Kertokaapa asiasta tietävät, mitä eroa on vaparin ja turbokäyttöön tarkoitetulla tuplakaasuttimella esim. Dellortto DRLA.
Tiivisteet, kohot ym?
Turbon kaasutin
Kaasari soveltuu turbokäyttöön, kun:
- Kohokammion tuuletus ei ole ulkoilmaan vaan painekotelon alueelle, eli esim. kurkkujen välissä
- Läppäakselit on tarpeeksi tiiviit (joskus akseleilla voi olla stefatkin)
- Koho on sellaista materiaalia, ettei se painu paineen vaikutuksesta kasaan
- Jos kaasuttimessa on alipainehärpättimiä, esimerkiksi alipainetoiminen toisiokurkun avaus, näistä ei saa mennä vertailupainekanavia ulkoilmaan, vaan niiden pitää mennä painekoteloon. Ideana on muutenkin se, että kaikki ennen ulkoilmaan yhteydessä olleet kanavat (esimerkiksi se kohokammion tuuletuskin), johdetaan nyt painekoteloon jolloin kaasari 'näkee' ulkoilman paineena ahtopaineen. Silloin erona ei ole muutakuin lisääntynyt virtaus kaasarin läpi, koska ei kaasari muuten tiedä missä paineessa se on - vertaa perinteinen ratkaisu, tiivis kotelo koko kaasarin ympärillä.
- Suuttimet on mahdollista valita siten että polttoaineen syöttö on ahdoillakin vielä riittävä - powerjet-piiri plussaa
- joissain käytetään kumisia neulaventtiilin kärkiä tiiveyden parantamiseksi - ei pakollista yleensä
toivottavasti mitään ei unohtunut...
Mitään kovin ihmeellistä turbokaasareissa ei siis ole. Vaparin tuplat saa muutettua turbokäyttööön sopiviksi kun vaihtaa kumisen kohokammion tiivisteen ja neulaventtiilin, jos läppäakselit on kunnossa.
- Kohokammion tuuletus ei ole ulkoilmaan vaan painekotelon alueelle, eli esim. kurkkujen välissä
- Läppäakselit on tarpeeksi tiiviit (joskus akseleilla voi olla stefatkin)
- Koho on sellaista materiaalia, ettei se painu paineen vaikutuksesta kasaan
- Jos kaasuttimessa on alipainehärpättimiä, esimerkiksi alipainetoiminen toisiokurkun avaus, näistä ei saa mennä vertailupainekanavia ulkoilmaan, vaan niiden pitää mennä painekoteloon. Ideana on muutenkin se, että kaikki ennen ulkoilmaan yhteydessä olleet kanavat (esimerkiksi se kohokammion tuuletuskin), johdetaan nyt painekoteloon jolloin kaasari 'näkee' ulkoilman paineena ahtopaineen. Silloin erona ei ole muutakuin lisääntynyt virtaus kaasarin läpi, koska ei kaasari muuten tiedä missä paineessa se on - vertaa perinteinen ratkaisu, tiivis kotelo koko kaasarin ympärillä.
- Suuttimet on mahdollista valita siten että polttoaineen syöttö on ahdoillakin vielä riittävä - powerjet-piiri plussaa
- joissain käytetään kumisia neulaventtiilin kärkiä tiiveyden parantamiseksi - ei pakollista yleensä
toivottavasti mitään ei unohtunut...
Mitään kovin ihmeellistä turbokaasareissa ei siis ole. Vaparin tuplat saa muutettua turbokäyttööön sopiviksi kun vaihtaa kumisen kohokammion tiivisteen ja neulaventtiilin, jos läppäakselit on kunnossa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -