Turbo uunon suuttimista
Turbo uunon suuttimista
PRKL! Tuli ongelmia, ku huomasin, että on haljennu se letku joka yhdistää ne suutintukin osat toisiinsa. Tossa sitte revin sen letkun palasiks ja rupesin ihmettelemään, että mitä tilalle. Siihenhän varmaa onnistuis laittaa ihan klemmareilla kiinni letku mutta saako ne palaset mitkä pyörii ympyrää ja joiden sisään se letku on puristettu irti siitä tukista jotenki?
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Menee vähän kysymyksen vierestä, mutta noissa vanhoissa Boschilaisissa ruiskuissa käytetty letku on halkaisijaltaan 7.5mm. 8mm letku ei välttämättä ole turvallinen valinta. Kysy Boschin edustajalta alkuperäistä letkua, tuo on aika kriittinen kohta paloturvallisuuden kannalta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
No joo kävin jo hommaamaassa siihen ihan 8mm letkun ja kiristin sellasilla erikoisilla klemmareilla, jotka puristetaan kasaan. Kuulemma kestää ihan järkyttäviä paineita ja siltä se kyllä näyttääki ja tuntuu. Kuulemma hi-flexillä sanonu, että niitä voi ihan hyvin käyttää sen sijasta, että teettää letkut siellä kunnon laitteilla.
Aattelin, että ehkä käytän niitä ja laitan ne turbon saabin 214cc/?bar suuttimet tohon uunoon. Eikös niissä oo se kiinnitys imusarjaan samanlainen kun uunon vakio suuttimissa, vai oonko ymmärtäny jotain väärin? Oisko jollain kuvaa sellasista turbo saabin suuttimista?
Aattelin, että ehkä käytän niitä ja laitan ne turbon saabin 214cc/?bar suuttimet tohon uunoon. Eikös niissä oo se kiinnitys imusarjaan samanlainen kun uunon vakio suuttimissa, vai oonko ymmärtäny jotain väärin? Oisko jollain kuvaa sellasista turbo saabin suuttimista?
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Noniin, nyt on saabbin suuttimet hankittu. Ilmeisesti eniten tossa asennuksessa tuottaa ongelmia toi letkun kiristäminen tohon suuttimeen kiinni? Aika lyhyt toi tila klemmarille, mikä syntyy ku ottaa ton o-renkaan pois. Tuli vaan sellanen idea, että mitäs jos ton suuttimen laittas sorviin ja tekis sille klemmarille vähän lisää tilaa ajamalla tota muovia pois. Eikös ton muovin alla oo kumminki ihan mettalinen runko? Sillon luulis saavan ihan luotettavan liitoksen.
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Nyt tähän samaan topicciin liittyen...
Nyt on tota turbo unskia potkittu (tai yritetty ainaki) käyntiin mutta ongelmana bensan saanti pariin pyttyyn (2 ja 3). Sen verran oon testaillu, että tuntus olevan suuttimissa vika, koska liittimiä vaihtamallakaan ei saa niitä kahta heräämään. Kysymys kuuluukin, että onko miten todennäköstä, että suuttimet menee jumiin/muuten vaan hajoilee jos ne on vuoden käyttämättä kosteassa kellarissa?
Nyt on tota turbo unskia potkittu (tai yritetty ainaki) käyntiin mutta ongelmana bensan saanti pariin pyttyyn (2 ja 3). Sen verran oon testaillu, että tuntus olevan suuttimissa vika, koska liittimiä vaihtamallakaan ei saa niitä kahta heräämään. Kysymys kuuluukin, että onko miten todennäköstä, että suuttimet menee jumiin/muuten vaan hajoilee jos ne on vuoden käyttämättä kosteassa kellarissa?
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Tukkeentuneita ne voi olla. Kokeile ottaa irti ja tarkista suihkutusmäärä ja -kuvio. Tuo kannattaa muutenkin tehdä ettei yksi sylinteri käy sitten laihalla..
Jakotukista bensanpaine suuttimeen ja sähköllä suutin auki ja ruiskuttelet johonkin mittalasiin esim. minuutin ajan. Paloturvallisuusasiat kannattaa sitten ottaa huomioon.
Suuriohmisille voi antaa suoraan sen 12V, pieniohmisille vain n. 3V.
Jakotukista bensanpaine suuttimeen ja sähköllä suutin auki ja ruiskuttelet johonkin mittalasiin esim. minuutin ajan. Paloturvallisuusasiat kannattaa sitten ottaa huomioon.
Suuriohmisille voi antaa suoraan sen 12V, pieniohmisille vain n. 3V.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Juu tuo on ihan käypä ratkaisu, ainakin meillä päin on tuota kokeiltu ja ihan hyviä kokemuksia on.Tuli vaan sellanen idea, että mitäs jos ton suuttimen laittas sorviin ja tekis sille klemmarille vähän lisää tilaa ajamalla tota muovia pois. Eikös ton muovin alla oo kumminki ihan mettalinen runko? Sillon luulis saavan ihan luotettavan liitoksen
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20314.jpg
Fiat Uno Turbo i.e -88
Eli onko nuo kuvan suuttimet alunperin sellaisia versioita jotka on tarkoitettu ihan jakotukkiin kiinnitettäväksi? Itekkin harkitsin tuollaisia modifiointeja mutta päädyin kumminkin(lukuisista painostuksista johtuen...) askartelemaan jakotukin. En kyllä ymmärrä minkä takia tuollainen letku/klemmariliitos on muka jotenkin kamalan huono ja bensaa suihkuaa joka välistä tms Kai ne jossaan 20v vanhassa autossa alkaa jo olemaan vähän kyseenalaisia kun letkut on kovettuneet ihan korpuiksi.UnoProjekti kirjoitti: Juu tuo on ihan käypä ratkaisu, ainakin meillä päin on tuota kokeiltu ja ihan hyviä kokemuksia on.
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20314.jpg
No eihän se muuten olekaan ,mutta nykypäivän kumiletkut kestää noin vuoden eikä edes sitä murtumatta.Eli onko nuo kuvan suuttimet alunperin sellaisia versioita jotka on tarkoitettu ihan jakotukkiin kiinnitettäväksi? Itekkin harkitsin tuollaisia modifiointeja mutta päädyin kumminkin(lukuisista painostuksista johtuen...) askartelemaan jakotukin. En kyllä ymmärrä minkä takia tuollainen letku/klemmariliitos on muka jotenkin kamalan huono ja bensaa suihkuaa joka välistä tms Kai ne jossaan 20v vanhassa autossa alkaa jo olemaan vähän kyseenalaisia kun letkut on kovettuneet ihan korpuiksi.
Ihan toimiva ratkaisu kunhan muistaa välillä tarkastaa letkujen kunnon.
Noniin... Selvishän se vika elikkäs otin suuttimet irti, bensapumppu päälle ja linjaan paine. Suuttimille 12v akulta. 2 ja 3 sylinterin suuttimet ei sanonu mitää ja muut näytti toimivan.
No nyt huomasin, että eihän noi turbo saabin suuttimet käy ollenkaa tohon imusarjaan vaikka oon niin kuullu sanottavan. Noh, huomenna sitte ostamaan noita alumiiniholkkeja ja sitte hitsarille, joka vetää ne kiinni tohon imusarjaan. Eiköhän se siitä sitte...
No nyt huomasin, että eihän noi turbo saabin suuttimet käy ollenkaa tohon imusarjaan vaikka oon niin kuullu sanottavan. Noh, huomenna sitte ostamaan noita alumiiniholkkeja ja sitte hitsarille, joka vetää ne kiinni tohon imusarjaan. Eiköhän se siitä sitte...
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Varoituksen sana vielä:
Pieniohmisia suuttimia testatessa pitää etuvastus olla mukana, ja jos ne suuttimet on rinnakkain siellä vastuksen takana niin kaikkien pitää olla mukana kun paketille annetaan se 12V. Muuten suuttimet saa liikaa virtaa, jos niitä on vähemmän..
Pieniohmisia suuttimia testatessa pitää etuvastus olla mukana, ja jos ne suuttimet on rinnakkain siellä vastuksen takana niin kaikkien pitää olla mukana kun paketille annetaan se 12V. Muuten suuttimet saa liikaa virtaa, jos niitä on vähemmän..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku