Lämmityslaitteen moottori vinkuu (Uno 45 vm.91)

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
ipezu
Viestit: 9
Liittynyt: 07.03.2005 21:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Lämmityslaitteen moottori vinkuu (Uno 45 vm.91)

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Tuulettimen moottori pitää ääntä suuremmilla nopeuksilla.
Auttaisikohan öljyruiske laakerille vai joutuukohan tässä vaihtamaan koko moottorin.
Kukahan kertoisi, mistä kautta tuulettimeen pääsee käsiksi ja homman saisi helpoimmiten hoidettua, kun Uno on vielä uusi tuttavuus?
Avatar
Mikatsu 12
Viestit: 195
Liittynyt: 23.01.2005 12:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikatsu 12 »

Avaa konepelti ja tuulilasin ala puolella on kaikki suodattimet ja muut härvelit sun pitää eka purkaa tiivisteet ja lasinpyyhkimen mootorin pois,jos on vielä epä selvyyksiä niin kysyn vaan olen tällänen ''tuuletin ekspertti''
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis :(
Tekemätöntä ei laiteta! =)
Avatar
Mikatsu 12
Viestit: 195
Liittynyt: 23.01.2005 12:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikatsu 12 »

Kyllä se taitaa mennä tuuletin moottorin piikkiin toi vinkuminen :wink: ,niin että tuulilasin ala puolella on suodattimet ja se suodattimen kotelo,eka pitää purkaa tiivisteet ja sitten lasi pyyhkimet/moottori ja kannattaa samalla ostaa tuulettimen moottorin ostamalla myös suodatin minä kun vaihdoin oman auton suodattimen niin se oli ihan musta vaikka sen väri oli ennestää valkonen :D .
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis :(
Tekemätöntä ei laiteta! =)
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Omassa Alfamerin oppaassa ei ole kuvia kuin vanhemman Unon kojelaudasta, mutta kaiketi uudemmassakin lämppäri on kojelaudan sisällä samaan tapaan kuin vanhoissa.

Eli kojelaudasta keskikonsoli irti, ja lämppäri on "käsillä". Vanhassa kojelaudassa yksi lämppärin kiinnitysruuvi on tulpan alla kojelaudan päällä. Itse joskus muunmerkisen auton puhaltimen "elvytin" putsaamalla ja rasvaamalla moottorin laakeroinnin, voi siis Unoonkin toimia.

Asiasta enemmän tietävät saa jatkaa :wink:
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Siellähän se moottori piileskelee, eli 4 mutteria tulipellistä auki, vesiletkut irti,
sitten se ruuvi kojelaudan päältä + kaksi sivulta + kaksi alhaalta (radion alapuolella) ja varovaisuutta sähköjohtojen kanssa
niin se lämppäri kokonaisuudessaan lähtee pois.
Htm
Avatar
ipezu
Viestit: 9
Liittynyt: 07.03.2005 21:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Kiitos vinkeistä, mutta mitenhän sinne laakerille saisi helpoimmiten ruiskautettua öljyä ilman että tarvitsisi irottaa koko moottoria? Tekisi mieli ensin koettaa tuulettimen "tekohengitystä" :lol:.
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Taitaa olla ettei mitenkään,purkauttaa lämppärin kuitenkin.Ja samalla sinne vaihtaa moottorin jottei viikon päästä tarvi taas purkaa :wink:
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Periaatteessa se tuulettimen ulompi laakeri on nähtävillä sieltä ilmanottoaukosta, mutta sekin purkauttaa aika paljon tavaraa pois edestä.
Vanhakoppasessa tuo homma olisi helpompi koestaa :D
Htm
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

dunaaja kirjoitti:Taitaa olla ettei mitenkään,purkauttaa lämppärin kuitenkin.Ja samalla sinne vaihtaa moottorin jottei viikon päästä tarvi taas purkaa :wink:
Ite olen ainakin havainnut, et tuo laakereiden öljyäminen tuppaa olemaan enempi vähempi tilapäinen korjaus. Ajan myötä se alkaa kumminkin taas kiljumaan. Kannattaa koittaa jotain suht jäykkää vaseliinia jos se vaikka pysyis vähän kauemmin(tiä vaikka toimeis kauankin, tuurista kiinni :? )
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Tuohon on olemassa ihan oma voiteluaineensa, olikohan sintratun laakerin öljy?
Tavallisesta rasvasta tuo laakerimateriaali turpoaa ja apu on aika väliaikainen, jos siellä nyt sattuu olemaan tuon tyyppiset laakerit.
Htm
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

htm kirjoitti: Tavallisesta rasvasta tuo laakerimateriaali turpoaa
:?: :shock: Siis ihan aikuisten oikeesti turpoaa? Eipä ihan heti uskois.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pronssipuslat siellä helposti on, ja nehän öljytään siten että otetaan pusla sormen päälle, täytetään öljyllä ja sitten puristetaan sormilla päältä ja alta niin että öljy tihkuu läpi. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

htm kirjoitti: Tavallisesta rasvasta tuo laakerimateriaali turpoaa
:mrgreen:
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

vvieri kirjoitti:Pronssipuslat siellä helposti on, ja nehän öljytään siten että otetaan pusla sormen päälle, täytetään öljyllä ja sitten puristetaan sormilla päältä ja alta niin että öljy tihkuu läpi. 8)
Menee aina vaan kummallisemmaksi :o
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mitäs kummallista tuossa nyt oli? :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin