Pyöränlaakerin vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jaberg78
Viestit: 33
Liittynyt: 18.05.2004 10:17
Paikkakunta: Porvoo

Pyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja jaberg78 »

Tarkoitus olisi vaihtaa Uno Firen takapyörän laakerit . Onko pyörän napa samanaikaisesti vaihdettava?! Näin väitetään korjausoppaassa. Ainakin motonetissä laakereita myydään erikseen ilman napoja joten ilmeisesti pelkkien laakereitten uusiminen onnistuu?
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Koko napa vaihtuu kerralla, vanha pois ja uusi tilalle noin niinkuin
yksinkertaisesti sanottuna ja mutteri oikeaan kireyteen :!:

Missä kohtaa muuten motonetin luettelossa sanottiin myytävän pelkkiä laakereita, ei ainakaan omaan silmään osunut?

TAKAPYÖRÄN LAAKERISARJA FIAT UNO
Sisältää yhden takapyörän tarpeet
Uno (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1311 27.90 ???
Uno SKF (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-3063 41.00 ???
Uno-Turbo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1538 49.00 ???
Htm
jaberg78
Viestit: 33
Liittynyt: 18.05.2004 10:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jaberg78 »

Kiitos vastauksesta. Eli tohon laakerisarjaan kuuluu myös napa. Motonetin tilauskeskuksessa ei osattu sanoa.

Mietin myös pitäisikö napamutterihin napauttaa jonkilaiset rasvakupit. Tällä hetkellä niitä ei ole, ja laakerin kuluneisuus hieman ihmetyttää (ajettu 73tkm)
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Joissakin on noita kuppeja näkynyt, mutta pääasiassa taitavat olla ilman, mutta pitäisi kestää ilman kuppejakin hieman enemmän kuin tuo 73tkm,
miten muuten unolla voi olla noin vähän kilsoja?
Htm
jaberg78
Viestit: 33
Liittynyt: 18.05.2004 10:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jaberg78 »

htm kirjoitti:miten muuten unolla voi olla noin vähän kilsoja?
No niin, hain uudet laakerit ja nyt toivon että saan vanhat pois jollain konstilla (ei ole ulosvetäjää)

Uno (vm. 89) on uudesta asti toiminut kakkosautona/kauppakassina ja välillä ollut seisonnassa. Maantiellä sillä ei ole varmaan koskaan kurvailtu, joten en edes tiedä toimiiko 4. vaihde... Ja kun kukaan muu ei autoa arvosta (kuulemma hidas, äänekäs jne) niin olen ottanut sen omakseni. Ja tykkään siitä!
Avatar
964
Viestit: 307
Liittynyt: 19.05.2004 19:10
Paikkakunta: Suomi Finlanders
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 964 »

Hei oliko siis niin että otit pelkästään uudet laakerit, etkä ollenkaan napoja?

Itse irroittelin ETUlaakerit 32mm hylsyllä ja 2 kg pajavasaralla + sitten akselinpäästä lähti "krämmäleet" pois näppärästi rällällä.
No nyt ei ol Fiudea talossa. Tuossa kyllä olis yks kaljakorin hinnalla tarjolla mut..
jaberg78
Viestit: 33
Liittynyt: 18.05.2004 10:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jaberg78 »

964 kirjoitti:Hei oliko siis niin että otit pelkästään uudet laakerit, etkä ollenkaan napoja?

Itse irroittelin ETUlaakerit 32mm hylsyllä ja 2 kg pajavasaralla + sitten akselinpäästä lähti "krämmäleet" pois näppärästi rällällä.
Moi. Laakerit ja napa oli samassa paketissa. Vaihdoin pelkästään takalaakerit ja ne lähti akselista helposti ilman työkaluja. Olin varautunut paljon pahempaan, suurinpiirtein edellä kuvaamaasi toimintamalliin...
Vastaa Viestiin