Turbo uunon suuttimista

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Terppis
Viestit: 229
Liittynyt: 08.08.2004 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Turbo uunon suuttimista

Viesti Kirjoittaja Terppis »

PRKL! Tuli ongelmia, ku huomasin, että on haljennu se letku joka yhdistää ne suutintukin osat toisiinsa. Tossa sitte revin sen letkun palasiks ja rupesin ihmettelemään, että mitä tilalle. Siihenhän varmaa onnistuis laittaa ihan klemmareilla kiinni letku mutta saako ne palaset mitkä pyörii ympyrää ja joiden sisään se letku on puristettu irti siitä tukista jotenki?
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Menee vähän kysymyksen vierestä, mutta noissa vanhoissa Boschilaisissa ruiskuissa käytetty letku on halkaisijaltaan 7.5mm. 8mm letku ei välttämättä ole turvallinen valinta. Kysy Boschin edustajalta alkuperäistä letkua, tuo on aika kriittinen kohta paloturvallisuuden kannalta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Terppis
Viestit: 229
Liittynyt: 08.08.2004 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Terppis »

No joo kävin jo hommaamaassa siihen ihan 8mm letkun ja kiristin sellasilla erikoisilla klemmareilla, jotka puristetaan kasaan. Kuulemma kestää ihan järkyttäviä paineita ja siltä se kyllä näyttääki ja tuntuu. Kuulemma hi-flexillä sanonu, että niitä voi ihan hyvin käyttää sen sijasta, että teettää letkut siellä kunnon laitteilla.

Aattelin, että ehkä käytän niitä ja laitan ne turbon saabin 214cc/?bar suuttimet tohon uunoon. Eikös niissä oo se kiinnitys imusarjaan samanlainen kun uunon vakio suuttimissa, vai oonko ymmärtäny jotain väärin? Oisko jollain kuvaa sellasista turbo saabin suuttimista?
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Avatar
jonip
Viestit: 128
Liittynyt: 21.01.2005 00:05
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja jonip »

mulla kiinnitys tuli vakio raudalla ja vakio suuttimien sillä kumirenkaalla.. kannattaa vaan suosiolla tiivistää jollain massalla kun ne ei tahdo muuten pysyä tiiviinä..
Terppis
Viestit: 229
Liittynyt: 08.08.2004 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Terppis »

Noniin, nyt on saabbin suuttimet hankittu. Ilmeisesti eniten tossa asennuksessa tuottaa ongelmia toi letkun kiristäminen tohon suuttimeen kiinni? Aika lyhyt toi tila klemmarille, mikä syntyy ku ottaa ton o-renkaan pois. Tuli vaan sellanen idea, että mitäs jos ton suuttimen laittas sorviin ja tekis sille klemmarille vähän lisää tilaa ajamalla tota muovia pois. Eikös ton muovin alla oo kumminki ihan mettalinen runko? Sillon luulis saavan ihan luotettavan liitoksen.
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Avatar
jonip
Viestit: 128
Liittynyt: 21.01.2005 00:05
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja jonip »

se on kovaa kamaa ja lähtee ihan puukolla.. kannattaa ottaa yksi pylälä pois niin pysyy.. en uskaltanu ottaa toista ettei tule yllätyksiä vastaan..
Terppis
Viestit: 229
Liittynyt: 08.08.2004 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Terppis »

Nyt tähän samaan topicciin liittyen...

Nyt on tota turbo unskia potkittu (tai yritetty ainaki) käyntiin mutta ongelmana bensan saanti pariin pyttyyn (2 ja 3). Sen verran oon testaillu, että tuntus olevan suuttimissa vika, koska liittimiä vaihtamallakaan ei saa niitä kahta heräämään. Kysymys kuuluukin, että onko miten todennäköstä, että suuttimet menee jumiin/muuten vaan hajoilee jos ne on vuoden käyttämättä kosteassa kellarissa?
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tukkeentuneita ne voi olla. Kokeile ottaa irti ja tarkista suihkutusmäärä ja -kuvio. Tuo kannattaa muutenkin tehdä ettei yksi sylinteri käy sitten laihalla..

Jakotukista bensanpaine suuttimeen ja sähköllä suutin auki ja ruiskuttelet johonkin mittalasiin esim. minuutin ajan. Paloturvallisuusasiat kannattaa sitten ottaa huomioon.

Suuriohmisille voi antaa suoraan sen 12V, pieniohmisille vain n. 3V.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Tuli vaan sellanen idea, että mitäs jos ton suuttimen laittas sorviin ja tekis sille klemmarille vähän lisää tilaa ajamalla tota muovia pois. Eikös ton muovin alla oo kumminki ihan mettalinen runko? Sillon luulis saavan ihan luotettavan liitoksen
Juu tuo on ihan käypä ratkaisu, ainakin meillä päin on tuota kokeiltu ja ihan hyviä kokemuksia on.
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20314.jpg
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

UnoProjekti kirjoitti: Juu tuo on ihan käypä ratkaisu, ainakin meillä päin on tuota kokeiltu ja ihan hyviä kokemuksia on.
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20314.jpg
Eli onko nuo kuvan suuttimet alunperin sellaisia versioita jotka on tarkoitettu ihan jakotukkiin kiinnitettäväksi? Itekkin harkitsin tuollaisia modifiointeja mutta päädyin kumminkin(lukuisista painostuksista johtuen...) askartelemaan jakotukin. En kyllä ymmärrä minkä takia tuollainen letku/klemmariliitos on muka jotenkin kamalan huono ja bensaa suihkuaa joka välistä tms :roll: Kai ne jossaan 20v vanhassa autossa alkaa jo olemaan vähän kyseenalaisia kun letkut on kovettuneet ihan korpuiksi.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eli onko nuo kuvan suuttimet alunperin sellaisia versioita jotka on tarkoitettu ihan jakotukkiin kiinnitettäväksi? Itekkin harkitsin tuollaisia modifiointeja mutta päädyin kumminkin(lukuisista painostuksista johtuen...) askartelemaan jakotukin. En kyllä ymmärrä minkä takia tuollainen letku/klemmariliitos on muka jotenkin kamalan huono ja bensaa suihkuaa joka välistä tms Kai ne jossaan 20v vanhassa autossa alkaa jo olemaan vähän kyseenalaisia kun letkut on kovettuneet ihan korpuiksi.
No eihän se muuten olekaan ,mutta nykypäivän kumiletkut kestää noin vuoden eikä edes sitä murtumatta. :)
Ihan toimiva ratkaisu kunhan muistaa välillä tarkastaa letkujen kunnon.
Terppis
Viestit: 229
Liittynyt: 08.08.2004 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Terppis »

Noniin... Selvishän se vika elikkäs otin suuttimet irti, bensapumppu päälle ja linjaan paine. Suuttimille 12v akulta. 2 ja 3 sylinterin suuttimet ei sanonu mitää ja muut näytti toimivan.

No nyt huomasin, että eihän noi turbo saabin suuttimet käy ollenkaa tohon imusarjaan vaikka oon niin kuullu sanottavan. Noh, huomenna sitte ostamaan noita alumiiniholkkeja ja sitte hitsarille, joka vetää ne kiinni tohon imusarjaan. Eiköhän se siitä sitte...
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Varoituksen sana vielä:
Pieniohmisia suuttimia testatessa pitää etuvastus olla mukana, ja jos ne suuttimet on rinnakkain siellä vastuksen takana niin kaikkien pitää olla mukana kun paketille annetaan se 12V. Muuten suuttimet saa liikaa virtaa, jos niitä on vähemmän..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Terppis
Viestit: 229
Liittynyt: 08.08.2004 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Terppis »

Joo no noi turbo uunon suuttimethan on korkee ohmiset. Eli mitään vahinkoa ei päässy tapahtumaan. Tosin onhan se hyvä varotella tulevaisuuden varalle...
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Noh, huomenna sitte ostamaan noita alumiiniholkkeja ja sitte hitsarille, joka vetää ne kiinni tohon imusarjaan
Kerro samal muillekkin jos löydät valmiita sopivia holkkeja jostain ku me ainakin jouduttiin sorvaamaan niitä erikseen...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Vastaa Viestiin