Thema Turbo 8v:n viritys + muuta huttua

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Thema Turbo 8v:n viritys + muuta huttua

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Minulla on 8v turbo Thema, josta olen nostanut vähän paineita. Kun kiihdytän puolella kaasulla rupeaa paineet pumppaamaan 0,5-0,7barin välillä, ilmeisesti moottorinohjauspurkki ei käy ihan samaan tahtiin kuin mitä turbo pukkaa hönkää... Ongelmaa ei ole pienellä eikä täysikaasulla... Nyt olenkin tutkinut vaihtoehtoja, jolla saisin valittua kolme eri painetta turbolle. Ensinnäkin perussäädöksi laitan niin pienet paineet kuin vain mahdollista (hukkaportille menevän tangon pituutta muuttamalla), tämä vaihtoehto tulee kyseeseen kun halutaan mahdollisimman vähän tehoa, esim kun hinataan tai vedetään peräkärryä/asuntovaunua taikka mäkilähdössä, tai jos halutaa täydessä kiihdytyksessä ykköselle ja kakkoselle pitoa lisää tms. tilanteessa, jossa tulee ongelmia sutimisen kanssa jos joutuu laittamaan liikaa kierroksia ja turbo potkaisee renkaat sutimaan.... Painekellolle tuleva painetieto ohjataan vaihtoehtoisesti kolmea eri kautta, joko suoraan, jolloin matala peruspaine tulee käyttöön, tai kuristettuna manual boost controllerin (MBC) läpi, jossa on säädetty auton vakio paine sekä toinen MBC:n läpi, jossa on säädetty ylipaine (race-moodi :).

Onko kellään kokemuksia, noiden Manual Boost Controllereiden käytöstä? Saakohan hyviä (ja halpoja) MBC:itä Suomesta?

Testasin tossa pari viikkoa sitten mitä käy kun koneen laittaa käyntiin ja unohtaa laittaa öljyt koneeseen.... Eiköhän tosta ole kiertokangen laakeri mennyt ja mahdollisesti kampiakseli..... Jotenka nyt on koneen purku edessä ja samalla saataneen toi turbon paineohjaus väsättyä tohon. Kansiremppa on tohon myllyyn tehty neljä vuotta sitten ja todennäköisesti se on ihan kohtalaisessa kunnossa, mutta alakertaa joutuu korjailemaan. Ajattelin että kun autossa rupeaa olemaan 270tkm mittarissa ja kone avataan, niin eiköhän sitä kannata tehdä sitten koneremontti kunnolla.. Nyt kun jäin työttömäksi niin on aikaa väsätä (tosin ei ole rahaa.....).

Mitäs koneelle kannattaisi tehdä? Öljynpaineet on ollut samat ton vajaa viisi vuotta mitä mulla on toi kärry ollut, eli kylmänä paineet on ok, mutta lämpinä tyhjäkäynnillä öljynpaine on n. 0,7 baria... Kannattaisikohan öljypumppu vaihtaa vai onko tuo normaalia (vai käytänkö liian hyvää öljyä ;) ?

Jahka saan koneen nostettua, niin pääsen näkemään koneen vauriot. Soitin autohiomoon, jossa sanotiin että todennäköisesti kiertokangen laakeri on mennyt ja mahdollisesti kampiakseliinkin on tullut vaurioita. Onko mitään erityistä mitä olisi hyvä huomioida, jotta koneesta tulisi kestävä? Voikos vauhtipyörää keventää? Onkos turboon virinokkia, kannattaako harkitakaan? Kannattaako porata lohko vai riittääköhän hoonaus + männänrenkaiden vaihto?

Kiitoksia etukäteen... Loistava homma että Lancioille on suomenkielinen keskustelufoorumi olemassa...
Viimeksi muokannut Meltdown, 04.07.2005 22:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo konehan on hyvin sama kuin Turbo Cromassa ja 8v Integralessa joten hyvät pohjatiedot aiheesta saa kun valitsee hakusanoiksi
'Croma' ja/tai 'Integrale', ja foorumiksi 'tekniikka ja virittäminen'.

