Twincamin nokkien voitelusta...

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
ilkkahy
Viestit: 67
Liittynyt: 26.06.2004 21:11
Paikkakunta: Rauma

Twincamin nokkien voitelusta...

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Projektina asentaa 1.6l vinokone pystyyn. Tällöin kuitenkin nokka-akselien öljypinnan taso on erilainen. Kumpi nokka-akseli siis saa sopivamman (pystykonetta vastaavan) voitelun, se joka on lähes öljyn peitossa, vai se jonka (teoreettinen) öljypinta on selvästi matalemmalla? En sitten tiedä miten tarpeellista tuota on oikeasti alkaa muuttelmaan, mutta pelataan nyt varman päälle.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pakonokka jää isommalle öljymäärälle, riskinä tietysti muutenkin TC:lle yleinen nokkakotelon tulviminen pitkään isoilla kierroksilla ajaessa. Käytännössä imunokalla öljy riittää jos painimet peittyvät kunnolla, en ole tuota kokeillut.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
ilkkahy
Viestit: 67
Liittynyt: 26.06.2004 21:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Itseasiassa molemmat nokat jää aavistuksen alkuperäistä vähemmälle öljylle. Imupuolen nokan voitelun uskoisin toimivan, sillä venttiilinostimet peittyvät öljyllä lähes kokonaan. Pakopuolella sen sijaan sijaitsee kaksi imupuoolelta löytymätöntä ylivuotokanavaa, jotka koneen ollessa pystyssä sijaitsevat ikävästi aivan nokka-akselikopan alaosassa laskien öljypintaa jonkin verran.

Niin ja olenko käsittänyt aivan oikein että öljy tulee tuonne ylös ainoastaan niistä nokka-akselin laakeripinnoista, joissa on aivan h*lvetin pienet reiät?

Kuten kysymyksistä voi havaita, kyseessä on ensimmäinen autoprojekti enkä halua raiskata noita nokka-akselikoteloita tietämättömyyttäni. Mikäli noita ylivuotokanavia pitää alkaa modaamaan, ajattelin pultata pienet levyt koppien läpi ja tukkia nuo pakopuolen alhaalla sijaitsevat reiät jotenkin.

Toisaalta: nokan painaessa venttiilinnostimen alhaalle, öljypinnan korkeus riittää kyllä peittämään nostimen joka tapauksessa... vähän menee arpomiseksi

:roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaa, sulla on nuo reiälliset nokkapukit. Kaikissa ei noita nokkien alla olevia reikiä ole, eli ne ovat siinä suhteessa samanlaiset kuin pystykoneen nokkapukit. Eli näissä on öljyn paluulle vain ne kaksi neliskanttista kanavaa, jotka lähtee nokkapukin reunoilta. Tuollaisessa nokkakotelossa on helppo kontrolloida öljyn pinnan korkeutta.

Noista pienistä rei'istä ja laakerien välistä se öljy tulee, ja sitä yleensä on ihan riittävästi. Pikemminkin on ongelmana usein ettei öljy ehdi poistua nokkakoteloista.

Kyllä noiden painimien pitää peittyä reilusti nokan asennosta riippumatta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin