Moottori halki?
- jussipaita
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01.05.2005 20:45
Moottori halki?
Uno 60S 1116cc
Kansiremontti tehty, kannessa ei vikaa. Kone ei kuitenkaan käy tyhjäkäyntiä vaan yskii ja pärskähtelee pakoputkesta. On pakko pitää rikastimella kierroksia yllä. Moottorilohkossa oli yhdessä pultissa/reiässä ruostetta ja saman reiän vieressä olevan männän laessa kolikon kokoinen kiillottunut, karstaton kohta. Vuotaako lohko vettä sylinteriin?
Kaikki alipaineletkut ja muut on tarkastettu. Kaasuttimessakaan ei taida olla vikaa/tukoksia, koska muutenhan ei yskisi ja suhahteleisi. Tiputtelee myös vettä pakoputken päästä vaikka olisi jo lämpimäksi käytetty.
Remontin aikana en kuitenkaan havainnut lohkossa halkeamia eikä sylinterin sisäpinnalla tuntunut mitään rosoja. Myös vanha kansitiiviste oli suht' moitteettoman näköinen.
Kansiremontti tehty, kannessa ei vikaa. Kone ei kuitenkaan käy tyhjäkäyntiä vaan yskii ja pärskähtelee pakoputkesta. On pakko pitää rikastimella kierroksia yllä. Moottorilohkossa oli yhdessä pultissa/reiässä ruostetta ja saman reiän vieressä olevan männän laessa kolikon kokoinen kiillottunut, karstaton kohta. Vuotaako lohko vettä sylinteriin?
Kaikki alipaineletkut ja muut on tarkastettu. Kaasuttimessakaan ei taida olla vikaa/tukoksia, koska muutenhan ei yskisi ja suhahteleisi. Tiputtelee myös vettä pakoputken päästä vaikka olisi jo lämpimäksi käytetty.
Remontin aikana en kuitenkaan havainnut lohkossa halkeamia eikä sylinterin sisäpinnalla tuntunut mitään rosoja. Myös vanha kansitiiviste oli suht' moitteettoman näköinen.
Kyllä noita ruosteisia kannenpultteja on näkynyt ennenkin terveissäkin moottoreissa. En ole kuullut koskaan haljenneesta lohkosta noissa moottoreissa. Jos vesitiloista vuotoa on niin luultavasti joko kannentiivisteen kautta tai imu/pakosarjan tiivisteen.
Jos kannesta tai lohkosta on otettu siivu, niin oletko varma ettei pultit tai kannen kohdistusholkit pohjaa?
Katoaako jäähdytinnestettä?
Sitten tietysti halkeama on mahdollinen jos tuossa on joskus vedet päässeet jäätymään koneen sisällä eli pakkasnestettä ei ole ollut. Silloinkin yleensä vuotaa öljytilaan tai koneen ulkopuolelle.
Jos kannesta tai lohkosta on otettu siivu, niin oletko varma ettei pultit tai kannen kohdistusholkit pohjaa?
Katoaako jäähdytinnestettä?
Sitten tietysti halkeama on mahdollinen jos tuossa on joskus vedet päässeet jäätymään koneen sisällä eli pakkasnestettä ei ole ollut. Silloinkin yleensä vuotaa öljytilaan tai koneen ulkopuolelle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- jussipaita
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01.05.2005 20:45
Kannesta tai lohkosta ei ole poistettu materiaalia, joten ei pitäisi holkkien pohjata. Luonnollisesti kaikki tiivistepinnat on puhdistettu ja tiivisteet vaihdettu uusiin.
Ulkopuolinen vesivuoto löytyy ruosteisen pultin lähettyviltä, lohkon takaosasta pakosarjan alta. Voi tietysti vuotaa myös imusarjasta, jossa on vedenkiertokanavat.
Kannattaisiko laittaa imusarjan vesikanavien ympärille Loctite 5972 Korkean lämpötilan liimatiivistettä. Se kestää +315°C ja painetta 350 baariin saakka. Siis levittäisin ainetta imu/pakosarjan tiivisteeseen molemmille puolille vesireikien ympärille.