Ahtopainetta ei saisi milloinkaan korottaa tarkistamatta että seossuhde on oikea, liian laiha seos sulattaa männät ja/tai turbon. Hanki siis vähintään seossuhdemittari (josta jotain myös keskustelussa: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=6901 ) ja mieluiten pakokaasun lämpömittarikin saisi olla. Samassa on juttua tuosta hukkaportin säätötangostakin.

Noista vanhemmista keskusteluista löytyy juttua bensanpaineen korottamisesta ja ilmamäärämittarin säätämisestä tämän jälkeen.

Matala öljynpaine kuumana on yleensä merkki liian huonosta öljystä. :wink: Monet markettisynteettiset menevät 'vedeksi' kuumetessaan. Öljyistä:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1207
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=2831 lisää haulla...
Pumpun välykset kannattaa tietenkin tarkistaa koneen avatessa. Tuo pumppu on jossain määrin arka kulumiselle.

Öljynkierron parantamisesta on juttua:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=531
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=206

Lista lyhyesti: Tarkista ettei öljyt käy liian kuumina, öljypohjaan kunnon vaimennus ja loiskelevyt, imujalka uusiksi, kiertokangen laakerien pesien pyöreyden tarkistus ja kk-laakerikannen kohdistus (jäiköhän jotain...)

Kampura ei kestä alikokoon hiottuna ellei sitä nitrauta uudelleen.

nokista:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=91
haulla myös 'turbo and nokat' ja foorumiksi taas sama...

Virinokkia siis voi käyttää, aika suosittu on Ritmo 130TC:n nokka imunokkana. Vauhtipyörää voi keventää. Porauspäätös sitten mäntien ja lohkon kunnon mukaan... vakiomännät on kestävät viritystä ajatellen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
lanciapoika
Viestit: 1057
Liittynyt: 19.04.2004 01:15

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 01.04.2005 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Kiitos tiedoista. Tommonen seossuhdemittari olisi varmaankin järkevä hommata. Netistä löytyi semmonen kiva versio, jossa tulee neljä lediä, jotka voi vaikkapa integroida mittaristoon :) Tosin toi neljän ledin näyttö taitaa olla vähän turhan pieniskaalainen.....

EGT:tä olen etsinyt mutta on ihan sikakalliita! Halvimmat saa johonkin 150$ mutta niissä on vain fahrenheit asteikko, menee yli kahensadan dollarin jos haluaa Celsius-asteikon (ja halkaisijaksi 52mm :) + rahdit ja mahd. tullit ja verot ymz....

Öljynä olen käyttänyt Valvoline Max Life:a. Ei pitäisi olla mitään ihan huonoa... Eikä toisaalta pitäisi olla ihan liian litkuakaan....

Jos toi kampiakseli on kulunut, niin pitää zekata onko mun varaosa-autossa kampura ehjä...

Vauhtipyörän kevennys maksaa 40 egee ja kampuran + sälän tasapainotus 60e. Paljonkohan vauhtipyörää uskaltaisi keventää? R-Koneistuksesta sanoivat että katukäytössä voidaan keventää 30%. Kuulostaa aika paljolta. Tarviiko ottaa jotain huomioon jos keventää tota vauhtipyörää? Ajatteliin nyt ainakin toistaiseksi jättää ton nokkapuolen vakioksi.

Öljyn lämpöjen kanssa ei muuten ole koskaan ollut ongelmia... Ehkä mä olen niin rauhallinen kuski... :)

En ole tähän konemalliin löytänyt "virityslastuja".... Milläköhän seosta saisi rikastettua, jos seossuhdemittarilla näen että isoilla paineilla kone käy liian laihana? Onkos Cromassa ja Integralessa samat sähköt?

Siksi toisekseen korkeampia paineita käytettäisiin vain hetkellisesti :) ...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

lanciapoika kirjoitti:Kiva saada uusia naamoja tänne :wink:

Jos koneen otat irti ni on sama tehdä kone kunnolla rahaa säästämättä..etenkin jos meinaat ajella kauemminkin..

Minkä värinen themasi on?
Totta noinkin... Pikku-kuvasta näkyy minkä värinen toi mun kärry on.... Pitääpi laittaa jossain vaiheessa vähän tietoja ja kuvia tosta... Mutta erottuu varmasti, koska siinä on punaiset ikkunakalvot :D :D
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Netissä on viljalti erilaisia seossuhdemittarin rakenteluohjeita.
Nuo pakolämpömittarit on tosiaan hintavia tällä hetkellä.

Vauhtipyörä on lähes poikkeuksetta vakioautossa sellainen limppu, että siitä uskaltaa ottaa niin paljon pois kuin on turvallista lujuuden kärsimättä. Materiaalia poistetaan pelkästään reunoilta, ei keskiöstä. Tuosta keveydestä ei tule ongelmia ellei poikkeuksellisen paljon vedä painavaa peräkärryä tai tapaa tumputella kytkimen käytössä.

Seosta rikastetaan yleensä bensanpainetta korottamalla, jos pienestä virityksestä on kyse. Isommilla virityasteilla kaivataan isompia suuttimia ja muutakin (no, haulla löytyy...). Cromassa on sama ruisku mutta Gralessa ei.

Vaikka korotettua ahtopainetta käytettäisiin hetkellisestikin niin silti sytkän ja ruiskun pitää olla kunnossa. :wink:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Mulla on varaosa-autona 8v vapaastihengittävä Thema. Oiskohan mitään järkeä vaihtaa siitä nokkia tohon mun turbovehkeeseen? Tossa vaparissahan on vähän tiukemmat nokat kuin Turbossa... Käykö se heittämällä vai pitäisikö venttiileihin, ohjureihin tai jousiin koskea? ja sytkän ajotusta pitänee säätää.... ?

Mitäs bensapumppu/säädintä suositellaan? Mistäs semmoista kannattaisi kysellä? Boschista näytti olevan jotain speksejä foorumissa....

Onko lohkon kestävyyden kanssa mitään ongelmia, jos poraa sylinterit reilusti ylikokoon? 85mm taisi olla rajana vakiokansipahvin kanssa...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

85:sta suuremmaksi en turbokonetta poraisi vaikka isompiakin näkyy joskus. Tosiaan maksimikoko myös tiivisteen kannalta.

Vaparin nokat on ihan hyvä idea. Nokkien ajoitus on yleensä tehty nokkapyörillä joten ota turbosta ne. Tarkista silti ajoitukset astelevyllä ja heittokellolla.

Kansi tietysti kannattaa ainakin kevyesti portata.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

anteeksi vaan kun tyhmä kysyy mutta mitä toi porttaus tarkoittaa?
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

Meltdown kirjoitti:anteeksi vaan kun tyhmä kysyy mutta mitä toi porttaus tarkoittaa?
Tuohon osaa tyhmäkin vastata :lol: no se meinaa kanavien hiontaa/muotoilua.
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
lanciapoika
Viestit: 1057
Liittynyt: 19.04.2004 01:15

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 01.04.2005 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Onkos tommonen kannen porttaus ihan peruskauraa joka autohiomolle, vai pitääkö olla joku kansipaja?
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hiomot ei yleensä tee, ellei ole joku virityspaja samalla. Kansiin perehtyneitä firmoja on paljonkin. Itsekin hommasta voi suoritua jos on paineilmavehkeet, ja perehtyy aiheeseen kirjallisuudesta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Dremelillä saa myös ihmeitä aikaan jos alkaa itse porttaamaan, vaikka vaikuttaakin vähän lelulta tuohon hommaan, kanavien siistimiseen ainakin ehdoton valinta.
J. Saari
GFF
Viestit: 356
Liittynyt: 23.12.2002 21:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Joku viisas tiesi eräässä toisessa threadissa kertoa tällaisen sivun, josta ainakin itse maallikkona sain taas hiukkasen lisää tietoa porttausprosedyyrin etenemisestä käytännössä. Kunhan YO-kinkereiltä kerkiää ihmettelemään aihetta vielä lisää, ajattelin kokeilla hienovaraista fiilausta (jep, dremelillä) muutenkin jo ylimääräisenä nurkissa lojuvaan 1500 SOHC:iin. Voipahan sitten ainakin kylillä huudella notta on modiveerattu kattila, ja tehot kasvavat taatusti ainakin ratin ja jakkaran välissä.. :mrgreen:
Nariseva lehtijousi tekee auton.
-----------
Ritmo 85 CL
Alfa 75 1.6 TC
Vastaa Viestiin