lukko seiskaan

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
hannuk
Viestit: 9
Liittynyt: 10.03.2005 23:44
Paikkakunta: hirvensalmi

lukko seiskaan

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Pitäis saada tasauspyörästön lukko halvalla 127:aan. Onko muuta konstia kuin hitsaaminen? Tietysti ideaalitapaus olisi löytää valmis välitetty ja lukollinen laatikko mutta niitäkään ei taida joka tallin takana olla... Kone on siis 903.
Ike
Viestit: 12
Liittynyt: 24.07.2003 03:59
Paikkakunta: Tampere

Re: lukko seiskaan

Viesti Kirjoittaja Ike »

Samaa voisin kysellä Fiat Bravaan. On aika surkea vehje talviajossa kun jää sutimaan jokaiseen jäiseen kohtaan. :(
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Etuvetoisen lukkoa tehdessä hitsaaminen ei ole vaihtoehto, ellei sitten halua että auto puskee kuin pässi joka mutkassa. :roll: Vetonivelet jäävät lyhytikäisiksi, ja katsastuksessakaan ei kelpaa jos huomataan.

Halvin vaihtoehto noihin tripoidilaatikkoihin on varmaan tasauspyörästön rattaiden väliin tulevat, jousikuormitteiset kitkapalat.

Bravaan voi koneesta riippuen sopia joku laatikko jossa on laippamalliset (vakionopeustyyppiset) sisemmät vetonivelet. Silloin voisi soveltaa Samaraan tarkoitettua 'oikeaa lukkoa'. Mahtaako isokoneisemmissa ollakin moinen laatikko valmiiksi?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
hannuk
Viestit: 9
Liittynyt: 10.03.2005 23:44
Paikkakunta: hirvensalmi

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Mistähän noita kitkapaloja vois kysellä?
Ike
Viestit: 12
Liittynyt: 24.07.2003 03:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ike »

vvieri kirjoitti:Bravaan voi koneesta riippuen sopia joku laatikko jossa on laippamalliset (vakionopeustyyppiset) sisemmät vetonivelet. Silloin voisi soveltaa Samaraan tarkoitettua 'oikeaa lukkoa'. Mahtaako isokoneisemmissa ollakin moinen laatikko valmiiksi?
En tullut maininneeksi konetta: se on 1,6. Brava on 98 vuoden malli ja SX varustelutasoltaan.

Eli jos ymmärsin oikein, niin lukitus toteutetaan vaihdelaatikossa? Eikö Fiatilta sitten löydy omaa lukkoa joka sopisi Bravan askiin?
Olikos tossa Samaranchissa torsen vakiona?

Olisi harmi jos laatikon joutuisi uusimaan kokonaan, sillä se on toiminut ihan hyvin.

Törmäsin aika hyvään sivuun jossa on selostus viskokytkimen ja torsenin toimintatavoista:
http://www.rallycars.com/Cars/4wd_turbo ... tml#Torsen
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Lukkoa seiskaan

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Itse haeskelin lukkoa n. 3 vuotta, kunnes sain Saksasta haalittua n. 170 km ajetun alquatin kitkalukon. Siitä on nyt tullut piirrettyä piirustukset ja tutkinnassa on, että pystyisikö vakioperän rattaita hyväksi käyttämällä rakentamaan toisen samanmoisen. Onnistuin löytämään Nilsiän suunnasta vastaavan lukon "puolikkaan" (ollut 80-luvulla kiinni P. Kautosen Sportissa Jyskälässä reippaan luokkavoiton veroisesti), jossa tälläistä viritystä olisi tarkoitus kokeilla. Osat ovat juuri noita rattaita lukuunottamatta aika helppoja tehdä (lämpökäsittelyineen) ja periaatteessa, jos jollain aikavälillä löytyisi sen verran mielenkiintoa, että 5 - 10 lukkoon voisi teettää osat, niin hintakin pitäisi olla kohdallaan. Ja kyllä Suomesta sen verran osaamista löytyy, että asiat hoituisivat; onhan noita kisalaatikoitakin väännetty useampia vuosia ja ihan asillisesti ne ovat pelanneet. Mitään lupaamatta, niin olisi kiva tietää kuinka monta kiinnostunutta löytyy, jos asiaa lähtisi oikein tosissaan selvittämään.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

mua kiinnostais, kunhan hinta ei ihan taivaassa oo, en oleta tietenkää että se ilmaseksikaan tulis.. muutenki mulle saa ehdottaa kaikkee mahdollista 127:n liittyvää viripalikkaa :)
http://www.fiat127.net
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

itekkin kyselin fiatin lukkoja syksyllä,lähes kaikkiin tuntuisi colotilta lukko löytyvän,hintaa tosin aika reilusti.. saa 3 samaran torsenia yhden mk2 tie unon lukon hinnalla!!

kiinnostusta kitkalukkoa kohtaan olisi jos löytyisi turbon laatikkoon ja hinta pysyisi järkevänä..ehkä sinänsä olis helpompi asentaa kun olis oma..ei tarviis säveltää kuten samaran torsenia fiattiin laittaessa..taitaa jollakin parasta aikaa olla vetarin etsintä käynnissä.. : :wink:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Paljonko tuollainen Samaran torsen sitten maksaa uutena? Viidelläsataahan saa uusia lukkoja monestakin paikasta mutta ne eivät ole torseneita.

Ja muoviladoissa ei ole lukkoja vakiona..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Heh-heh, tossa kun viime syksynä oli (prikka)lukollista että välitettyä laatikkoa myynnissä täällä foorumilla edullisesti kaupan niin ei ketään seiskamiestä tuo kiinostanut ja piti toisten vähemmän niitä tarvitsevien niitä sitten talletella :roll: ...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
hannuk
Viestit: 9
Liittynyt: 10.03.2005 23:44
Paikkakunta: hirvensalmi

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Mitä tarkoittaa prikkalukko ja onko se laatikko käytössä vai myynnissä?
Avatar
Little nice Fiat
Viestit: 31
Liittynyt: 13.03.2005 09:38
Paikkakunta: Suomusäjrvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Little nice Fiat »

Tähän väliin voisin kysäistä, että kannattaako takavetoiseen jää/peltoautoon hitsata lukko, vai kannattaako hankkia jostaan kunnollinen ja voiko se hitsattu lukko vaurioittaa laatikkoa ajossa?
Fiat pyörii kuin pieru nahkahousuissa!
www.cbr-team.tk
#akunautotalli
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Jää- tai peltoautoon kannattaa hitsata lukko, ja jättää ne "oikeat" lukot kadulle tai muuhun käyttöön. Hitsattu lukko ei vaurioita laatikkoa, mutta esim. vetarit voi kärsiä, jos rattaat jää kovin vinoon hitsatessa.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
Little nice Fiat
Viestit: 31
Liittynyt: 13.03.2005 09:38
Paikkakunta: Suomusäjrvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Little nice Fiat »

Okei, kiitos. Sitten vaan hitsaamaan
Fiat pyörii kuin pieru nahkahousuissa!
www.cbr-team.tk
#akunautotalli
Avatar
jukkizz
Viestit: 282
Liittynyt: 24.05.2003 07:08
Paikkakunta: nousiainen

Viesti Kirjoittaja jukkizz »

[quote="vvieri"]Paljonko tuollainen Samaran torsen sitten maksaa uutena?

Yksi kaveri osti virosta 400euroon uuden torsenin.
Vastaa Viestiin