Mitä kannattaa tehdä 130 ritmon koneelle koniwattien lisäämi
Mitä kannattaa tehdä 130 ritmon koneelle koniwattien lisäämi
Ostin tossa syksyllä 130 ritmon ja se on nyt laitettu talvi teloille hitsauksien ja muiden remonttien takia. Mutta asiaan mitä ritmon koneeseen kannattaa tehdä ? ps se on weberin kaasareilla.
Nyt olisi hyvä tietää miten paljon sitä tehoa pitää saada? Ja miten paljon on hilloa siihen sijoittaa. Jos tarkoituksena on tehdä vain käyttöauto viritys, niin suosittelen seuraavaa:
- valitse sopivat nokat, esim. 290-300 asteiset
- madalla lohkoa niin että puristussuhde on n. 10,5-11 suhde 1 (mäntä ei lähemmäs kuin 0,7-0,8mm kannesta)
- säädettävät nokkapyörät
- seetipinnoille kolmikulma käsittely
- ja muista viedä dynolle!
Tietty jos äänenvaimentimet on hitsattu tukkoon, voihan vaihtaa vielä vähän väljemmät pöntötkin.
Noilla pitäisi jo sopivilla säädöillä irrota n. 150-160hp. Jopa enemmän!
- valitse sopivat nokat, esim. 290-300 asteiset
- madalla lohkoa niin että puristussuhde on n. 10,5-11 suhde 1 (mäntä ei lähemmäs kuin 0,7-0,8mm kannesta)
- säädettävät nokkapyörät
- seetipinnoille kolmikulma käsittely
- ja muista viedä dynolle!
Tietty jos äänenvaimentimet on hitsattu tukkoon, voihan vaihtaa vielä vähän väljemmät pöntötkin.
Noilla pitäisi jo sopivilla säädöillä irrota n. 150-160hp. Jopa enemmän!
131rally, saako pelkällä lohkon höyläämisellä puristussuhteen noinkin ylös, eli ei ole tarvetta käyttää pattipäistä mäntää? Tuolla menetelmälläsi kyllä on kiistämätön etu, parantunut palje-efekti.
100S männät on yleensä puristuskorkeudeltaan hieman pienempiä kuin kakstonnisten männät joten mäntä jää hiukan kauemmaksi kannesta - en usko että tuottaa kuitenkaan ongelmia vielä näillä puristuksilla.
160hv alkaa olla niillä rajoilla että kannattaisi siirtyä 45mm kaasareihin. Riippuen vähän siitä haluaako yläpään tehoja vai alavääntöä.
Eetu, kannattaa lukea vielä tuo toinenkin threadi Mirafiorin virittelystä - näin olet varmaan jo tehnytkin.
100S männät on yleensä puristuskorkeudeltaan hieman pienempiä kuin kakstonnisten männät joten mäntä jää hiukan kauemmaksi kannesta - en usko että tuottaa kuitenkaan ongelmia vielä näillä puristuksilla.
160hv alkaa olla niillä rajoilla että kannattaisi siirtyä 45mm kaasareihin. Riippuen vähän siitä haluaako yläpään tehoja vai alavääntöä.
Eetu, kannattaa lukea vielä tuo toinenkin threadi Mirafiorin virittelystä - näin olet varmaan jo tehnytkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Aparaatissa on pattipäiset männät, no patti on aika aneeminen verrattuna vaikkapa noita 100s mäntiä. Kyllä 160:ssa hepassa pärjää oikeen hyvin 40:llä kun vaan laittaa isot sisäkurkut niihin. Kun Eetulla on nuo Weberit niin tuskin kandee vielä päivittää, Gr.A :laisista otettiin yli 180hp 40:llä ja 32(!) sisäkurkuilla. Aikoinaanhan säännöt ei antanut muuttaa noita mutta kun n evapautettiin niin tehot nousi ymmärtääkseni noin kymmenellä hepalla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Jaa, satuttiinkin Harri näköjään samoille apajille samaan aikaan. Huomenta sullekin.
