Mikä "pieni" kone turbolle
Mikä "pieni" kone turbolle
Olen tässä miettinyt turbo konetta!
Mitat:
Tehoa 78 hv , 0,99cc
+ porosentit eli 1,2375cc ja 93,6hv
No noihin mittoihin saa jo soviteltua montakin konetta
127:
903cc
1049cc
128:
1116cc
uno:
1116cc
moottoreiden kokojen puolesta ei ole ongelmaa
ja tehotkin saa säädeltyä sopiviksi
Mutta koska minulla ei ole kokemusta Fiatin "pikku" koneiden turbottamisesta tai oikeastaan ei ole kokemusta fiatin koneista turbolla
Mistähän koneesta kannattaisi alkaa ruveta vääntämään?
Mikä kestäisi parhaiten?
Mihin saisi parhaiten/helpoiten rakennettua?
(sytkän, yms. turbolle vaadittavat toiminpiteet)
No kaikki saa rakennettua ..
Mutta kun ei olisi aikaa niin hirveästi
Mitat:
Tehoa 78 hv , 0,99cc
+ porosentit eli 1,2375cc ja 93,6hv
No noihin mittoihin saa jo soviteltua montakin konetta
127:
903cc
1049cc
128:
1116cc
uno:
1116cc
moottoreiden kokojen puolesta ei ole ongelmaa
ja tehotkin saa säädeltyä sopiviksi
Mutta koska minulla ei ole kokemusta Fiatin "pikku" koneiden turbottamisesta tai oikeastaan ei ole kokemusta fiatin koneista turbolla
Mistähän koneesta kannattaisi alkaa ruveta vääntämään?
Mikä kestäisi parhaiten?
Mihin saisi parhaiten/helpoiten rakennettua?
(sytkän, yms. turbolle vaadittavat toiminpiteet)
No kaikki saa rakennettua ..
Mutta kun ei olisi aikaa niin hirveästi
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Tuo jakajan paikka karsii nyt tämän vaihtoehdon, mutta kannattaisi ehkä harkita myös Unon Fire-konetta. On läpihengittävällä ja ilmeisesti varsin hyvälläkin kannella, ja ennenkaikkea kevyt. Omakohtaisia kokemuksia ei ole, kuten ei 903 tai 1049cc koneistakaan.
Se 1116cc moottori... eipä tuosta mitään pahaa sanottavaa ole. Hyvin tuntuu kestävän ja tuohon koneeseeni ei muita muutoksia ole tehty kuin vaihdettu kannentiiviste kuparista valmistettuun. Ahtoja tuolle on parhaillaan tarjoiltu 0.7 baria ja radallakin on ajeltu.
Kansi ei ole läpihönkivä eli jonkinverran virtausta rajoittava mutta varsin hyvän tuostakin virtauksiltaan saa, ja tässä gruupissa on esiintynyt paljonkin ohjeita kansitöiden tekemisestä. Vaparikanteen vaan erona että pakoventtiili ja -kanava kannattaa olla hieman suurempi. Turbo Unon kone on melkein samalla porauksella joten senkin kantta kannattaisi ehkä harkita - muistaakseni isommat venat jo vakiona.
Mikäli tuon kuussatasen takaluukkuun kampeat niin paketista tulee kyllä hauskempi kuin tynnyrillinen apinoita.
Se 1116cc moottori... eipä tuosta mitään pahaa sanottavaa ole. Hyvin tuntuu kestävän ja tuohon koneeseeni ei muita muutoksia ole tehty kuin vaihdettu kannentiiviste kuparista valmistettuun. Ahtoja tuolle on parhaillaan tarjoiltu 0.7 baria ja radallakin on ajeltu.
Kansi ei ole läpihönkivä eli jonkinverran virtausta rajoittava mutta varsin hyvän tuostakin virtauksiltaan saa, ja tässä gruupissa on esiintynyt paljonkin ohjeita kansitöiden tekemisestä. Vaparikanteen vaan erona että pakoventtiili ja -kanava kannattaa olla hieman suurempi. Turbo Unon kone on melkein samalla porauksella joten senkin kantta kannattaisi ehkä harkita - muistaakseni isommat venat jo vakiona.
Mikäli tuon kuussatasen takaluukkuun kampeat niin paketista tulee kyllä hauskempi kuin tynnyrillinen apinoita.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
No firen kone olisi kyllä 999cc olisi ainakin helpompi leimata..
Mutta jakaja vähän tökkii en mielellään pistäisi sitä "hyttiin"
MUISTAAKSENI:
firen kone on suorassa ja kun sen pistää 600:seen menee se vinoon
vai oliko se toisinpäin
vai oliko se vinossa ja menee toiseen suuntaan vinoon ???
Tuokin voi tuoda lisää ongelmia.. siis jos muistan oikein
Tuollaista "tonttusatasta" olen miettinyt
Saakos siihen sytkää, ruokintalaitteita kohtuu vaivalla ja hinnalla ?
Jep,kusiaiseen olisi kone menossa "heittämällä"
Mutta jakaja vähän tökkii en mielellään pistäisi sitä "hyttiin"
MUISTAAKSENI:
firen kone on suorassa ja kun sen pistää 600:seen menee se vinoon
vai oliko se toisinpäin
vai oliko se vinossa ja menee toiseen suuntaan vinoon ???
Tuokin voi tuoda lisää ongelmia.. siis jos muistan oikein
Tuollaista "tonttusatasta" olen miettinyt
Saakos siihen sytkää, ruokintalaitteita kohtuu vaivalla ja hinnalla ?
Jep,kusiaiseen olisi kone menossa "heittämällä"
Tuosta firen koneesta vielä..
se menee kusiaiseen hieman vinoon vasemmalle
Vaikka siihen joutuu joka tapauksessa tekemään sovite palaa
(niinkuin noihin muihinkin koneisiin paitsi 903cc)
Ja kun tuossa nettiä surffailin niin löysin Fire-unosta kuvan jossa näytti olevan kone aivan suorassa
Sinänsä ei se varmaan niin vaarallista ole jos se hieman on vinossa
Ja tuossa 1116cc olisi se hävä puoli että imu/pako olisi kusiaiseen nähden sillä puolella missä on enemmän tilaa
(siis jos jättää vakio syylarin paikoilleen)
se menee kusiaiseen hieman vinoon vasemmalle
Vaikka siihen joutuu joka tapauksessa tekemään sovite palaa
(niinkuin noihin muihinkin koneisiin paitsi 903cc)
Ja kun tuossa nettiä surffailin niin löysin Fire-unosta kuvan jossa näytti olevan kone aivan suorassa
Sinänsä ei se varmaan niin vaarallista ole jos se hieman on vinossa
Ja tuossa 1116cc olisi se hävä puoli että imu/pako olisi kusiaiseen nähden sillä puolella missä on enemmän tilaa
(siis jos jättää vakio syylarin paikoilleen)
Jaa että heppoiseksi Fire täällä tuomittiin noin turboaihiona - no eihän se keveys tietty ilmaiseksi tule. Runkolaakeripukkien välinen vahvike vois auttaa...
Tarkoittanet noita Firen kuvia? Noista itse ainakin puhuin.
http://kotisivu.dnainternet.net/tikkaset/intex2.htm
No, tuo perinteinen SOHC on ainakin hyvä ja kestävä aihio.
Y10 turbon koneen kanssa pääsisi tietty vähimmällä paitsi etsimisessä..
Tarkoittanet noita Firen kuvia? Noista itse ainakin puhuin.
http://kotisivu.dnainternet.net/tikkaset/intex2.htm
No, tuo perinteinen SOHC on ainakin hyvä ja kestävä aihio.
Y10 turbon koneen kanssa pääsisi tietty vähimmällä paitsi etsimisessä..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mmmm HÖ!
Mites sitä kytkintä oikee on vaihrettu?
Kyllä se fire turbottamisen kestää itelläni oli joskus sellanen ennen kuin hankin tän T i.e. :een.
Paineita oli hiukan alle 1bar ,tehoja jotai 80-90 HV.
Puristussuhde firessä 10 eli tarttee purottaa aika paljo ,ja siitä seurasi todella onneton vääntö alle 3000rpm.
Ahtimena oli toi T i.e. alkup. IHI RHB 5.
5v- loota ja uuno kulki huippuja 180km/h.
Mut oli se janaonen peli, siin oli yks sellanen ,olisko ollu renun kaasari.
Ja kevythän toi fire on jotain 15 kg köykäsempi ku 903 ,kooltaan tosin isompi.Mut käy paljon siistimmin / tasasemmin ku SOHC.
Ja onhan se 20V tuoreempi ku noi toiset.
Mites sitä kytkintä oikee on vaihrettu?
Kyllä se fire turbottamisen kestää itelläni oli joskus sellanen ennen kuin hankin tän T i.e. :een.
Paineita oli hiukan alle 1bar ,tehoja jotai 80-90 HV.
Puristussuhde firessä 10 eli tarttee purottaa aika paljo ,ja siitä seurasi todella onneton vääntö alle 3000rpm.
Ahtimena oli toi T i.e. alkup. IHI RHB 5.
5v- loota ja uuno kulki huippuja 180km/h.
Mut oli se janaonen peli, siin oli yks sellanen ,olisko ollu renun kaasari.
Ja kevythän toi fire on jotain 15 kg köykäsempi ku 903 ,kooltaan tosin isompi.Mut käy paljon siistimmin / tasasemmin ku SOHC.
Ja onhan se 20V tuoreempi ku noi toiset.
Juu, noistakin näkyy että kone menee vinoonTarkoittanet noita Firen kuvia? Noista itse ainakin puhuin.
Ja siellä unossa se majailee kohtalaisen suorassa
Ja yhden rakentelijan kanssa jutellut että laippaa ei saa tehtyä siten että kone menee suoraksi
(luultavasti ei se silti haittaisi)
Tosin en tiedä miten se shokki konekaan sinne menee
Voipi olla et menee hieman vinoon sekin
Otan sanani takaisin sinänsä sillä ei ole väliä missä jakaja on Koska Palo/rinta -peltiä joutuu joka tapauksessa muokkaamaan että saa vesiletkut soviteltua
(sitä ei aina muista huomioida kaikkea)
Jollen sitten käytä tuttua, turvallista 903cc kestävää kettinki konetta
Niin kuin tässä on tehty
http://www.juhasgarage.netfirms.com/abarthsivu4.htm
Tietäneeköhän kukaan missä olisi kuvia tuosta urbo lanza Y10 ??
(vak. yhtiöllä olen nähnyt muutaman kohtuu hintaisen)
Siinä ainakin pääsisi helepolla kun olisi melkein valmis paketti
Jussi:
Palaan kaupoille heti kun ehdin!
Mites muuten sun konehuoneessa on tuo 1049cc
(suorassa, vinossa vai kuinka )
Fiiutón:
Kävitkö katsomassa tuota minun pistämää linkkiä ?
Se selittänee paljon
Eihän koneiden laukeaminen Turbo käytössä johdu aina välttämättä moottorin kunnosta/tyypistä/mallista jne.
Eihän sitä konetta "rajoilla" koko ajan käytetä
Vaan myös jakaja, ja ruokapuoli yms. ratkaisee asiaa paljon
Voi rähmä..
Ei ollut nyt Autovahinkokeskuksessa nyt yhtään Lanciaa Y10
(ainoastaan yksi thema purettavien puolella)
Nyt kun semmosta Y10 etsisi ei varmastikaan tule löytymään
Täytyypi tutkia jos semmosta saisi ulkoa tuotua...
Palaan kaupoille heti kun ehdin!
Mites muuten sun konehuoneessa on tuo 1049cc
(suorassa, vinossa vai kuinka )
Fiiutón:
Kävitkö katsomassa tuota minun pistämää linkkiä ?
Se selittänee paljon
Eihän koneiden laukeaminen Turbo käytössä johdu aina välttämättä moottorin kunnosta/tyypistä/mallista jne.
Eihän sitä konetta "rajoilla" koko ajan käytetä
Vaan myös jakaja, ja ruokapuoli yms. ratkaisee asiaa paljon
Voi rähmä..
Ei ollut nyt Autovahinkokeskuksessa nyt yhtään Lanciaa Y10
(ainoastaan yksi thema purettavien puolella)
Nyt kun semmosta Y10 etsisi ei varmastikaan tule löytymään
Täytyypi tutkia jos semmosta saisi ulkoa tuotua...