Mikä "pieni" kone turbolle

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
juha

Mikä "pieni" kone turbolle

Viesti Kirjoittaja juha »

Olen tässä miettinyt turbo konetta!
Mitat:
Tehoa 78 hv , 0,99cc
+ porosentit eli 1,2375cc ja 93,6hv

No noihin mittoihin saa jo soviteltua montakin konetta

127:
903cc
1049cc

128:
1116cc

uno:
1116cc

moottoreiden kokojen puolesta ei ole ongelmaa
ja tehotkin saa säädeltyä sopiviksi :wink:

Mutta koska minulla ei ole kokemusta Fiatin "pikku" koneiden turbottamisesta tai oikeastaan ei ole kokemusta fiatin koneista turbolla

Mistähän koneesta kannattaisi alkaa ruveta vääntämään?
Mikä kestäisi parhaiten?
Mihin saisi parhaiten/helpoiten rakennettua?
(sytkän, yms. turbolle vaadittavat toiminpiteet)

No kaikki saa rakennettua ..
Mutta kun ei olisi aikaa niin hirveästi
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

ehkäpä se on tuo vierin ville paras vastaamaan tuohon..

mut kai tuosta 1116cc:stä ois paras aihio alkaa tekemään..
lienee EHKÄ kestävin, mutta en mene kyl sanomaan enempää kun en itsekään tiedä sen paremmin.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Niinpä.. kai niitä vastauksia tulee kun päästään vauhtiin...




Nuo moottorit ei ole mikään "valikoima"
jos joku tietää vielä paremman ehdotuksen moottoriksi...

Nuo oli vain ne mitkä tuli ekana mieleen

Sinänsä koneella ei ole väliä...
Mutta jakajan paikka täytyisi olla lohkossa
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo jakajan paikka karsii nyt tämän vaihtoehdon, mutta kannattaisi ehkä harkita myös Unon Fire-konetta. On läpihengittävällä ja ilmeisesti varsin hyvälläkin kannella, ja ennenkaikkea kevyt. Omakohtaisia kokemuksia ei ole, kuten ei 903 tai 1049cc koneistakaan.

Se 1116cc moottori... eipä tuosta mitään pahaa sanottavaa ole. Hyvin tuntuu kestävän ja tuohon koneeseeni ei muita muutoksia ole tehty kuin vaihdettu kannentiiviste kuparista valmistettuun. Ahtoja tuolle on parhaillaan tarjoiltu 0.7 baria ja radallakin on ajeltu.

Kansi ei ole läpihönkivä eli jonkinverran virtausta rajoittava mutta varsin hyvän tuostakin virtauksiltaan saa, ja tässä gruupissa on esiintynyt paljonkin ohjeita kansitöiden tekemisestä. Vaparikanteen vaan erona että pakoventtiili ja -kanava kannattaa olla hieman suurempi. Turbo Unon kone on melkein samalla porauksella joten senkin kantta kannattaisi ehkä harkita - muistaakseni isommat venat jo vakiona.

Mikäli tuon kuussatasen takaluukkuun kampeat niin paketista tulee kyllä hauskempi kuin tynnyrillinen apinoita. :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

No firen kone olisi kyllä 999cc olisi ainakin helpompi leimata..
Mutta jakaja vähän tökkii en mielellään pistäisi sitä "hyttiin"
MUISTAAKSENI:
firen kone on suorassa ja kun sen pistää 600:seen menee se vinoon
vai oliko se toisinpäin
vai oliko se vinossa ja menee toiseen suuntaan vinoon ???
Tuokin voi tuoda lisää ongelmia.. siis jos muistan oikein

Tuollaista "tonttusatasta" olen miettinyt
Saakos siihen sytkää, ruokintalaitteita kohtuu vaivalla ja hinnalla ?

Jep,kusiaiseen olisi kone menossa "heittämällä" :wink:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Firen lohko on aikas hepposta tekoa niin sitä en ainakaan alkaisi turbottamaan, ongelmia ihan varmasti tiedossa. Mä suosittaisin tuota 1116cc konetta ehdottomasti.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Tuosta firen koneesta vielä..
se menee kusiaiseen hieman vinoon vasemmalle
Vaikka siihen joutuu joka tapauksessa tekemään sovite palaa
(niinkuin noihin muihinkin koneisiin paitsi 903cc)
Ja kun tuossa nettiä surffailin niin löysin Fire-unosta kuvan jossa näytti olevan kone aivan suorassa
Sinänsä ei se varmaan niin vaarallista ole jos se hieman on vinossa


Ja tuossa 1116cc olisi se hävä puoli että imu/pako olisi kusiaiseen nähden sillä puolella missä on enemmän tilaa
(siis jos jättää vakio syylarin paikoilleen)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Yksi vaihtoehto olisi metsästää maailmalta Lanza Y10 Turbon kone - 1050cc ja 85hp, IHI:n ahtimella, coolerilla ja kaasarilla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaa että heppoiseksi Fire täällä tuomittiin noin turboaihiona - no eihän se keveys tietty ilmaiseksi tule. Runkolaakeripukkien välinen vahvike vois auttaa...

Tarkoittanet noita Firen kuvia? Noista itse ainakin puhuin.
http://kotisivu.dnainternet.net/tikkaset/intex2.htm

No, tuo perinteinen SOHC on ainakin hyvä ja kestävä aihio.

Y10 turbon koneen kanssa pääsisi tietty vähimmällä paitsi etsimisessä..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jos lohkon saa väännettyä kytkimen vaihdossa helpolla p*skaksi niin ei sitä turbokäyttöönkään voi silloin suositella...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mmmm HÖ!
Mites sitä kytkintä oikee on vaihrettu?
Kyllä se fire turbottamisen kestää itelläni oli joskus sellanen ennen kuin hankin tän T i.e. :een.
Paineita oli hiukan alle 1bar ,tehoja jotai 80-90 HV.
Puristussuhde firessä 10 eli tarttee purottaa aika paljo ,ja siitä seurasi todella onneton vääntö alle 3000rpm.
Ahtimena oli toi T i.e. alkup. IHI RHB 5.
5v- loota ja uuno kulki huippuja 180km/h. :lol:
Mut oli se janaonen peli, siin oli yks sellanen ,olisko ollu renun kaasari. :cry:
Ja kevythän toi fire on jotain 15 kg köykäsempi ku 903 ,kooltaan tosin isompi.Mut käy paljon siistimmin / tasasemmin ku SOHC.
Ja onhan se 20V tuoreempi ku noi toiset.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Tarkoittanet noita Firen kuvia? Noista itse ainakin puhuin.
Juu, noistakin näkyy että kone menee vinoon
Ja siellä unossa se majailee kohtalaisen suorassa
Ja yhden rakentelijan kanssa jutellut että laippaa ei saa tehtyä siten että kone menee suoraksi
(luultavasti ei se silti haittaisi)

Tosin en tiedä miten se shokki konekaan sinne menee
Voipi olla et menee hieman vinoon sekin

Otan sanani takaisin sinänsä sillä ei ole väliä missä jakaja on Koska Palo/rinta -peltiä joutuu joka tapauksessa muokkaamaan että saa vesiletkut soviteltua
(sitä ei aina muista huomioida kaikkea)
Jollen sitten käytä tuttua, turvallista 903cc kestävää kettinki konetta
Niin kuin tässä on tehty
http://www.juhasgarage.netfirms.com/abarthsivu4.htm

Tietäneeköhän kukaan missä olisi kuvia tuosta urbo lanza Y10 ??
(vak. yhtiöllä olen nähnyt muutaman kohtuu hintaisen)
Siinä ainakin pääsisi helepolla kun olisi melkein valmis paketti
Jussi
Viestit: 33
Liittynyt: 17.02.2003 21:28

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juha,

Jos 903 koneesta meinaat niin mull olis turbolle paineistettu dellorto (40) + imusarja. Itse en ole ko kaasaria/imusarjaa koskaan käyttänyt missään (=turhaa vie tilaa hyllyllä)

Sori, ehkä hieman väärä paikka kaupata osia... :oops:
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Onko tietoo, miten toi 903:nen toimii turbokäytössä, kun siinä on vaan kolme runkolaakeria?
Ei nimittäin kiinnostas jatkuvasti olla tienposkessa,kun ittellä on kans turbohommat kusiaisessa aluillaan, kunhan on prossat laskettu inssin kanssa.

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Jussi:
Palaan kaupoille heti kun ehdin!
Mites muuten sun konehuoneessa on tuo 1049cc
(suorassa, vinossa vai kuinka )


Fiiutón:
Kävitkö katsomassa tuota minun pistämää linkkiä ?
Se selittänee paljon

Eihän koneiden laukeaminen Turbo käytössä johdu aina välttämättä moottorin kunnosta/tyypistä/mallista jne.
Eihän sitä konetta "rajoilla" koko ajan käytetä
Vaan myös jakaja, ja ruokapuoli yms. ratkaisee asiaa paljon



Voi rähmä..
Ei ollut nyt Autovahinkokeskuksessa nyt yhtään Lanciaa Y10
(ainoastaan yksi thema purettavien puolella)
Nyt kun semmosta Y10 etsisi ei varmastikaan tule löytymään
Täytyypi tutkia jos semmosta saisi ulkoa tuotua...
Vastaa Viestiin