No eipä mikään ihme, kun vakio rutuillakin on herkässä.wellu kirjoitti:Aijai, päässyt nakuttamaan?
OHC-moottorin viritys
Re: OHC-moottorin viritys
Re: OHC-moottorin viritys
Milläs tuon soch-koneen nakutaipumusta saisi vähäisemmäksi? Eikait tuo nyt kuitenkaan ihan paskimpia palotiloja ole, mitä on.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: OHC-moottorin viritys
Enpä tiiä onko nakuttanut,kantta laskettu moneenkertaan.Epäilisin että liian ohueksi päässyt ja antaa periksi vesikanavan kohdalta.Nyt tuo on vahvistettu ja lampdan kanssa tänään tarvis varovasti kokeilla.kaasarina 45 pysty omaan imusarjaan kyhätty.220 pää ja180 ilma...tosiaan ihan random suuttimet kunhan pääsee rullille
Re: OHC-moottorin viritys
On tuo jäljistä päätellen ainakin ihan selvästi kilistänyt ja huolella.cyte3 kirjoitti:Enpä tiiä onko nakuttanut,kantta laskettu moneenkertaan.Epäilisin että liian ohueksi päässyt ja antaa periksi vesikanavan kohdalta.Nyt tuo on vahvistettu ja lampdan kanssa tänään tarvis varovasti kokeilla.kaasarina 45 pysty omaan imusarjaan kyhätty.220 pää ja180 ilma...tosiaan ihan random suuttimet kunhan pääsee rullille
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: OHC-moottorin viritys
Tohtiikohan tuota perskattia testata??laihalla..liian aikasella?täytyypä tuumailla.Mistä näkyy?
Re: OHC-moottorin viritys
Palotilassa (ja hieman venttiileissäkin) tuommoista pientä monttua. Nakutus tekee tuollaista jälkeä mäntään/kanteen.
Oikeanlaisella seoksella, -sytytyksellä, palotilalla (paljealue) ja hyvällä kannella 13 on vielä pumppubensalla mahdollinen lukema. Noin niinkuin yleisesti.
Melkein nakuanturi/kuulokkeet olisi kova sana. Kiertokangen laakerit eivät tuosta mäntäpistiäisen kutsumahuudosta kamalasti tykkää.
Oikeanlaisella seoksella, -sytytyksellä, palotilalla (paljealue) ja hyvällä kannella 13 on vielä pumppubensalla mahdollinen lukema. Noin niinkuin yleisesti.
Melkein nakuanturi/kuulokkeet olisi kova sana. Kiertokangen laakerit eivät tuosta mäntäpistiäisen kutsumahuudosta kamalasti tykkää.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: OHC-moottorin viritys
Itse en kyllä uskaltaisi välttämättä kaasaria käyttää noin kovilla puristuksilla.
Tai sitte täytyy olla sellaiset suuttimet ettei mene missään vaiheessa laihalle.
Tosin suuttimetkin kuluu ja seos muuttuu ajan mittaan.
Tai sitte täytyy olla sellaiset suuttimet ettei mene missään vaiheessa laihalle.
Tosin suuttimetkin kuluu ja seos muuttuu ajan mittaan.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: OHC-moottorin viritys
Onnistuu kaasuttimillakin, mutta on aika pirun tarkkaa. Olen yhden 13,5:1 puristuksilla olleen nelisylinterisen 2-litraisen moottorin nähnyt käyvän ja toimivan kaasareilla melko mallikkaasti. Tosin ko. moottorin rakentajalla on melkein 20 vuoden kokemus "kokeile ja erehdy" -periaatteen kautta viritetyistä kaasutinmoottoreista. Räjähtäneitä moottoreita on ollut paljon...
Yksi "vaihtoehto" on valita niin raju nokka-akseli, että dynaaminen puristussuhde heikkenee merkittävästi. Tosin tällöin moottorin luonne menee täysin perseelleen ja kulutus kasvaa älyttömäksi (=ei järkeä kun voi saada toimivankin paketin aikaiseksi).
Ruisku helpottaa säätämistä jonkunverran, mutta silläkin saa tuhoa aikaan jos ei tiedä mitä tekee. Tosin aftermarket-ruiskujen osaajia alkaa olla jo vähän joka kylällä.
Nakutusherkkyyteen vaikuttaa myös kuuma tulppa. Kylmempi tulppa saattaa auttaa ongelmassa, palotilan kuvassa kun näkyy tuota röpelöä pääosin tulpan puolella, joten voisi ehkä (?) viitata liian kuumaan tulppaan?
Joissain tapauksissa myös terävät palotilan reunat ovat aiheuttaneet nakuttamista (oman käyttislaivan moottorin kannessa tämä ominaisuus). Terävä reunus saattaa auttaa paljealueen toimintaa ja kaasujen sekoittumista palotilassa, mutta terävä reuna saattaa tehdä ns. "hotspotin", joka hehkuessaan alkaa toimimaan liian kuuman tulpan tavoin.
