Turbo unon nokka-akselin öljyongelma
Turbo unon nokka-akselin öljyongelma
Moi,
Juuri hankkimani turbo uno leipoi nokka-akselin kiinni jo autonhakumatkalla. Ongelmaa hieman selvitettyäni huomasin, ettei nokka-akseli ollut saanut öljyä laisinkaan. Otin nokkakotelon pois, laitoin uuden ja varmasti toimivan nokka-akselin ja kotelon tilalle ja sama ongelma jatkuu edelleen. (tai näin ainakin luulisin, niistä nokka-akselin laakerien kohdilla olevista pienistä reijistä nokkakotelossa ei ainakaan öljyä tule ulos)
Olisko kenelläkään ideoita mistä tuo voisi johtua? Autossa ON öljyä, öljynpaineanturi näyttää tyhjäkäynnillä 3-4 barin painetta, kaikki näyttäisi muuten hyvältä. Voisiko kyseessä olla esim väärin asennettu kansipahvi, jossa kyseinen nokalle menevä öljyreikä onkin ummessa tms?
Vähän alkaa ideat itseltä loppumaan kesken, ei viitsisi koko autoa ottaa palasiksi ennen kun saan edes jotain ideaa mistä lähteä ongelmaa hakemaan....
Juuri hankkimani turbo uno leipoi nokka-akselin kiinni jo autonhakumatkalla. Ongelmaa hieman selvitettyäni huomasin, ettei nokka-akseli ollut saanut öljyä laisinkaan. Otin nokkakotelon pois, laitoin uuden ja varmasti toimivan nokka-akselin ja kotelon tilalle ja sama ongelma jatkuu edelleen. (tai näin ainakin luulisin, niistä nokka-akselin laakerien kohdilla olevista pienistä reijistä nokkakotelossa ei ainakaan öljyä tule ulos)
Olisko kenelläkään ideoita mistä tuo voisi johtua? Autossa ON öljyä, öljynpaineanturi näyttää tyhjäkäynnillä 3-4 barin painetta, kaikki näyttäisi muuten hyvältä. Voisiko kyseessä olla esim väärin asennettu kansipahvi, jossa kyseinen nokalle menevä öljyreikä onkin ummessa tms?
Vähän alkaa ideat itseltä loppumaan kesken, ei viitsisi koko autoa ottaa palasiksi ennen kun saan edes jotain ideaa mistä lähteä ongelmaa hakemaan....
Jees, kiitos nopeista vastauksista!
Taidampa siis seuraavaksi heivata uuden kannentiivisteen koneeseen ja tutkailla tilannetta sen jälkeen.
Bensanpaineet vaikuttivat myös autossa aika kovilta, lämpimänä ei oikein pysynyt käynnissä tyhjäkäynnillä.
Menoa kuitenkin tuntui olevan aika kovasti, täytynee käydä ensi tilassa dynossa säätämässä ne seokset kohdalleen.
Taidampa siis seuraavaksi heivata uuden kannentiivisteen koneeseen ja tutkailla tilannetta sen jälkeen.
Bensanpaineet vaikuttivat myös autossa aika kovilta, lämpimänä ei oikein pysynyt käynnissä tyhjäkäynnillä.
Menoa kuitenkin tuntui olevan aika kovasti, täytynee käydä ensi tilassa dynossa säätämässä ne seokset kohdalleen.
Tuon tiivisteen olemisen väärinpäin tunnistaa koneen ulkopuolella edessä roikkuvasta tiivistelärpäkkeestä suurinpiirtein sylinterien 2 ja 3 välissä, muutenhan kannentiivisteen pitäisi jäädä siististi kannen ja lohkon reunan tasalle joka puolelta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Hmm... lohkon ja kannen välistä ei kyllä mitään tiivisteen osaa roiku näkyvillä ulkona. Mitähän kummaa sitä sitten seuraavaksi keksisi?
Kokeilin muuten jo seuraavankinlaista: kun nokkakotelo oli irti, kokeilin työntää öljytikkua siitä kannessa olevasta öljykanavasta sisään. Tikku meni veikkaukseni mukaan noin kansipahville asti, mutta kun en tiennyt onko kanava suora en osannut päättää mitä tuosta pitäisi päätellä.
Tuossa kyseisessä kanavassahan on käsittääkseni myös öljynpainevaroitusvalon anturi, voisikohan sen irroittamalla selvitä jotain....
jatketaan ihmettelyä.
-Timo
Kokeilin muuten jo seuraavankinlaista: kun nokkakotelo oli irti, kokeilin työntää öljytikkua siitä kannessa olevasta öljykanavasta sisään. Tikku meni veikkaukseni mukaan noin kansipahville asti, mutta kun en tiennyt onko kanava suora en osannut päättää mitä tuosta pitäisi päätellä.
Tuossa kyseisessä kanavassahan on käsittääkseni myös öljynpainevaroitusvalon anturi, voisikohan sen irroittamalla selvitä jotain....
jatketaan ihmettelyä.
-Timo
Noniin, tutkailin tiivistettä ja konetta muutenkin hieman uudelleen.
Tiiviste TULEE ulos 2- ja 3-tulppien välistä jonkun verran, joku on ilmeisesti hieman "siistinyt" ylimääräistä tiivistettä, joten en sitä heti huomannutkaan.
Myös koneen edestä katsottuna oikeassa reunassa tiiviste tulee huomattavasti ulos kannen alta, lohkon pinnan mukaisesti (tämä toki saattaa kuulua asiaan), mutta kolmostulpan kohdalta tiiviste ei tule ulos, vaikka lohkon reuna onkin kantta ulompana.
Otin myös öljynpaineen varoitusvalon anturin irti ja pyöritin konetta startilla, öljyä tuli välittömästi ulos reilusti. Tuo anturihan on aivan kannentiivisteen alapuolella, joten kaipa syynä on sittten se väärin päin asennettu kansipahvi.
Yritän ottaa kannen irti huomenna tai ylihuomenna, jolloin ilmeisesti olen taas hieman viisaampi asian tiimoilta.
Tiiviste TULEE ulos 2- ja 3-tulppien välistä jonkun verran, joku on ilmeisesti hieman "siistinyt" ylimääräistä tiivistettä, joten en sitä heti huomannutkaan.
Myös koneen edestä katsottuna oikeassa reunassa tiiviste tulee huomattavasti ulos kannen alta, lohkon pinnan mukaisesti (tämä toki saattaa kuulua asiaan), mutta kolmostulpan kohdalta tiiviste ei tule ulos, vaikka lohkon reuna onkin kantta ulompana.
Otin myös öljynpaineen varoitusvalon anturin irti ja pyöritin konetta startilla, öljyä tuli välittömästi ulos reilusti. Tuo anturihan on aivan kannentiivisteen alapuolella, joten kaipa syynä on sittten se väärin päin asennettu kansipahvi.
Yritän ottaa kannen irti huomenna tai ylihuomenna, jolloin ilmeisesti olen taas hieman viisaampi asian tiimoilta.
Joo, eipä tosiaan liene mikään ihan ammattimies ollut kasaamassa sitä konetta. Pitääpä vaihtaa pari sanaa auton myyjän kanssa....
Olisin kyllä kuvitellut, että 3-4 barin öljynpaineilla se olisi työntänyt öljyn jostain sieltä välistä ulos tai pyttyyn kun pahvi on edessä?
No mutta eipä se kai mitään, täytyy se pahvi sitten vain vaihtaa.
Onkos tuossa hommassa mitään ihmeellistä, mahtuuko kansi nousemaan konetilasta jos imusarjan ja pakosarjan turboineen jättää siihen kiinni? Kuvittelisin olevan helpointa irroittaa vain downpipe sieltä turbon takaa.
Olisin kyllä kuvitellut, että 3-4 barin öljynpaineilla se olisi työntänyt öljyn jostain sieltä välistä ulos tai pyttyyn kun pahvi on edessä?
No mutta eipä se kai mitään, täytyy se pahvi sitten vain vaihtaa.
Onkos tuossa hommassa mitään ihmeellistä, mahtuuko kansi nousemaan konetilasta jos imusarjan ja pakosarjan turboineen jättää siihen kiinni? Kuvittelisin olevan helpointa irroittaa vain downpipe sieltä turbon takaa.
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Ensin katkaiset imusarjan liitoksestaan, sitten lähtee venakoppa ja välikansi. Turbosta vesiletkut ja öljyletkut irti, sitten mahtuu lähtemään imusarjan alkuosa ja pakosarja irti kannesta, itse jätin pakosarjan turboineen konehuoneeseen roikkumaan. Se turbo on tuettu lohkoon aika v******isesta kohdasta. kyllä sen kolmeen tuntiin irrotti ensikertalainenkin
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Okei, kiitos vinkeistä.
Se nokkakotelohan muuten lähtee sieltä irti ihan hyvin irroittamatta imusarjasta mitään, nimim. 2 kertaa viikon sisällä irroittaneena
Toivoinkin siis, että saisin kannen kaikkine imu- ja pakosarjoineen irti, jolloin ei tarvitsisi vaihtaa koko yläkerran tiivisteitä.
Mutta ilmeisesti noin on kuitenkin helpompaa. Täytyy perehtyä tilanteeseen tarkemmin vielä tänään.
Se nokkakotelohan muuten lähtee sieltä irti ihan hyvin irroittamatta imusarjasta mitään, nimim. 2 kertaa viikon sisällä irroittaneena
Toivoinkin siis, että saisin kannen kaikkine imu- ja pakosarjoineen irti, jolloin ei tarvitsisi vaihtaa koko yläkerran tiivisteitä.
Mutta ilmeisesti noin on kuitenkin helpompaa. Täytyy perehtyä tilanteeseen tarkemmin vielä tänään.
Taasen ollaan kertaluokkaa fiksumpia:
Kyllähän se tiiviste oli juurikin väärinpäin. Muuta vikaa ei koneessa näyttänyt olleen, venttiilitkään eivät olleet osuneet mäntiin ihme kyllä vaikka hihna luistikin.
Jätinpä tuon tiivisteenvaihdon paikallisen korjaamon huoleksi kuitenkin... Ei huvittanut vesisateessa parkkiksella ruveta moiseen savottaan
Kyllähän se tiiviste oli juurikin väärinpäin. Muuta vikaa ei koneessa näyttänyt olleen, venttiilitkään eivät olleet osuneet mäntiin ihme kyllä vaikka hihna luistikin.
Jätinpä tuon tiivisteenvaihdon paikallisen korjaamon huoleksi kuitenkin... Ei huvittanut vesisateessa parkkiksella ruveta moiseen savottaan