600:sen vaihdelaatikon heikoinlenkki...?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
petri_koli
Viestit: 223
Liittynyt: 02.09.2003 21:37
Paikkakunta: hyvinkää
Viesti:

600:sen vaihdelaatikon heikoinlenkki...?

Viesti Kirjoittaja petri_koli »

eli siis mikä sieltä ekana pamahtaa? jostain olen kuullut että ekana menis noi tasauspyörästön rattaat...? voiko olla? koska purin juuri yhden lanserin vaiheaskin ja aattelin niitä tasauspöyrästön rattaita laittaa kusiaisen askiin ja huomasin niiden olevan ainakin ulkoisesti ihan samankokoisia/näköisiä vaikka lanseri on 1,4 koneella.
vetarit??

vvieri: taisi olla olla juuri kerolan jukan fiiatissa käytetty noita jonkun mitsun rattaita...?

siis moottori on 903 turbo. tehot menee johonki 120 tienoille...

ps. onko laatikoilla muuten mitään eroa kun toisessa laatikossa mikä on -68:sta lukee sarjanumeron (tai valmiste) päällä teksti TIPO ja tossa -70:ssä on normaalista teksti SEAT...kun avaa sen peltilätkän niin näyttävät samanlaisilta askin rattaat.
yhdessä mennää, porukalla tehää ni kaikki valmistuu aikanaan! palaillaa!
http://photobucket.com/albums/v688/fiat600turbo/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

En muista oliko tästä juttua muuallakin, kuin http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=5376

Mitsun rattaita ja nivelet, tosiaan. Vanhemmissa, eli aidoissa Fiateissa on isompia hampaita rattaissa (ns. harvahampainen) ja ne on uudempia Seatin lodjuja lujempia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Kaiken saa särkymään.
Tasauspyörästön rattaat yleensä ekana. Pistähän kuvia kun laatikon vahvistelu etenee.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
LO
Viestit: 162
Liittynyt: 17.01.2003 19:10

Viesti Kirjoittaja LO »

Jos puhutaan koko voimansiirrosta eikä pelkästään laatikosta, niin vetarit oli ainakin mulla se mikä paukku. Ei nekään tasasella niin helposti, mutta jos pyörä käy ilmassa ja veto on päällä, niin siinä vaiheessa kun tulee alas niin yleensä murtuu. Pellolla meni yleensä 1-2 vetaria per talvi.
[url=http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5649]X1/9 -75 (ja ex. Alfa)[/url]
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

600:ssa, vai missä autossa? Mistä kohtaa vetari murtui?

Yhden peltoautossa olleen 128:n hajonneen tripoidin olen nähnyt, varmaan vetari pompannut laatikosta jonkun hypyn yhteydessä. Neulat öljyn sekaan, ja laatikko tohjona.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Mullakin meni tänä talvena ihan hulluna vetareita!!?! Kesällä kesti hyvin asfaltilla, mutta jäällä meni monta kertaa poikki. Ihme juttuja!
petri_koli
Viestit: 223
Liittynyt: 02.09.2003 21:37
Paikkakunta: hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petri_koli »

vvieri kirjoitti: Mitsun rattaita ja nivelet, tosiaan. Vanhemmissa, eli aidoissa Fiateissa on isompia hampaita rattaissa (ns. harvahampainen) ja ne on uudempia Seatin lodjuja lujempia.
mä kun avasin tossa molemmat laatikot niin huomasin niiden molempien olevan ns. harvahampaisia. rattaiden hampaiden välit on noin 7 mm...mutta tossa toisessa lukee kyllä seat joka puolella. ja kun avasin niin huomasin toisen laatikon sisällä olevien suorien rattaiden olevan kuluneet toisesta reunasta (molemmat rattaat) noin 3 mm!!! siis onkohan ollu pikkusen kovakouraista käsittelyy vaihteita hämmennettäessä...

mutta jos mä heitän noi mitsun rattaat sinne niin onko muut käyttäneet myös mitsun ns pesää, jonka sisällä rattaat on vai ainoastaan heittää ne pienet keskimmäiset rattaat (4kpl) sinne 600 oman "pesän" sisälle...?

ja siis mitsun vetarit 600 renkaan puoleisella päällä?
yhdessä mennää, porukalla tehää ni kaikki valmistuu aikanaan! palaillaa!
http://photobucket.com/albums/v688/fiat600turbo/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Akseli on ainakin jatkettu keskeltä. Mikäänhän ei estä valitsemasta tuonne taakse sellaisia ulompia niveliä kuin haluaa.

Ihan yksityiskohtia en tuosta konversiosta tiedä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
LO
Viestit: 162
Liittynyt: 17.01.2003 19:10

Viesti Kirjoittaja LO »

vvieri kirjoitti:600:ssa, vai missä autossa? Mistä kohtaa vetari murtui?
Juu, kusiaisesta puhuin. Menee sieltä perän puolelta, se lenkki missä on se tappi johon tulee ne neliökappaleet kiinni, niin se lenkki murtuu niistä ohkasista kohdista. Ite on käynyt mielessä, että laittaisi 850/133 vetarit, mitä muutoksia sitten joutuukaan tekemään, koska niissä on juuri tuo kohta vahvempi.
Marko kirjoitti:Mullakin meni tänä talvena ihan hulluna vetareita!!?! Kesällä kesti hyvin asfaltilla, mutta jäällä meni monta kertaa poikki. Ihme juttuja!
Merkkasitko vetareitten pyörimissuunnan ja laitoit samalle puolelle mistä otit varaosavetarin? Vetarithan antaa periksi tosi paljon, menee "jengalle" rajuissa lähöissä yms. Ja sinne heikkoihin kohtiin tulee alkumurtumia. Jos heittää toiselta puolelta vetarin toiselle puolelle, ei kestä yhtään, paukahtaa tosi helposti poikki.
[url=http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5649]X1/9 -75 (ja ex. Alfa)[/url]
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Oli joskus ongelma jää-kusiaisen kanssa vetarien ulompien pulttien kanssa, nuo porattiin sitten 12 milliin ja seuraavaksi rupesi hajoamaan vetarit ja perät. Kiinni oli hieman piristelty 903 muistaakseni.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Heikoinlenkki... Öljyn vajaus!
Vetarit syövät vetarin suojakumit. Suojakumit syövät vetariin uran.
Tuloksena öljyä vievä aski, joka luultavasti hajoaa öljyn puutteeseen.

Rättikumia ei ikinä parane laittaa "väärälle puolelle", aina samalle missä on aina ollut. Sama pätee myös muihin autoihin, missä voi vetopuolen osia kääntää.

Rättiin mahdollisemman pitkät pultit, tosin jengat kannattaa tapilla ruuvata ekaksi. Sitten (nimi ei tule mieleen) niitä lukko prikkoja, mitkä on halki ja toimii jousi periaatteella.
Jos pultti rätissä pääsee löystymään, se hakkaa pultin ja rätin rikki.
Välys voi rikkoa edellä mainittujen lisäksi laipan.

Vetoakseleista kannattaisi alkaa laatikon parannus.
petri_koli
Viestit: 223
Liittynyt: 02.09.2003 21:37
Paikkakunta: hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petri_koli »

tossa kun purin noi tasauspyörästöt niin olihan noi lanserin rattaat ihan omaa luokkaansa 600:sen omiin verrattuna...pikkurattaiden keski reikä on just saman kokonen lanserissa ja fiiatissa mutta kuinkahan olisi järkevää tehdä noi isompien rattaiden kiinnitys...? käyttääkö lanserin koko isompien rattaiden murikkaa joka on n. 50mm leveempi kuin 600:sen ja samalla lanserin vetarin sisempää päätä, jos laittaa 600:sen sen murikan johonka tulee kiinni noi vetarin (600:sen) sisänivelet niin joutuu työstää niin pirusti että saa noi lanserin isommat tasauspyörästön rattaa kiinni niihin! olen kysymysmerkki??!
yhdessä mennää, porukalla tehää ni kaikki valmistuu aikanaan! palaillaa!
http://photobucket.com/albums/v688/fiat600turbo/
LO
Viestit: 162
Liittynyt: 17.01.2003 19:10

Viesti Kirjoittaja LO »

Ymmärsinkö oikein, että saatat laittaa kusiaisen omat vetarit? Mulla ei oo koskaan mikään muu paikka paukkunu ku vetarit + se rättikumi kerran. Että en kyllä laittaisi kusiaisen omia vetareita.. Voi olla kyllä etten ymmärtänyt tekstistä :roll:
[url=http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5649]X1/9 -75 (ja ex. Alfa)[/url]
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

kun avasin niin huomasin toisen laatikon sisällä olevien suorien rattaiden olevan kuluneet toisesta reunasta (molemmat rattaat) noin 3 mm!!!
Pakki / 1 ratastus tuppaa huolimattomalla käytöllä kulumaan juu. Valitse tietysti se ehjä mutta kyllä ne kuluneenakin toimii ;)
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
petri_koli
Viestit: 223
Liittynyt: 02.09.2003 21:37
Paikkakunta: hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petri_koli »

joo omia vetareita suunnittelin MUTTA...ne on kyllä ihan turha varmaa laittaa...pitäis olla joku sellanen kohta kuitenkin mikä antaa periks ennen kun tapahtuu jotain suurta vahinkoo...sellanen osa jonka vaihto tapahtuu 15-30 minuutissa (ajatellen jos menee esim. radalla jo harjoituksissa niin saa kisaan kuntoon...).

ajattelinkin niiden olevan pakki rattaat, kun olivat suorat...mä laitan nyt ton -68:sin askin kiinni tohon. sen rattaat näyttää olevan ihan ku uudet niin ei jaksa vaihtaa rupeemaan vaa paria ratasta. tosin vaihtaa joudun kuitenkii sen tangon mihin tulee toi vaihe keppiin menevä tanko...se on ihan kippuraks menny jostain syystä, varmaa pudonnu se edellä tai jotain.

viikonloppuna täytyy nyt päättää se mitä tekee noiden tasauspyörästön rattaiden kanssa...pää hajoo koht ku miettii liikaa!!

onko muuten kellään mitään tietoo että onko galantissa ja lanserissa suunillee samanlaiset vaiheaskit/tasauspyörästöt. ku huomasin juuri että eräs kellä on 600 turbo olikin käyttäny ite noita galantin rattaita eikä siis mun suunnittelemii lanserin rattaita...??


APART RACINGIN SIVUILTA LAINATTUA

"600:n vaihdelaatikko on kestävä, ensimmäiseksi hajoavat perän tasauspyörästön rattaat, jotka on helppo vahvistaa käyttäen Fiat 127 etuvetolaatikon tasauspyörästöä vetoakselien kanssa (siis lyhyemmat vetoakselit koneistetaan pyörien päästä sopiviksi jotta halkaisijaltaan pienemmäksi sorvatut 850 Fiatin joustokuminivelet sopivat paikalleen)."

ONKO KELLÄÄN KOKEMUKSIA??? kestävyys...vvieri: miten sulla 127:ssa?
yhdessä mennää, porukalla tehää ni kaikki valmistuu aikanaan! palaillaa!
http://photobucket.com/albums/v688/fiat600turbo/
Vastaa Viestiin