannata käyttää väärinpäin. Isomman etäisyyden pitää olla oikealla puolella, jos katsotaan jakopään puolelta eli kone pyörii myötäpäivään. Tällöin kiertokanki vääntää kampiakselia oikeaan suuntaan yläkuolokohdassakin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

vvieri kirjoitti:Pystykoneet löytyvät ennen vuotta 85 valmistetuista Ritmo 105TC:stä ja Regata 100S:stä. Tämän jälkeen nuo ovat vinokoneita eli käännetyllä kannella, ja Ritmokin taisi muuttua 100S:ksi tyypiltään.

Patin koossa on hieman eroa. Pystykoneen männässä muistaakseni on isompi patti koska kannen palotila on isompi. Menin tuollaisen lykkäämään 2l vinokoneeseen ja ilman muutoksia puristussuhde olisi mennyt yli 12:n. :lol:

Männäntapissa on offsettia, taisi olla muutama milli. Eli ei kannata käyttää väärinpäin. Isomman etäisyyden pitää olla oikealla puolella, jos katsotaan jakopään puolelta eli kone pyörii myötäpäivään. Tällöin kiertokanki vääntää kampiakselia oikeaan suuntaan yläkuolokohdassakin.
Taitaa ne sitten olla pystykoneen männät, koska mulla ne männät on nimenomaan ne missä on kaikki suurin patti näistä TC männistä.
Voi olla juu, että paketissa tais lukea Regata 100s/Ritmo 105.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ja tuolla isolla patilla parilitraisessa pystykoneessa ohuella kansipaffilla päästiin n.11,5 puristuksiin ilman mäntien ja palotilojen muokkausta. Paksulla kansipaffilla rutut tippuvat sinne alle 11 - olisko mulla ollut tällä hetkellä Aparaatissa jotain 10,6-10,8 paikeella.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

-HH- kirjoitti:Ja tuolla isolla patilla parilitraisessa pystykoneessa ohuella kansipaffilla päästiin n.11,5 puristuksiin ilman mäntien ja palotilojen muokkausta. Paksulla kansipaffilla rutut tippuvat sinne alle 11 - olisko mulla ollut tällä hetkellä Aparaatissa jotain 10,6-10,8 paikeella.
Peltosen Esa kajosi vähän palotiloihin porttauksen yhteydessä, niin rutut on palttiarallaa jossakin 10,5 paikkeilla 130TC:n kansipaffilla. Ohuella tarvikepahvilla nakutus oli todella herkässä, ja itseasiassa se pahvi kärvähtikin kolmosen ja nelosen välistä.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep sama nakutusherkkyys tuli täälläkin huomattua tuolla ohuella kansipaffilla - tuolla paksullakin alkaa olla rajoilla, vakionokilla :oops: ...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itse tuollaisia pattipäisiä (tosin vinokoneen) laittelen 1800:een. Noihin tosiaan joutuu venttiilikolot kaivamaan, ei mahdu pyörimään muuten. Laskeskelin puristuksia tulevan aika tarkkaan 10. Täytykin olla tarkkana tuon nakutuksen suhteen koska vakionokat ovat pelissä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllä kymppi pitäis vielä mennä ilman naku-naku pelkoa. Tosin ennakkoa kannattaa käyttää aika kohtuudella.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sytkäennakkoa? Pattimännällä koneen pitäisi mennä periaatteessa isommalla ennakolla kun patti huonontaa puolipallopalotilan ominaisuuksia.

Saattaa siis olla että nyt sytkää joutuu pitämään liian myöhäisellä nakutuksen estämiseksi... asian pystyy selvittämään kokeilemalla pystyykö ennakkoa kasvattamaan merkittävästi korkeampioktaanisella polttoaineella.

Paljonko ennakot kierroksilla oli?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu olihan tuosta silloin puhetta - sytkäennakkoa just. Olikohan kok.ennakko 30-32 kieppeissä silloin ja hain silloin optimaalisen milloin ei enää nakuttanut. Ja testi tehtiin pirun kuumana päivänä ja kuumalla koneella. Mutta juu perusvika tuossa on se että ne nokat pitäisi olla tiukemmat (tai puristukset pienemmät) jotta painehuippua saisi pienennettyä. Nyt ennakko on tod.näk hiukan liian myöhäisellä polttoainekulutuksen ja max.tehon suhteen.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jep, myöhäiseltä kuullostaa. Pikku testi voisi koittaa olla laittaa oktaanipuusteria ja koittaa miten paljon kärsii aikaistaa. Jos tehojakin tulee huomattavasti lisää niin sitten homma on selvä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu olisihan siellä sitä race-bensaa 8) ... Mutta edelleen jos tuo kattila pysyy paikallaan muutosta lähden hakemaan kireämmistä nokista eikä korkeampioktaanisesta menovedestä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Testimielessähän minä tarkoitinkin. :wink:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itse tuli tuolla sytkäennakolla tehtyä kokeita viime talvena, nakutusta en tuosta silloin 8.9 puristeisesta löytänyt, mutta mitä enemmän käänsi ennakkoa niin tehoalue siirtyi ylemmäs ja kapeni. Isoille kierroksille kyllä tuli ruutia lisää ennakon myötä mutta ajettavuus kärsi, hain sitten siihen sellaisen kompromissin.

Nyt ajattelin kyllä tuossa siirtyä jo 98:iin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin