uuno etupyörä jytkyttää

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
talvi60+
Viestit: 29
Liittynyt: 07.08.2005 18:36

uuno etupyörä jytkyttää

Viesti Kirjoittaja talvi60+ »

:?: nostimme etupään ylös laitomme uunon pyörimään vasen etupyörä jytkyttää tärisee koko iskuvaimennin systeemi kun käänttää oikealle ääni ja jytkytysloppuu onko vetoakseli sökö ulkopää myös vasemmalle pyörä ylhäällä jytkytys loppuu
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kannattaa ensiksi tarkistaa sekä ulompi että sisempi vetonivel, onko kuinka paljon klappia. Sisempihän on laatikossa sisällä mutta akselista pyörittämällä voi huomata onko nivel ehyt.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
talvi60+
Viestit: 29
Liittynyt: 07.08.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja talvi60+ »

:?: miten sen nivelen saa sieltä sisältä pois pitääkö purkaa laatikkoa tämä on vähän outo juttu ostettiin viikko takaisin koko auto tarkoitus olisi rakentaa alusta uusiksi
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Olettaisin että kyse ei ole Turbo Unosta..

Se vetoakseli lähtee nivelineen irti vetämällä sen jälkeen kun laatikon kyljessä oleva vetonivelen suojakumi on irrotettu. Öljyt pitää laskea sitä ennen pois.

Laita vaihde päälle ja koita kiertää vetoakselia. Jos toisen puolen pyörä ei pääse pyörimään, vetoakselia ei pitäisi voida pyörittää ja klappia ei saisi tuntua. Tuon selvittämiseen ei tarvitse vetaria irrottaa laatikosta.

Ulompi nivel kyllä useammin särkyy kuin sisempi. Samalla tavalla ylös tunkattua pyörää pyörittämällä huomaa onko jossain klappia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
talvi60+
Viestit: 29
Liittynyt: 07.08.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja talvi60+ »

:idea: ei ole turbo kiitos pitääkin katsoa viikonloppuna
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Ja ilmeisesti kyse hieman vanhemmasta uunosta?
Noissa myöhempien aikojen masiinoissa (kuten tuo minun ruosteen raiskaama -94) on
uudempaa designia oleva loota jossa sisätripoidit on laatikon ulkopuolella jolloin ei tarvi pelehtiä noiden öljyjen kanssa kun vetoakselin ottaa pois.
Tuon uudemman systeemin tunnistaa siitä, että vaihdekepin ja vaihdelaatikon yhdistää kaksi tai kolme vaijeria.
Htm
talvi60+
Viestit: 29
Liittynyt: 07.08.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja talvi60+ »

:roll: vanhaha se on muttei niin vanha kuin miun ukko.
Avatar
Vehje
Viestit: 120
Liittynyt: 30.10.2004 18:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vehje »

temprassa kokeilin pyörittää toisen puolen pyörää vaihde päällä ni pyöri melkein täyden vartin ennenkun tyssäs:D Onkohan ne sisemmät nivelet sitten ihan paskana?
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vehje kirjoitti:temprassa kokeilin pyörittää toisen puolen pyörää vaihde päällä ni pyöri melkein täyden vartin ennenkun tyssäs:D Onkohan ne sisemmät nivelet sitten ihan paskana?
Voi siellä olla välystä vetopyörästössäkin. Ei taida olla ihan harvinaista Fiatin vaihteistoissa? Katso antaako ne nivelet noin paljon periksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jos toisen puolen pyörä on maassa niin tuohonhan summautuu molempien vetoakselien plus laatikon välykset. Sisemmissä nivelissä harvoin on vikaa tai itse laatikossakaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Vehje
Viestit: 120
Liittynyt: 30.10.2004 18:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vehje »

no onko normaalia että kun keulan ollessa ilmassa kaasuttelee ja vain toisen pyörän antaa pyöriä, kuuluu aika kovaa kohinaa (tasauspyörästöstä(kö)?)
molemmat pyörät kun pyörii niin ei kuulu niin kovaa ääntä. Myös molemmissa ulommissa nivelissä oli ihan pikkuriikkinen klappi. Kuuluuko ulommissa nivelissä olla pitkittäissuunnassa klappia, nimittäin semmostakin on?

Raidetankojen pallonivelet oli ainakin väljät :(
Avatar
Vehje
Viestit: 120
Liittynyt: 30.10.2004 18:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vehje »

ja perhana etuputki vuotaa samasta kohtaa siitä haitarikohdasta,mistä edellinenkin.toi putki ei oo ees puolta vuotta vanha :evil: taitaa olla moottorin tukikumit aika huonossa hapessa, jos moottori joustaa niin paljon, että putken rikkoo...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

... tai sitten tarvikeputki. :wink:

No pallonivelet ei tuohon autoon paljon maksa.

Tasauspyörästön kohina johtunee siitä että sen pikkurattaat pyörivät vallan vimmatusti jos toinen pyörä on pysäytettynä. Tuohan ei ole luonnollinen käyttötilanne, esimerkiksi kun mutkaan ajetaan niin pyörien pyörintänoeuksien ero on silti varsin pieni.

Ulommissa nivelissä ei kuulu olla akselin pituussuunnassa klappia. Sen jouston pitäisi tehdä sisemmän nivelen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
talvi60+
Viestit: 29
Liittynyt: 07.08.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja talvi60+ »

8) nyt se uno purettu vikoja alkoi löytyä vasen laakeri huuttaa veoakseli suuri välys motomet laakeri laitettu joskus kuulemma syksyllä nyt napa oli kädessä jyristää
Vastaa Viestiin