Turbon kaasutin
Turbon kaasutin
Sanokaas ny miten saan Weberin 36 (IDF ?) kaasarit toimimaan turbon kanssa. Millasia muutoksia vaatii? Joihinkin virityskaasareihin saa kai joitakin tiivistesatseja tms. turbokäyttöön. Mahtaakohan tälläsiin Alfan orkkis pystytupliin saada?
IDF:ää en muista kenenkään käyttäneen ahdetussa koneessa, mutta en usko että ongelmia olisi jos paineet kohtuullisia ja kaasarit eivät ole kovin kuluneet. Rakenteeltaanhan tuo on hyvin samanlainen kuin Dellorto DRLA joka ainakin toimii hyvin turbokoneessa.
Turbokoneen kaasarin vaatimuksia:
- Kohokammion ilmareikä pitää olla yhteydessä painekoteloon - yleensä virikaasareissa tämä onkin imutorvien välissä ja siten yhdistettävissä
- Läppäakselit riittävän tiiviit (oikeissa turbokaasareissa on tiivisteet, mutta hyväkuntoiset akselit riittävät)
- kumipäinen neulaventtiili kohokammiossa
- kohokammion tiiviste kumia
- ryyppypiiri joskus aiheuttaa ongelmia, mutta enpä ole tuplien kanssa moista tarvinnut
- vakiokaasarissa voi olla jotain alipainehärpättimiä tai ryyppysysteemejä joista tulee reikiä tai putkia ulkoilmaan. Nämä pitää johtaa painekoteloon. Ei ongelma virikaasareilla, jollaiset nuo IDF:tkin on.
- lisäksi tietysti säädöt - usein erilaiset seosputket tarvitaan ja suuttimet koot muutenkin uusiksi
Ja jos äärimmäisiä ongelmia siunaantuu, niin Dellorton DRLA:ssa on sama jako eli ne sopii tilalle.
Turbokoneen kaasarin vaatimuksia:
- Kohokammion ilmareikä pitää olla yhteydessä painekoteloon - yleensä virikaasareissa tämä onkin imutorvien välissä ja siten yhdistettävissä
- Läppäakselit riittävän tiiviit (oikeissa turbokaasareissa on tiivisteet, mutta hyväkuntoiset akselit riittävät)
- kumipäinen neulaventtiili kohokammiossa
- kohokammion tiiviste kumia
- ryyppypiiri joskus aiheuttaa ongelmia, mutta enpä ole tuplien kanssa moista tarvinnut
- vakiokaasarissa voi olla jotain alipainehärpättimiä tai ryyppysysteemejä joista tulee reikiä tai putkia ulkoilmaan. Nämä pitää johtaa painekoteloon. Ei ongelma virikaasareilla, jollaiset nuo IDF:tkin on.
- lisäksi tietysti säädöt - usein erilaiset seosputket tarvitaan ja suuttimet koot muutenkin uusiksi
Ja jos äärimmäisiä ongelmia siunaantuu, niin Dellorton DRLA:ssa on sama jako eli ne sopii tilalle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
kiitos
Kiitos vastauksesta. Enköhän noilla tiedoilla saa projektia jo alkuun. Mitä tykkäät, saisikohan FIRE riittävästi ruokaa 1:llä tollasella. Tarkotus ei ole mitkään huipputehot, vaan sellanen mukava, pirteä kone. Pikkaset paineet unon orkkisahtimen kanssa ja quuleri tietty. Katellaan sitten, kuinka nallukka kulkee.
Kyllä varmaan, jos tehot pysyttelee kohtuullisissa lukemissa eli alle sadan hevosvoiman. Isommilla tehoilla voi tulla yhtä kaasaria käyttäessä klassinen ongelma - virtaus kaasuttimessa ylittää äänen nopeuden jolloin seossuhde äkkiä laihenee kun polttoaineen syöttö häiriintyy.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
kaasutin
Joo, kyllä tollanen sata varmasti riittää. Venat on vakiot, kanavat siistitty. 258 asteinen nokka (kentin). Ei sieltä kannestakaan kauheesti ainetta saa meneen läpi.Ja jos ei riitä, niin ei se iso homma oo tehdä uutta imusarjaa ja paineboksia kahdelle.
1600 lancia delta turbossa on kaasari. Oli muistaakseni kyllä dat. Tommosella dat kaasarilla varustetusta turbomoottorista saa kyllä huimasti tehoa. Joskus aiemmin mainitsinkin Kosusen tekemästä b-mantasta, joka kulki matalia 12 sek. vartilla ja 190 km/h loppuja.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Kaasuttimesta
Toi datti taitaa olla weberi? Kaasutinexpertillä näköjään ronski 500 eskoa. Hmmmm? Taidan vaikka eka kuitenkin kokeilla noilla Alfan kaasareilla. Jos ei hyvä, niin kai sitte ruiskua on alettava katteleen. Miten tollanen mekaaninen esmes K-jetronikki mahtais toimia?
Mekaanisia ruiskuja monet elektroniikkaa kammoksuvat ovat ihan menestyksekkäästi käyttäneet ahdetuissa koneissa. Haittana tuossa, samoin kuin L-jetissäkin, virtausta ahdistava ilmamäärämittari.
Tuplakaasari toimii pomminvarmasti ahdetussa moottorissa.
Tuplakaasari toimii pomminvarmasti ahdetussa moottorissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stockmannin virittämissä 2,0 turbo viistonokkataunuksissa tuota dat-weberiä on myös käytetty. Pienemmissä 1,3 ja 1,6 tais olla käytössä yksikurkkuinen kaasutin. Noita vois löytyä käytettynäkin edullisesti.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
34 dat weber se kaasutin olikin. rakensin 90 luvun alussa bmw:n k-jet turbolla. määränsäädin tuli turbo saabista jossa 6-koneen jakaja 2-reikää tulpattuna. dynossa toimi hyvin alle 1.0bar paineella mutta yli 1.0barin veti aina laihalle. myöhemmin kuulin että v8 mersun jakajalla saa toimiin paremmin. ja tämän voi kytkeä myös painepuolelle. ongelmallinen vaan saada pysymään säädöissä. ei kahta samanlaista viikkoa toiminut. jatkuvasti sai säädellä uudestaan. tahtoo olla vanhenmuuten aika ongelmallisia. jotku käyttivät myös bmw kugelfisser ruiskua. joka muistuttaa diesel pumppua. tämmösillä jotkut tahkosivat varttimailiakin hyvin tuloksin. tämän tyyppisiä olen nähnyt joissakin fiatin koneissakin liekö jotain aftermarket ruiskuja.
Tehtaan kilpureissa noita on ollut...
Tuollainen olikin yhdessä turbo 600:ssa, ks. Grupon sivuilta kokoontumisajokuvat 7/2004.
http://www.gruppofiatfinlandia.fi/kokt04/0028.jpg
Tuollainen olikin yhdessä turbo 600:ssa, ks. Grupon sivuilta kokoontumisajokuvat 7/2004.
http://www.gruppofiatfinlandia.fi/kokt04/0028.jpg
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
pienemmissä siepoissa 1.3 ja ahdetuissa pikku reilluissa on käytetty solexin 32 dis kaasutinta.helvetin pieni ja ruma yksi kurkkuinen mutta olen niillä 3 jälkeenpäin ahdettua tehnyt ja toimivat kuin kello vaikka ulkokuori puhuu muuta
Ite tein ja säästin....ja en tiedä toimiiko koskaan..
Fiat 127 Ferrari edition Rosso Corsa
MB 190
http://www.Nikertaja.com
Fiat 127 Ferrari edition Rosso Corsa
MB 190
http://www.Nikertaja.com