127:aan uunoa.. sopii kuin sukka naamaan..

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

127:aan uunoa.. sopii kuin sukka naamaan..

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

noni, karis sit ajatukset plug & play tyyppisestä tekniikan asennuksesta 127:aan.. eihän siinä mitään, että on 5-vaihdetta, mutta kun tuo konekin on jo niin paljon pidempi kuin tuo vanha louskutin.. :D

harmi kun ei ollut kamera mukana kun koitin tuossa viikonlopun saada sopimaan tuota 1301cc+5v-pakettia tuonne tusinan pellin alle..

voiskos joku kertoa miksi minun varaosa-autossa ja projekti127:ssa on erilainen kuskin puolen palkki konehuoneessa.. projektissa siis suoraan tietyssä kulmassa laskeutuva ja romussa sitten vaakasuora palkki, joka tekee lopussa mutkan alas.. piti meinaan rälläköidä romusta se palkki tuohon projektiin, jotta sai tuon 5v-laatikon mahtumaan kiltisti paikoilleen.
onks toi palkkihomma joku malliero vai valmistuspaikkaero, koska kumpikin kori ovat -81???

..alkaa konehuone olemaan sen verran rälläköity, että saa nähä mitä katsastusmies sanoo ;) jakopään puolelle piti tehdä lokariin syvennys 127:n etuiskarin kiinnitystornista, jotta saa unon moottorinkannakkeen sopimaan.. :evil: ..onneks tuota rautaputkea löytyy jos jonkinmoista..


niin ja onks tuo -88 unon 5v-laatikko samanlainen kuin mitä on näissä vanhemmssa regatoissa / ritmoissa jne??
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Unon 5-V laatikko ei ole samanlainen ritmossa/regatassa poikkeus tietysti UnoTurbo ja siinäkin pientä eroa.
unon 5-V laatikko on kooltaan pienempi pienemmät rattaat laakerit ja pidempi välitys.
5-V on samanlainen kuin 4-V vain yhden ratasparin pidempi.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No mitäs minä.. :lol:

TODELLA mielenkiintoinen yksityiskohta tuo runkopalkkien erilaisuus. Mk1 seiskassa on juuri tuo tasaisesti laskeutuva palkki minkä takia en viisilovista ole konehuoneeseen saanutkaan tungettua. Nyt olisi todella hieno saada niitä kuvia...

Miten sait sopimaan paketin kallistuksen vakaajan väliin?

Onko noissa -81 seiskoissasi sitten eroa orggis koneen välillä? Jos toinen hylsy vaan on samaa sarjaa joita on tehty sitten isommillakin koneilla ja 5v laatikoilla?

Katsastusmiehen sanomiset riippuvat vain ja ainoastaan siitä miten siististi homma on tehty - jos saumat on siistit tai hiottu näkymättömiin niin ei tule puheita. Mä tyydyin puukottamaan moottorinkiinnikettä tuossa jakopään puoleisessa ongelmassa joten kori moottoritilasta jäi startin luona sijaitsevaa pitkittäisen alamoottorituen korvaketta ja kallistuksen vakaajan kiinnikkeitä lukuunottamatta koskemattomaksi. Näistä hiottiin hieman materiaalia pois.

Ero Regatan ja Ritmon lodjuun riippuu koneesta. TC-koneisissa on isommat vetonivelet kuten Turbo Unossa kun taas yksnokkaisilla varustetuissa pääosin tripoidinivelillä varustettu pikkulodju.

En tiennyt että tripoidi- ja laippanivellaatikoiden välillä on eroja rattaiden kokojen välillä? Vai onko vapareissa SOHC Unoissa vielä kolmas laatikkotyyppi - en usko...?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

no kuvia tulee asap kun kerkeen taas autoa rakentamaan.. eli noiden mun tusinoiden korien ikäero on n. 5000 autoa.. eli kumpikin on samana vuonna rekisteröity (-81) ja sarjanumerojen väliä oli se n. 5000 yksilöä.

ja siis tämä kori, jonne tuo 5v-loodan pituus on huomioitu muuttamalla palkkia on se uudempi! Kuitenkin kummassakin oli 903cc / 4v-laatikko kiinni.. eli toisessa oli tuo laatikon pään kiinnike hieman erilainen (korin puolen kiinnitys).

