Täräys jarrupolkimessa (croma)
Täräys jarrupolkimessa (croma)
Turbo croma päätti sitten alkaa kiusaamaan. Jarruttaessa jarrupoljin täräyttää jaloille pienessä vauhdissa. Muuten toimii ihan ok. Jarruneste oli aikaisemmin vähissä, valo syttyi palamaan, mutta pinta ei ollut mitenkään radikaalisti laskenut, mutta pieni nestelisäys oli paikallaan. Takajarrupalat taitaa olla vähissä, mutta ei luulisi moista aiheuttavan. Järjestelmä on ABS ja jarrut pelaa muuten loistavasti... mistähän tuota vikaa nyt alkaisi paikantamaan. Tosiaan auto on ollut ~kuukauden seisontavakuutuksessa ja odotellut hihnanvaihtoa oireet siis on tavallaan ilmaantuneet seisonnan aikana tai heti sen jälkeen.
levyt kierot
Vaikuttaa siltä, että etujarrulevyt ovat menneet kieroiksi. Itselläni on tapahtunut sama auton seistyä joitakin kuukausia. Kokeile tehdä joitakin täysjarrutuksia, jos ei auta niin levyt vaihtoon. Yhtenä mahdollisuutena on palasta irronnut kitkapinta joka jäänyt jonnekin väliin. Harvinaista, mutta ei mahdotonta. Paloja vaihtaessa selviää.
Tarkista nyt ensiksi, ettei jarrut laahaa.
Onko täristäminen pyörän pyörintänopeuden mukaan muuttuvaa, vai sellaista kuin ABS:n toimiessa? Ensinmainittu viittaa kieroihin levyihin (Taunus-syndrooma) ja jälkimmäinen ABSin takkuilemiseen.
Onko täristäminen pyörän pyörintänopeuden mukaan muuttuvaa, vai sellaista kuin ABS:n toimiessa? Ensinmainittu viittaa kieroihin levyihin (Taunus-syndrooma) ja jälkimmäinen ABSin takkuilemiseen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jep eli vaikka 100km/h nopeudesta vedän reilun jarrutuksen 0km/h saakka tulee tuo jarrupolkimentäristys ~20km/h ja alle nopeudessa. Jarrupolkimeen tulee tavallaan iskua, muuten auto ei tärise lainkaan ja jarruttaa normaalisti! ABS valot ei vilku tms. Jarrut ei myöskään laahaa koska normaali ajossa vanteet ovat kylmät. Ei kauheasti pääse/(uskalla) vielä testaamaan koska autossa on edelleen seisonta voimassa. Toivottavasti nuo levyt ovat vain loppu. Löytyy samanlaiset tallista varastosta, abs yksikköä ei sitten olekkaan.
Ei ole tärissyt lainkaan polkimelle ennen. Absit kyllä mielestäni on hvyin pelanneet ainakin talvella tuli väistettyä jotain eukkoa liukkaalla jarrut pohjassa joten... niin ja tuo väistö tapahtui juuri Rauman keskustassa .kumppari kirjoitti:Mutta eikös vanhemmissa ABS- jarruilla varustetuista autoissa tuon jarrupolkimen kuulukin täristä, kun sitä painaa vähän rivakammin ?
Kieron jarrulevyn tapauksessa pitäisi ravistaa myös isommissa nopeuksissa, taajuus on vaan suurempi koska pyörän pyörintänopeuskin on.
Kyllähän ABS:n aktivoituminen ja jarrujen täristäminen muuten poikkeaa niin paljon toisistaan että nuo tunnistaa?
Kyllähän ABS:n aktivoituminen ja jarrujen täristäminen muuten poikkeaa niin paljon toisistaan että nuo tunnistaa?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -