lukko seiskaan
lukko seiskaan
Pitäis saada tasauspyörästön lukko halvalla 127:aan. Onko muuta konstia kuin hitsaaminen? Tietysti ideaalitapaus olisi löytää valmis välitetty ja lukollinen laatikko mutta niitäkään ei taida joka tallin takana olla... Kone on siis 903.
Re: lukko seiskaan
Samaa voisin kysellä Fiat Bravaan. On aika surkea vehje talviajossa kun jää sutimaan jokaiseen jäiseen kohtaan.
Etuvetoisen lukkoa tehdessä hitsaaminen ei ole vaihtoehto, ellei sitten halua että auto puskee kuin pässi joka mutkassa. Vetonivelet jäävät lyhytikäisiksi, ja katsastuksessakaan ei kelpaa jos huomataan.
Halvin vaihtoehto noihin tripoidilaatikkoihin on varmaan tasauspyörästön rattaiden väliin tulevat, jousikuormitteiset kitkapalat.
Bravaan voi koneesta riippuen sopia joku laatikko jossa on laippamalliset (vakionopeustyyppiset) sisemmät vetonivelet. Silloin voisi soveltaa Samaraan tarkoitettua 'oikeaa lukkoa'. Mahtaako isokoneisemmissa ollakin moinen laatikko valmiiksi?
Halvin vaihtoehto noihin tripoidilaatikkoihin on varmaan tasauspyörästön rattaiden väliin tulevat, jousikuormitteiset kitkapalat.
Bravaan voi koneesta riippuen sopia joku laatikko jossa on laippamalliset (vakionopeustyyppiset) sisemmät vetonivelet. Silloin voisi soveltaa Samaraan tarkoitettua 'oikeaa lukkoa'. Mahtaako isokoneisemmissa ollakin moinen laatikko valmiiksi?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
En tullut maininneeksi konetta: se on 1,6. Brava on 98 vuoden malli ja SX varustelutasoltaan.vvieri kirjoitti:Bravaan voi koneesta riippuen sopia joku laatikko jossa on laippamalliset (vakionopeustyyppiset) sisemmät vetonivelet. Silloin voisi soveltaa Samaraan tarkoitettua 'oikeaa lukkoa'. Mahtaako isokoneisemmissa ollakin moinen laatikko valmiiksi?
Eli jos ymmärsin oikein, niin lukitus toteutetaan vaihdelaatikossa? Eikö Fiatilta sitten löydy omaa lukkoa joka sopisi Bravan askiin?
Olikos tossa Samaranchissa torsen vakiona?
Olisi harmi jos laatikon joutuisi uusimaan kokonaan, sillä se on toiminut ihan hyvin.
Törmäsin aika hyvään sivuun jossa on selostus viskokytkimen ja torsenin toimintatavoista:
http://www.rallycars.com/Cars/4wd_turbo ... tml#Torsen
Lukkoa seiskaan
Itse haeskelin lukkoa n. 3 vuotta, kunnes sain Saksasta haalittua n. 170 km ajetun alquatin kitkalukon. Siitä on nyt tullut piirrettyä piirustukset ja tutkinnassa on, että pystyisikö vakioperän rattaita hyväksi käyttämällä rakentamaan toisen samanmoisen. Onnistuin löytämään Nilsiän suunnasta vastaavan lukon "puolikkaan" (ollut 80-luvulla kiinni P. Kautosen Sportissa Jyskälässä reippaan luokkavoiton veroisesti), jossa tälläistä viritystä olisi tarkoitus kokeilla. Osat ovat juuri noita rattaita lukuunottamatta aika helppoja tehdä (lämpökäsittelyineen) ja periaatteessa, jos jollain aikavälillä löytyisi sen verran mielenkiintoa, että 5 - 10 lukkoon voisi teettää osat, niin hintakin pitäisi olla kohdallaan. Ja kyllä Suomesta sen verran osaamista löytyy, että asiat hoituisivat; onhan noita kisalaatikoitakin väännetty useampia vuosia ja ihan asillisesti ne ovat pelanneet. Mitään lupaamatta, niin olisi kiva tietää kuinka monta kiinnostunutta löytyy, jos asiaa lähtisi oikein tosissaan selvittämään.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
itekkin kyselin fiatin lukkoja syksyllä,lähes kaikkiin tuntuisi colotilta lukko löytyvän,hintaa tosin aika reilusti.. saa 3 samaran torsenia yhden mk2 tie unon lukon hinnalla!!
kiinnostusta kitkalukkoa kohtaan olisi jos löytyisi turbon laatikkoon ja hinta pysyisi järkevänä..ehkä sinänsä olis helpompi asentaa kun olis oma..ei tarviis säveltää kuten samaran torsenia fiattiin laittaessa..taitaa jollakin parasta aikaa olla vetarin etsintä käynnissä.. :
kiinnostusta kitkalukkoa kohtaan olisi jos löytyisi turbon laatikkoon ja hinta pysyisi järkevänä..ehkä sinänsä olis helpompi asentaa kun olis oma..ei tarviis säveltää kuten samaran torsenia fiattiin laittaessa..taitaa jollakin parasta aikaa olla vetarin etsintä käynnissä.. :
Heh-heh, tossa kun viime syksynä oli (prikka)lukollista että välitettyä laatikkoa myynnissä täällä foorumilla edullisesti kaupan niin ei ketään seiskamiestä tuo kiinostanut ja piti toisten vähemmän niitä tarvitsevien niitä sitten talletella ...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
- Little nice Fiat
- Viestit: 31
- Liittynyt: 13.03.2005 09:38
- Paikkakunta: Suomusäjrvi
- Viesti:
Jää- tai peltoautoon kannattaa hitsata lukko, ja jättää ne "oikeat" lukot kadulle tai muuhun käyttöön. Hitsattu lukko ei vaurioita laatikkoa, mutta esim. vetarit voi kärsiä, jos rattaat jää kovin vinoon hitsatessa.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
- Little nice Fiat
- Viestit: 31
- Liittynyt: 13.03.2005 09:38
- Paikkakunta: Suomusäjrvi
- Viesti: