Miten saa kiertokankien laakerit kestämään

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Ropari
Viestit: 33
Liittynyt: 12.08.2005 14:56

Miten saa kiertokankien laakerit kestämään

Viesti Kirjoittaja Ropari »

kone on 2000TC joku vanhempi pystymalli. Miten kyseiseesä koneessa saa kiertokangen laakerit kestämään, kun tuntuu niitä tossa tasaiseentahtiin paukahteleven. Pitääko öljypumppu uusia, millainen öljypohja pitää olla että öljyä riittää pumpulle jatkuvasti. Onko ainoa toimiva vaihtoehto jonkinlaisen kunnon kuivasumpun rakentaminen?? sellainen vaan maksaa niin pirusti. Sanokaa nu jotain hyviä vinkkejä/kokemuksia.
AUTOSSA on AINA kardaani.....
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Mittaa ensikerralla laakerivälykset. Luulenpa että sinulla on ollut liian tiukat välykset. (Ovatko laakerit leiponeet kiinni?)
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Olipa täällä taannoin kertomus hiushalkeamasta kampurassa, mikä söi sitten laakereita.
Tietysti jos on vakio öljypohja, ja ajelee ovenkahva edellä, niin kyllä se ilmaa haukkaa ihan kiitettävästi.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ensinnäkin, tästä aiheesta on aika paljon juttua täällä mutta pääosin uudemman etuvetoisten moottorin tiimoilta. Noissa takavedon koneissa kun nuo ongelmat ei lähinnä paremman öljypohjan takia ole niin yleisiä.

Muutamia sumppumalleja löytyy Croftin kotisivuilla olevista kuvakertomuksista:
http://www.guy-croft.com/page2.html

Toinen päätekijä tuossa koneessa on öljyn lämpötilat, kannattaa asentaa öljyn jäähdytin jos lämpötilat pyörivät ajossa paljonkin yli 100:n.

Ja kunnollinen öljynpainemittari... siitä näkisi josko ongelma johtuu öljyn pakkautumisesta nokkakoteloihin pitkään jatkuvan korkeilla kierroksilla ajon takia.

Ja kolmas juttu on öljyt... http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=4886
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ropari
Viestit: 33
Liittynyt: 12.08.2005 14:56

Viesti Kirjoittaja Ropari »

Niin kyseessä on kisakone että kahva edellä mennnään kyllä ja "lujaa" ja ei sen tarvii ku kerran vetää ilmaa kun kone kiertää 8000 rundii nii se tekee äkkii pahaa jälkee. Pitää varmaan vaan tehdä kunnon öljypohja kunnollisilla loiskelevyillä ja suuremmalla tilavuudella (vai settuuko kellään olemaan valmista jossain jemmassa?) , tietenkin ei se öljynlauhdutinkaan mikään huono asia olisi, kyllä ne öljyt varmaan lämpee tollasessa viriviri koneessa aikast laillav vaikka ei ajo kerrallaan niin kauaa kestäkkään (en tiiä kun ei oo lempömittarii mittarii). Mutta oletteko käyttäneet ihan omaa pumppua vai jotain muuta viritelmää.
AUTOSSA on AINA kardaani.....
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Öljypumppuja ei näy päivitetyn suht kireissäkään moottoreissa. Kuivasumppurakenteet sitten erikseen, mutta niissähän syy ei ole itse pumpussa.

Sanoisin että se sumppu ja öljynjäähdytin ensin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

vvieri kirjoitti:Öljypumppuja ei näy päivitetyn suht kireissäkään moottoreissa. Kuivasumppurakenteet sitten erikseen, mutta niissähän syy ei ole itse pumpussa.

Sanoisin että se sumppu ja öljynjäähdytin ensin.
Vakiopumpussahan paineet piisaa, ongelma on just se ilman hörppiminen, joka usein johtuu öljyn pakkautumisesta nokkabokseihin.
Öljynjäähdyttimen tärkeyttä voi havainnollistaa sillä tavalla, että kun se lämpötila sopivasti nousee, niin öljynpaine putoaa helposti puoleen siitä mitä se olisi "järkevällä" öljynlämpötilalla.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noita nokkakoteloihin tehtyjä modifikaatioitakin on näkynyt, porattu muunmuassa reikiä paluukanaviin niin että koteloissa öljynpinta jää alemmaksi. Kannattaa silti varmistua siitä että nokka on öljykylvyssä muutoksen jälkeenkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
cmro85
Viestit: 57
Liittynyt: 15.04.2004 08:29

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

noissa tc koneissa on kiertokangen ja kampiakselin sivuttaisvälys liian pieni. toimii vakiokoneessa mutta kierroskoneissa ei. laakerille tuleva öljy ei pääse pois/ vaihtumaan tarpeeksi. sorvilla lastu pois kangen sivusta tai syventää jo olemassaolevia uria. ei mene laakereita enää ja putoaa öljynlämpötilakin. toinen syy on jakajan pyörittäjä hammaspyörä jossa messinki holkki. tuosta holkista jos se kuluu tai tulee naarmuja niin pienentää öljynpainetta huomattavasti koska on pääöljykanavan varressa.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

cmro85 kirjoitti:noissa tc koneissa on kiertokangen ja kampiakselin sivuttaisvälys liian pieni. toimii vakiokoneessa mutta kierroskoneissa ei. laakerille tuleva öljy ei pääse pois/ vaihtumaan tarpeeksi. sorvilla lastu pois kangen sivusta tai syventää jo olemassaolevia uria. ei mene laakereita enää ja putoaa öljynlämpötilakin. toinen syy on jakajan pyörittäjä hammaspyörä jossa messinki holkki. tuosta holkista jos se kuluu tai tulee naarmuja niin pienentää öljynpainetta huomattavasti koska on pääöljykanavan varressa.
Nämä olikin ihan uutta minulle. Mistä tieto tuosta sivuttaisvälyksen riittämättömyydestä on peräisin?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

En ole kyllä huomannut sen olevan sen pienempi kuin muissakaan. Voihan tuo silti pitää paikkansa. Pitääkin mittailla välyksiä, ja muun merkkisiä koneita omistavat voisivat vertailun vuoksi ottaa mittoja muista. Eihän tuossa tarvi kuin kampura, kiertokanki ja rakomitta.

Joskus näkyy työstetyn pystysuorat urat kiertokankien kylkiin eli alapään laakeripesän reunoihin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kiinostaa myös muitakin mista moinen tieto on ongittu. Tuohon öljyn lämpenemiseen sillä voi olla kyllä isokin vaikutus (ja tosiaan TC:llä on taipumus öljyyn lämpönsä hukuttaa) mutta esmes vinokoneessa just 16v:ssä ja turbossa kestää laakerit paremmin kuin vaparissa ja just 16v:tä ja turbosta ei päästetä öljyä edes männän jäähdytykseen. Tosin jos öljynlämmöt on tähtitieteelliset niin tappaa sekin laakerit.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin