Moottori halki?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
jussipaita
Viestit: 121
Liittynyt: 01.05.2005 20:45

Moottori halki?

Viesti Kirjoittaja jussipaita »

Uno 60S 1116cc

Kansiremontti tehty, kannessa ei vikaa. Kone ei kuitenkaan käy tyhjäkäyntiä vaan yskii ja pärskähtelee pakoputkesta. On pakko pitää rikastimella kierroksia yllä. Moottorilohkossa oli yhdessä pultissa/reiässä ruostetta ja saman reiän vieressä olevan männän laessa kolikon kokoinen kiillottunut, karstaton kohta. Vuotaako lohko vettä sylinteriin?

Kaikki alipaineletkut ja muut on tarkastettu. Kaasuttimessakaan ei taida olla vikaa/tukoksia, koska muutenhan ei yskisi ja suhahteleisi. Tiputtelee myös vettä pakoputken päästä vaikka olisi jo lämpimäksi käytetty. :(

Remontin aikana en kuitenkaan havainnut lohkossa halkeamia eikä sylinterin sisäpinnalla tuntunut mitään rosoja. Myös vanha kansitiiviste oli suht' moitteettoman näköinen.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä noita ruosteisia kannenpultteja on näkynyt ennenkin terveissäkin moottoreissa. En ole kuullut koskaan haljenneesta lohkosta noissa moottoreissa. Jos vesitiloista vuotoa on niin luultavasti joko kannentiivisteen kautta tai imu/pakosarjan tiivisteen.

Jos kannesta tai lohkosta on otettu siivu, niin oletko varma ettei pultit tai kannen kohdistusholkit pohjaa?

Katoaako jäähdytinnestettä?

Sitten tietysti halkeama on mahdollinen jos tuossa on joskus vedet päässeet jäätymään koneen sisällä eli pakkasnestettä ei ole ollut. Silloinkin yleensä vuotaa öljytilaan tai koneen ulkopuolelle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
jussipaita
Viestit: 121
Liittynyt: 01.05.2005 20:45

Viesti Kirjoittaja jussipaita »

Kannesta tai lohkosta ei ole poistettu materiaalia, joten ei pitäisi holkkien pohjata. Luonnollisesti kaikki tiivistepinnat on puhdistettu ja tiivisteet vaihdettu uusiin.

Ulkopuolinen vesivuoto löytyy ruosteisen pultin lähettyviltä, lohkon takaosasta pakosarjan alta. Voi tietysti vuotaa myös imusarjasta, jossa on vedenkiertokanavat.

Kannattaisiko laittaa imusarjan vesikanavien ympärille Loctite 5972 Korkean lämpötilan liimatiivistettä. Se kestää +315°C ja painetta 350 baariin saakka. Siis levittäisin ainetta imu/pakosarjan tiivisteeseen molemmille puolille vesireikien ympärille.

Kuten aiemmin sanoin, entisessä kansipahvissa ei mielestäni ollut huomauttamisen aihetta. Näkyykö tiivisteestä, jos sen kautta on vesi kulkeutunut sylinteriin asti?

Kaikki pultit on kiristetty momenttiavaimella ohjearvoihin. (paitsi sylinterikansi, joka lopussa kiritään asteina)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä yleensä vesivuodon aiheuttajan näkee tiivisteestä ellei vika johdu tosiaan pohjaavista pulteista tai holkeista. Niin ei asia kertomasi perusteella kuitenkaan ollut...

Voihan toki olla mahdollista että kansi olisi haljennut imu- ja pakoseetin välistä, ja tuo halkeama myöhemmin ulottuu kyllä vesitilaankin. Mutta tällaisia ei juuri ole Suomessa näkynyt, muutakuin rankasti väärinkäyttöä ja nakutusta saaneissa turbokoneissa. Etelä-euroopassa joissain uudemmissa kansissa jostain syystä on ollut.

Lohko tai mikä tahansa kappale voi tietysti haljeta jos pultin kierteytetyssä kuopassa on ollut öljyä tai muuta vastaavaa ja sen jälkeen kiristetään pultti. Tällöin kuoppaan syntyvä hydraulipaine voi rikkoa vahvankin valun. Jos joku vaikka olisi aiemmin koneen avannut ja näin toiminut. Olisi kuitenkin kummallista jos tuollainen halkeama menisi sohokoneessa sylinteriin saakka, kannenpultista pikemminkin lohkon ulkopintaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Patrik Welling
Viestit: 14
Liittynyt: 22.11.2004 15:30
Paikkakunta: '94 Tempra 1.6ie

Viesti Kirjoittaja Patrik Welling »

Kannattaa ehdottomasti laittaa tiivistetahnaa imusarjan vesikanavien ympärille. Ainakin nuo motonetin tiivisteet vuotavat ilman sitä, älkää kysykö miksi tiedän. Itse laitoin ehtaa bilteman punaista moottorisilikonia, ja toimi liiankin hyvin. Kun piti vaihtaa vesipumppu, niin ei meinannut imusarja irrota ollenkaan ja kun lähti, niin puolet tiivarista oli kiinni kannessa ja toinen puoli imusarjassa :-). Puhdistus kesti hetkisen..
Avatar
jussipaita
Viestit: 121
Liittynyt: 01.05.2005 20:45

Viesti Kirjoittaja jussipaita »

Hmm... imusarjaa ei tietääkseni tarvitse irroittaa vesipumpun vaihdon vuoksi. Voi tietysti olla mallikohtaisia eroja, esim. Fire, jossa vedenpumppaus toimii hammashihnan välityksellä (muistaakseni).
Patrik Welling
Viestit: 14
Liittynyt: 22.11.2004 15:30
Paikkakunta: '94 Tempra 1.6ie

Viesti Kirjoittaja Patrik Welling »

No joo, tarkalleen ottaen autostani piti irrottaa pakosarja vesipumppua vaihtaessa koska vesipumpun yksi pultti on pakosarjan takana mahdottomassa paikassa. Mutta samalla piti tietysti ottaa myös imusarja pois, koska halusin vaihtaa pakosarjan/imusarjan tiivisteet. Auto on 1985 Uno 55.
Vastaa Viestiin