Jokatapauksessa nakutuksen ilmentyessä on moottorin teho aina alentunut ja sisäinen rasitus moninkertainen. Paineenkasvu sylinterissä ei ole lineaarinen, vaan piikkimäinen "tälli" työtahdin väärässä kohdin. Joissakin ahdetuissa moottoreissa saattaa esiintyä jopa YKK:n jälkeistä nakutusta, mutta tällöin on jotain pielessä ja ilmiönä muutoinkin todella harvinainen.
Yksi "vaihtoehto" on valita niin raju nokka-akseli, että dynaaminen puristussuhde heikkenee merkittävästi. Tosin tällöin moottorin luonne menee täysin perseelleen ja kulutus kasvaa älyttömäksi (=ei järkeä kun voi saada toimivankin paketin aikaiseksi).
Ruisku helpottaa säätämistä jonkunverran, mutta silläkin saa tuhoa aikaan jos ei tiedä mitä tekee. Tosin aftermarket-ruiskujen osaajia alkaa olla jo vähän joka kylällä.
Nakutusherkkyyteen vaikuttaa myös kuuma tulppa. Kylmempi tulppa saattaa auttaa ongelmassa, palotilan kuvassa kun näkyy tuota röpelöä pääosin tulpan puolella, joten voisi ehkä (?) viitata liian kuumaan tulppaan?
Joissain tapauksissa myös terävät palotilan reunat ovat aiheuttaneet nakuttamista (oman käyttislaivan moottorin kannessa tämä ominaisuus). Terävä reunus saattaa auttaa paljealueen toimintaa ja kaasujen sekoittumista palotilassa, mutta terävä reuna saattaa tehdä ns. "hotspotin", joka hehkuessaan alkaa toimimaan liian kuuman tulpan tavoin.
Jokatapauksessa nakutuksen ilmentyessä on moottorin teho aina alentunut ja sisäinen rasitus moninkertainen. Paineenkasvu sylinterissä ei ole lineaarinen, vaan piikkimäinen "tälli" työtahdin väärässä kohdin. Joissakin ahdetuissa moottoreissa saattaa esiintyä jopa YKK:n jälkeistä nakutusta, mutta tällöin on jotain pielessä ja ilmiönä muutoinkin todella harvinainen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: OHC-moottorin viritys
Mahtaisko kukaan tietää/muistaan 1.5(138)lohkon korkeutta?.Jos vaikka mittais öljypainemittarin reijästä lohkon tasolle.Koitin tuossa 1.5 kampura,1.6 veivit ja 32 puristuskorkeudella mäntiä.Jää nuokin 4mm alle tason.
Re: OHC-moottorin viritys
1.6 ja 1.5 veivin mitat on samat.
1.6 männän puristus korkeus 33mm
1.5 männän puristus korkeus 35mm
1.6 männän puristus korkeus 33mm
1.5 männän puristus korkeus 35mm
Re: OHC-moottorin viritys
Liekkö ihan sopivin ketju kysyä mutta mutta kysympäs tässä sivussa kuitenkin
Otin 1.3 ritmon koneesta kannen irti ja näyttäs siltä että palotilaa olis joskus jo työstetty. onko näin jos on niin onko niinkuin pitääkin. http://s1034.photobucket.com/user/TK-au ... sort=3&o=0
Ja toinen kysymys että kuuluuko männän laki olevan lohkon tasossa vakiona ykk:ssa vai onko lohkosta otettu ainetta pois?
Otin 1.3 ritmon koneesta kannen irti ja näyttäs siltä että palotilaa olis joskus jo työstetty. onko näin jos on niin onko niinkuin pitääkin. http://s1034.photobucket.com/user/TK-au ... sort=3&o=0
Ja toinen kysymys että kuuluuko männän laki olevan lohkon tasossa vakiona ykk:ssa vai onko lohkosta otettu ainetta pois?
Re: OHC-moottorin viritys
Omaan silmään näyttää vakio palotilalta. Vai mistä kohtaa luulet että on työstetty?
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: OHC-moottorin viritys
Munkin silmään näyttää ihan normaali Fiatin sohc palotilalta...Vode131 kirjoitti:Omaan silmään näyttää vakio palotilalta. Vai mistä kohtaa luulet että on työstetty?
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: OHC-moottorin viritys
Tuo tulupan puolen seinämän koneistuksen jälki näytti erilaiselta. Mene ja tiedä sitten
Re: OHC-moottorin viritys
Venttiilien kasvattamisesta pitää kysyä, kannattaako alkuperäisen seetin sisähalkaisijaa kasvattaa ja vaihtaa venttiilejä vähän isompiin, vai onko niin että pitää suosiolla vaihtaa seetirenkaatkin isompiin jos haluaa isommat venat?
Olisiko noissa mun kansissa ne 33 ja 36 venat alunperin.
Olisiko noissa mun kansissa ne 33 ja 36 venat alunperin.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76