Täräys jarrupolkimessa (croma)

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Flex
GFF
Viestit: 512
Liittynyt: 08.10.2003 22:20
Paikkakunta: Lappi / Rauma

Täräys jarrupolkimessa (croma)

Viesti Kirjoittaja Flex »

Turbo croma päätti sitten alkaa kiusaamaan. Jarruttaessa jarrupoljin täräyttää jaloille pienessä vauhdissa. Muuten toimii ihan ok. Jarruneste oli aikaisemmin vähissä, valo syttyi palamaan, mutta pinta ei ollut mitenkään radikaalisti laskenut, mutta pieni nestelisäys oli paikallaan. Takajarrupalat taitaa olla vähissä, mutta ei luulisi moista aiheuttavan. Järjestelmä on ABS ja jarrut pelaa muuten loistavasti... mistähän tuota vikaa nyt alkaisi paikantamaan. Tosiaan auto on ollut ~kuukauden seisontavakuutuksessa ja odotellut hihnanvaihtoa oireet siis on tavallaan ilmaantuneet seisonnan aikana tai heti sen jälkeen.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

levyt kierot

Viesti Kirjoittaja VTO »

Vaikuttaa siltä, että etujarrulevyt ovat menneet kieroiksi. Itselläni on tapahtunut sama auton seistyä joitakin kuukausia. Kokeile tehdä joitakin täysjarrutuksia, jos ei auta niin levyt vaihtoon. Yhtenä mahdollisuutena on palasta irronnut kitkapinta joka jäänyt jonnekin väliin. Harvinaista, mutta ei mahdotonta. Paloja vaihtaessa selviää.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tarkista nyt ensiksi, ettei jarrut laahaa.

Onko täristäminen pyörän pyörintänopeuden mukaan muuttuvaa, vai sellaista kuin ABS:n toimiessa? Ensinmainittu viittaa kieroihin levyihin (Taunus-syndrooma) ja jälkimmäinen ABSin takkuilemiseen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Flex
GFF
Viestit: 512
Liittynyt: 08.10.2003 22:20
Paikkakunta: Lappi / Rauma

Viesti Kirjoittaja Flex »

Jep eli vaikka 100km/h nopeudesta vedän reilun jarrutuksen 0km/h saakka tulee tuo jarrupolkimentäristys ~20km/h ja alle nopeudessa. Jarrupolkimeen tulee tavallaan iskua, muuten auto ei tärise lainkaan ja jarruttaa normaalisti! ABS valot ei vilku tms. Jarrut ei myöskään laahaa koska normaali ajossa vanteet ovat kylmät. Ei kauheasti pääse/(uskalla) vielä testaamaan koska autossa on edelleen seisonta voimassa. Toivottavasti nuo levyt ovat vain loppu. Löytyy samanlaiset tallista varastosta, abs yksikköä ei sitten olekkaan.
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Mutta eikös vanhemmissa ABS- jarruilla varustetuista autoissa tuon jarrupolkimen kuulukin täristä, kun sitä painaa vähän rivakammin :roll: ?
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Flex
GFF
Viestit: 512
Liittynyt: 08.10.2003 22:20
Paikkakunta: Lappi / Rauma

Viesti Kirjoittaja Flex »

kumppari kirjoitti:Mutta eikös vanhemmissa ABS- jarruilla varustetuista autoissa tuon jarrupolkimen kuulukin täristä, kun sitä painaa vähän rivakammin :roll: ?
Ei ole tärissyt lainkaan polkimelle ennen. Absit kyllä mielestäni on hvyin pelanneet ainakin talvella tuli väistettyä jotain eukkoa liukkaalla jarrut pohjassa joten... niin ja tuo väistö tapahtui juuri Rauman keskustassa :wink: .
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kieron jarrulevyn tapauksessa pitäisi ravistaa myös isommissa nopeuksissa, taajuus on vaan suurempi koska pyörän pyörintänopeuskin on.

Kyllähän ABS:n aktivoituminen ja jarrujen täristäminen muuten poikkeaa niin paljon toisistaan että nuo tunnistaa?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Flex
GFF
Viestit: 512
Liittynyt: 08.10.2003 22:20
Paikkakunta: Lappi / Rauma

Viesti Kirjoittaja Flex »

Ei voi muutakuin hymyillä taas :lol:
Vika hävisi omia-aikojaan tyystin. Olisikohan joku kivi tai vastaava sitten ollut pahassa välissä. Sen verran omituiselta tuo jarrupoljin tosiaan tuntui että ei se ainakaan abs:n normaalia toimintaa ollut. 8)
Vastaa Viestiin