Croma Tie:n ja IE:n takajarrut + sytytyspuola

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Croma Tie:n ja IE:n takajarrut + sytytyspuola

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tietäisikö kukaan, onko Croma Tie:n ja IE:n takajarrut samat? Onko näiden mallien alustassa, jarruissa ohjauksessa yms. muita eroja kuin jäähdytetyt jarrut edessä?

Entäpä systytyspuola, käytetäänkö Digipleksin ja Mikropleksin kanssa samaa marellin puolaa.

Kysymyksent koskevat I-koppaista vm. 1989 autoa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Takajarrut ovat samat kuten takapään ripustus iskareita ja jousia myöten. Edessä taas jarrut ovat jäähdytetyt kuten mainitsitkin, jouset ovat ainakin erilaiset (jäykemmät) mutta niin taisivat olla iskaritkin eri numerolla. Tosin nuo nykypäivänä myytävät tarvikeiskarit ovat samat sekä turboon että vapariin niin voisi olettaa että ne varsinkin valmistajan luetteloa esittämällä kelpaavat. Ohjaus ja muu vaikuttavat sen sijaan samanlaisilta.

Sytytyspuola on eri Microplexissä kuin Digiplexissä mutta ilmeisesti itse Digiplexinkin puola toimii ihan ok kunhan vaan onnistut jostain löytämään sen Microplexin pääteasteen joka siinä on puolassa kiinni.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Flex
GFF
Viestit: 512
Liittynyt: 08.10.2003 22:20
Paikkakunta: Lappi / Rauma

Viesti Kirjoittaja Flex »

Takapään ripustukset muuttuvat hieman iskarien yläpään osilta vuonna 88, tosin vanha systeemi sopii uuden tilalle ja toisinpäin. Takajarrupalat sopivat ainakin vm86 ie cromasta omaan 88 turboon mainiosti ja satulatkin ovat samat. Vm 86 cromassa on muuten myös jäähdytetyt levyt edessä vakiona.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ai se on vasta -88 muuttunut. Nuo pari 87-mallista turboa ovat kanssa noilla uudemmilla yläpäillä mutta ne siis lienevät sinne jälkikäteen vaihdettu.

Tosiaan nuo 86-malliset ovat jäähdytetyillä levyilla vaikka ilman absia ja manuaalilaatikolla ovatkin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Flex
GFF
Viestit: 512
Liittynyt: 08.10.2003 22:20
Paikkakunta: Lappi / Rauma

Viesti Kirjoittaja Flex »

nojaa...on osittain arvaus tuo 88 muuttumisajankohdaksi :oops: , silloinhan muuttui aika paljon pieniä asioita autossa. Oma varaosa auto on siis vm86 croma ie ja tuo käyttö auto 88 turbo se uudempi painos. Voipi olla että tuo vanha systeemi takapäässä on muuttunut ennemminkin.
Ainiin tuo 86 mallinen varaosacroma oli muuten varustettu zf:n 4-lovisella automaatti laatikolla (taisi olla jälkiasennus) :lol:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Automaatissa ja absi-mallissa nuo jäähdytetyt levyt ovat olleet aina mutta tosiaan myös kaikissa näkemissäni -86:ssa nuo on ollut vaikka noita varusteita ei olekkaan ollut.

Itse epäilen että se yläpään kumi on muuttunut jo aiemmin mutta ihan vaan arvelujahan tämä. Se vanhanmallinen kumi on siitä "mukava" että kun vulkanisointi pettää tippuu koko tolppa yläpäästä helposti irti - uudemassa sentään ylempi jousilautanen suoraan kiinni korissa toisin kuin vanhemmassa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin