Uno 60 -89 ylläpitoa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
lucaf
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2005 14:24

Uno 60 -89 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ciao!

esittäydin aikaisemmin uuden ostoksen kera (Uno 60 -89) ja nyt uusia kysymyksiä:

minussa on herännyt epäilys että auotssa on "väljä" kaasutin. autolla on ajettu 335tkm (!) mutta moottorin äänestä päätellen siinä on vähän ajettu vaihtokone. sen sijaan kulkupuolesta voisi vetää johtopäätökset että kaasari kaipais remonttia. kaasu pohjaan painettaessa ei tapahdu oikein mitään, eli kiihtyy tosi laiskasti (vertailupohjana 10v. sitten omistettu Uno 55S), lisäksi kuluttaa bensaa yli 8 satasella. auto on kaverin käytössä, ja kamu kertoo että joskus auto yllättää sammumalla kesken kaiken kun pysähtyy johonkin.

onko yleistä että kaasutin kuluu huonoon kuntoon? ts. etsinkö vikaa oikeasta paikasta?
jos on, mikä on lääke tuohon? korjaussarja? uusi kaasutin?
onko kellään nurkissa hyvää, juuri tuohon malliin kuuluvaa kaasutinta? (uusimaa/länsiuusimaa)
onko kaikissa Uno malleissa samanlainen kaasutin?
kuka auttais vaihtamaan kaasuttimen? :)

siis lisätään tähän vielä, että moottorin äänet on terveet, suorastaan musiikkia korvalle, putkesta ei tule sinistä eikä muutakaan epäilyttävää pakokaasun lisäksi.

Luca
040 751 1971
Viimeksi muokannut lucaf, 20.09.2005 10:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jos läppäakseli on väljä, niin ei oikein auta kuin uusi kaasari koska puslittaminen ei kannattane. Kannattaa lisäksi katsoa että kiihdytyspumppu toimii hyvin eli ruiskaisee bensaa kurkkuun kun kaasua avaa.

Kaasarin vaihto samanlaiseen on helppo juttu, muutamalla pultilla kiinni ja vaijerit pitää tietty irrottaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
lucaf
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2005 14:24

Viesti Kirjoittaja lucaf »

miten tuo kiihdytyspumpun toiminnan tarkistus tehdään? :oops:
Jermu
Viestit: 181
Liittynyt: 14.12.2004 01:37
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Jermu »

lucaf kirjoitti:miten tuo kiihdytyspumpun toiminnan tarkistus tehdään? :oops:
Vissiin ekaks ilmanputsari irti ja sitten vääntää jotain kaasuvipua tai vastaavaa. Samalla tietenkin kurkkaa kaasarin sisään tuleeko sieltä bensaa.
Fiat 127 '81 0.9L
lucaf
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2005 14:24

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vaihdettiin eilen uunoon tulpat ja ilmansuodatin. vanha suodatin ei ollut vanhan näköinen. tulpat oli vähän valkoiset. kuitenkin autosta oli tehty havainto että bensa haisee (ja johtopäätelmä että kävisi rikkaalla). huomasin kaasarin kyljestä alakulmasta lähtevän letkun joka ei ole kiinni missään. ylivuotoletku? letkun pää oli kostea ja haisi bensalle.

auto siis käy lämpimänä suhteellisen hyvin, tyhjäkäynti erittäin tasainen, mutta hitaasti reagoi kaasuun matalilla kierroksilla. Kylmänä kuulemma tosi vaikea pitää käynnissä, sammuu herkästi kaasun tarjoamisesta ja jos sammuu pitää kuulemma käynnistää ilman ryyppyä.

alipaineensäädin testattu imemällä letkusta - posket lommolla.

ilmanputsarin reijästä kurkistettu kaasariin koneen käydessä, kun tarjoaa kaasua niin bensa näkyy virtaavan ylemmässä reiässä/sylinterissä (siinä missä on rikastimen läppäkin, kertooks tää nyt jotain kiihdytyspumpun toiminnasta?)

joo eli tällaisia huomioita tällä kertaa. tulpanjohdot ei olleet mitenkään hirveän vanhan näköisiä, virranjakajan kansi oli lähes uusi.
lucaf
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2005 14:24

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kommentteja vanhoista tulpista? liian vaaleat?
Kuva
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Varsin hyvän näköisiä. Eivät mielestäni ole liian vaaleita kun nykybensan ottaa huomioon. Ja matka-ajossahan nuo karstat ja värit muodostuu joten se ei tulpista paljon näy jos on tyhjäkäyntiseokset pielessä.

Kuitenkin selostamastasi vaikuttaisi että olisi seokset pielessä...

Kiihdytyspumpun toiminnan näkee oikeastaan parhaiten moottorin ollessa pysähdyksissä. Se kun perustuu mekaaniseen pumppuun, eli aina kun kaasua avaa nolla-asennosta niin kaasarin kurkun alkupäässä olevasta putkenpätkästä pitäisi ruiskuttaa bensaa.

Hyvin epätodennäköistä että noin uudessa kaasarissa olisi enää mitään ylivuotoletkua maahan. Alipaineensäätimen letku on vissiin kaasarissa kiinni?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
lucaf
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2005 14:24

Viesti Kirjoittaja lucaf »

alipaineensäätimen letku on kyllä kaasuttimessa kiinni, siihen pääsee käsiksi apukuskin puoleiselta laidalta. mutta tämä irrallaan oleva letku lähtee kaasuttimen kuskinpuoleisesta kyljestä, alakulmasta, ja on paksumpi kun alipaineensäätimen letku. letku on pitkä, se oli ohjattu venttiilikopan yli jäähdyttimen flektin alueelle jossa pää roikkui vapaana, pää oli kostea ja tuoksui bensalle.
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Eikös 60:ssä olekin jo kaksikurkkuinen, sähköventtiilillä oleva kaasari. Bensa letkuja pitää olla kaksi, meno/paluu..EIkä käsittääkseni mitään ylivuotoletkua :? Ainakin tuossa minulla olevassa 30/32DMTR kaasarissa.

Imusarjassa tai sit kaasarissa liitäntä S-mallin alipaine(taloudellisuus)mittarille...
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
lucaf
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2005 14:24

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hmm..tuoksahtaa palaneen, siis bensan käryä. kai sitä pitäis alkaa katselemaan letkun pituuden säteeltä paikkoja mihin se sopisi kiinni, ja toivoa että niitä löytyy tasan yksi :)

jos muistaisin vkoloppuna pitää kameraa mukana, ottaisin valoisan aikaan kuvia. ai niin, ja pitäähän se rohee puurattikin valokuvata
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Se pitäis tulla huohotin putkeen kiinni se letku,luultavasti tai ainakin 1 ohuempi letku tulee?
lucaf
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2005 14:24

Viesti Kirjoittaja lucaf »

noniin, autoa käytettiin alan miehen käsittelyssä ja vaikuttais tulleen kuntoon.

ensinnäkin irtonaisen letkun päälle löytyi paikka, se ei tosiaankaan ollut ylivuotoletku, hirvee imu kävi kun työnsin sormen siihen. juuri kuten duunaaja nimimerkki viestittää, se kuului huohotinputkeen kiinni. toiseksi kaasarissa oli ilmeisesti joku vuoto jossain tiivisteessä, ja kai siinä jotain ruuvejakin tuli säädettyä (tosi selkee raportti :)) mutta nyt auto vastaa kaasuun, pysyy tyhjäkäynnillä kylmänäkin jne.

mikä huvittavaa, korjaaja oli sitä mieltä että autossa on 900 kuutioinen kone, eli kuten arvelin, kone siihen on vaihdettu, mutta ei tullut mieleenkään että tilalle olisi saatettu laittaa kuutiotilavuudeltaan alkuperäistä pienempi. hmm...tosin en ole katsonut auton rekisteriotetta kun se ei ole mun omistuksessa. pitääkin tarkistaa mikä mallimerkintä siellä lukee, jos tuo takaluukun "60" onkin fake.

seuraavaksi pitäis selvittää AKEsta auton omistajahistoria että pääsisi kyselemään jakohihnan ikää...
lucaf
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2005 14:24

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti: seuraavaksi pitäis selvittää AKEsta auton omistajahistoria että pääsisi kyselemään jakohihnan ikää...
hmm... auto on ollut ainakin vuodesta 1997 naisomistajien hellässä hoivassa. se selittää ainakin sen, miksi sisusta on niin siisti! :)
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Ja jos on oikeesti 900 kuutioinen kone, niin hihnan ikää ei varmaan tarvi kysellä?
paitsi jos joku on ollut innokas ja vaihtanut sinne oikeesti hihnan :)
Htm
lucaf
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2005 14:24

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hei onko tosiaan niin että ysisatasessa ei ole hihnaa? mistäs helpoiten näen kumpi kone tuo on? pitäs varmaan purkaa digikamerasta kuva jonka otin konehuoneesta...
Vastaa Viestiin