Thema Turbo 8v:n viritys + muuta huttua
Thema Turbo 8v:n viritys + muuta huttua
Minulla on 8v turbo Thema, josta olen nostanut vähän paineita. Kun kiihdytän puolella kaasulla rupeaa paineet pumppaamaan 0,5-0,7barin välillä, ilmeisesti moottorinohjauspurkki ei käy ihan samaan tahtiin kuin mitä turbo pukkaa hönkää... Ongelmaa ei ole pienellä eikä täysikaasulla... Nyt olenkin tutkinut vaihtoehtoja, jolla saisin valittua kolme eri painetta turbolle. Ensinnäkin perussäädöksi laitan niin pienet paineet kuin vain mahdollista (hukkaportille menevän tangon pituutta muuttamalla), tämä vaihtoehto tulee kyseeseen kun halutaan mahdollisimman vähän tehoa, esim kun hinataan tai vedetään peräkärryä/asuntovaunua taikka mäkilähdössä, tai jos halutaa täydessä kiihdytyksessä ykköselle ja kakkoselle pitoa lisää tms. tilanteessa, jossa tulee ongelmia sutimisen kanssa jos joutuu laittamaan liikaa kierroksia ja turbo potkaisee renkaat sutimaan.... Painekellolle tuleva painetieto ohjataan vaihtoehtoisesti kolmea eri kautta, joko suoraan, jolloin matala peruspaine tulee käyttöön, tai kuristettuna manual boost controllerin (MBC) läpi, jossa on säädetty auton vakio paine sekä toinen MBC:n läpi, jossa on säädetty ylipaine (race-moodi .
Onko kellään kokemuksia, noiden Manual Boost Controllereiden käytöstä? Saakohan hyviä (ja halpoja) MBC:itä Suomesta?
Testasin tossa pari viikkoa sitten mitä käy kun koneen laittaa käyntiin ja unohtaa laittaa öljyt koneeseen.... Eiköhän tosta ole kiertokangen laakeri mennyt ja mahdollisesti kampiakseli..... Jotenka nyt on koneen purku edessä ja samalla saataneen toi turbon paineohjaus väsättyä tohon. Kansiremppa on tohon myllyyn tehty neljä vuotta sitten ja todennäköisesti se on ihan kohtalaisessa kunnossa, mutta alakertaa joutuu korjailemaan. Ajattelin että kun autossa rupeaa olemaan 270tkm mittarissa ja kone avataan, niin eiköhän sitä kannata tehdä sitten koneremontti kunnolla.. Nyt kun jäin työttömäksi niin on aikaa väsätä (tosin ei ole rahaa.....).
Mitäs koneelle kannattaisi tehdä? Öljynpaineet on ollut samat ton vajaa viisi vuotta mitä mulla on toi kärry ollut, eli kylmänä paineet on ok, mutta lämpinä tyhjäkäynnillä öljynpaine on n. 0,7 baria... Kannattaisikohan öljypumppu vaihtaa vai onko tuo normaalia (vai käytänkö liian hyvää öljyä ?
Jahka saan koneen nostettua, niin pääsen näkemään koneen vauriot. Soitin autohiomoon, jossa sanotiin että todennäköisesti kiertokangen laakeri on mennyt ja mahdollisesti kampiakseliinkin on tullut vaurioita. Onko mitään erityistä mitä olisi hyvä huomioida, jotta koneesta tulisi kestävä? Voikos vauhtipyörää keventää? Onkos turboon virinokkia, kannattaako harkitakaan? Kannattaako porata lohko vai riittääköhän hoonaus + männänrenkaiden vaihto?
Kiitoksia etukäteen... Loistava homma että Lancioille on suomenkielinen keskustelufoorumi olemassa...
Onko kellään kokemuksia, noiden Manual Boost Controllereiden käytöstä? Saakohan hyviä (ja halpoja) MBC:itä Suomesta?
Testasin tossa pari viikkoa sitten mitä käy kun koneen laittaa käyntiin ja unohtaa laittaa öljyt koneeseen.... Eiköhän tosta ole kiertokangen laakeri mennyt ja mahdollisesti kampiakseli..... Jotenka nyt on koneen purku edessä ja samalla saataneen toi turbon paineohjaus väsättyä tohon. Kansiremppa on tohon myllyyn tehty neljä vuotta sitten ja todennäköisesti se on ihan kohtalaisessa kunnossa, mutta alakertaa joutuu korjailemaan. Ajattelin että kun autossa rupeaa olemaan 270tkm mittarissa ja kone avataan, niin eiköhän sitä kannata tehdä sitten koneremontti kunnolla.. Nyt kun jäin työttömäksi niin on aikaa väsätä (tosin ei ole rahaa.....).
Mitäs koneelle kannattaisi tehdä? Öljynpaineet on ollut samat ton vajaa viisi vuotta mitä mulla on toi kärry ollut, eli kylmänä paineet on ok, mutta lämpinä tyhjäkäynnillä öljynpaine on n. 0,7 baria... Kannattaisikohan öljypumppu vaihtaa vai onko tuo normaalia (vai käytänkö liian hyvää öljyä ?
Jahka saan koneen nostettua, niin pääsen näkemään koneen vauriot. Soitin autohiomoon, jossa sanotiin että todennäköisesti kiertokangen laakeri on mennyt ja mahdollisesti kampiakseliinkin on tullut vaurioita. Onko mitään erityistä mitä olisi hyvä huomioida, jotta koneesta tulisi kestävä? Voikos vauhtipyörää keventää? Onkos turboon virinokkia, kannattaako harkitakaan? Kannattaako porata lohko vai riittääköhän hoonaus + männänrenkaiden vaihto?
Kiitoksia etukäteen... Loistava homma että Lancioille on suomenkielinen keskustelufoorumi olemassa...
Viimeksi muokannut Meltdown, 04.07.2005 22:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Tuo konehan on hyvin sama kuin Turbo Cromassa ja 8v Integralessa joten hyvät pohjatiedot aiheesta saa kun valitsee hakusanoiksi
'Croma' ja/tai 'Integrale', ja foorumiksi 'tekniikka ja virittäminen'.
Ahtopainetta ei saisi milloinkaan korottaa tarkistamatta että seossuhde on oikea, liian laiha seos sulattaa männät ja/tai turbon. Hanki siis vähintään seossuhdemittari (josta jotain myös keskustelussa: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=6901 ) ja mieluiten pakokaasun lämpömittarikin saisi olla. Samassa on juttua tuosta hukkaportin säätötangostakin.
Noista vanhemmista keskusteluista löytyy juttua bensanpaineen korottamisesta ja ilmamäärämittarin säätämisestä tämän jälkeen.
Matala öljynpaine kuumana on yleensä merkki liian huonosta öljystä. Monet markettisynteettiset menevät 'vedeksi' kuumetessaan. Öljyistä:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1207
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=2831 lisää haulla...
Pumpun välykset kannattaa tietenkin tarkistaa koneen avatessa. Tuo pumppu on jossain määrin arka kulumiselle.
Öljynkierron parantamisesta on juttua:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=531
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=206
Lista lyhyesti: Tarkista ettei öljyt käy liian kuumina, öljypohjaan kunnon vaimennus ja loiskelevyt, imujalka uusiksi, kiertokangen laakerien pesien pyöreyden tarkistus ja kk-laakerikannen kohdistus (jäiköhän jotain...)
Kampura ei kestä alikokoon hiottuna ellei sitä nitrauta uudelleen.
nokista:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=91
haulla myös 'turbo and nokat' ja foorumiksi taas sama...
Virinokkia siis voi käyttää, aika suosittu on Ritmo 130TC:n nokka imunokkana. Vauhtipyörää voi keventää. Porauspäätös sitten mäntien ja lohkon kunnon mukaan... vakiomännät on kestävät viritystä ajatellen.
'Croma' ja/tai 'Integrale', ja foorumiksi 'tekniikka ja virittäminen'.
Ahtopainetta ei saisi milloinkaan korottaa tarkistamatta että seossuhde on oikea, liian laiha seos sulattaa männät ja/tai turbon. Hanki siis vähintään seossuhdemittari (josta jotain myös keskustelussa: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=6901 ) ja mieluiten pakokaasun lämpömittarikin saisi olla. Samassa on juttua tuosta hukkaportin säätötangostakin.
Noista vanhemmista keskusteluista löytyy juttua bensanpaineen korottamisesta ja ilmamäärämittarin säätämisestä tämän jälkeen.
Matala öljynpaine kuumana on yleensä merkki liian huonosta öljystä. Monet markettisynteettiset menevät 'vedeksi' kuumetessaan. Öljyistä:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1207
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=2831 lisää haulla...
Pumpun välykset kannattaa tietenkin tarkistaa koneen avatessa. Tuo pumppu on jossain määrin arka kulumiselle.
Öljynkierron parantamisesta on juttua:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=531
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=206
Lista lyhyesti: Tarkista ettei öljyt käy liian kuumina, öljypohjaan kunnon vaimennus ja loiskelevyt, imujalka uusiksi, kiertokangen laakerien pesien pyöreyden tarkistus ja kk-laakerikannen kohdistus (jäiköhän jotain...)
Kampura ei kestä alikokoon hiottuna ellei sitä nitrauta uudelleen.
nokista:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=91
haulla myös 'turbo and nokat' ja foorumiksi taas sama...
Virinokkia siis voi käyttää, aika suosittu on Ritmo 130TC:n nokka imunokkana. Vauhtipyörää voi keventää. Porauspäätös sitten mäntien ja lohkon kunnon mukaan... vakiomännät on kestävät viritystä ajatellen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 19.04.2004 01:15
Kiitos tiedoista. Tommonen seossuhdemittari olisi varmaankin järkevä hommata. Netistä löytyi semmonen kiva versio, jossa tulee neljä lediä, jotka voi vaikkapa integroida mittaristoon Tosin toi neljän ledin näyttö taitaa olla vähän turhan pieniskaalainen.....
EGT:tä olen etsinyt mutta on ihan sikakalliita! Halvimmat saa johonkin 150$ mutta niissä on vain fahrenheit asteikko, menee yli kahensadan dollarin jos haluaa Celsius-asteikon (ja halkaisijaksi 52mm + rahdit ja mahd. tullit ja verot ymz....
Öljynä olen käyttänyt Valvoline Max Life:a. Ei pitäisi olla mitään ihan huonoa... Eikä toisaalta pitäisi olla ihan liian litkuakaan....
Jos toi kampiakseli on kulunut, niin pitää zekata onko mun varaosa-autossa kampura ehjä...
Vauhtipyörän kevennys maksaa 40 egee ja kampuran + sälän tasapainotus 60e. Paljonkohan vauhtipyörää uskaltaisi keventää? R-Koneistuksesta sanoivat että katukäytössä voidaan keventää 30%. Kuulostaa aika paljolta. Tarviiko ottaa jotain huomioon jos keventää tota vauhtipyörää? Ajatteliin nyt ainakin toistaiseksi jättää ton nokkapuolen vakioksi.
Öljyn lämpöjen kanssa ei muuten ole koskaan ollut ongelmia... Ehkä mä olen niin rauhallinen kuski...
En ole tähän konemalliin löytänyt "virityslastuja".... Milläköhän seosta saisi rikastettua, jos seossuhdemittarilla näen että isoilla paineilla kone käy liian laihana? Onkos Cromassa ja Integralessa samat sähköt?
Siksi toisekseen korkeampia paineita käytettäisiin vain hetkellisesti ...
EGT:tä olen etsinyt mutta on ihan sikakalliita! Halvimmat saa johonkin 150$ mutta niissä on vain fahrenheit asteikko, menee yli kahensadan dollarin jos haluaa Celsius-asteikon (ja halkaisijaksi 52mm + rahdit ja mahd. tullit ja verot ymz....
Öljynä olen käyttänyt Valvoline Max Life:a. Ei pitäisi olla mitään ihan huonoa... Eikä toisaalta pitäisi olla ihan liian litkuakaan....
Jos toi kampiakseli on kulunut, niin pitää zekata onko mun varaosa-autossa kampura ehjä...
Vauhtipyörän kevennys maksaa 40 egee ja kampuran + sälän tasapainotus 60e. Paljonkohan vauhtipyörää uskaltaisi keventää? R-Koneistuksesta sanoivat että katukäytössä voidaan keventää 30%. Kuulostaa aika paljolta. Tarviiko ottaa jotain huomioon jos keventää tota vauhtipyörää? Ajatteliin nyt ainakin toistaiseksi jättää ton nokkapuolen vakioksi.
Öljyn lämpöjen kanssa ei muuten ole koskaan ollut ongelmia... Ehkä mä olen niin rauhallinen kuski...
En ole tähän konemalliin löytänyt "virityslastuja".... Milläköhän seosta saisi rikastettua, jos seossuhdemittarilla näen että isoilla paineilla kone käy liian laihana? Onkos Cromassa ja Integralessa samat sähköt?
Siksi toisekseen korkeampia paineita käytettäisiin vain hetkellisesti ...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Totta noinkin... Pikku-kuvasta näkyy minkä värinen toi mun kärry on.... Pitääpi laittaa jossain vaiheessa vähän tietoja ja kuvia tosta... Mutta erottuu varmasti, koska siinä on punaiset ikkunakalvotlanciapoika kirjoitti:Kiva saada uusia naamoja tänne
Jos koneen otat irti ni on sama tehdä kone kunnolla rahaa säästämättä..etenkin jos meinaat ajella kauemminkin..
Minkä värinen themasi on?
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Netissä on viljalti erilaisia seossuhdemittarin rakenteluohjeita.
