Luvat 127/A 112 turbottamiseen
Luvat 127/A 112 turbottamiseen
Lueskelin tuossa jälleen aikani kuluksi vanhoja aiheita ja 903 koneen turbottamisesta puhuttiin siellä oikein urakalla. Miten tuollaisen lupapolitiikka oikein hoituu? 965 kone pienillä piristeillä on kohta valmiina, mutta silti ajatus föönistä kuulostaa kyllä kiehtovalta. Olen joskus suunnitellut uudemman auton ahtamista ja siellä tulee vastaan tämä ihmeen "vähäpäästöisyys tekijä", josta ei katsastusmiehetkään tunnu tietävän mitään. Tuntuu kuin he tarkoituksella olisivat epämääräisiä, että vähäisetkin muutostyö halut kaikkoaisivat. Millaisin muutoksin siis saa seiskan ahdettua ja vielä luvallisesti?
Fiat Punto Evo Multiair sport -10, Citroen Xsara Picasso Hdi -03, Vespa PK80 -83, 1/6 (Endurance Saloon) Lancia Beta Berlina -81
Eikös tuo nimenomaan mene ilman mitään lupia, katsotaan vaan mallisarjan tehokkain malli, jota alustan ja jarrujen on vastattava, ja sen tehoihin max. 20% lisää. Sallituista tehoista dynolappu, ja sen jälkeen konttorille leiman hakuun
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Ja tuo vähäpäästöisyysjuttu on vaan vähäpäästöisten autojen riesana (lukee rekisteriotteessa, käytännössä vuosi >1990). Silloin vaaditaan kalliit mittaukset edellä mainitun lisäksi.
Käytännössä vanhemmissa autoissa riittää kunhan turbotettava moottori on vähintään yhtä uusi kuin autokin.
Käytännössä vanhemmissa autoissa riittää kunhan turbotettava moottori on vähintään yhtä uusi kuin autokin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 232
- Liittynyt: 30.12.2003 15:29
- Paikkakunta: Oulu
Onko mitään etua siitä, jos kyseisestä autosta on olemassa turboahdettu rinnakkaismalli? Otetaan esimerkiksi 1989 Croma turbo. Jos IE Cromasta haluaisi rakentaa TIE:n, onnistuuko tuo hyödyntämällä TIE Croman 1989 tai uudempaa tekniikkaa ilman että kattia kyselevät (siis jos tuossa luovuttajassakaan ei kattia ole)? Minkälaista paperisotaa tähän tarvitaan?
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Uudemmasta autosta voi aina vaihtaa tekniikan vanhempaan ilman että vaaditaan päästöistä lisäselvityksiä. Tämä tosin edellyttää että tekniikka on vakiokunnossa.
Turbottua rinnakkaismallia tosiaan voi hyödyntää. Esimerkiksi -88 Cromaan samanikäisen turbomallin tekniikan voi heittää paikoilleen, ilman katin lisäystä. Jarrut ja alusta pitää tietysti vastata turbomallia.
Toisaalta nuo ei-vähäpäästöiset 'välivaiheen' autot (~ ´87...90) jotka katin vaativat oman turbotuksen tapauksessa, voivat olla kaasarimallin U-katilla joka on käytännössä päästöjen kannalta sama asia kuin ontto katin kuori, ainakin pari vuotta ajettuna. Vähäpäästöisen kattiauton päästörajoja ei siis tässä noudateta, eikä lambdasäätöäkään vaadita.
Turbottua rinnakkaismallia tosiaan voi hyödyntää. Esimerkiksi -88 Cromaan samanikäisen turbomallin tekniikan voi heittää paikoilleen, ilman katin lisäystä. Jarrut ja alusta pitää tietysti vastata turbomallia.
Toisaalta nuo ei-vähäpäästöiset 'välivaiheen' autot (~ ´87...90) jotka katin vaativat oman turbotuksen tapauksessa, voivat olla kaasarimallin U-katilla joka on käytännössä päästöjen kannalta sama asia kuin ontto katin kuori, ainakin pari vuotta ajettuna. Vähäpäästöisen kattiauton päästörajoja ei siis tässä noudateta, eikä lambdasäätöäkään vaadita.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Minulla on sitten ollut selkeästi väärää tai ainakin puutteellista tietoa koko asiasta. Eikös myös 127 Sport mallissa ole 70 hv, eli ihan Fiat puoleltakin löytyy sopiva verrokki? Toimiiko homma siis yksinkertaisuudessaan niin, että fööni koneeseen, alusta ja jarrut kuntoon ja suoraan muutoskatsastukseen? Minkä valmistajan tai toimittajan putkistoa ja turboa noihin löytyisi, sillä ainakaan minun silmääni sellaisia ei ole osunut?
Fiat Punto Evo Multiair sport -10, Citroen Xsara Picasso Hdi -03, Vespa PK80 -83, 1/6 (Endurance Saloon) Lancia Beta Berlina -81
Jep, aina dynolappu jos omatekoinen turbokone - tappikonettahan ei ole turbolla koskaan saanut. Valmiita turbosarjojakaan ei käsittääkseni ole tarjolla, mutta nykyisten turbodieselien ahtimet on toimineet ihan hyvin ellei oikein räätälöytyä halua teettää. Yksi tietämäni 903cc turbo-seiska ei käytökseltään tehdasturboa häpeä.
Enkä ole varma kelpaako A112 seiskan verrokiksi.
127:n suurin ja tehokkain tehdaskone itse asiassa on 1301cc ja 75hv.
Enkä ole varma kelpaako A112 seiskan verrokiksi.
127:n suurin ja tehokkain tehdaskone itse asiassa on 1301cc ja 75hv.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 232
- Liittynyt: 30.12.2003 15:29
- Paikkakunta: Oulu
Siis vaaditaan valmistajan edustajan (eli maahantuojan) todistus siitä että ko. moottorin päästönormit täyttävät ko. autoon asennettuna auton käyttöönottohetkellä vallinneet päästövaatimukset - tai sitten kissa putkeen. Ja nää löpinäthän siihen käyttöönotto 7.87-> ja auto ei ole vähäpäästöinen. Eli ymmärtääkseni tuota todistusta ei pysty pelkästään korjausmanuskan esittelyllä korvaamaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-
- Viestit: 232
- Liittynyt: 30.12.2003 15:29
- Paikkakunta: Oulu