minä kysyin.. ja katsastusmies vastaa..
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
minä kysyin.. ja katsastusmies vastaa..
joo, aikoinaan pistin sähköpostia katsastusmiehelle ja viimein tuli vastaus..
a) kysyin koneen virittämisestä.. eli kyseessä 127:n virittäminen lain mukaan suurimpaan tehoon / iskutilavuuteen..
b) pyöräntuentojen muokkaamisesta kysyin..
c) korin vahvistamisesta kysyin.. eli pistehitsisaumojen vahvistamisesta.
ja tällasta vastas :
----------------------
Arvoisa kysyjä;
Vanhan Fiat 127:n rakentamiseen liittyviin kysymyksiinne vastaan lyhyesti
seuraavaa samalla, kun valitan vastaukseni viipymistä.
a) Fiatin 1050 cm3:n vertailumoottorista tulee tietää tehon ja tilavuuden
lisäksi moottorin massa, jota verrataan asennettavaksi suunnitellun 1300
cm3:n moottorin massaan (ero max. + 20 %).
b) Pyöräntuennan muutoksissa on huomioitava mm. asentokulmien oikeellisuus
sekä pyörien liikevarat ajotilanteissa. Kuormattoman auton maavaran on
oltava vähintään 80 mm.
c) Korin pistehitsisaumojen vahvistaminen on mahdollista.
Kuopion katsastusasemallamme asioita tuntee tekn. Jorma Roponen.
Terveisin,
Suomen Autokatsastus Oy
Kalevi Lintula / 19.5.2003
----------------------
no, aika "tyhjentäviä" nuo vastaukset, mutta käyhän noista ilmi, että noita modauksia esim. iskaritolppiin jne saa tehdä.. elikkä ei kieltänyt niiden tekemistä, kunhan vaan nuo lain kriteerit täyttyy, joka on siis maavara ja se, että modaukset ovat yhtä vahvoja kuin mitä alkuperäinen on
a) kysyin koneen virittämisestä.. eli kyseessä 127:n virittäminen lain mukaan suurimpaan tehoon / iskutilavuuteen..
b) pyöräntuentojen muokkaamisesta kysyin..
c) korin vahvistamisesta kysyin.. eli pistehitsisaumojen vahvistamisesta.
ja tällasta vastas :
----------------------
Arvoisa kysyjä;
Vanhan Fiat 127:n rakentamiseen liittyviin kysymyksiinne vastaan lyhyesti
seuraavaa samalla, kun valitan vastaukseni viipymistä.
a) Fiatin 1050 cm3:n vertailumoottorista tulee tietää tehon ja tilavuuden
lisäksi moottorin massa, jota verrataan asennettavaksi suunnitellun 1300
cm3:n moottorin massaan (ero max. + 20 %).
b) Pyöräntuennan muutoksissa on huomioitava mm. asentokulmien oikeellisuus
sekä pyörien liikevarat ajotilanteissa. Kuormattoman auton maavaran on
oltava vähintään 80 mm.
c) Korin pistehitsisaumojen vahvistaminen on mahdollista.
Kuopion katsastusasemallamme asioita tuntee tekn. Jorma Roponen.
Terveisin,
Suomen Autokatsastus Oy
Kalevi Lintula / 19.5.2003
----------------------
no, aika "tyhjentäviä" nuo vastaukset, mutta käyhän noista ilmi, että noita modauksia esim. iskaritolppiin jne saa tehdä.. elikkä ei kieltänyt niiden tekemistä, kunhan vaan nuo lain kriteerit täyttyy, joka on siis maavara ja se, että modaukset ovat yhtä vahvoja kuin mitä alkuperäinen on
Vertailumoottori muistaakseni 127:aan on 1,3 litrainen moottori (pitää nyt tarkistaa). Sitä on muistaakseni valmistettu ainoastaan yhtenä vuonna.
Vertailumoottorihan on mallisarjan tehokkain moottori, joka on hyväksytty tieliikenteeseen Euroopassa tai USA:ssa. (näin muistin perusteella, ilman laki tekstin lukua.)
Vertailumoottorihan on mallisarjan tehokkain moottori, joka on hyväksytty tieliikenteeseen Euroopassa tai USA:ssa. (näin muistin perusteella, ilman laki tekstin lukua.)
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
joo, mut siis suomessa kun vertailumallina on tuo 1050cc, 70hv sport.. eli tehokkain kone minkä voi laittaa on 1301cc, 70hv viritettynä 84hv.. asiasta kysyin joo. Kun tietääkseni suomessa ei ole tyypitystä tuolle 1300GT mallille.
1300GT:n viralliset tyypityspaperit kun jostain sais niin sitten vois laitella hyvillä mielin vielä isompaa mottia tohon keulalle, jos mahtuu..
1300GT:n viralliset tyypityspaperit kun jostain sais niin sitten vois laitella hyvillä mielin vielä isompaa mottia tohon keulalle, jos mahtuu..
Vertailumoottori voi olla Euroopassa tai USA:ssa tieliikenteeseen hyväksytystä ajoneuvossa. Tietenkin sinun se tieto pitää hankkia auton valmistajalta tai maahantuojalta.
Laki tekstiä :"...(vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka..."
Tuossa ei poislueta / määrätä että auton kuuluu olla Suomeen tyyppihyväksytty.
Laki tekstiä :"...(vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka..."
Tuossa ei poislueta / määrätä että auton kuuluu olla Suomeen tyyppihyväksytty.
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
lisäys aiheeseen
Tuossa tapauksessa kun koneeksi vaihtaa 1301cc:n niin ilmeisesti
myös vaativat konttorilla jarrutehostajan joka sportissa on!!
myös vaativat konttorilla jarrutehostajan joka sportissa on!!
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
127 vertailumoottori
Mulla on projektina mk1 ja siihen on tulossa 1600 TC kone.
Maahantuojalta saa / sain paperit 1300 127:n tekniset tiedot.
Paperit ei maksanu mitään.
Jarrut samat, jouset samat = ei muutoksia
Eli 1600 TC 127:n keulalle eikä mitään muutoksia. Asia vahvistettu Tervajoen ja Tampereen katsastuskonttorilta vuonna 2002 syksyllä.
Löysin omaan projektiini regata 100s:n ja siinä hepat menee sen 90 hv:n
prosenttiylärajan yli joten takaisin katsastuskonttorille ja saa kuulemma tehdä niin ,että kuristtaa ylimääräiset hepat poist ja mittauttaa hepoista
todistuksen. Kuristus tulee suorittaa selkeällä osanmuutoksella joka ilmeisesti merkitään otteeseen. Katsastusaseman päällikön tjs. mukaan kuristuslaippa kaasarin ja imusarjan väliin on semmonen.
mk1:stä ei ole tehty 1300 :sta ja myös tässä tapauksessa 1300:n käy
vertailumoottorina koska mallisarja käsittää molemmat mk1 ja mk2 versiot.
-vk-
Maahantuojalta saa / sain paperit 1300 127:n tekniset tiedot.
Paperit ei maksanu mitään.
Jarrut samat, jouset samat = ei muutoksia
Eli 1600 TC 127:n keulalle eikä mitään muutoksia. Asia vahvistettu Tervajoen ja Tampereen katsastuskonttorilta vuonna 2002 syksyllä.
Löysin omaan projektiini regata 100s:n ja siinä hepat menee sen 90 hv:n
prosenttiylärajan yli joten takaisin katsastuskonttorille ja saa kuulemma tehdä niin ,että kuristtaa ylimääräiset hepat poist ja mittauttaa hepoista
todistuksen. Kuristus tulee suorittaa selkeällä osanmuutoksella joka ilmeisesti merkitään otteeseen. Katsastusaseman päällikön tjs. mukaan kuristuslaippa kaasarin ja imusarjan väliin on semmonen.
mk1:stä ei ole tehty 1300 :sta ja myös tässä tapauksessa 1300:n käy
vertailumoottorina koska mallisarja käsittää molemmat mk1 ja mk2 versiot.
-vk-
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
nojoo, tos unon konees on semmonen onkkelma, että ei mene niiiin heittämällä paikoilleen kuin 1100:nen.. unskin kone&laatikko yhdistelmässä on toinen moottorin kannake vähän huonossa paikassa.. elikkä vaihdelaatikon päästä on alhaalta edestä kiinni kun taasen 1100:ssa vaihdelaatikon alta menee se poikkitanko.. muistaakseni..
mut voin toki olla väärässäkin..
mut voin toki olla väärässäkin..