Nuo pakolämpömittarit on tosiaan hintavia tällä hetkellä.
Vauhtipyörä on lähes poikkeuksetta vakioautossa sellainen limppu, että siitä uskaltaa ottaa niin paljon pois kuin on turvallista lujuuden kärsimättä. Materiaalia poistetaan pelkästään reunoilta, ei keskiöstä. Tuosta keveydestä ei tule ongelmia ellei poikkeuksellisen paljon vedä painavaa peräkärryä tai tapaa tumputella kytkimen käytössä.
Seosta rikastetaan yleensä bensanpainetta korottamalla, jos pienestä virityksestä on kyse. Isommilla virityasteilla kaivataan isompia suuttimia ja muutakin (no, haulla löytyy...). Cromassa on sama ruisku mutta Gralessa ei.
Vaikka korotettua ahtopainetta käytettäisiin hetkellisestikin niin silti sytkän ja ruiskun pitää olla kunnossa.
Nuo pakolämpömittarit on tosiaan hintavia tällä hetkellä.
Vauhtipyörä on lähes poikkeuksetta vakioautossa sellainen limppu, että siitä uskaltaa ottaa niin paljon pois kuin on turvallista lujuuden kärsimättä. Materiaalia poistetaan pelkästään reunoilta, ei keskiöstä. Tuosta keveydestä ei tule ongelmia ellei poikkeuksellisen paljon vedä painavaa peräkärryä tai tapaa tumputella kytkimen käytössä.
Seosta rikastetaan yleensä bensanpainetta korottamalla, jos pienestä virityksestä on kyse. Isommilla virityasteilla kaivataan isompia suuttimia ja muutakin (no, haulla löytyy...). Cromassa on sama ruisku mutta Gralessa ei.
Vaikka korotettua ahtopainetta käytettäisiin hetkellisestikin niin silti sytkän ja ruiskun pitää olla kunnossa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mulla on varaosa-autona 8v vapaastihengittävä Thema. Oiskohan mitään järkeä vaihtaa siitä nokkia tohon mun turbovehkeeseen? Tossa vaparissahan on vähän tiukemmat nokat kuin Turbossa... Käykö se heittämällä vai pitäisikö venttiileihin, ohjureihin tai jousiin koskea? ja sytkän ajotusta pitänee säätää.... ?
Mitäs bensapumppu/säädintä suositellaan? Mistäs semmoista kannattaisi kysellä? Boschista näytti olevan jotain speksejä foorumissa....
Onko lohkon kestävyyden kanssa mitään ongelmia, jos poraa sylinterit reilusti ylikokoon? 85mm taisi olla rajana vakiokansipahvin kanssa...
Mitäs bensapumppu/säädintä suositellaan? Mistäs semmoista kannattaisi kysellä? Boschista näytti olevan jotain speksejä foorumissa....
Onko lohkon kestävyyden kanssa mitään ongelmia, jos poraa sylinterit reilusti ylikokoon? 85mm taisi olla rajana vakiokansipahvin kanssa...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
85:sta suuremmaksi en turbokonetta poraisi vaikka isompiakin näkyy joskus. Tosiaan maksimikoko myös tiivisteen kannalta.
Vaparin nokat on ihan hyvä idea. Nokkien ajoitus on yleensä tehty nokkapyörillä joten ota turbosta ne. Tarkista silti ajoitukset astelevyllä ja heittokellolla.
Kansi tietysti kannattaa ainakin kevyesti portata.
Vaparin nokat on ihan hyvä idea. Nokkien ajoitus on yleensä tehty nokkapyörillä joten ota turbosta ne. Tarkista silti ajoitukset astelevyllä ja heittokellolla.
Kansi tietysti kannattaa ainakin kevyesti portata.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 19.04.2004 01:15
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Joku viisas tiesi eräässä toisessa threadissa kertoa tällaisen sivun, josta ainakin itse maallikkona sain taas hiukkasen lisää tietoa porttausprosedyyrin etenemisestä käytännössä. Kunhan YO-kinkereiltä kerkiää ihmettelemään aihetta vielä lisää, ajattelin kokeilla hienovaraista fiilausta (jep, dremelillä) muutenkin jo ylimääräisenä nurkissa lojuvaan 1500 SOHC:iin. Voipahan sitten ainakin kylillä huudella notta on modiveerattu kattila, ja tehot kasvavat taatusti ainakin ratin ja jakkaran välissä..
Nariseva lehtijousi tekee auton.
-----------
Ritmo 85 CL
Alfa 75 1.6 TC
-----------
Ritmo 85 CL
Alfa 75 1.6 TC