Kuten aiemmin sanoin, entisessä kansipahvissa ei mielestäni ollut huomauttamisen aihetta. Näkyykö tiivisteestä, jos sen kautta on vesi kulkeutunut sylinteriin asti?
Kaikki pultit on kiristetty momenttiavaimella ohjearvoihin. (paitsi sylinterikansi, joka lopussa kiritään asteina)
Ulkopuolinen vesivuoto löytyy ruosteisen pultin lähettyviltä, lohkon takaosasta pakosarjan alta. Voi tietysti vuotaa myös imusarjasta, jossa on vedenkiertokanavat.
Kannattaisiko laittaa imusarjan vesikanavien ympärille Loctite 5972 Korkean lämpötilan liimatiivistettä. Se kestää +315°C ja painetta 350 baariin saakka. Siis levittäisin ainetta imu/pakosarjan tiivisteeseen molemmille puolille vesireikien ympärille.
Kuten aiemmin sanoin, entisessä kansipahvissa ei mielestäni ollut huomauttamisen aihetta. Näkyykö tiivisteestä, jos sen kautta on vesi kulkeutunut sylinteriin asti?
Kaikki pultit on kiristetty momenttiavaimella ohjearvoihin. (paitsi sylinterikansi, joka lopussa kiritään asteina)
Kyllä yleensä vesivuodon aiheuttajan näkee tiivisteestä ellei vika johdu tosiaan pohjaavista pulteista tai holkeista. Niin ei asia kertomasi perusteella kuitenkaan ollut...
Voihan toki olla mahdollista että kansi olisi haljennut imu- ja pakoseetin välistä, ja tuo halkeama myöhemmin ulottuu kyllä vesitilaankin. Mutta tällaisia ei juuri ole Suomessa näkynyt, muutakuin rankasti väärinkäyttöä ja nakutusta saaneissa turbokoneissa. Etelä-euroopassa joissain uudemmissa kansissa jostain syystä on ollut.
Lohko tai mikä tahansa kappale voi tietysti haljeta jos pultin kierteytetyssä kuopassa on ollut öljyä tai muuta vastaavaa ja sen jälkeen kiristetään pultti. Tällöin kuoppaan syntyvä hydraulipaine voi rikkoa vahvankin valun. Jos joku vaikka olisi aiemmin koneen avannut ja näin toiminut. Olisi kuitenkin kummallista jos tuollainen halkeama menisi sohokoneessa sylinteriin saakka, kannenpultista pikemminkin lohkon ulkopintaan.
Voihan toki olla mahdollista että kansi olisi haljennut imu- ja pakoseetin välistä, ja tuo halkeama myöhemmin ulottuu kyllä vesitilaankin. Mutta tällaisia ei juuri ole Suomessa näkynyt, muutakuin rankasti väärinkäyttöä ja nakutusta saaneissa turbokoneissa. Etelä-euroopassa joissain uudemmissa kansissa jostain syystä on ollut.
Lohko tai mikä tahansa kappale voi tietysti haljeta jos pultin kierteytetyssä kuopassa on ollut öljyä tai muuta vastaavaa ja sen jälkeen kiristetään pultti. Tällöin kuoppaan syntyvä hydraulipaine voi rikkoa vahvankin valun. Jos joku vaikka olisi aiemmin koneen avannut ja näin toiminut. Olisi kuitenkin kummallista jos tuollainen halkeama menisi sohokoneessa sylinteriin saakka, kannenpultista pikemminkin lohkon ulkopintaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 22.11.2004 15:30
- Paikkakunta: '94 Tempra 1.6ie
Kannattaa ehdottomasti laittaa tiivistetahnaa imusarjan vesikanavien ympärille. Ainakin nuo motonetin tiivisteet vuotavat ilman sitä, älkää kysykö miksi tiedän. Itse laitoin ehtaa bilteman punaista moottorisilikonia, ja toimi liiankin hyvin. Kun piti vaihtaa vesipumppu, niin ei meinannut imusarja irrota ollenkaan ja kun lähti, niin puolet tiivarista oli kiinni kannessa ja toinen puoli imusarjassa . Puhdistus kesti hetkisen..
- jussipaita
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01.05.2005 20:45
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 22.11.2004 15:30
- Paikkakunta: '94 Tempra 1.6ie