Kallistuksenvakaajasta sen verran, että sen keulan puolen kiinnikkeitä pitää laskea alaspäin n. 3-5cm asentamalla väliin vähän prikkaa&metallia, runkopalkin alta piti ottaa sellainen 2cm korkea peltikieleke pois ja muuttaa jarruletkun kiinnityksen sijaintia hieman.. nyt sopii 5v-laatikko heilumaan miten haluaa. Ainoaksi ongelmaksi jää se, että rengas ottaa ääriasennossa oikealle laatikkoon kiinni -> voi ehkä korjata vanteilla, koska kyse on alle 1cm "virheestä" (noissa aluissa ET38, mikähän pitäs olla, ettei osuis laatikkoon? 5,5x13 on vannekoko)

ja yksi huomioon otettava seikka on raidetanko.. unossa se on alempana ja taaempana, niin se aiheutti pienen ongelman 127:ssa, koska unon laatikon vaihteensiirtäjät on vähän erilaiset. laatikon saa kuitenkin sellaseen asenoon, että vaihteensiirtäjät on sopivasti raidetangon ylä- ja alapuolella.

muuten tuo homma nyt onkin jees kun 127:ssa ja tuossa ekan mallin unon laatikoissa nuo kiinnityspuolet on vissiinkin identtiset ensisilmäyksellä katsottuna.. niin ja vetaritkin oli samat, joskin unon pidempi vetari oli sen 85mm pidempi.
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

noista laatikoista vielä.. ja ekan mallin unosta (-83-88) kyse.

45,55 ja 60 unoissahan tuo välitys on erilainen kuin 70:ssä(?)
kuitenkin kaikki laatikot taitaa olla noilla tripoidinivelillä ja suoraa perua 127:n laatikosta?

joku viisas sais kertoa noista välityksistä, ken tietää.. kun aluksi kävi mielessä tuo 4v-lootan asennus tiuhan välityksen takia (ois rivakka lähtemään & köyhä kulkemaan).. eli mikä laatikko olisi sopivan tiuha, mutta kuitenkin siedettävä matka-ajossa vielä 100-130km/h nopeuksissa???
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Uno 45-70 valityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Joo elikäs vahihteiden välitykset 4 ja 5 samat muuten paitsi yksivaihde enemmän.

1 vaihde 3,909
2 vaihde 2,056
3 vaihde 1,344
4 vaihde 0,978
5 vaihde 0,780
P vaihde 3,727

Ja perävälityksissä on eroja:

83-85

903------------14/57 4,071 = uno 45
1116----------15/56 3,733 =uno 55 ja 55s
1301----------15/56 3,733 =uno 70s

86-89

999 -----------15/56 3,733 =uno FIRE
1116----------15/58 3,866 =uno 60s
1301----------15(56 3,733 =uno 70sl
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jos nuo Unon laatikot ovat seiskan laatikosta periytettyjä niin ilmeisesti ovat sitten pienempiä kuin yksnokkaisten Ritmon ja Regatan laatikotkin. Nuo ovat 128:n laatikon 'jälkeläisiä'.

Jos kaikissa Unon laatikoissa (myös vanhimmissa) on vaihteensiirtäjiä myös laatikon päällä eikä vaan se yksi tanko siellä alhaalla laatikon takana niin yhteys seiskan laatikkoon taitaa olla selvä juttu.

Eli onko laatikko saman näköinen kuin kuvassa 4b, eli laatikon päälle ei siirtovipuja tule? Tällainen on se Ritmon/Regatan laatikko.
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/127t_1.htm

Päättelin vain siitä että mulla ei vaihteensiirtäjäongelmia ollut kun käytin edellämainitun tyyppistä 128:n laatikkoa..

Mahtuuko laatikko tosiaan kallistuksen vakaajan kiinnikkeitä madaltamalla niin että vakaaja pääsee tekemään liikettä myös jousituksen sisäänjouston aikana?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

unon laatikkoon tulee kaksi tankoa.. toisella ohjataan sivusuuntaa ja toisella eteen/taakse.. eli kyllä laatikko on erilainen kuin kuvassa, näyttäs ainakin olevan pienempi..

ja tuosta kallistuksenvakaajasta:
asiaa en ole vielä päässyt sen tarkemmin tutkimaan kun tuo koneen asettelu on vielä niin alkutekijöissä.. viikon loppupuolella saa taas lisäinfoa kun pääsen sitä rakentelemaan.. olettamus on kuitenkin, että sinne jää riittävästi tilaa laatikon liikkua jopa sisäänjouston aikana.. silmämääräisesti katsottuna siellä on nyt tilaa ihan tarpeeksi.

eli odottele kuvia, laittelen niitä viikonloppuna..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaha, eli varmaankin seiskan laatikon perillisiä nuo Unskin laatikot. Siinä tapauksessa ei vissiin helpota saada tuota 5-v versiota Ritmon laatikosta sisään autooni jos koko lodju kerran on isompi. Lohdutuksena kuitenkin että toivottavasti koko toisi lujuutta... :roll:

Tuo Ritmon/Regatan tripoidinivelillä varustettu askihan ei ulkomittojensa perusteella juuri eroa TC-mallien laatikoista. Erona on just noi vetonivelet.

Odotellaan kuvia. :wink:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Unon 5-V laatikko

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Juu on paljon vahvempi tuo isompi laatikko!
Kaverillani on Unossa 1.5 kone ja pikkulaatikko ,on saanu 2:kertaa pakkirattaan hampaattomaks ja kerran tripoidinivelet romuks , laakerit menneet kerran jne..
Mulla taas toi isompi laatikko tossa T.i.e.:ssä 1.6 kone ja ahdot 1.3BAR ja näyttäis laatikko pysyvän kasas (kunhan on varovainen ton sutimisen kanssa!)Lukko olis paikallaan.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Oletettavasti sinulla on Turbo-Unossasi se laippavetareilla varustettu laatikko - laatikon fyysinen koko näyttää aika samalta kuin Ritmon/Regatan pienempien mallien tripoideilla varustettu laatikossa. Pitäisi hieman ottaa mittoja niin näkisi - olen kuullut väitteitä että laippa- ja tripoidiversioista ainakin rattaat akseleineen olisivat keskenään vaihdettavissa, mutta laippaversiossa rattaat ovat leveämmät.

mkII, otapa vielä kuva tuosta Unon laatikostasikin (päältäpäin, niin että ne vaihdevivut näkyy). Kiinnostaisi myös tietää laatikon pituus (moottorin kiinnityslaipasta laatikon päätyyn, laita vaikka laudanpala pystyyn päädyn tasalle niin saat oikean lukeman).
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Laatikoista

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

No tuon nykyisen laatikon joka on T.i.e.:ssä olen kasannut niin ,että siellä on myös tripidi vaihteiston (ritmon/ regatan 5-v) osia ,oli synkat loppu ja valitsin vanhoista puretuista laatikoista parhaimmat.
Myös peruutus vaihde on tripidi laatikosta
Eli ei niissä rattaissa mitää kokoeroa ole ainoastaan perässä ja kopassa.
Tietysti vaihde välit voivat olla erit ,mutta akselit ovat vaihtokelpoisia.
Saa nährä kun rupeen sovittamaan tipon laatikon akseleita unon laatikon koppaan sopiiko .Tipossa tripoidi nivelet ja muutenkin uudemman mallinen laatikko kuin T unossani.Ainakin akseleiden isommat laakerit on erilaiset ,saa nährä. :?
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

jakopään puolen kannaketta tekemässä:
Kuva

uusi runkopalkki uudemmasta -81 127:sta:
Kuva

en muuten muistanu ottaa niitä mittoja.. tai en muista tarkkoja senttimittoja joten en sano mitään heittoja. nyt kuitenkin kone on paikallaan ja mahtuu muuten tuo kallistuksenvakaaja ihan normaalipaikkaansa, ei tarvitse muuttaa kiinnitystä. pelivaraa jäi joustoliikkeelle yli 5cm.. heiluttelin koria ja painelin sitä eikä se ota mihinkään kiinni.. ROK ON! pointtina muuten, että vaihdelaatikon puoleinen tuki on nyt lokarin puolella runkopalkissa kiinni, ei mahtunu konehuoneen puolelle. mut muuten kyllä tuon palkinvaihdon ansiosta toi laatikko & moottori meni nyt "heittämällä" paikoilleen..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo. Tuo koneen jakopää on todella kaukana runkopalkista joten en ihmettele että laatikko menee käytännössä lokasuojan alle vaikka Unon laatikko olisi huomattavastikin lyhyempi.

Tuo laatikon puoleinen vaihdettu runkopalkin pätkä on mielenkiintoinen...

Sulla on ilmeisesti koko moottoripaketti niin ylhäällä konetilassa että kallistuksen vakaaja sopii laatikon päädyn alle kun käytetään tuota kuvan runkopalkkia. Muutenhan tulisikin sitten niitä ongelmia että vakaaja ottaa laatikon päätyyn, mikäli laatikko on vakaajan tasalla.

Itse laitoin moottorin ja laatikon konetilaan optimaalisen painopisteen vuoksi hyvin alas, ja eipä se tuon perinteisen palkin kanssa olisi ylemmäs sopinutkaan. Haittapuolena nyt sitten tuo kallistuksen vakaaja, ja ongelma tietty pahenee kun alusta on matala ja vakaaja nousee ylöspäin koriin nähden.

Ota vielä kuva kuskin puolen lokasuojan alta kun moottori ja laatikko ovat paikoillaan. Näkee miten se laatikon pääty tuonne tulee.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

vieri: jos tarkotat ko. konetta&runkopalkkia.. niin jakopään ja ton pelkääjänpuolen runkopalkin välissä on n. 1.5cm vapaata tilaa, jotta saapi noita hihnoja vaihettua ilman, että joutuu koneen ottamaan pois..

itse sommittelin tuon koneen istumaan niin hyvin, että jokapuolella olisi tilaa mahdollisimman paljon.. vaihdevivuston kanssa oli pientä ongelmaa, siks kone on korkealla.. tosin öljypohja paistaa auton alta aikalailla.. kun on tuo paketti aika paljon korkeampi kuin orkkiskone... tuossa juolahti mieleen etupään laskeminen käyttämällä unon etujousia, ovat vissiin n. 40mm lyhemmät kuin 127:n..


lisää kuvia saan laitettua vasta parin viikon päästä.. juhannus kiinni :P
Vastaa Viestiin