En nimittäisi kyllä noita Aparaatin mäntiä pattipäisiksi.
Kyllähän se totta on että nelikymppisillä voi saada melkein parisataakin, etenkin sääntöjen niin vaatiessa, mutta nuo isot kurkut ei oikein ole parhaimmillaan pienissä kaasareissa.
Jos budjettiviritys tehdään niin tottakai silloin nelikymppiset noille tehoille, kun vaihtotarvetta muutenkaan ei ole ( = jo valmiiksi Weberin kaasarit ). Varmaan ihan mukavasti toimivat, katukoneessa kuitenkin alavääntökin on merkityksellinen seikka.
En nimittäisi kyllä noita Aparaatin mäntiä pattipäisiksi.
Kyllähän se totta on että nelikymppisillä voi saada melkein parisataakin, etenkin sääntöjen niin vaatiessa, mutta nuo isot kurkut ei oikein ole parhaimmillaan pienissä kaasareissa.
Jos budjettiviritys tehdään niin tottakai silloin nelikymppiset noille tehoille, kun vaihtotarvetta muutenkaan ei ole ( = jo valmiiksi Weberin kaasarit ). Varmaan ihan mukavasti toimivat, katukoneessa kuitenkin alavääntökin on merkityksellinen seikka.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Huomenta vaan sullekin Ville! Mutta pattipää mikä pattipää, tasapäinen on sitten erikseen... No, mä kyllä nykyään haluan mäntiin kuopat, no ei sentään Aparaattiin.
Toi kolmenelonenhan on aika optimi nelikymppisessä, rittää oikeen hyvin noille tehoille ja vähän pitemmällekkin. Haisee taas siltä että yrität usuttaa muakin laittamaan ne tuplat sinne Risto-Reippaan pellin alle. Mutta kaasarit kyllä kannattaa pitää Webruina tai sitten O´rtoina, Solexeista kandee pysyy kaukana mikäli piristystä on toiviessa (osien saanti hankalaa).
Toi kolmenelonenhan on aika optimi nelikymppisessä, rittää oikeen hyvin noille tehoille ja vähän pitemmällekkin. Haisee taas siltä että yrität usuttaa muakin laittamaan ne tuplat sinne Risto-Reippaan pellin alle. Mutta kaasarit kyllä kannattaa pitää Webruina tai sitten O´rtoina, Solexeista kandee pysyy kaukana mikäli piristystä on toiviessa (osien saanti hankalaa).
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
En vanno että aparaatin pikkupatti riittää tuonne asti, mutta ei se varmaan kauas jää. Huomatkaa että mäntä on vakiona lähes millin alle lohkon tason. Nyt kun sitä nostetaan lähes 2mm paksun tiivisteen sisään mainitsemani määrä, on mäntää nostettu n. 2mm ylemmäs. Pienentyy aika paljon palotila... Lisäksi tuolla 0,8mm etäisyydellä saadaan ns. squish area = paljealue toimimaan= tasaisempi seos= suurempi teho. Mäntien vaihdolla saatava puristuksen lisäys verrattuna em. kikkailuun, on tehon kannalta suhteessa hintaan aika pieni. Toki jos lohko on jo pilalla...
Aikoinaan kun noita vimesen päälle A ryhmän rytmejä muutettiin F ryhmään, saavutettiin tuolla kaasuttimen vaihdolla valtava n. 5-6hv tehoetu... Mm tämän takia en suosittele ensimmäisenä kaasuttimien vaihtoa. Tässähän oli lähtökohtana pienellä rahalla paljon tehoa Jos aletaan miettimään kaikkia detaljeja, niin sitten käy esim. niinkuin minulle
Aikoinaan kun noita vimesen päälle A ryhmän rytmejä muutettiin F ryhmään, saavutettiin tuolla kaasuttimen vaihdolla valtava n. 5-6hv tehoetu... Mm tämän takia en suosittele ensimmäisenä kaasuttimien vaihtoa. Tässähän oli lähtökohtana pienellä rahalla paljon tehoa Jos aletaan miettimään kaikkia detaljeja, niin sitten käy esim. niinkuin minulle
Mutta kun sitä "sopivaa" ruiskua ei ollut vielä markkinoilla... Ei mutta oikeesti siihen -aparaattiin pitäisi saada kaksi parannusta, siirtää se harrasteautoksi ja päivittää se polttoainepuoli... Mutta mistäköhän löytyis miehelle aikaa saada se tuleva käyttöpeli baanalle jotta tuo muutos saataisi aikaan.
Se on totta 131rally että paljon halvempaa on koneistaa lohkoa, mäntienvaihto ei kuitenkaan ole ihan budjettivirittämistä.
Kaasareilla saatava hyöty ei ole todellakaan mikään merkittävä, ja taas kun verrataan käytettyyn rahamäärään.
Se on totta 131rally että paljon halvempaa on koneistaa lohkoa, mäntienvaihto ei kuitenkaan ole ihan budjettivirittämistä.
Kaasareilla saatava hyöty ei ole todellakaan mikään merkittävä, ja taas kun verrataan käytettyyn rahamäärään.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Jees noi männät tosiaan on aika kalliit, nelisensataa wanhaa rahaa kappale. Ei siis kannattane vaihtaa jos halvalla aikoo päästä. Tilannehan on toki sitten toinen jos moottori on muutenkin kulunut ja pitää porauttaa. Aika hyviä tosin nuo käytetyt TC:t on - ainakin mitä omalle kohdalle on sattunut - kunnoltaan olleet.
131rally, olet kyllä oikeassa tuosta budjettipuolesta, nelivitoset tuntuu olevan paljon harvinaisempia ja kalliimpia kuin nelikymppiset - oli hyvä mäihä kun sain omani sopuhintaan.
131rally, olet kyllä oikeassa tuosta budjettipuolesta, nelivitoset tuntuu olevan paljon harvinaisempia ja kalliimpia kuin nelikymppiset - oli hyvä mäihä kun sain omani sopuhintaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Yllättävän hyviä tosiaan ovat nuo TC:t. Tosin kaikki itsellä tällähetkellä "käytössäolevat" ovat porattuja, syitä moiseen en tiedä.
Nelivitosia on tosiaan liikkeellä aika vähän ja niitä ei saa niin edukkaasti kuin kysyntä ylittää tarjonnan. Nelivitoset pystyt olisi mullekin oikeastaan tarveis, ton jälkeen ne nelikymppiset voi laittaakin sitten Aparaattiin...
Nelivitosia on tosiaan liikkeellä aika vähän ja niitä ei saa niin edukkaasti kuin kysyntä ylittää tarjonnan. Nelivitoset pystyt olisi mullekin oikeastaan tarveis, ton jälkeen ne nelikymppiset voi laittaakin sitten Aparaattiin...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Joo joo
Omassa autossani on kone vielä paikalla tarvis nostaa siitä perjantaina kone pois ja availla kantta yms. kunnosta en muuta tiedä kun että ei savuta eikä ruiski öljyä muualta kuin alapään stefasta paljon. kone remppa kuulemma tehty 99 samalla peltirempan kanssa. ps: ollut kuulemma pizza taxina turussa näin myyjä väitti.
Joo joo
Omassa autossani on kone vielä paikalla tarvis nostaa siitä perjantaina kone pois ja availla kantta yms. kunnosta en muuta tiedä kun että ei savuta eikä ruiski öljyä muualta kuin alapään stefasta paljon. kone remppa kuulemma tehty 99 samalla peltirempan kanssa. ps: ollut kuulemma pizza taxina turussa näin myyjä väitti.