Turbon kaasutin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Rex
Viestit: 19
Liittynyt: 07.01.2004 21:32

Turbon kaasutin

Viesti Kirjoittaja Rex »

Sanokaas ny miten saan Weberin 36 (IDF ?) kaasarit toimimaan turbon kanssa. Millasia muutoksia vaatii? Joihinkin virityskaasareihin saa kai joitakin tiivistesatseja tms. turbokäyttöön. Mahtaakohan tälläsiin Alfan orkkis pystytupliin saada?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

IDF:ää en muista kenenkään käyttäneen ahdetussa koneessa, mutta en usko että ongelmia olisi jos paineet kohtuullisia ja kaasarit eivät ole kovin kuluneet. Rakenteeltaanhan tuo on hyvin samanlainen kuin Dellorto DRLA joka ainakin toimii hyvin turbokoneessa.

Turbokoneen kaasarin vaatimuksia:
- Kohokammion ilmareikä pitää olla yhteydessä painekoteloon - yleensä virikaasareissa tämä onkin imutorvien välissä ja siten yhdistettävissä
- Läppäakselit riittävän tiiviit (oikeissa turbokaasareissa on tiivisteet, mutta hyväkuntoiset akselit riittävät)
- kumipäinen neulaventtiili kohokammiossa
- kohokammion tiiviste kumia
- ryyppypiiri joskus aiheuttaa ongelmia, mutta enpä ole tuplien kanssa moista tarvinnut :roll:
- vakiokaasarissa voi olla jotain alipainehärpättimiä tai ryyppysysteemejä joista tulee reikiä tai putkia ulkoilmaan. Nämä pitää johtaa painekoteloon. Ei ongelma virikaasareilla, jollaiset nuo IDF:tkin on.
- lisäksi tietysti säädöt - usein erilaiset seosputket tarvitaan ja suuttimet koot muutenkin uusiksi

Ja jos äärimmäisiä ongelmia siunaantuu, niin Dellorton DRLA:ssa on sama jako eli ne sopii tilalle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Rex
Viestit: 19
Liittynyt: 07.01.2004 21:32

kiitos

Viesti Kirjoittaja Rex »

Kiitos vastauksesta. Enköhän noilla tiedoilla saa projektia jo alkuun. Mitä tykkäät, saisikohan FIRE riittävästi ruokaa 1:llä tollasella. Tarkotus ei ole mitkään huipputehot, vaan sellanen mukava, pirteä kone. Pikkaset paineet unon orkkisahtimen kanssa ja quuleri tietty. Katellaan sitten, kuinka nallukka kulkee.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä varmaan, jos tehot pysyttelee kohtuullisissa lukemissa eli alle sadan hevosvoiman. Isommilla tehoilla voi tulla yhtä kaasaria käyttäessä klassinen ongelma - virtaus kaasuttimessa ylittää äänen nopeuden jolloin seossuhde äkkiä laihenee kun polttoaineen syöttö häiriintyy.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Rex
Viestit: 19
Liittynyt: 07.01.2004 21:32

kaasutin

Viesti Kirjoittaja Rex »

Joo, kyllä tollanen sata varmasti riittää. Venat on vakiot, kanavat siistitty. 258 asteinen nokka (kentin). Ei sieltä kannestakaan kauheesti ainetta saa meneen läpi.Ja jos ei riitä, niin ei se iso homma oo tehdä uutta imusarjaa ja paineboksia kahdelle.
cmro85
Viestit: 57
Liittynyt: 15.04.2004 08:29

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

muistelisin että erinomainen kaasutin 2-kurkkuinen löytyy jostain fiat/lancia turbokoneesta. paljon kehuja saanut toimivuudeltaan. hyviä tehoja on saatu ja toimii korkeillakin ahtopaineilla. kaippa joku muistaa tarkan tyypin. idf tyyppinen kuitenkin. perustuu varmaan samaan runkoon.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

1600 lancia delta turbossa on kaasari. Oli muistaakseni kyllä dat. Tommosella dat kaasarilla varustetusta turbomoottorista saa kyllä huimasti tehoa. Joskus aiemmin mainitsinkin Kosusen tekemästä b-mantasta, joka kulki matalia 12 sek. vartilla ja 190 km/h loppuja.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Rex
Viestit: 19
Liittynyt: 07.01.2004 21:32

Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Rex »

Toi datti taitaa olla weberi? Kaasutinexpertillä näköjään ronski 500 eskoa. Hmmmm? Taidan vaikka eka kuitenkin kokeilla noilla Alfan kaasareilla. Jos ei hyvä, niin kai sitte ruiskua on alettava katteleen. Miten tollanen mekaaninen esmes K-jetronikki mahtais toimia?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mekaanisia ruiskuja monet elektroniikkaa kammoksuvat ovat ihan menestyksekkäästi käyttäneet ahdetuissa koneissa. Haittana tuossa, samoin kuin L-jetissäkin, virtausta ahdistava ilmamäärämittari.

Tuplakaasari toimii pomminvarmasti ahdetussa moottorissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Stockmannin virittämissä 2,0 turbo viistonokkataunuksissa tuota dat-weberiä on myös käytetty. Pienemmissä 1,3 ja 1,6 tais olla käytössä yksikurkkuinen kaasutin. Noita vois löytyä käytettynäkin edullisesti.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

...
Viimeksi muokannut karkin, 16.02.2005 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
cmro85
Viestit: 57
Liittynyt: 15.04.2004 08:29

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

34 dat weber se kaasutin olikin. rakensin 90 luvun alussa bmw:n k-jet turbolla. määränsäädin tuli turbo saabista jossa 6-koneen jakaja 2-reikää tulpattuna. dynossa toimi hyvin alle 1.0bar paineella mutta yli 1.0barin veti aina laihalle. myöhemmin kuulin että v8 mersun jakajalla saa toimiin paremmin. ja tämän voi kytkeä myös painepuolelle. ongelmallinen vaan saada pysymään säädöissä. ei kahta samanlaista viikkoa toiminut. jatkuvasti sai säädellä uudestaan. tahtoo olla vanhenmuuten aika ongelmallisia. jotku käyttivät myös bmw kugelfisser ruiskua. joka muistuttaa diesel pumppua. tämmösillä jotkut tahkosivat varttimailiakin hyvin tuloksin. tämän tyyppisiä olen nähnyt joissakin fiatin koneissakin liekö jotain aftermarket ruiskuja.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tehtaan kilpureissa noita on ollut...

Tuollainen olikin yhdessä turbo 600:ssa, ks. Grupon sivuilta kokoontumisajokuvat 7/2004.
http://www.gruppofiatfinlandia.fi/kokt04/0028.jpg
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Samiruoho
Viestit: 269
Liittynyt: 21.07.2003 16:07
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja Samiruoho »

pienemmissä siepoissa 1.3 ja ahdetuissa pikku reilluissa on käytetty solexin 32 dis kaasutinta.helvetin pieni ja ruma yksi kurkkuinen mutta olen niillä 3 jälkeenpäin ahdettua tehnyt ja toimivat kuin kello vaikka ulkokuori puhuu muuta :lol:
Ite tein ja säästin....ja en tiedä toimiiko koskaan..

Fiat 127 Ferrari edition Rosso Corsa
MB 190
http://www.Nikertaja.com
Vastaa Viestiin