Luvat 127/A 112 turbottamiseen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Alfa75Ts
Viestit: 84
Liittynyt: 16.11.2003 09:27
Paikkakunta: Rovaniemi

Luvat 127/A 112 turbottamiseen

Viesti Kirjoittaja Alfa75Ts »

Lueskelin tuossa jälleen aikani kuluksi vanhoja aiheita ja 903 koneen turbottamisesta puhuttiin siellä oikein urakalla. Miten tuollaisen lupapolitiikka oikein hoituu? 965 kone pienillä piristeillä on kohta valmiina, mutta silti ajatus föönistä kuulostaa kyllä kiehtovalta. Olen joskus suunnitellut uudemman auton ahtamista ja siellä tulee vastaan tämä ihmeen "vähäpäästöisyys tekijä", josta ei katsastusmiehetkään tunnu tietävän mitään. Tuntuu kuin he tarkoituksella olisivat epämääräisiä, että vähäisetkin muutostyö halut kaikkoaisivat. Millaisin muutoksin siis saa seiskan ahdettua ja vielä luvallisesti?
Fiat Punto Evo Multiair sport -10, Citroen Xsara Picasso Hdi -03, Vespa PK80 -83, 1/6 (Endurance Saloon) Lancia Beta Berlina -81
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Eikös tuo nimenomaan mene ilman mitään lupia, katsotaan vaan mallisarjan tehokkain malli, jota alustan ja jarrujen on vastattava, ja sen tehoihin max. 20% lisää. Sallituista tehoista dynolappu, ja sen jälkeen konttorille leiman hakuun :D
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
mauri

Viesti Kirjoittaja mauri »

Jep..ja A112:stahan löytyi tuota "Abarth" malli jo tehtaalta eli
70hp ja 1049cm.. eli siihen prosenttilisäykset päälle, alustahan
muuten sama,mutta Abarthissa se jarrutehostin kuin Sport127:ssa eli tehostaa vai etupiiriä.. :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ja tuo vähäpäästöisyysjuttu on vaan vähäpäästöisten autojen riesana (lukee rekisteriotteessa, käytännössä vuosi >1990). Silloin vaaditaan kalliit mittaukset edellä mainitun lisäksi.

Käytännössä vanhemmissa autoissa riittää kunhan turbotettava moottori on vähintään yhtä uusi kuin autokin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Ja jos auto uudempi kuin -87 kesäkuu? ja ei vähäpäästöinen niin kattia nurkuvat rööriin laitettavaksi.
Htm
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onko mitään etua siitä, jos kyseisestä autosta on olemassa turboahdettu rinnakkaismalli? Otetaan esimerkiksi 1989 Croma turbo. Jos IE Cromasta haluaisi rakentaa TIE:n, onnistuuko tuo hyödyntämällä TIE Croman 1989 tai uudempaa tekniikkaa ilman että kattia kyselevät (siis jos tuossa luovuttajassakaan ei kattia ole)? Minkälaista paperisotaa tähän tarvitaan?
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

jos autossa on katti tai vähäpäästöisyysmerkintä niin se on siinä ja pysyy.

näin olen itse ymmärtänyt.... eli menee auton identiteetin mukana nuo jutut.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Uudemmasta autosta voi aina vaihtaa tekniikan vanhempaan ilman että vaaditaan päästöistä lisäselvityksiä. Tämä tosin edellyttää että tekniikka on vakiokunnossa.

Turbottua rinnakkaismallia tosiaan voi hyödyntää. Esimerkiksi -88 Cromaan samanikäisen turbomallin tekniikan voi heittää paikoilleen, ilman katin lisäystä. Jarrut ja alusta pitää tietysti vastata turbomallia.

Toisaalta nuo ei-vähäpäästöiset 'välivaiheen' autot (~ ´87...90) jotka katin vaativat oman turbotuksen tapauksessa, voivat olla kaasarimallin U-katilla joka on käytännössä päästöjen kannalta sama asia kuin ontto katin kuori, ainakin pari vuotta ajettuna. :lol: Vähäpäästöisen kattiauton päästörajoja ei siis tässä noudateta, eikä lambdasäätöäkään vaadita.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Alfa75Ts
Viestit: 84
Liittynyt: 16.11.2003 09:27
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Alfa75Ts »

Minulla on sitten ollut selkeästi väärää tai ainakin puutteellista tietoa koko asiasta. Eikös myös 127 Sport mallissa ole 70 hv, eli ihan Fiat puoleltakin löytyy sopiva verrokki? Toimiiko homma siis yksinkertaisuudessaan niin, että fööni koneeseen, alusta ja jarrut kuntoon ja suoraan muutoskatsastukseen? Minkä valmistajan tai toimittajan putkistoa ja turboa noihin löytyisi, sillä ainakaan minun silmääni sellaisia ei ole osunut?
Fiat Punto Evo Multiair sport -10, Citroen Xsara Picasso Hdi -03, Vespa PK80 -83, 1/6 (Endurance Saloon) Lancia Beta Berlina -81
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Viesti Kirjoittaja jtuok »

tietääkseni dynolapun vaativat myöskin .
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jep, aina dynolappu jos omatekoinen turbokone - tappikonettahan ei ole turbolla koskaan saanut. Valmiita turbosarjojakaan ei käsittääkseni ole tarjolla, mutta nykyisten turbodieselien ahtimet on toimineet ihan hyvin ellei oikein räätälöytyä halua teettää. Yksi tietämäni 903cc turbo-seiska ei käytökseltään tehdasturboa häpeä.

Enkä ole varma kelpaako A112 seiskan verrokiksi.

127:n suurin ja tehokkain tehdaskone itse asiassa on 1301cc ja 75hv.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Entäpäs jos luovuttaja on eri vuosimallia mutta teknikka ei ole muuttunut? Eli vaikkapa 1988 turbo croma luovuttaa tekniikkansa 1989 mallin IE:hen. Onnistuuko tämä todistamalla esim. tehtaan dokumenteista että ko. vuosimallien välillä ei ole tekniikka muuttunut?
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siis vaaditaan valmistajan edustajan (eli maahantuojan) todistus siitä että ko. moottorin päästönormit täyttävät ko. autoon asennettuna auton käyttöönottohetkellä vallinneet päästövaatimukset - tai sitten kissa putkeen. Ja nää löpinäthän siihen käyttöönotto 7.87-> ja auto ei ole vähäpäästöinen. Eli ymmärtääkseni tuota todistusta ei pysty pelkästään korjausmanuskan esittelyllä korvaamaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Joo pitää olla virallinen esim. maahantuojan lausunto että täyttää kyseiset pakokaasu normit.Asian kanssa tuli oltua tekemisissä kun -89 Polleen TC:tä olin laittamassa.Hoonattu kattihan sinne sitten tuli putkeen :wink:
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onko kokemuksia Delta Motorin suhtautumisesta tuollaisten lausuntojen kirjoittamiseen vanhemmista -80 ja -90 luvun Fiateista?
Vastaa Viestiin